http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/...-koulutuksesta
Kerro, mitä mieltä olet moottoripyöräkorttiuudistuksesta ja -koulutuksesta
5.11.2013 9.00
Onko lompakossasi uunituore prätkäkortti? Tai oletko saanut moottoripyöräkorttisi koulutuksen kautta esim. autokoulussa vuoden 1990 jälkeen? Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kartoittaa moottoripyöräilijöiden näkemyksiä uudesta, vuoden alussa voimaan tulleesta moottoripyöräkorttilaista kyselyllä, johon toivotaan vastauksia erityisesti niiltä henkilöiltä, jotka ovat saaneet moottoripyöräkorttinsa koulutuksen kautta.
Moottoripyöräkorttia koskevat muutokset ovat osa ajokorttilain kokonaisuudistusta, joka tuli voimaan 19.1.2013. Uuden lain mukaan moottoripyöräkorttiluokat ovat A1, A2 ja A. Uudistuksen tarkoituksena on parantaa moottoripyöräilyn turvallisuutta.
Mitä hyvää ja mitä huonoa nykyisessä moottoripyöräkoulutuksessa?
Trafi haluaakin selvittää moottoripyöräkortin hankkineiden näkemyksiä moottoripyöräkoulutuksesta ja uuden lain toimivuudesta. Kyselyllä haetaan mm. vertailutietoa siitä, mitä mieltä uuden ja vanhan lain aikana moottoripyöräkorttinsa hankkineet ovat koulutuksen määrästä tai toimivuudesta. Kyselyyn toivotaan vastauksia ensisijaisesti henkilöiltä, jotka ovat saaneet moottoripyöräkorttinsa koulutuksen kautta vuoden 1990 jälkeen.
Kyselyyn voi vastata osoitteessa www.linea.fi/mpkysely ja vastausaikaa on 30.11.2013 asti. Tutkimuksen toteuttaa Linea Konsultit Oy.
Vastanneiden kesken arvotaan 500 euron lahjakortti moottoripyöräkauppaan.
Lisätietoja:
Trafi:
erityisasiantuntija Sampsa Lindberg, p. 029 534 5551, sampsa.lindberg(at)trafi.fi
Linea Konsultit Oy:
Annamari Ruonakoski, p. 09 720 642 20, mpkysely(at)linea.fi
2015- KTM 250EXC-F vm11
2012- TM 125EN vm11
2012- Suzuki DR-Z400S vm01
2011-12 Myyty vakuutusyhtiölle BMW F650GS vm00 http://www.matkaendurot.net/phpBB3/v...hp?f=2&t=25688
2011-12 Yamaha RD125LC vm82
2010-12 BRP Can-Am Spyder vm09
Vastasin. Kyllä tuolla voi mielipiteensä kertoa.
Ehkä se vaikuttaa jotain tai sitten ei.
Vaikka olen saanut A kortin jo 42 vuotta sitten.
Eikä yhtään kolaria.
Mitä useampi vastaa sen parempi.
Pekka
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Vastattu on.
"Oletko kaatunut mp.llä?" Vastasin EN kun en laske kurapolkukaatumisia kaatumisiksi
Niin ja mainitsin nuo rata-ajopäivät myös![]()
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Vastailtu on ja yllättäen rataharjoittelut myös mainittu.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Kävin kanssa vastailemassa, tylsyyttäni kaiketi kun hotellihuoneessa rötvää
Asiallisesti kuitenkin.
Benelli RZ 125cc -> Yamaha TZR -> Kawasaki ZX-9R -> Yamaha XT 600 (Varastettu) -> Kawasaki Er-6n
Oliko tämä kysely juuri kortin saaneille vai tumpeloille? Tuli vähän semmonen fiilis. No, vastasin anyway.
Tyyli ennen tarkoitusta.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Vastattu. Korostin sitä, ettei ajokorttikoulutuksessa opetettu mitenkään maantievauhdissa kääntämistä. Ei sitä omaa avuttomuutta tajunnut kuin vasta ratakäynnillä. Maantiet on tehty niin, että rajoitusvauhtia niitä voi ajella menemään, mutta yllättäviä elementtejä ei saa osaamattomalle tulla. Onko se sitten ratakoulutusta vai yleensäkin vastaavassa ympäristössä toteutettu havainnollistus, että se pyörä pistää sitten oikeasti vastaan, kun vauhtia on himppasen enemmän ja se jarruttaminenkin on erilaista. Sellaisen lisän koulutus minusta tarvitsee. Nykyiselläänhän käsittelykokeen väistönopeus on niin alhainen, ettei siinä pyörä pistä yhtään vastaan.
Nillitin myöskin nousseista kustannuksista ja naurettavista kortin voimassaoloista.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Perhana, tuli jotenkin tuplana, vaikka piti vaan vähän editoida.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 07.11.2013 klo 22:29.
Kyllä tuohon voi kaikki vastata. Vaikka kortti olisi ollut 42 vuotta niin kuin mulla.
Siellä on niitä vapaamuotoisia kenttiä kanssa, joihin voi kirjoitella toivomuksiaan ja ajatuksiaan kanssa.
Ja varmaan muitakin terveisiä tutkijoille, jos haluaa sen tehdä.
Mä kirjoittelin tuosta rata-ajosta ja käsittelyharjoittelusta liikennenopeuksilla.
Ne käsittelyradan nopeudet
- 50 km/h jarrutus ja väistö ja
- 30 km/h porttiväistö
ei riitä mihinkään oikeaan oppimiseen.
Pekka
![]()
30 kmh väistöä ei kukaan tarvitse missään. Prätkällä on kertakaikkiaan ajettava silmät auki ja silloin ei vaan voi tulla yllätysväistötilanteita tossa nopeudessa. Jossain 80 tai satasessa alka olemaan niitä väistötilanteita. Muuten ne on kyllä ihan jarrulla vauhtipois-tilanteita.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
http://yle.fi/uutiset/pikkuteita_uhk...teiksi/5091504
Varmaan pitäis opetuksen painopistettä alkaa painottamaan sorateiden suuntaan![]()
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Koulutuksessa olisi hyvä saada perusopetus kunnollisesta pyörän käsittelystä. Kortin saamisen jälkeen taitoja jokainen voi harjoitella ja niitä tuleekin kehittää lisää. Mahdollisimman paljon pyörän selässä ja muutakin kuin suoraan ajoaSe ei mene hukkaan.
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
K: Oletko koskaan kaatunut mp:llä? V: useimmat ovat, ainakin kerran
K: Oletko lisännyt moottoripyöräsi tehoa? V: varsin monet ovat, ainakin yrittäneet
K: Oletko ajanut ylinopeutta? V: jokainen joskus
Tilasto: virittämisellä ja liikenneturvallisuusriskeillä on tilastollinen yhteys
Toimenpide: katsastuspakko
"Katson autiota hiekkarantaa.... Ajatukseni mun kauas kantaa".........
Siihen se sitten taitaa usein jäädäkin.
Harvan ajatus taitaa vastaillessa kantaa, sitä omaa nenää juuri siinä ja nyt kauemmas.
Näin tuo vaan tahtoo mennä.... ja myöhemmin taas ihmetellään kui täsä taas tämmöttis tapahtusisisisi.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Höh, tiedot on saatu suoraan motoristeiltä itseltään ja näyttää selvältä, että suurin osa pyöräänsä muutelleista sekä ajaa ylinopeutta että joutuu liikenneonnettomuuteen.
Onneksi en itse koskaan ja saatoin antaa rehellisen vastauksen. Parempi vastaus tietenkin olisi ollut, että viritetty on niin saatanan tavalla, mutta hiljakseen ajellaan keskellä tietä...
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Älkää nyt perhana menkö ehdottelemaan mitään pakolloisia ratapäiviä, pakollista kurakoulutusta jne. Kohta se saatanan ajokortti maksaa 5000e ja autokoulussa joutuu käymään joka vuosi lopun ikää
Itse laitoin palautetta, että yksilöllisempi autokoulu olisi paikallaan, itselle se minimimääräkin oli liikaa koulutusta aikanaan, eli 3 teoriasessiota ja 3 ajotuntia. Norjalainen malli olisi tässäkin hyvä, ensimmäinen ajotunti olisi arviointitunti, ja siinä sitten päätetään tarvitaanko niitä ajotunteja 2 vai 20.
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
K: Olisiko hyvä jos harjoittelisi ajamaan moottoripyörällä?
V: Ei kai siitä haittaakaan olisi jos paljon ajelee
Johtopäätös: Motoristit haluavat, että kortti maksaisi 100 000 euroa.
Ihan vakavasti puhuttuna opetuslupa on ainoa järkevä keino jolla ajokilometrejä oikeasti saa riittävästi ja sitä ennenkin olisi hyvä pyöritellä pari vuotta metsässä, radalla tai jäällä. Aivan yhtä tyhjän kanssa ajella neljääkymppiä vesisateessa 20 min jonkun autokouluauton edessä.
Eli: ajoa omalla pyörällä niin paljon kuin perse, lompakko ja kampiakseli kestää, sitten ajokokeeseen ja baanalle.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Onhan mopoilu siinä mielessä haastavampi laji, että sen yleispätevän
liikennesääntöosion lisäksi ennakoivalla asenteella ja ajoneuvon hallinnalla
on selvästi enemmän merkitystä kuin esim. henkilöautoliikenteessä.
Asenne on pitkälti yksilökysymys ja siihen vaikuttaminen on usein
varsin työlästä.
Hallintakokeen suhteen taas.... noh.... kortin kokonaiskulujahan se nostaa,
mutta kaksiosainen hallintakoe saattaisi olla sekä keppi että porkkana
keskittyä omaehtoisesti riittävällä tarmolla hallintataitojen kehittämiseen
sen ajo-oikeuden tuottavan 1.vaiheen jälkeen.
Eli 2.vaihe olisi selkeästi vaativampi kuin nykyinen hallintakoe.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY