Se riippuu täysin sijoituksesta eli en kerro. Jos ostat vaikkapa Carlsbergin velkakirjaa niin riski (ja tuotto) on varsin maltillinen. Jos taas mielessä on Talvivaaran tapaiset osakesijoitukset niin kyse on ruletista isolla riskillä. Jos ostat jotain suhdanteille ei niin altista kuten vaikkapa cocacolaa niin aika varma voit olla että sitä litkitään jatkossakin ja yrityksellä on 50 vuoden historia kasvaneesta osingonmaksusta. Historiallisesti osakemarkkinat tuottaa pitkällä aikavälillä 8-9% vuodessa. Tänä vuonna Helsingin pörssi on tuottanut about 34% kurssinnousun ja osingot päälle. Tuoton ja riskin sidoksia voi tutkia vaikka pörssisäätiön ilmaisoppaasta.
Triumph Street Triple
Varmaan saa, mutta maksaa se silti 400 euroa vuodessa enemmän kuin osakasko. Yhteensä liikenne+kasko ei pääse mitenkään alle 1200 vuodessa minun bonuksilla. Säästän siis siitä, mistä pystyn, eli kaskosta, kun ei sitä ole mielestäni tuon hintaiseen ja ikäiseen pyörään tuolla hinnalla ostaa. Useita tunteja on tullut poltettua halvinta vakuutusta metsästäen, mutta tuo on se realiteetti.
CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
Omalla kohdalla hankinnat ovat kyllä olleet mielitekoja, mutta harkittuja sellaisia. Vaikka koulutus on kohdillaan ja tulot selvästi keskivertoa korkeammat, valitsen silti mieluummin lainan. Jos työtilanne olisi epävarmempi, tuo minun "käteinen vai rahoitus -pähkäily" olisi todennäköisesti erilainen.
Itselle mopo ei ole missään nimessä vapauden symboli, vaan kyllä se on ihan käytännössä antanut hurjasti lisää vapautta. Vaakakupissa painaa huomattavasti enemmän mopon tuoma vapaus kuin 2-3 kolmen vuoden sitoutuminen töihin.
Kulkuneuvot ostan mieluiten käteisellä ja sellaisia mihin on varaa. Tämä sopii minulle parhaiten![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Aika mielenkiintoinen oletus että ei pysty säästämään mopon hintaa, mutta pystyy ostamaan lainarahalla korkoineen ja kuluineen kalliinmalla.
Jos on muitakin rahareikiä ja budjetti tiukalla niin säästäminen ja ylimääräisten kulujen karsiminen olisi paljon loogisempaa - eikö ?
Minulla ei sinänsä ole mitään lainarahaa vastaan.
Jokainen valitsee itsellen sopivan vaihtoehdon.
Pyörän ostaminen kokonaan velkarahalla ei tunnu fiksulta muta jos vaikka muutaman tonnin tarvitsee ja sen pystyy suht nopeasti maksaa takaisin niin ei siinä mitään pahaa ole.
2008 kun piti uusi RC8 saada niin 21500 € ovh. Hinnasta 4500 € lainasin Nordeasta. .
Seuraavana kesänä kun oli pyörä velaton ni niitä myytiinkin sitten 17000 € uutena =)
Kun oma oli jo maksettu nii ei sitä jaksa sitten enää harmitella.
Ainahan noita "ylivuotisia" saa alennuksilla. =)
Nykyään on aika paljon ihan uusia veikeitä pyöriä alle kymppitonnilla joihin monella perus duunarilla on varaa vaikkei koko summaa ois käteisellä säästössä.
Omasta 2012 pikku Dukesta oon tykänny kovasti.
Nuhaset 70 heppaa voi olla yllättävän hauskaa kun peli painaa 150kg =)
Viimeksi muokannut: Wiwwee; 18.12.2013 klo 17:22.
Aina mutkia matkassa.
No niinpä, lienee sama vika aika monella. Vanha viisaus sanoo että älä säästä mitä kulutukselta jää ja vaan kuluta mitä säästämiseltä jää. Monella nykypäivän ihmisellä edessä aika raju remontti rahankäyttöön jos mielii noudattaa noinkin yksinkertaista ja toimivaa ohjetta jonka pohjalta valtaosa "vanhasta kansasta" on eläny koko ikänsä. Kulutusluotot on vähän niinku läntisen maailman tapa nykyään.
**
Itse tuskin enää ostan pyörää kuten tähän asti, käteisellä. Aiemmin ajatteli että lelut ostetaan rahalla eikä lainalla mutta ohan se aika paljon fiksumpi sijoittaa käteiset ja lainata leluihin.
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Kovin on huono tapa minun mielestä.
Elä osta jos ei oo rahaa.
Osta osamaksulla ja ei käryä paljonko rahaa kuluu ja mihin se raha kuluu.
Osta alennuksesta hyvään hintaan ja kun tuote on maksettu osissa 2 vuodenpäästä niin helvetin kallishan se oli kun korot ja kulut maksaa päälle.
Sitten kun rahat on loppu maksettuaan jokakuiset 10 eri osamaksua eri paikkaan niin...
Big Bänkistä vähän lainaa kevyellä 38% vuosikorolla että saa nuudelia kaupasta ja maksettua viimekuun erääntyneet laskut.
Näyttävät vielä valtiotakin pyörittävän samalla tyylillä.
Vidusti velkaa jo nyt ni lainataan pari miljaaardia lisää. Annetaan osa Kreikkaan. Toivotaan että vielä meitä köyhemmillä on sitten varaa maksaa takaisin ja mekin saadaan sitten niitä korkotuloja.
Kun itse lainan otin sillon kun RC8 oli pakko saada nyt ja heti.
Paperilla laina aika 2vuotta.
Maksoin pois puolessa vuodessa ni ei tarvii niitä korkoja maksella kovin baljoo.
Eikä tarvinnu miettiä että pytyykö hoitaa lyhennykset.
Nyt lopuvuodesta säästin hiukan sivuun palkasta.
Tammikuussa maksan kämpän yhtiövastikken 12 kertasena ni ei tarvii loppuvuonna sitten maksella.
Viimeksi muokannut: Wiwwee; 19.12.2013 klo 04:01.
Aina mutkia matkassa.
Itse otin muutaman tonnin lainan Santanderilta kun ostin "uuden" pyörän. Tarkoituksena oli saada vanha pyörä myytyä pikaisesti jotta olisin saanut melkein heti maksettua ison osan lainasta pois. No ihan vielä ei ole sitä vanhempaa pyörää myyty joten se talvehtii sen uudemman vierellä tallissa
Aika moni ostaa käteisellä niitä pyöriä, mutta miten monella on esim. talo- tai asuntolaina?
Otin Santanderin lainan hieman pidemmällä maksuajalla jotta sain pienemmän kuukausierän (vaikkakin isommalla korolla) mutta pyrin maksamaan lainaa hieman reilummin pois aina silloin kun sitä rahaa jää "ylimääräistä" tilille.
edit:En ole Santanderilla töissä vaikka pulju mainitaankin pari kertaa viestissä![]()
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Olin varmaan alta kakskymppinen kun täräytin ensimmäisen pankkilainan riesaksi ja ostin uudehkon Taunuksen.
Siinä oli komea lasinen kattoluukku ja pi**ua irtosi senkus kerkesi myyryämään.
Siitä lähtien olen hankkinut kaikki autot ja muut lelut lainoilla tahi myyjäliikkeiden rahoituksilla.
Ei mulla ole koskaan niin paljoa rahaa, jotta näitä vois käteisellä ostella, mitä nyt joskus jonkun vanhan Volvon rämän sain irti.
Kohta tulee viiskymppiä lasiin, eikä mua haittaa paskaakaan vaikka olen maksellu hurjia määriä korkoja.
Säästää en osaa tippaakaan, eikä käteistä ole juurikaan, joten jos olen halunnu nauttia ja "omistaa" uudehkoja leluja, on tämä mulle ainoa tapa.
Hmm, iipeissä olis uudehkoja kakosvanteita kaupan, karvalakki kouraan ja pankinjohtajan juttusille-->
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
-Jonkinlainen asunto on käytännössä jokaisella oltava, ellei asu mutsin tai kaverin nurkissa.
-Asunnon lyhennyksien maksaminen on useimmiten järkevämpää kuin vuokran maksaminen - asunto pitää paremmin arvonsa (useimmiten).
- Oma asunto toki rajoittaa liikkuvuutta työn perässä ja monenlaiset kuplat saattavat pienentää asunnon arvoa.
- Asuntolainan korot ovat yleensä hyvin maltillisia.
- Asuntolainan korot saa vähennettyä osin verotuksessa.
Kävin auton hankinnan vuoksi juuri pankissa. Saimme asuntolainaamme jonkinlaisen "jouston", eli voimme jättää lainasta 10 kuukautta lyhentämättä ilman minkäänlaisia kuluja. Käytännössä siis ostimme auton olemattomalla korolla, ja koron saa vielä vähentää verotuksessa.
Tuli mieleeni että kun mä oon aina maksanut kaiken osamaksulla ja yhtiövastikkeenkin maksan kuukausi kerrallaan että olenko nyt huono ja tyhmä ihminen. Että jospa olisinkin suoraselkäinen suomalainen mies ja säästäisin esim. seuraavaan mopoon vaikka nyt 10 000e.
Jos säästäisin 278 euroa/kk niin kolmen vuoden päästä mulla olisi se kymppi. Vanhasta moposta sais tietenkin jotain siihen päälle vielä. Jee! Jos mulla ei nyt olisi mopoa niin olisin kolme vuotta ajamatta ja se olisi kovin ikävää aikaa se.
No jos myisin moponi nyt, saisin siitä tietysti muutaman tonnin, kymppi pankista lainaa ja saisin heti ostettua vähän ajetun kyykyn ja voisin odottaa kevättä kiihkeästi samalla kesän moporeissuja suunnitellen. Voisin hehkuttaa kaikille miten hieno vekotin odottaa tallissa ja millaisia urotekoja tulen mopollani tekemään. Voi sitä ilon ja onnen määrää!
OP:n laskuri ilmoitti että Teppoman saa kympin heti käteen ja joutuu siitä ilosta maksamaan korkoja ja kuluja 803 euroa, noin äkkiseltään arvioituna. 803 euroa! Eihän se ole mitään! Tähän harrastukseen kun menee muutenkin ihan älyttömästi massia niin kolmelta vuodelta 803 euroa ei tunnu pahalta. Puhumattakaan siitä miten onneton ihminen olisin jos en omistaisi mopoa ollenkaan. Mitä ihmettä sitä sitten tekisi? Tylsäksi kävisi suvi-illat kun kaverit rälläisi omilla mopoillaan ympäri pitäjään ja hehkuttaisivat ratapäivien kokemuksia. Eikä voisi miettiä että mitenkä sitä jousitusta säätäisi vai säätäisikö ollenkaan ja olisi uudet hanskat kuitenkin kivat.
Rikas mies jos oisin niin tietysti ostaisin käteisellä ne mopot mitkä olisi "pakko" saada mutta kun en ole niin fiksu että minusta ikinä tulisi pörssifirman toimaria niin tähän on tyydyttävä. Uusi mopo hommattava heti kun siltä tuntuu, vielä ei tunnu. Hauskaa on silti.
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
lyhyellä tähtäimellä tuntuu, että lainalla saa enemmän, mutta oikeasti sillä saa vähemmän.
Esim tapaus jossa 20-60v välillä ostelee useampia vehkeitä, niin Lainalla ostettuna saat sillä välillä vähemmän ja huonompia kuin ilman lainaa. Se on matemaattinen fakta. Tietysti moni voi hassata rahat muuhun, eikä säästä kuitenkaan, joten tietysti siinä tapauksessa tilanne on eri.
Tämän hetken koroilla, jotka ovat olleet poikkeuksellisen alhaisia, on melko kohtuullista pitää velkaa. Mutta samat luottojätkät(joihin itsekin kuuluin), maksoivat 5-15 % helposti auto/mp-lainoistaa. Jotain 10k lainaakin on aika hidasta maksella, kun vuodessa tulee tonni korkoja.
Tietysti tässä käy myös se, että se joka säästää, tietää kuinka vaikeaa se on. Eli jos on säästänyt esim 20kiloo, niin ei tule kyllä pieleen mieleenkään mennä ostamaan sillä jotain uutta superdukea. On paljon helpompi vetää nimeä paperiin ja ostaa se velaksi.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niin, tämän jo tiesinkin ja siksi velaksi ostelen![]()
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Kukaan ei täällä koskaan tiedä, milloin lähtö tulee (enkä nyt tarkoita Tourinkin lähtöaikaa) - parempi elää tässä päivässä, kuin tehdä niin, että kun mä nyt säästän/laihdutan/odotan/teen-jotain-muuta vaikkapa viiden vuoden ajan, niin sitten sataa mannaa, ruoho on vihreää ja voin nauttia elämästä.
Korrrrrostan, että kohtuus on pidettävä hommassa mukana, mutta jos ihminen haluaa tehdä just nyt jotain asiaa XYZ, niin parempi toteuttaa se. Huomisesta ei tiedä.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Jos tietäisi, että lähtö on lähellä niin olisi ehkä helpompi elää kuin viimeistä päivää. Jos elääkin pitkään niin kevytmielinen kulutus käy lopulta kalliiksi. Se pelko/toivo kai tuota taloutta sitten tasapainossa yrittää pitää.
P.S. Sain josku anopilta joululahjaksi sellaisen kotitaloustekstiilin, jossa luki:
"Elämä on epävarmaa, syö jälkiruoka ensin"
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Kuten sanottua, hommassa on pidettävä kohtuus mukana. "Viimeistä päivää eläminen" on ihan eri asia kuin se, että ryhtyy toteuttamaan haaveitaan ja toiveitaan tänään, eikä vasta huomenna tai sitten kun lapset ovat aikuisia tai sitten kun on itse eläkkeellä.
Karataan ehkä hieeeeman alkuperäisestä aiheesta, mutta nostan silti mukaan kirjoituksen niinkin mallikkaasta lähteestä kuin IS.fi.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
jos elää kuin viimeistä päivää, se voi hyvinkin jäädä sellaiseksi.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Cash is king
....ja romut sen mukaisia
Poor for a day, king for a lifetime![]()
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
joka jumalan mopo ollut rahoitteinen , aina on kulunki ollut pienempi ,kuin rahalle saatu tuotto muuten...(nyt puhutaan viimeisestä 15 vuodesta)puhuu tosipienyrittäjä...
ibaf 2415
Mopot...kaikki ne 2 minun historiassani, olen säästämisellä rahat niihin hankkinu. Tosin eipä ne uusia olekaan.
Auton vaihdoin tossa syssyllä ja siitä rahoitin puolet säästöistä ja puolet pankista.
Aikomus on maksaa tämä velkaosuus ASAP pois. Laskeskelin, että onnistunee noin vuodessa ja tällöin pankki saa jokusen satasen korkotuloja.
Yamaha FZS600 -> Yamaha FZS1000 -02 -> Suzuki VS800GL -98
Tämä ei nykypäivänä ole mikään hirveä ihmeellisyys. Jotkut isommat jälleenmyyjät tarjoavat jälleenmyyjän omaa rahoitusta, jossa tosiaan tuo mainostettu korko on sen 0%. Tästä jää kehuskellen mainitsematta sitten kuitenkin, että avauskustannus on sen perus 120-150€ ja lainanhoitokulu sen 5-8€/kk, joten kyllä sille kokonaiskorkoa tulee sinne 0,5%-2% tuntumaan (oma väsynyt arvaus). Myös takaisinmaksuaika on sen max 2v, joten on aika suolaista maksella 10000€ pyörää takaisin noin nopeasti. Tietenkin jos rahoittaa vain osan tällä tavalla, tai ostaa halvemman pyörän, niin onhan se hyvä diili. Ja Jammon viestit rupeavat haiskahtamaan siltä, että kohta mainitaan tämä maailmaa suurempi (ja tietääkseni ainoa pyöräpuolella toimiva) yritys, joka tätä rahoitusta tarjoaa.
Sielukkaassa pyörässä on Rock'n'rollia, patinaa, fuck you -meininkiä, se ei lähde käyntiin kun tekisi mieli ajamaan, ja kun on vikaa etsiessä juonut lavan kaljaa ja polttanut puoli kartonkia röökiä ja päätät taas kokeilla niin laakista tulille.
-JaZZo
Kyllä se näin on, nollakorkoja ja ilmaisia lounaita, välillä ihmetyttää ja kummastuttaa että ollaan muka fiksu kansa![]()
- slipping and sliding since 1982 -
Ettei vaan ole kyseessä samanlainen vedätys kuin autopuolella usein; järjetön ylihinta tuotteessa, ei käsirahaa, ei korkoja. Kun luottotiedot on asiakkaalla kunnossa ja ikä yli 25v, yli 90% mahdollisuus saada rahansa takaisin. Jos ei ole sitten mennyt omistajat ja haltijat sekaisin tai jäänyt pienellä painettu lukematta....
A.D