Tilillä 2000€ ja raaputat esiin 10000€ jostain arvasta. Olet pitemmän aikaa katsellut pyörää tuosta hintaluokasta. Jos korko on esim. 4%, niin se tekee 400€ tuohon päälle. Jos maksat vaikka 5000€ käteisellä ja 5000€ otat pätkää, niin 200€ korolla jää vielä 5000€ pyörän ja vaimon tuunaamiseen. Joku voisi tietenkin tuossa ajatella, että ei halua velkavankeutta tai velallisen häpeää...ja jatkasi eloa 2000€ taskun pohjalla tuunaamattoman pyörän ja vaimon selässä.![]()
?
ekat pari pyörää oli käteisellä ostettuja halpoja vanhempia pyöriä. Sitten kun sain tuloja, niin heti velkaa ja kalliimpia velaksi. Olen kokeillut kaikki tavat ostaa ja maksaa pyörä. Lopputulema on, että en suosittele lainan ottoa kellekkään pyörään. Toisaalta en suosittele ostamaan mitään romuja rahapulassa. Eli jos vaihtoehtona on ostaa parin tonnin romu tai 6 tonnin uudenjäykkä, niin ota se väli velkaa, mutta älä osta 16t pyörää 2t käsirahalla.
Suomessa on kesä niin lyhyt, että lainaa on ikävä maksella talvella. Ja tarviiko se pyöräkään sitten mikään sikakallis olla, kun kesä on lyhyt.
Monelle olen sanonut senkin, että oman kokemuksen mukaan, lainan lyhennys on pyörän pidossa alle puolet. Eli jos lasket, että on juuri varaa lainanmaksuun, niin sulle ei ole varaa siihen.
Esim jos lyhennys olisi 250euroa. sitten jos ostat vakuutuksen 1000e, se tekee jo 100kuussa, sitten ostat kypärän ja ajovehkeet esim 700, se on 50 e/kk. sitten joku huolto ja rengaskerta yms, esim 500, bensaan 500, se on taas about 100e joka kuulle vuodessa.(keskittyy kesälle, mutta jos jakaa vuodelle, kuten lainakin).
Eli mitään tehoputkia ostamatta ja ilman sakkoja ajo maksaa saman 250euroa kuussa kuin lyhennys. Eli 500 kuussa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Vai onko elämäntilanteet kohdelleet heitä paremmin, on hyväpalkkainen duuni, perintöjä, varakas perhe, onnenkantamoisia, jne.
Silloin on hyvä jakaa elämänohjeita rahankäytöstä niille joilla ei ole ollut voittoarpaa koskaan taskussa.
Ei sitten vihreän palkokasvin siemeniä kenenkään ylähengitystiehyeisiin...
Kylätason kurapyöräilijä.
Itse säästin usemman vuoden, jotta ei tarvitsisi ottaa lainaa. Ensimmäisen pyörän ostinkin käteisellä. Seuraavan pyörän ostin myös käteisellä jolloin laitoin vanhan pyörän päälle vähän lisää käteistä. Tällä hetkellä harrastuksessa kiinni:
-pyörä: 5-6ke
-varusteet: ~2ke
Vielä en ole pyöräilyyn lainaa ottanut ja niin se saa ollakkin. Eipähän tule vakuutuksen lisäksi mitään pakollisia kuluja, ns. jos ei ole varaa vaihdella uusia renkaita tai ostaa bensaa niin sitten ei ajella. Vielä ei ole näin tarvinnut tehdä..
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Yksi hyvä konsti on lopettaa jatkuva ryyppääminen ja käyttää ainakin osa niistä rahoista mopoon. Itse menettelin aikoinaan noin. Paino on sanalla jatkuva![]()
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
En ole ryssinyt raha-asioita, eikä ole ollut muuta kuin asuntovelkaa. Sekin meinaa muutaman vuoden päästä jo loppua. Täytyy varmaan ruveta sen loputtua laittamaan sama kuukausierä sitten sukan varteen? Eihän sitä tiedä mitä mukavaa sitten joskus tulevaisuudessa mieleen juolahtaa?
Saattaa olla että keski-ikäisillä on vähän erilainen suhtaantuminen rahan käyttöön kuin nuorella. Ja yleensä vähemmän niitä raha ongelmia. Minun ja monen keski-ikäisen näkemys kuluttamisesta on että köyhä joutuu elämään velkarahalla. Ennemmin minä säästän sen 10 tonnia kulkineeseen kuin otan velkaa. Siitä kun saa lähes saman koron itselleen kuin mitä itse maksaa korkoa siitä luotosta. Sen rahan voi joko säästää sen 4 vuodessa, tai maksaa rahoitusyhtiölle 6 vuotta. Jos vain pitkäjänteisyys piisaa niin se on tuossa tapauksessa useamman tonnia halvempi.
Nyt vaan eletään taas niitä aikoja että aika monen ihmisen koko elämää pyöritetään kulutusluottojen takia velaksi, eli elämää kuukauden perioideilla. Sitä kutsutaan ylivelkaantumiseksi. Tapahtuu noin 7 vuoden sykleissä.
Vaan turha kai näitä on jauhaa, kun kyllä se elämä ja käytäntö opettaa. Onneksi lähes kaikista nuorista tulee jossain vaiheessa niuhottavia keski-ikäisiä. Valitettavan moni joutuu vaan maksamaan niitä oppirahoja lopun ikänsä kun sitä kulutusvelkaa tuli vähän otettua enempi kuin mihin ne rahkeet oikeasti edes piisasi.
Murjaanien kuningas!
tottahan se on että moni on ylivelkaantunut nykyisin. mutta millä se ylivelkaisuus lasketaan, paljonko pitää olla lyhennyksen suuruus, että se lasketaan ylivelkaiseksi?
jos ajatellaan vaikkapa tämän päivän keskituloista henkilöä, olisiko keskituloisella brutto vaikkapa sellainen 40-45te/vuosi?
jos tulot ovat säännölliset, vakituinen työpaikka, talo maksettu ja tilillä sanotaan vaikkapa kymppitonni tällä hetkellä. hankit jotain arvokkaampaa ja otat vaikkapa pankista sen 10te lainaa, jolla sen hankit (välirahana tai kokonaissummana), olkoon nyt auto taikka se pyörä. lyhennät lainan pois vaikkapa 300e/kk.
toki sen kulkuvälineen hinta laskee sinä aikana, mutta toisaalta korkokaan ei ehdi huima olla.
onko tuo nyt sitten ylivelkaantumista, jos maksaa halpakorkoista lainaa ja tilillä on edelleen se kymppitonni elämiseen, vakuutusten ja muiden laskujen maksuun ja kaikkeen kulutustavaraan..?
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Tuossa ajatusmaailmassa tuijotetaan vain ja ainoastaan rahaa. Moni on valmis maksamaan siitä, että pystyy siirtämään tulevaisuuden tuloja ajassa - ottamaan pyörään rahoituksen. Tottakai se maksaa, koska tonni tänään on paljon arvokkaampi kuin tonni vuoden päästä. Moni kuitenkin on valmis maksamaan esim 5% enemmän siitä, että saa ajaa jo tänä ja seuraavana kesänä sillä haluamallaan pyörällä eikä joudu kituuttamaan halvemmalla (ja sitten myymään sen) tai olemaan kokonaan ilman.
Keskustelu on hedelmätöntä jos se liikkuu vain ja ainoastaan sen kokonaiskustannuksen valossa. Minä ainakin ymmärrän helposti, että joku maksaa extraa siitä, että pyörä on pihassa nyt eikä 2v päästä. Teknisesti ottaen jos on vaikka sitä asuntolainaa niin silloinkin pyörä on hankittu velkarahalla. Vaihtoehto kun olisi lyhentää lainaa. Käytännössä rahanmenon kannalta on yhdentekevää mihin velkaraha nimellisesti kohdistuu. Joka tapauksessa sitä ja samaa velkaa joutuu lyhentämään oli se sitten taloa tai pyörää. Kuukaudessa tililtä lähtee X määrä €.
Triumph Street Triple
Raha on velkaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Toisaalta monimutkaista ja toisaalta ei. Aina pitäisi miettiä sijaistuottoa ja kuluja. Jos esimerkiksi lompakossa on 10 000€ rahaa niin sen voi pistää mopoon ja ajella ilman rahoituskuluja. Vaihtoehtoisesti tuon rahan voi iskeä vaikka pörssiin ja saada osinkotuloja 7% per vuosi. Tällöin pyörään ei ole rahaa, joten se on otettava rahoituksella esim 7% vuosikorolla. Tässä tilanteessa henkilöllä on salkussa 10 000€ ja pihalla 10 000€ arvoinen pyörä. Salkku tuottaa sen mitä pyörän rahoitus vie. Aina pitäisi miettiä isompaa kuvaa.
Juuri tästä syystä esim M. Zuckerberg otti asuntolainaa sen 6 miljoonaa taalaa. Omaisuutta olisi miljardeja, mutta miksi ihmeessä maksaa talo kun lainaa saa prosentin korolla eli ilmaiseksi (inflaatio). Onpahan taskussa enemmän pistää johonkin tuottavaan.
ps. Esimerkissä ei ole huomioitu veroja ihan vain selkeyden vuoksi.
Triumph Street Triple
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Mie oon keski-ikäinen ja suosin lainanottoa unelmien takia.
Mutta asiaan.
Yksi asia ei ole tullut tässä keskustelussa vielä oikein kunnolla esille.
Kun sinulla on lainaa, niin niihin lyhennyksiin täytyy löytyä rahaa. Sen takia normaalieläminen on monella tapaa säästäväisempää ja tarkempaa. Jos ei olisi mitään lainoja, niin rahaa menisi enemmän turhuuteen ja heräteostoksiin.
Itse huomasin asian, kun asuntolaina tuli maksettua, niin S-kaupan kuukausiostokset "pompsahti" heti 200-400€/kk korkeammalle tasolle kuin asuntolaina-aikaan. S-kauppa on hyvä mittari, kun kaikki ostokset kirjaantuu ja Prisma on minun lähikauppa, sen takia tulee käytettyä S-ketjuja paljon. Keskimääräinen "kuukausisaldo" on siellä 1500€ paremmalla puolella.
Jos ois MP-lainaa se 300€/kk, niin Prisman ostokset olisi pienempiä ja eläminen nuukempaa, mutta ei kuitenkaan mitään pihtailua.
Kuunnelkaapa mitä ihmiset kehuu tekevänsä veronpalautusrahoilla. Ainakin minun tutuista löytyy niitä, jotka laittaa ne saman tien haisemaan kaikkeen jonninjoutavaan ja mukamas tärkeään. Samat tyypit vielä kaiken lisäksi maksaa enemmän veroja kuin olisi tarvis, että saisivat isommat veronpalautukset.
Miksi ne veronpalautukset jaetaan juuri ennen joulua...
Tää meni ohi aiheen, mutta kertoo aika paljon ihmisen käytöksestä rahan kanssa.
^ ^ toisaalta tuosta myös huomaa sen, että sinne kauppaan menee se ylimääräinen. ei se juurikaan tahdo säästyä mihinkään. jolla sitten tekee sen kymppitonnin pyörähankinnan vajaan neljän vuoden päästä. eli jos sen pyörän ostaa rahalla taikka lainalla, niin sama raha menee kuukaudessa kuitenkin pois käyttötililtä, muodossa taikka toisessa.
ja mitä niihin palautuksiin tulee, ei meitin torpassa ainakaan ne mene samantien haaskuun, laskut hoidetaan mitä on olemassa ja kait martalle joku joululahja pitää ostaa, sellainen jonka voisi muutenkin ostaa ilman palautuksia. mut älkää sitä sille sanoko.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Tuossa on kyllä itsepohdiskelun paikka.
Ennen piti tarkemmin laskea miten rahat riittää ja vielä säästää reserviin vähän pahanpäivänvaralle,
mutta nyt kun elämä ja asuntovelat ovat jo ehtoo puolella niin eipä paljon kaupassakaan tule kateltua mitä se maksaa ja alkaa varastostakin löytyyn vähän epämääräisiä tavaroita.
"Elä täysillä ja kuole onnellisesti"
Nyt kaikki katsomaan Kirsi ja himoshoppaajat! Kertoo siitä ääripäästä, kun rahan käyttö on lähtenyt kuin mopo käsistä.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Tuolla väittävät, että kolmannes autoista rahoitetaan osamaksukaupalla.
http://yle.fi/uutiset/taantuma_heija...kaisin/6792296
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
näillä uusien autojen hinnoilla en yhtään ihmettele.. harva vetää taskusta sen 25te mihinkään riihikuivaa.. jos ei suht uutta vaihdokkia tarjota mukana. 300e/kk -> vajaa 7 vuoden säästäminen.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Alkuperäiseen palatakseni, pätkää (osamaksulla) otin viimeksi kun ostin ihan tavallisen mutta 3v. vanhan ja 50tkm ajetun perhefarmarin tuunatun Opelin reuhkan tilalle.
Ikäni olin ajellut vanhoilla romuilla ja mieli teki ajella paremmalla joten tuossa syy.
Nyt palannut vanhoihin mutta hyviin ja lujiin autoihin (Audi & Vw) joiden hinnassa ei tuu enään selkään 10tonnia ja ylikkin helposti vaikka pidän sen esim. 5v. ja myyn pois. En vaan näe tällä hetkellä järkeä alkaa maksaan kk-maksuja seuraavaa 3-5 vuotta (se alkaa potuttaan ennen pitkää) kun senkin rahan voi käyttää vaikka harrastuksiin (prätkä?) kun vanhallakin pääsee kun ei vaan välitä josse naapurin Rolle keikistelee uuen Datsuninsa ympärillä kun se kylmä totuus on että sekin on kohta vanha romu ja pätkääkin saattaa olla vielä jäljellä..
Joten näillä näkymin ajetaan sellaisilla joka on jo toiselle vanaha romu mutta mulle hyvä käytetty.![]()
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Juu.
Tai niinku minä, joka yleensä ajan sillä autolla, mikä ei oo muille enää kelvannu...
Akka ja kakarat kulkee uudehkolla, turvallisella autolla.
Mun kehonsiirrin, sillonku sellanen on, on yleensä 0-250e maksanu sohlo, missä leimaa ostettaessa sellanen 6-8kk, suoraan verrannollinen hintaan...
Jos kestää leiman loppuun, hyvä, jos ei, paaliin välittömästi.
Mitään niille ei tehä, öljyt lisätään jos on tarvetta ja katotaan että kaikkia nesteitä on.
Jos mahdolliset remontit ylittää auton arvon, paaliin(osat & v*tutus).
Se on halvin tapa autoilla. On mulle naapurit tullu valittaan, että mun auto rumentaa ympäristöä ja luo negatiivisia mielikuvia.
Potkasin silloisen escorttini takaoven kasaan ja tuumasin että: -kappas...
-Tää ny varsinaisesti taa aiheeseen liityny, mutta...![]()
Se oli jo rikki...
Tollanen Joustoluotto on ihan kätevä jos ei tarvitse mitään uutta ja kallista pyörää hankkia. Kohtuullisella korolla oleva ja saa nopeesti ja vaivattomasti. Itsekkin sellaisen laittanut.
Mitä tulee noihin käteisostoksiin ja huikeisiin kuukausilyhennyksiin. Ilmeisesti eteläisessä Suomessa ollaan aivan eri palkkaluokissa kuin täällä pohjoisemmassa. Kyllähän sitä itsekkin kohtuudella sais säästettyä kun olisi se 500€ laittaa joka kuukausi jemmaan, pysyvästi. Sehän tekis vuodessa jo 6000ecua. Mutta ei näillä palkoilla tässä kalliissa maassa. Se on täällä maaseudulla hyvin pitkälle kädestä suuhun meininkiä. Siinä mielessä itsekkin tässä elämänvaiheessa lainarahalla ostaa ennen kuin huomaa olevansa 60-vuotias ja saa laittaa ensimmäisen 5k€ pyöränsä vihdoin ostoslistalle. Pienellä kateudella kummastelen ihmisiä jotka on "Eihä sole ku ostaa"- asenteella liikkeellä. - avautuminen -
Kawasaki ZX10R 2005
^ tuon takia minäkin olen puhunut juuri siitä "EläkeWingistä", koska eläkkeellä sen vasta saa jos säästämällä se pitäisi hankkia..
Toisaalta, jos säästämällä säästäisin vaikkapa sellaisen 50te, jolla aikoisin ostaa joskus sen unelmieni auton, niin tuskinpa sen jälkeen raaskisin siihen niitä rahoja edes laittaa. Tulisi varmasti tyhjä olo kun säästötili aivan tyhjänä. Eli pitäisi säästää vielä vähintään kymppitonni lisää jotta voisi sen auton ostaa ja olisi käyttörahaa pahan päivän varalle..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Threadin aihe on ...rahoitus.
Raha on kaupankäynnin väline siinä kuin moni muukin asia..., vaikkapa prätkät.
Sekin - raha - voi menettää arvoaan, tai sen arvo voi kasvaakin, sille voidaan laskea tuottoa useillakin tavoilla jne jne ja niinhän se on, että todella härskit (älykkäätkö) ihmiset maksattavat kaikki harrastuksensa muilla, koska ovat oppineet jonkin keinon, miten rahalla tehdään rahaa. Ne ihmiset ovat harvassa ja pääasiassa heidän huvinsa maksaa vahva kansakunnan ryhtiä ylläpitävä keskiluokka, koska luokkajakoakin tässäkin tasavallassa on.
Jonkin verran etäällä reaalimaailmasta on keskusteluun osaa ottaneiden herrojen/rouvien/neitien otaksumat säästöjen/sijoitusten tuottomahdollisuudesta.
Mikäli reaalimailmassa tuotot olisivat sitä, mitä numeraalisesti on ilmaistu, eihän kenenkään kannattaisi enään tehdä ns. oikeita töitä, vaan ruveta pyörittämään virtuaalisia salkkuja jne jne. Sellaisia yrittäjiä on ollut maailman sivu - ja niitä tulee olemaan. Kuta kuinkin kaikille niistä on varsin nopeasti käynyt huonosti - esimerkkejä löytyy...
Meikäläistä ei säälitä tipan vertaa niiden puolesta, jotka tuollaisessa harhamaailmassa eläessään ovat menettäneet kaiken mammonansa - jota ovat yrittäneet lähteä jahtaamaan laittaen omaa taitoansa peliin vain sen verran, jota numeronikkaroinnilla ovat luulleet osaavansa.
Toissakesänä mm. tapasin ja keskustelin mielenkiintoisen herran, erään britin, kanssa loma/prätkäreissulla Saksassa Hartzsin vuoristossa, joka kertomansa mukaan oli menettänyt valtaisan omaisuutensa kiinteistöbisneksissä Kap kaupungissa. Ajeli hienolla rykkösellä Santander-pankin väreissä- Ja oli ihan tyytyväinen elämäänsä, päivän päätteeksi jos pyörä likaantui - kävi sen aina pesemässä.
Kertomansa mukaan: "I lost everything, but still my bike is she, more than girlfriend or wife". ja niinhän se on.
<p>.</p>