Mitä enemmän pankki tahkoaa rahaa tileillä olevilla rahoilla, sitä parempi. Ongelma ei ole että pankki rikastuu. Kansan kuvittelu erityisen edullisesta laina- elosta sitävastoin on ongelma. Ongelmaluotoista päätellen suht isokin ongelma. Roskalainat ovat kuin subaru: kukaan tervepäinen ei niitä halua.
Viimeksi muokannut: vma; 28.10.2013 klo 23:27.
Sä olet hauska tyyppi!Mulle harrastus oli täysin = minäkuvani (eli tämä egoni) aina tuonne 2011 syksyyn saakka. Se on täysin selevää ja oot tosi oikeessa tossa. Syksyn 2011 jälkeen edelleen harrastan, mutta en ole = harrastukseni. En jaksa tänne alkaa selventelemään sen kummemmin, mutta fiksuna miekkosena tiedät varmaan mistä puhun? Oletan, että paskanjauhannan "tiedostavuus topiikkia" on luettu ja sulla on jotain hampaankolossa ko. juttujen kanssa. Mut ei se mitään, aina saa vituttaa.
Heitin tuon miehissä / systeemeissä tokaisuni vain mukaan siksi, kun tossa loppukesästä tuli kuunneltua tuttavapariskunnan kertomusta elämästään Pietarissa. Mies on 10v mua vanhempi ja hyvinkin arvostetussa saman alan ammatissa kuin itsekkin olen. Ylempänä oravanpyörässä kuin minä ja satavarmasti paljon kovempi ammattilainen myös käytännössä, mutta johtuen täysin systeemistä jossa elää... Ei niillä ole mitään saumaa leijua samaan tapaan kun meikäläisen ruokakunta leijuu täällä rajan takana romuineen. Tämä keskustelu kaverini kanssa ei herätelly mitään "onneksi synnyin Suomeen" reaktioita. Vaan lähinnä taputteli verhoja silmien edestä pois pikkasen lisää. Tottakai me tässä voidaan kokea olevamme hyvinkin rehtiä kansaa, suoraseleekästä ja vahavaa... Vaatii tietty vaan sen, että sokeudutaan ensin omille "puutteillemme" totaalisesti. Uskotaan vakaasti ettei itse olla osana oravanpyörää, ei tietenkään vaan ne muut... ne on perseestä. Tää on hieno kaava jota voi jatkaa loputtomiin!
jaulikselle piti vielä todeta jotta:
Mitäs sitte tehdään ku se malmista louhittu pyörä on tallissa valmiina ja pitäis bensaa käydä ostamassa? Hemmetin nilkit koijaa sielläkin? Ja eiku jalostamoo pystyyn autotalliin... öljyt, nesteet... Haastava setti muuten = Omistaa pyörä jonka kautta ei tule koijatuksi!![]()
Viimeksi muokannut: Yamaha1; 29.10.2013 klo 02:06. Syy: Diibadaabaa =)
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Omalta kohdalta rahoituksella tai pankkilainalla on menty, molemman pyörän kohdalla "kilpailutettu" ja niistä edullisempi valittu. Toinen vaihtoehto olisi ollut joku muu harrastus, koska en jaksa säästää harrastusta varten. Miksi makuuttaa harrastusrahaa pankissa, joka voisi jo olla tuottamassa mielihyvää.
Ahvenistoa kiertämässä niitä näkee jonkun verran, mutta eihän moottoriharrastus tervepäisen hommaa olekaan![]()
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Hyvin samanlaisia mietteitä itselläni.
Haasteeksi tosiaan muodostuu se, että tyhjentääkö sen tilinsä MP:n ostoon vai rahoittaako oston ja pistää ne tilillä olevat rahat vaikka pariksi vuotta rahastoon (tuotto 5-15%). Nytkin autokaupoissa rahoitusten todelliset vuosikorot pyörivät luokassa 1,9% mikä on tänä päivänä mieletäni suht halpaa rahaa kun vertaa asuntolainojenkin korkoihin.
Ainoa miinus rahoituksella ostaessa on noiden omistussuhteiden jääminen rahoitusyhtiölle joissain tapauksissa ellei sitten rahoita Joustoluotolla vai vastaavalla konstilla. Käytännön haittaa siitä ei ole kun vakuutusten kannalta (Kasko pakollinen yleensä) mutta kai siinä joku mielikuva-häiriökin on kun ei sitten "omista" sitä peliänsä![]()
Kawasaki ZZR 1400 -13 ex: Honda CB1000RA -11, Honda CB600F Hornet -09
Jos minulla olisi 15 000 €uroo paperirahaa piironginlaatikossa, niin auto, mopo yms olisi viimeinen hankinta niillä rahoilla.
Laittaisin ne olemassa olevat rahat johonkin lisääntymään ja ostaisin samanarvoisein (tai halvemman) mopo / auton pankkilainalla.
Korot on naurettavan alhaalla. 15 000€ laina, neljä vuotta maksuaika, osari 340€/kk, kulut ja korot 1300€ koko ajalta! ! !
Onko tuo 1300€ euroo se mikä ahistaa vai periaate, että lainaa ei oteta? ? ? ? ? ?
Se reilu 27€uroo kuukaudessa ja miula menee vähintään sama summa kolikoina säästöpossuun tai tippuu Taksimersun takapenkin väliin.
Nopeesti laskin osuuspankin lainalaskurilla.
https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaa...=20103&srcpl=8
Varsinainen rahoitus, mikä se sitten onkaan, on tosiaan vain yksi asia.
Kokonaisuudessa on kuitenkin erittäin merkittävää "ostaa oikein".
Ihan sama, millaista laitetta havittelee, usein tuo kokonaisuus unohtuu
tai jää liian vähälle huomiolle..... ja sitten alkaa pirssin penkitvälitkin pullottaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
itse en näe rahoituksessa ongelmaa taikka vastusta niitä, jokainen itse valitsee tiensä kohti unelmaansa taikka muuta..
jois joku ajaa parin tonnin pyörällä ja haaveilee siitä "EläkeWingistä", niin tosiaan siitä tulee se EläkeWingi. jos 35te on wingin hinta ja siihen säästää tuloistaan 300e/kk, meneehän siinä vajaa 117kuukautta säästellessä eli 9 vuotta ja 9 kuukautta tms.. ja vielä huomioitava, ettei vanhasta saa vaihdossa mitään, ja säälistä joku sen sitten ostaa satasella, mikä menee pelkkään rekisteröintimaksuun sen wingin kans. ja sen wingin hintakin ehtii nousta vajaassa kymmenessä vuodessa kehityksen tuloksena varmaankin vajaat 5 te..
toki jokin järki kannattaa päässä pitää, ei kannata mielestäni suoraan mennä hankkimaan helkkarin isoa velkaa, riippuen tuloista, menoista ja muutenkin hankinnan järkevyydestä. tosin moottoripyöräily ja järkevyys usein on hankalasti laitettavissa samaan lauseeseen.
kuten vaikkapa tuo 35te:n EläkeWingi. en missään nimessä menisi sellaista rahoituksella ostamaan kokonaisuutena. mutta jos vaikkapa vaihdossa menisi pyörä, hieman omaa rahaa ja jos joku tonni jää erotusta, niin sen toki voisin rahoittaa sitten sopivalla rahoitusyhtiöllä. suoraan et ottaisi velkaa 35te pyörän takia. ja onhan tilillekin jäätävä touhutonni pelivaraa pahan varalle. tonni vähintään, siihen pyörään, muut menot tietysti vielä erikseen, yllättävätkin.
ostetaanhan talojakin velalla, niin miksei muitakin isompia tarpeita? osa porukasta ostaa talonkin aivan liian suuren ja sitä mukaan usein liian suuri laina siihen nähden mitä voi maksaa realistisesti. toisaalta, jos talo on maksettu, niin silloinhan voi tavallaan ajatella että se talolaina on sitten se pyörä tms mitä maksaa pois hiljalleen.. toki vakuudet, korot jne ovat erit tietenkin.
nykypäivänä, jos ihminen on töissä ja säännölliset tulot jne, ei siinä kymppitonnin laina oikeastaan tunnu missään, joku kymppi korkoa kuukaudessa on mielestäni pieni hinta siitä mitä sillä voi saada muuten. itse voisin kyllä maksaa sen 50e/kk siitä ilosta että saan ajaa sellaisella pyörällä millä haluan, on suht uusi ja toimii varmasti. saa keskittyä olennaiseen. 50e nykyaikana ei oikeastaan tunnu missään, siis jos on töissä eikä tarvi laskea jokaisen euron päälle, työttömän elämä tms onkin asia erikseen, silloin revitään ilot vaikkapa siitä harrastepelistä joka on halpa mutta jota voi ajan kuluksi rassata tallissa talvi-iltoina, siinäkin ajatus harrastuksessa sen illan, eikä rahaongelmissa tms..
se että onko järkeä ostaa käteisellä, onkin eri asia. jos rahaa piisaa niin miksei, omaahan siinä syytää ulos talosta. mutta toisaalta, jos rahoituksen saa todistettavasti suht edulisesti, niin onko järkeä tyhjentää tililtä se 15te ja jäljelle jää vaikkapa 3te, vaiko ottaa rahoitusta ja elää sillä omalla rahalla rauhassa ja maksella vakuutuksia ja yllättäviä menoja. toki voihan mopon myydä pois joskus, taatusti tulee tappiota, ja sillä rahalla lyhentää velkaa ja loput hiljalleen sitten mitä kk-eriä jääpi velkaa. kumpi on mukavampaa, harrastaa ja olla rahaa muuhunkin menoon vaiko harrastaa mieluisasti mutta laskea jokainen lasku ja menoerä viimeisen päälle.. ja jos noin tiukasti joutuu laskemaan, niin silloin on parempi jättää koko harrastus, jotta eläminen onnistuu. jokaisen itsensä tehtävä valinta.
itse en tyhjentäisi koko tiliä, ottaisin ennemmin rahoituksen sellaisena, että sen kanssa voi huoletta elää. joku satanen kuussa lyhennystä. sen verran kohtuullinen lyhennys, ettei loppuikää ole naimisissa sen kanssa muttei eläminen siitä juurikaan vahingoitu. sellaisella korotkaan eivät ole hirveän kokoiset maksuerässä, eikä kokonaisuutena.
tosiasiahan on että velka maailmaa pyörittää, sen kanssa vaan pitää tulla toimeen ja suunnitella miten sitä kannattaa käyttää. sillähän se bisneskin pyörii. harvemmalla löytyy puntista sen verran että menee ostamaan turveauton käteisellä, vaikka olisikin tiedossa pitkä sopimus vapon kanssa. käteistä ei vaan kannata aina käyttää, sen moni onkin huomannut ja käyttää hyödykseen. toisaalta, on myös niitä jotka käyttävät rahoitusta mahdollisuutena helppoon rahaan ja jättävät maksamatta, mikä sitten varmasti rinnastuu osin myös normaaleihin asiakkaisiin, rahouitusyhtiön ottaessa saamattomat rahoitukset takaisin muodossa tai toisessa, korkoahan sitä joutuu aina maksamaan..
mikähän tässä loppujen lopuksi olikaan se tingan aihe..?
käteisellä, kyllä, jos järjen rajoissa. rahoituksella, kyllä, jos järjen rajoissa.
jos rahoitus, niin halvin mahdollinen ja mielellään sellainen jossa järkevät säännöt ja pykälät.
vertailisin tiukasti pankin ja muiden välillä, pankista saa lainaan varmasti halvempaa korkoa, jos takaaja löytyy, muut yhtiöt ottavat kulkuvälineen pantiksi. toisaalta takaajaa nykyisin ehkä hankala löytää ellei isäpappaa tms kysele, tuolloin varmasti tulee olla selvä että raha-asiat kunnossa ja mielellään ihmissuhteetkin sinne suuntaan.
pankki myös saattaa ottaa vähemmän kuluja lyhennyksistä tms mutta taitaapa olla että nekin kaikki ottaa nykyisin käsittelykulua jokaisesta lyhennyksestä, vaikka ne meneekin tililtä koneilla automaattisesti nykyisin.. helppoa rahastusta. ennen sekin oli toisin ja käsittelymaksuaj ei veloitettu, sekin teki pankista halvemman ratkaisun.
mutta kunnon vertailu kaikkien mahdollisuuksien kesken kannattaa. ja sitä ennen miettiä mitä pystyy maksamaan ja miten. ja kuinka yllätyksiin tulee varautua, jos jotain yllättävää parin tonnin juttua sattuu ilmaantumaan.. ja ainahan sitä ilmaantuu, senhän tietääpi.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Itellä ei ainakaan ollu tarkoitus dissata niitä, jotka "yskimällä" kulkuneuvonsa hankkii
Joo en ole mikää isotuloinen, ja noita elätettäviäkin on tohon siunaantunut... Onneksi kulkuneuvoksi kelpaa vähän vanhempikin ja on tilat ja taito pitää ne kondiksessa, muuten jäis tämäkin laji kokematta...
Onhan noita osarilla ostajia tossa vuosien varrella nähty, jotak ovat "unelmiensa" kamppeen ostaneetNo muutaman kuukaden tuskastelleet lyhennysten kaa, niin ettei oo varaa bensaa ostaa... Sitten rajulla tappiolla laiteesta eroon... No hetken kuluttua taas samalla sällillä sama tilanne... No ku vähän juteltu homman järkevyydestä, niin aikanen mies tuumaa vaan, et mä niin halusin semmosen, enkä mä niitä kustannuksia koskaan laske/ajattele
![]()
Elä ja anna muiden roudata.
Jo rahastojen mainontasäännöissä on pakotettu mainitsemaan ihan isolla tekstillä, että toteutunut historia ei ole missään tapuksessa tae tulevasta.
Ja sellaista rahastoa ei ole, eikä tule jossa voidaan todeta tuotoksi kahdelle seuraavalle vuodelle 5-15% joko koko aikana, tai /a.
Sellaisen henkilön joka voisi takuuvarmalla luulla pystyvänsä moiseen, ei tarvitse hetkeäkään näillä foorumeilla roikkua, ihan Ojasen laskuopilla voi joistain edellä olevista viestäistäkin lukea ja sitten laskea, että rahaa on ostettavissa vaikkapa 2 rosentin korolla jolloin tuoton ollessa 5 - 15 rossaa erotus on nettoa 3 - 13 rossaa ennen pääomatuloihin luettavan muodostuneen verovelan toteutumista.
Ja koska tässä threadissä on eräänä säästämismuotona mainittu sijoitus, niin kannattaa muistaa eräs viisaus mikä näissä jutuissa on mainittu: Siis, miten kävellä pörssistä varmasti ulos miljoona taskussaan? On kävellä pörssiin sisään kaksi miljoonaa taskussaan.
<p>.</p>
Ensimmäiset ajoneuvoni ostin käteisellä, kun sitä oli siunaantunut. Tulipa tehtyä ehkä elämäni suurin virhe siinä kohden. Olisi kannattanut sijoittaa ne rahat omaan kämppään ja ostaa kulkuvälineet jo silloin osamaksulla. Sitten asuntojen hinnat karkasivat ja rahoitus vaikeutui. En tosin muista minkälaisilla ehdoilla ajoneuvokauppaa silloin tehtiin, kuitenkin aivan oleellisesti erilaisilla kuluilla kuin nykyään. Nyt ei edes kannata maksaa loppueriä ennen aikojaan, kun kulut ovat niin pienet.
En ole missään vaiheessa kokenut mitään ongelmaa rahoitusyhtiöiden kanssa, sen sijaan pankkilaina ajoneuvoon oli jonkin verran vastenmielisempi tapaus.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Joo eihän se kiveen ole kirjoitettu, että tuollaisia tuottoja pystyy nostelemaan eikä siihen kannatakkaan luottaa. Ei se silti tuhottoman vaikeaa ole mutta niin rahastoissa kun osakkaissa pitää olla valmis häviämään leijonaosa siitä mitä on sijoittanut.
Vaikka tuollaisia tuottoja hyvällä säkällä/taidolla/jollain muulla konstilla onnistuisi tekemään niin pakko täällä foorumilla olisi silti roikkua koska sijoitettava raha on huomattavasti pienempi kun niillä "oikeilla" keinottelijoilla.
Mutta eiköhän tämä mene jo vähän ohi aiheen![]()
Kawasaki ZZR 1400 -13 ex: Honda CB1000RA -11, Honda CB600F Hornet -09
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Pankkilainaa tullu suosittua, koska se on joustavampi. Eikä korkokaan mikään älytön ole kun pystyy asunnon maksettua osuutta käyttään vakuutena. Joskus olen tainnu tarttua rahoitusyhtiön tarjoukseenkin jos ollu selkeästi edullisempi. Mulla tulee lähinnä ajateltua, että nuo lainat on yks osa kiinteistä kuluista, mitä aina tulee olemaan. Ja korko on kustannus siitä, että kuluttaa nyt eikä myöhemmin. Ja mieluummin elän tässä päivässä kuin eläkepäivissä.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Ilman velkarahaa jokainen mopo olisi jäänyt ostamatta, vaikka enimmäkseen iäkkäämpiä rakkineita ovat olleetkin. Vielä 80-luvulla osamaksukorko oli paljon kovempi kuin nykyään, mutta sekään ei ostoinnostusta himmentänyt. Jokainen vekotin on tullut maksettua, eikä tällä hetkellä moisia rasitteita ole päällä. Mutta jos asiat menevät edes sinne päin, kun olen suunnitellut niin, viimeistään ensi keväänä on.
Ei se velanotto ole koskaan niin dramaattista ollut. Jos tulee tilanne, että homma kaatuu niskaan, niin sitten hukataan mopo pois ja ajetaan polkupyörällä. Tämmöinenkin tilanne on kohdalle osunut.
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Käteisellä on XX ostettu, lupaa ei hallitukselta muuten moiselle tullut joten on tullut valvottua jokunen yö töitä tehden (12-15h) mutta jokainen kilsa minkä "vanhalla romulla" olen ajanut on ollut sen arvoista minkä olen tinkinyt yöunista, baarireissuista, yms. kaikesta hauskasta.
Ps. mikä eniten taas huvittaa niin ei todellakaan ole joku 60-70tkm mittarissa ostohetkellä oleva pyörä ikä loppu..Ja toisekseen kun katsoo noita XX jotka on oikeesti siistejä ja hyvin pidettyjä niin hinnat samanlaiset ku pari vuotta sitten eli hinnassa ei näy tappiota olevan vieläkään yhtään, paremminkin välillä olisin saanu paremman hinnan ku ostaessa.
Pps. Remontteja en ole tehnyt yhtään mitään eikä edellisetkään mitään isompaa eikä mitään ole odottamassa. On menty lujaa ja hiljaa radalla ja kadulla eikä vipata, kilkata, pompota, klonkota...
No jopas tuli hehkutettua vanhaa ruoskaani..muttaku seo hyvä....
Enkä osta enään kalliita autoja (ellen ole niin rikas etten paskalle taivu pöntöllä lompsan takia) ja maksa 5vuotta osamaksuja ja sit ku myyn niin olen menettänyt helposti yli kymppitonnin ja ylikki ku se o vanhentunut ja tullu kilsoja mittariin.![]()
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
muutaman tonnin välirahat on mennyt rahoitusyhtiön kanssa
mutta niitä ei kannata pitkälle ajalle venyttää vaikka olisi muka kuinka halpaa
oikein todella,viime vuonna Handelsbankenilta,sai uusi asiakas ilman korkoa ja kuluja 12kk rahoitusta
no sillä sitten maksettiin ,kuluja olisi tullut vasta jos ei olisi perunut asiakkuuttaan sen vuoden jälkeen
kehtasvatten sitten laittaa oikein laskun vuosimaksusta etukäteen,ensvuojelle, saatte uskoa maksoinko
perskatti kun on tullut aina ajallaan maksettua velat pois niin kyllä mainoksia on sähköpostissa vasiten ja jo tekstiviesteilläkin yhen kymppitonnin lainaa saisi mutta ko ei enään tartte
pankkisuhde on niin vanha ettei tarvitse kuin soittaa henk.koht palvelijalle niin vartissa tulee alustava lainapäätös
pari kauppaa on tehty käteisellä kun välirahat ovat olleet niin pieniä ja kun on pitänyt vaihtaa tyyliä ja koettaa vain konetta vähän aikaa
mutta hauskaa on ollut ,rahhoo on mennyt usiaita tuhansia mutta on mitä muistella kiikkustuolissa sitte ko trikellä vain on ajettava
ei käärinliinoissa ole taskuja ja eihän rahhaa nykysin tartte muuta ku velan maksuun![]()
Triumph Tiger 800 XRX
Jalostetaan tätä hivenen, tällainen on ihan jees suunnittelua.
Annuiteettilainaa parempi on ns. bulletlaina. Järkevästä bullettia hoitaen siinä lopulta laina-aikana maksettujen korkojen kokonaismäärä on pienempi.
Asunto kohteena varman päälle voi toimia vain pääkaupunkiseudulla ja sielläkin varmimimmin vain kantakaupungissa, ja sitähän tuo hinta-arviokin osoittaa. Edelleen asunto kohteena on oltava omaa osaamista, ettei jokaiseen hanan tipottelemiseen tai lampun vaihtoon tarvitse remonttimiestä kutsua.
Yleisesti niin hyvää diiliä ei saa, että kohtuuajassa vuokratuloilla hoitaa sekä korot, että pääoman. Jos se olisi niin helppoa, niin paljon enemmänhän sitä tehtäisiin.
Kun lähtee siitä, että 10 - 15 v tähtäimellä vuokraamalla saa hoidettua korot ja puolet asunnon hankintaan tarkoitetun lainan pääomasta, toinen puoli sitten itse maksaen, niin ollaan realismissa.
Ja hyvältä paikalta järkevästi hankittu kämppä kantakaupungista hyvinkin lisää arvoaan 15 vuoden aikana, eikä ainakaan putoa.
Ja vuokralaisia riittää.
Teoriassa simppeliä - mutta ei käytännössä.
Edelleen kannattaa ottaa suoraan lainaa 166 t€ jolloin sen 6 t€:nkin korkokulut saa vähennyksiin. Erikseen otettaessa kulutusluoton korot eivät ole vähennyskelpoisia, harvemmin verovalmistelija on niin kiinnostunut, että ihan tarkkaan seuraisi noin pieniä summia.
Nikkarointia voi jatkaa...
<p>.</p>
Se on totta että kannattaa laittaa ne rahat heti kämppään kun siihen on yhtään tilaisuutta. Ja noi kulkuneuvot kannattaa ostaa käteisellä, vaikka vähän vanhempaakin kalustoa jos ei ole käteisellä heti laittaa. Säästämällä ja pikku hiljaa uudempaan. Vaatii vähän pitkäjänteisyyttä.
Se onkin sitten huonompi homma jos rekisteriotteessa lukee rahoitus yhtiön nimi ja kaikki ylimääräinen raha menee peltilehmiin ja muihin pöriseviin vimpaimiin.
Periaate että ennen ollan syömättä kun ajettaisi vanhalla vehkeellä?
Ja näitäkin riittää, ja pankkiiri kiittää.
Sen mitä maksat velkavaunua kuukaudessa, siitä myös alenee yleensä arvo toisesta päästä saman mokoman summan per. kuukautta kohden.
Aika huonoja sijoituksia, varsinkin nämä harrastevehkeet, velalla ostettuina.
Murjaanien kuningas!
Mä oon aina ajatellut että sijoitukset on sijoituksia ja harrastusvehkeet on harrastusvehkeitä eikä niillä ole mitään tekemistä sijoitusten kanssa. Tosin isäni on tästä eri mieltä ja värkkää vanhoja jenkkiautoja kuntoon hymy naamallaan.
Jokainen tavallaan. Huonot sijoituksetkin ovat vain huonoja sijoituksia, turha murehtia.
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Joillekin harrastusvehkeet eivät ole sijoituksia. Vaan nimenomaan niitä harrastusvehkeitä.
Jostain syystä kaikkein eniten kitinää ja vinkumista pankki/osamaksurahoitusta kohtaan täällä esiintyy keski-ikäisillä ja sen ylittäneillä. Ootteko te kaikki sössiny raha-asianne ja luottotietonne niin kuralle, että pankki ei myönnä enää lainaa harrastehankintoihin? Vai ootteko muuten vaan köyhiä?
Trying is the first step towards total failure.
Aprilia Tuono Factory '17
Mitä ihmeen huonoa on jos rekisteriotteessa on rahoitusyhtiön nimi? Tämä on uskoakseni yksi suurimmista syistä monilla käyttää säästöjä tai pankkilainaa. Siis ettei naapurit saa selville, että velaksi on ostettu!
Joo, ei ole asunnossa kilpeä jonka perusteella voisi yhtä helposti kysyä omistajatiedot kuin kulkuvälineistä. Silti useimmat asuu pankin omistamassa kämpässä kymmeniä vuosia.
Ei ajoneuvot todellakaan sijoituksia ole. Vaikka ostaisit säästöillä, niin heti kauppakirjan teon jälkeen on tonneja (uuden) arvosta pois. Normimeininki. Mites vaikka autoetu? Maksat kuukausimaksua (verotusarvo), eikä se auto edes jää sulle lopulta! Mutta hieno on ajella.
eikös se ollut niin ettei sitä lasketa mitä harrastuksiin menee..?
pääasia, että harrastaja on tyytyväinen.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
varmasti reilusti yli puolet suomesa myytävistä autoista ostetaan nykyisin rahoituksella. ei kannata tyhjentää omaa tiliä jos korko on halpa. ja jos korko nousee liikaa niin myy pois ja maksaa sillä rahalla velkaa minkä saa maksettua, korkosummat ainakin laskee sillä hetkellä, mitä pitää maksaa pankille. siinä mielessä harrastevehje helppo myydä, ettei se ole talon ainoa kampe jolla on pakko liikkua ja hoitaa asiat, ilmankin tulee toimeen.
muutenhan ajoneuvon ostaminen on aina huono sijoitus, koskaan ei saa omiaan takaisin, ellei satu saamaan hiton halvalla klassikkoa jolla hinta mahdollisesti nousee kysynnän mukaan. ja jos löytyy sellainen ostaja, joka sen tosiaan haluaa.. jokin '59 käkkylä voisi olla sellainen esimerkiksi. jokin nykyajan honda taas ei.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)