Viimeksi muokannut: Soikkeli; 08.11.2013 klo 16:44. Syy: Lisäselvennys 1.1
Jopo
Leuka maassa kohti uusia pettymyksiä.
Soininen racing
Edelliskesänä yks, viime kesänä yks kakkonen osallistuttuna ja kaks sivusta seurattuna voin sanoa että viime kesän kurssit oli viimeisen päälle hyviä, erityisesti vika Ahvenistolla vedetty. Älkää nyt helvetissä juuri niitä päiviä sorkkiko ensimmäisenä vaan kokeilkaa jotain muita ensin jos ihan pakko on.
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Totta että tuo 20min on vähän lyhyt aika koulutukseen settien välissä. Toisaalta voisihan siihen myös varata noiden 20min tietoiskujen lisäksi tunnin ennen setin alkua tai setin jälkeen (riippuen ajetaanko ap vai ip).
Itselleni yleensä riittää 3-4 settiä jonka jälkeen pois. Siinä mielessä nykyinen käytäntö on ollut oikein hyvä.
Ymmärrän kyllä hyvin pointin miksi 4 ryhmää halutaan kokeilla.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Tänävuonna ekaa kertaa radalla olleena (4 ratapäivää yhteensä nyt takana) Sanoisin, että tuo Ajotaito2 väliset tauot olivat aika sopivia, ei ainakaan liian pitkiä. Yleensä oppia annettiin noin 20min + seuraavat 15min meni juodessa, wc, renkaanpaineita kattellessa ja hetki turisten ja sit pitikin jo vetää romppeet niskaan ja mennä jonottaa portille. Ruokataukoa pitäessä tuli yleensä jo kiire, Kemoralla kerkesin nippanappa syödäkkin 40min välisenä aikana ja päästä juuri ja juuri portille "ajoissa". Alastarolla toki kun odotti ruokaa hetken (olis pitäny ottaa se buffet) ja sai syötyä, niin kerkes kyllä setille, josta muutama kiekka jäi välistä. Ja ruuanki joutu lopussa hotkia kiireellä. Tunnin väliajalla kerkee ainakin syödä sit rauhassa.
Odotankin suurella mielenkiinnolla tuota uutta ryhmäjakoa neljään, kun nopeuserot pienenee ja täten se ohitustarve tosiaan pienempi.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Itte ajoin jonain päivänä tänävuonna jossa tuo 4*20 oli käytössä, ja tykkäsin kovasti. Tuossa tunnin välitauon aikana ehtii jo vaihtaa renkaankin ilman hoppua jos tarvii.
Hyvä jos kokeillaan tuota systeemiä.
ZX10R -08
S1000RR -11
Siltä varalta että joku hullu haluaa välttämättä sotkea hyvän systeemin, käännän kupin nurin ja ehdotan seuraavaa:
Ajetaan 4x20, niinä päivinä kun ajotaito 2 järjestetään, mutta uusjako on koulutusryhmä-hidas-kn-n. Syystä että nopeus- ja taitoerot ovat suurimmat hitaassa koulutuspäivinä ja eniten siis ohituksia. Tästä seuraa se että tällä hetkellä keskiryhmässä hitaimpien on mahdollista pysytellä pitempään uuden mallin hitaassa olematta tukkona keskiryhmässä. Everybody happy? Eiks je?
Siihen en valitettavasti ole tyytyväinen että pitäisi venttailla tunti että saa ajaa 20 min.
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
En nyt jaksa ottaa kellotaulua ihmeteltäväksi saatikka taulukoksi vääntää miten homma toteutuisi mutta varmaan loppupäivästä voisi jaotuksen taas tiivistää kun väki on vähentynyt? Hitaassa tuo tunti (kuten se 40 minuuttiakin) on pitkä aika kun setin jälkeen on lähinnä vain odottelua että pääsee seuraavaksi radalle. Vauhdin kasvaessa, ainakin osalla kuskeista, ns. normipäivänä siinä 40 min aikana pitää toipua edellsestä rutistuksesta, nauttia jotain välipalaa, riisua ja pukea se saakelin hiostava nahkarätti kaikkine suojineen, tankata, ehkä vähän säätää tms. joten silloin sitä odottelua ei käytännössä jää juuri lainkaan ja usein tulee kiirekin. Joten molemmissa ratkaisuissa on ne hyvät ja huonot puolet ja kaikkia osapuolia joka tilanteessa tyydyttävän kompromissin löytäminen on hankalaa.
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Jos oletetaan, että koulutusryhmä on alle 25 (mitä se on), niin tuossa ei ole niin hirveästi eroa ehdotettuun. Koulutusryhmän kanssa saa ajella "ns. hitaat hitaat", sitten on nopeat hitaat (tai hitaat keskinopeat), nopeat keskinopeat (tai hitaat nopeat), ja sitten varjoaan nopeammat.
Yhtä kaikki, neljä ryhmää niin että nopeuserot pysyy kurissa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Näin. Silti mieluummin ohittelen, venaan vain 40 min settien välissä, menen radalle aina samaan aikaan ja lähden himaan ajoissa kuin tylsistyn settien välissä, kaivelen taskusta ajovuorolistaa ja olen kotona iltakymmeneltä jos en nukahda sarviin.
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Mielummin ohittelen vähemmän, ajan "puhtaita kierroksia" ja nautin enemmän. Tämä onnistunee paremmin nelijaolla kuin kolmijaolla. Koska nopeuserot pienemmät. Tätä kautta turvallisuus myös parempi, kun vähemmän ohituksia ryhmissä (?).
Ja tuollahan Jukkis yllä mainittiinkin, että noita nelijakopäiviä kokeillaan vain tuplapäivänä perjantaina, ja tuplapäivien perjantaisinhan on tunnetusti myös ajotaito.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Hidastetaanpas nyt vähän. Vielä ei ole mitään muuta päätetty kuin, että ainakin yhdellä päivällä tullaan uutta ryhmäjakoa kokeilemaan ja jatkon kannalta päätökset tehdään myöhemmin. Ja kuten aiemmin tuolla jo kirjoitin, kannattaa koulutusryhmälle varata tässä mahdollisessa uudessa systeemissä oma vuoro jos koulutettavia on paljon. Jos taas paikalla on 5 koulutukseen osallistuvaa, ei settiä ole järkevää pyhittää viidelle pyörälle.
Tämä topic on vain yleistä keskustelua ja mielipiteiden esittämistä tämän aiheen ympäriltä. Joten jos joku aloittelija lukee tätä, älkää suotta hämmentykö, ratapäivien lähestyessä käytännöt on varmasti päätetty ja niistä kyllä tiedotetaan selkeästi niin kaupassa kuin foorumillakin. Ei tehdä kärpäsestä härkästä turhan takia.
Se mitä sanoit toimivan muuttamisesta on ihan totta, mutta tällä mahdollisella muutoksella on pyrkimys vastata toivottuun kehitykseen (nopeuserojen pienentämiseen) ratapäivillä. Ei näitä kuitenkaan kiusan ja yleisen hämmennyksen takia haluta muutella vaan täytyy olla joku selkeä tarve ja tällä hetkellä se on turvallisuuden parantaminen.
Superbike #7
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Ajotaito II kurssille tulijoita oli viime viime kaudella keskimäärin n. 12kpl (pyöristetty luku). Vähimmillään Ajotaito II kurssilla oli 5 henkilöä ja enimmillään 19 henkilöä. Ajotaito II koulutuksia järjestettiin 16kpl. Meillä oli aiemmin apparalla käytössä pelkästään koulutukseen pyhitetty ryhmä, mutta se kuopattiin osallistujapulan ja suuren resurssitarpeen takia.
Parempi kysymys olisi, että kuinka monta läheltä-piti tilannetta tai tiukkaa ohitusta tapahtui nopeuserojen takia. Kokonais kaatosaldosta ei itselläni ole faktaa olemassa, joten en siihen osaa kommentoida. Suurin osa kaadoista johtuu kuitenkin täysin kuskin omasta virheestä ja viime vuosien ajalta muistan vain kourallisen tapauksia, joissa ohittaja on ajanut ohitettavan päälle.
Mutta hienoa, että saadaan mielipiteitä tähän topiciin niin on ratavastaavien sitten helpompi tehdä päätöksiä ensi kauden suhteen. Uskon, että sinun mielipiteesi kuvion säilyttämisestä ennallaan on noteerattu.
Superbike #7
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Ideoita pukkaa.... Se, että porukka valitsee itse etukäteen ryhmänsä siellä keskivaiheilla omaa riskin, että jompaan kumpaan ns. keskiryhmään ei uskalleta siirtyä ja ryhmiä jää tyhjäksi, varsinkin jos ilmoitellaan etukäteen aikarajoja. Kaikilla ei välttämättä ole käryä ajoistaan.
Nyt saa ampua alas tai kehua helvetisti:
Entä jos kaupassa olisi tuplamäärä keskiryhmän lippuja, ja jako suoritettaisiin alkuun paikan päällä perustuen ihan keskustelulla saatuun ryhmätietoon. Vie kyllä vähintään sen extra 10 min, mutta sitä mukaa kun ratailijat karttaa kokemusta uusien ryhmien marssivauhdista, niin ennen pitkään osataan sieltä kaupastakin valita se oikea lippu.
???
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tavallaanhan tuo on sama tilanne kuin mitä minulla oli MP-Tuen päivillä, joille olin ostanut keskiryhmään kausikortin. Keskiryhmän kausikorttilla pääsi ajamaan keskiryhmässä ja hitaammassa nopeassa ryhmässä.
Tuolla oli systeemi jossa järjestäjä määritteli tilanteen mukaan ryhmien aikarajat ja ne oli esillä ilmoittautuessa, jossa sitten valittiin ryhmä.
Tuo systeemi toimii hyvin jos porukat vain pitää jalat maassa kun ryhmää valitaan, ettei tule valittua liian nopeaa ryhmää. Tuotakin kyllä valvottiin ja jos ei vauhti ollut riittävää ryhmään sieltä siirrettiin alaspäin.
Aikarajat jonkin verran eli kesän kuluessa kun vauhdit nousivat. Jos muistan oikein oli nopeamman keskiryhmän ikkuna jossain vaiheessa Alastarolla niinkin matala kuin 1:32-1:27 saatan muistaa väärinkin ja se saattoi olla 1:35:1:27 joka tapauksessa liian nopea minun silloiseen vauhtiin.
Tuo nelijako oli käytössä vain joinakin lauantaipäivinä kun oli enenmän porukkaa radalla.
Pääasia omasta mielestäni on että pidetään ajovuoron pituus siinä 20 minuutissa että ehtii ajaa ja valita missä kohdin vuoroa menee ajamaan. 15 minuutin ongelma on että kaikki pyrkii radalle yhtä aikaa.
ZX10R -08
S1000RR -11
Entä Pesämäki? Sen nyt varmaan näkee sitten millaisen suosion se rata saa, mutta JOS se ei ole nopeiden mieleen, niin voisko siellä vaikka sitten vetää Ajotaito kakkosia. Tietty jos kouluttajat haluaa ajaa omaa ajoa seuraavana päivänä, niin sitten ei ehkä toimi…
Tuo tunnin tauko näin hidasryhmäläistä (jos tulee radalla käytyä) mietityttää vaan kun sitä aikaa alkaa olla tapettavaksi siinä välissä kyllä. Pitäs rakentaa mopoon kärry että sais jonku ison aurinkovarjon sääsuojaksi ja aurinkotuolin nokosia varten…![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tämä varmaan totta. Muutamalla tuollaisella 4x20 päivällä olen ollut ja kyllä se ruuhka on ollut selkeästi pienempi radalla. Ja ei tuosta ajovuorojen sekavuudesta kannata stressiä ottaa. Kattoo kelloa kun tulee setiltä varikolle ja pistää mielessään siihen tunnin lisää niin siinä sulle lähtöaika. Ei siitä tuon vaikeampaa kannata tehdä![]()
www.trackpunkracing.com
Veikkaisin myökin, että kun he käyvät ensimmäistä kertaa 4*20 jakoisella päivällä, suurin osa heistä toteaa sen buenoksi.[/QUOTE]
Tai sitten ei. Riippuu ketä haluaa ootella tuniin verran varikolla ja jauhaa paskaa.
Mutta ihan sama täähän on vasta kokeilu.
1340
Tuo Pesämäkin on toistaiseksi mun mielestä vain karvan ylikasvuinen mikroautorata. Lyhyytensä ja korostetun mikkihiirimäisyytensä takia maksimi ryhmäkoko lienee jossain 15 ja 20 hengen välissä. Ei ratapäivän pitäminen tuollakaan pois suljettua ole, mutta jos samalla vaivalla järkkää päivän oikealla radalla niin mieluummin se oikea rata. Jos tuo sijaitsisi alle 100km päässä suurista asutuskeskittymistä, olisi päivän järkkääminen tuolla paljon fiksumpaa, mutta nyt tuo sijaitsee vähän syrjässä. Ajokoulutusten pitämiseen tuo olisi varmasti hyvä paikka, mutta onko pelkän koulutuspäivän järjestäminen riittävän kustannustehokasta vaikka sinne otettaisiin jonkun verran kuskeja ajamaan omaa ajoaan kustannusten kattamiseksi? Toisaalta supermotoilijoille tuo on varmasti loistava rata, joten ehkä joku org-goes supermoto tyyppinen päivä voisi toimia tuolla.
Superbike #7
Tämäkin on hieman kaksipiippuinen juttu. Ensikertalaiselle koulutukseen osallistuvalle tämä antaa reilun vartin lisää aikaa settien välissä sulatella uutta tietoa, tutustua uusiin ihmisiin ja rentoutua. Kouluttajalle tämä antaa hieman lisää aikaa käydä asiat rauhassa läpi ja tehdä koulutuksesta henkilökohtaisempaa. Muutaman kerran radalla käyneelle hidas ja/tai keskiryhmäläiselle tämä tuo lisää odottelua ja paskanjauhantaa settien välissä, sekä ehkä myöhäisemmän kotiin lähdön. Nopean ryhmän kuskille tämä antaa lisää aikaa palautua settien välillä, säätää alustaa, vaihtaa (ja lämmittää) renkaita jne.. Kaikille tämä antaa lisää aikaa käydä lounaalla rauhassa, pienemmät nopeuserot ryhmän sisällä ja vähemmän turhautumista radalla. Ratajärkkäreille tämä tuo 2h lisää pituutta päivään. Lisäksi aukeaa ovi uudelle asiakaskunnalle joko hitaassa tai nopeassa päässä päivästä riippuen.Riippuu ketä haluaa ootella tuniin verran varikolla ja jauhaa paskaa.
Superbike #7
Katohan, en ollu huomannu koko Pesämäkeä. Se, mikä tossa pistää eniten silmään, on se, että tuolla ei ole ujommille ohittajille juurikaan ohituspaikkoja, joten pienet ryhmäkoot ovat tarpeen. Muuten tuolla pitää varmasti lystiä millä tahansa kaksi tai nelipyöräisellä. Lisäksi radan pituuteen nähden tuolla on paljon mutkia, avauksia ja jarruja, niin nopeuserot korostuu entisestään.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Mielestäni kouluttajien, liputtajien ja lipunmyyjien näkökanta on hyvin tärkeä. Jos homma ei olisi miellyttävää ja kiinnostavaa heille(kin), ei tätä hommaa välttämättä olisi kukaan järjestämässä ja ylläpitämässä. Vaikea saada myös vapaaehtoisia erinäisiin tehtäviin, jos homma ei lähtökohtaisestikkaan kiinnosta. Ja kiinnostus taas voi riippua miten homma toimii ja millaista se on.
Kouluttajilla varmasti myös parempi tieto ja kokemus mitkä tavat ja mallit voisivat toimia parhaiten ja turvallisiten.
Viimeksi muokannut: Karkov; 10.11.2013 klo 01:19.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Oletko aivan tosissasi vai tekstailitko tuon paradoksin pikku iltaoluen voimalla ?
Siinä vaiheessa kun lopetamme ym toimitsijoiden huomioimisen tyystin, maksaa ratapäiväsi 150€ per liipaisu. Toki sinun äänestyslipussa voi olla virtaa mutta ennen ensimmäisen kauden puoltaväliä ajelisit yksinäsi. Ja siinä vaiheessa tuo 150€ ei riitä edes yhden tunnin ratavuokraan. Olipas kertakaikkisen tympeä ja tyhmä heitto.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter