Eikös tuo ole ihan omasta motivaatiosta kiinni, onko siihen pyörään varaa aikasemmin vai ei
Ite olen reilu parikymppinen ja pari pyörää olen ostanut uutena ja useampi pyöräkin ollut samaan aikaan. Samaan aikaan ollut kokoajan opiskelija ja tulen olemaan vielä vuosia, mutta silti ahkeralla työnteolla saanut harrastusta ylläpidettyä. Mistään ei ole tarvinnut edes karsia niinkään pois
Pyörän ostoa ei omalla kohdalla ikinä tulisi edes harkittua rahoituksella.
Ducati Hypermotard 1100 09 + Honda CRF 250L Rally 18
Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06
Sinäkö siis mieluummin olisit vuoden ajamatta kuin ostaisit pyörän osamaksulla?Kukin mielihalujensa mukaan.
Toki tilanne on taas ihan toinen jos pyörää on vaihtamassa vain "huvin vuoksi". Ja toisaalta, ei meillä kaikilla riitä mielen lujuus seisottaa irtonaista valuuttaa tilillä vuoden verran.
![]()
Itte ainakin meen tän harrastuksen "suu säkkiä myöten"...
Aina ajanu vanhoilla ruoskilla, ja aina niillä on perille päästy. Epämäärästen kommellusten jälkeen.
Nyt vanha Thundercatti, reaaliarvo noin 1700-1900e.
Eli käteisellä hankittu.
Nyt talven aikana teen sille katselmuksen, että sillä pääsee taas enskesän.
Isompaa, siis fyysisestikki, pyörää tekis mieli ja olis tarve, mut just nyt ei vaan pysty.
Tossa kesällä meinasin suurentaa mopoo rahoituksella, mutta onneks joku vaisto junnas takaraivossa vastaan.
Ka-zum-ja työt loppu yllättäen noin kuukausi tän mopohaaveilun jälkeen.
Onneks en tehny kauppoja.
Ja ei oo päässy kovin kertymään säästöjä, kun tossa tuli pikkunen takapakki aikanaan, ja jouduin pitkälle saikulle, tapaturman takia. Ja muutenki tässä on paukkunu pikkasen liikaa lompakon nyörejä koettelevia juttuja.
Mutta harrastusta en lopeta, mennään vaan vanhalla ja pienellä kalustolla.
Vaihellaan tai suurennellaan sitte ku taas pystyy...
Tai hommataan akallekki pyörä, jos se uskaltais ajaa, niin vois jatkaa tolla jamahalla...
Se oli jo rikki...
Aivan ehdottomasti olisin. Olen mieluusti noin 5kk ajamatta (ajokauden pituus) mikäli sillä vältän pankin lainan tai muun osarikaupan ja pääsisin kiinni parempaan pyörään ilman velkapakkoa.
Elämässä kun tulee normaalisti niitä pakkolainojakin (asunto), joten en kaipaisi siihen kylkeen yhtään mopolainaa, mikäli se olisi vältettävissä pikku säästämisellä. Tietty jos pyörä on pakko saada hetimullenyt- tyyliin, niin piikkiinhän se on (kuten sanoit mielihalunsa mukaan) ostettava.
Mopoon (käytetty) otin pankista lainaa kun oli niin halpaa rahaa ja maksoin pois muutamassa vuodessa, ei ongelmaa. Sain just sen pyörän minkä halusin. Nykyisen autoni ostin rahoituksella kun se vaan piti saada heti mulle tuo. Maksettu parin vuoden päästä pois. Pankkilaina olis ollut vähän halvempi. Kämppää pitää maksaa vielä 8 vuotta.
Jatkossa aion ostaa just semmoisia vekottimia kun mieli tekee kunhan kk-maksut pysyy kohtuullisina eli luotolla mennään. Elämä on liian lyhyt vuosien kituuttamiseen ja säästämiseen ja tulee ajettuakin enemmän kun alla on mieluinen päristin.
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Kaikki on vähintäänkin suhteellista, mutta jos ei "uuden haju" ole
ehdoton edellytys, homma voi näyttää hyvinkin erilaiselta kun
kauppahinta on kädessä tai heti saatavilla.
Uudenkarheeta peliä jolla monella ajelee 100.000 km ilman
varsinaisia korjauksia saa "rahat tiskiin" periaatteella yllättävän
usein.... yllättävän sopivasti..... mutta harvemmin kuitenkaan
kauppiaalta..... vaikka ei marmoritiskeillä asioisikaan.
Kauppiaan usein naurettaviakin hintapyyntöjä voi toki ymmärtää
jossain määrin, mutta juurikin nuo "ajoneuvorahoitukset" ovat ihan olennaisia
tekijöitä hintatasoon vaikuttavista tekijöistä.... oli kyse autosta tai moposta.
"Kuukausierä rules".
Vähän sama kuoppa on tuo "alennusprosentti" jossain.
Ei paljoa auta vaikka ale on -50% jos "oikea hinta" on edelleen pitkä
Sillä kuukausierän "sopivuudella"liian moni menee mukaan täysin järjettömään juttuun.
Helposti ja nopeasti..... joo-o...., sitten kun laskee hieman, toteaa että "taas piti"
.
Jos ihminen on luottokelpoinen ja sitä tarvitsee, saa "rahaa" varmasti
sellaisilla ehdoilla että tehdessään "hyvät kaupat", kokonaiskustannukset kaikki oheisasiat laskien
ovat todennäköisesti merkittävästi alemmat kuin muilla virityksillä.
Esim. "pakollinen kasko" tulisi oikeastaan laskea ainakin jossain määrin "rahoituskuluksi".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Itselläni on viides pyörä menossa ja yhden niistä olen ostanut käteisellä ja muut 4 liikkeen rahoituksella. Jos haluaa ostaa esim. uudehkon pyörän joka maksaa + 10000 € ja sinulla sattuisi olemaan vaadittava summa käteistä. Silloin kannattaa miettiä, että laittaako kaikki säästönsä siihen moottoripyörään vai maksaako sopivan määrän euroja kuukaudessa kohtuullisella korolla, tällöin minulla on rahaa edelleen säästössä "pahan päivän" varalle. Ja rahoitetun pyörän voi maksaa aina pois ennenaikojaan jos siltä tuntuu, eikä siitä koidu ylimääräisiä kuluja, tai jos oikeen tiukalle menee pyörän voi myös myydä pois vaikka se olisi rahoitusyhtiön omistama. Ehkä sitten joskus kun olen lähellä eläkeikää, asunto on velaton ja lapset maailmalla, ostan sen mp:n käteisellä. Itse ainakin tykkään ajaa uudella ja huolettomalla mp:lla vaikka sen ostaisin rahoituksella.
[QUOTE=Väre;6241601]Katsotaanpa kiinnostaako ketään tämmöinen aihe.
Olettaisin, että moni täällä on hankkinut pyöränsä tai autonsa jonkinlaisella rahoituksella. Oli se sitten osamaksu, jossa ajoneuvo on vakuutena, pankkilaina vakuudella, joustoluotto yms.
Miten olette perustelleet valitsemanne vaihtoehdon? Vertailitko vaihtoehtoja?
Kuumeen ollessa päällä on helppo hankkia liikkeestä jonkin rahoituslaitoksen myöntämä rahoitus. Tällöin ajoneuvo jää rahoitusyhtiön nimiin ja sen myyminen ja ulkomaille lähteminen hankaloituu maksujen ollessa kesken. Lisäksi vaaditaan kunnon kaskot rahoitusturvalla(?).
Joustoluotto on sinällään kiva, että ajoneuvo tulee omiin nimiin. Miinuksena korkea korko ja hallinnolliset kulut. Jos on hyvät suhteet pankkiin, niin näistäkin voi neuvotella.
Vakuudellinen pankkilaina edellyttää tieytenkin omaisuutta, jota antaa vakuudeksi. Pääsääntöisesti halvempi kuin joustoluotto.
Ja ainahan kaikki ei ole rahasta kiinni, joskus tulee päädyttyä hieman kalliimpaan vain henkilökemioiden vuoksi.
Tinkimällä ajoneuvon hinnasta säästää myös luottokustannuksissa(vähemmän lainaa). Pidetään kuitenkin ajoneuvon hinnan tinkimiskeskustelut toisissa topiceissa. Ja ainahan kaikki ei ole rahasta kiinni, joskus tulee päädyttyä hieman kalliimpaan vain henkilökemioiden vuoksi.
Henkilökohtaisesti tuppaan tuijottamaan kokonaisluottokustannuksia ja siedettävää kuukausilyhennystä. Pankista toivoivat, että ottaisin vakuudellista pankkilainaa, koska tulisi halvimmaksi. En taas henkilökohtaisesti pidä omaisuuteni antamisesta vakuudeksi. Luultavasti päädyn joustoluottoon, jos saan neuvoteltua nostokulut pois, koron suht alas ja lainanhallinnoimiskulut/kk sopiviksi. Mielenkiinnolla odotan tulevaa vääntöä vaihtoehdoista pankkini kanssa.
Miten sinä päädyit rahoitusvaihtoehtoosi?[/QUOTE
Ketju meni heti ekasta vastauksesta lähtien pöpelikköön. Menkää käteiskauppaa tekevät ja tinkaajat muualle kehumaan itseänne ja jatketaan tässä ketjussa eri rahoitusvaihtehtojen vertailua ,eiks je?
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Ei tässä mitään kortteja vedellä mihinkään suuntaan, käteiskauppa nyt kun vaan ei ole aiheena tässä ketjussa.
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Kyllähän minä arvasin, että kun ketjun tekee niin se soljuu sen jälkeen omia polkujaan. Ei se minua haittaa.
Ketjun oli ehkä alunperin tarkoitus kysyä: Miten juuri sinä päädyit valitsemaasi rahoitusvaihtoehtoon?
Käteinen on kyllä rahoitusvaihtoehto muiden joukossa. Olisikin kiinnostava tietää onko porukka laskenut pääoman (käteisen) käytön ja rahoituksen eroja. Muutaman tonnin peleissä tämä ei kauheasti kiinnosta, mutta kymmenen saati parinkymmenen tonnin peleissä rupeaa pääoman syöminenkin varmasti vaikuttamaan korkoa korolle tyyppisesti.
Vai onko sitä rahaa vaan sitten millä mällätä, eikä tunnu missään? Tulee niin paljon ettei enää laskin pysy perässä, ei kannata edes laskea, pistää menee vaan. Vai onko enemmän tunnepuolen asia, että velkaahan en ota?
Itse vertailen rahoitusvaihtoehtoja tässä ihan vaan koska pyörän vaihto alkaa olemaan ensi kaudeksi ajankohtainen ja auton osto talveksi olisi paikallaan. Velalla mennään varmaan pyörän kanssa ja siihen edullisin rahoitus ilman takauksia olisi pankkini kanssa varmaankin neuvottelun alla talven aikana. Auton pistän varmaan käteisellä. Ihan vaan tonnin pommin tai luultavasti vajaankin. Pelkällä liikennevakuutuksella. Jos hajoaa, niin paaliin ja renkaat myyntiin ja uutta samanlaista alle. Pitäisi vähän laskea vielä tuota ideaa. Ideana olisi vielä tunkea kaikki ylimääräinen säästöön, luultavasti rahastoihin.
Yksi toive ketjua ajatellen olisi kuitenkin:
Älkää tehkö tästä mitään juupas eipäs asemasotaa. Se nyt ei vaan hyödytä ketään. Muuten minun puolesta sana on vapaa![]()
Sielukkaassa pyörässä on Rock'n'rollia, patinaa, fuck you -meininkiä, se ei lähde käyntiin kun tekisi mieli ajamaan, ja kun on vikaa etsiessä juonut lavan kaljaa ja polttanut puoli kartonkia röökiä ja päätät taas kokeilla niin laakista tulille.
-JaZZo
Eiköhän se käteinen valita rahoitusmuodoksi siksi, kun sitä sattuu kukkarossa olemaan riittävästi tai sitten ei ole luottotietoja.
Ite hankin uuden pyöräni Santanderin rahoituksella. Rahoitukseen päädyin, koska vanhan pyörän arvo ja kukkarossa ollut rahamäärä eivät riittäneet välirahaksi. Rahoitukseen päädyin myös sen helppouden takia, liikkeessä nimi paperiin ja pyörä pihalle. Korko on muistaakseni 5,9%, mutta se on köyhän maksettava, kun en ole koko ikääni säästänyt/saanut perintöä/tulot ei ole merkittävästi ylittäneet menoja. Pankkilainaa en harkinnutkaan, kun ei ole vielä tarpeeksi vakuuksia.
Ehkä jonain kauniina päivänä vaihdan kulkuneuvon uuteen ihan käteisellä.![]()
<p><strong> </strong></p>
Paljonko pyörän hinnaksi tulee liikkeen tarjoamalla rahoitus sydeemillä, jos kiikun hinta on noin 15.000 ja maksu-aika jokin normi sopparin mukainen vuosimäärä? 7 vuotta, tai mitä ne sopimus vuodet sitten ovatkaan. Esimerkkilaskelma voisi olla selventävä.
Minä olen niin saakelin tylsä ihminen että pyrin säästämään ensin ja ostamaan vasta sitten.
Eka pyörä maksoi 4400e, sillä mentiinkin monta kesää. Seuraavaan säästettiin ja se maksoi 12000e (käytettyjä molemmat).
Elämä on stressittömämpää kun on mahdollisimman vähän velkoja ja tilillä pientä "bufferia".
Joillekkin säästäminen on vieras juttu. Itse en ymmärrä kädestä suuhun meininkiä mutta en tuomitse jos joku niin haluaa elää![]()
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Nyt seitsemäs leikkikalu hiekkalaatikolla menossa. Ensimmäisen ostin aikoinaan käteisellä, jolloin olin myöskin ehdottomasti sitä mieltä, että näin sen pitää mennä... Nyt 13 vuotta myöhemmin tuntuu siltä, että kerran tämä harrastus on yhtä ailahtelevainen kun on mielikin niin annetaan mennä rahotuksella. Millään kerkee säästeleen moisia summia ja myymään edellisiä alta pois tätä tahtia...![]()
Tällä hetkellä vaimon pyörä on pankkilainalla rahoitettu, johtuen siitä että näin saa "säästettyä" vakuutuksissa kun pyörä on mukamas oma. Mun pyörä sen sijaan on rahotuksella, ja viime vaihdossa otin takkiin oikeen kunnolla vielä kun vaihdoin edellisen pyöräni kaupoissa pois joka oli arvoltaan enemmän kuin hankkimani. Ei tosin ole tuokaan ensimmäinen kerta... Uuskoppasen V-Maxin vaihdoin samaan tapaan aikaanaan, eli rahallisesti varmaan muutaman tontun otin takkiin.
Pointti ei siis koskaa tämän pelleilyn kanssa ole ollut raha, eikä tule olemaan. Jos joku kaunis päivä alkaa ahistaa tai saa monoa töistä niin sitten aletaan tietty katteleen mistä karsitaan? Lähteekö talo, prätkät ym. Siihen asti vieköön pankit, rahoittajat sun muut tahot aivan vapaasti meikäläisen kukkarosta osuuksiaan ja oravanpyörä pyöriköön. Eipähän tarvi "ison miehen" asua enää tässä iässä äidin helmoissa. Siitä kai tässä lopulta on kyse. Menee ja kysyy samoja asioita oman ikäiseltä Pietarissa työtään tekevältä mieheltä, niin vastaus on jotain aivan muuta. Miehissä ei sinällään ole eroa, eikä tehdyissä töissäkään mutta systeemeissä on... Voihan toki joskus koittaa sekin kaunis päivä jolloin pyörä lakkaa pyörimästä ja muutetaan koko poppoo luoliin täältä netistä jeesustelemasta... "Kirjoituskoneen kelkka vedetään tyhjän rivin alkuun ja aletaan taas pakertaa".![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Asian ytimessä. Kannattaa pitää huoli ettei pankki pääse rikastumaan sinun rahoilla... Eli ostaa vaikkapa uusi auto ja pyörä käteisellä.![]()
Supermoto
Siinähän se on Kreikan viimeisen 40 vuoden talousstrategia kerrottuna lyhyesti. Ego vaatii vaihtamaan pyörää kiireellä toisesta toiseen, ja vielä suurempi ego vmyös kehuskelemaan asialla.
Miehissä ja tehdyissä töissä ON eroa. Systeemin syyksi ei voi kaikkea kipata. Ego tietty voi itsestäänselvyyden avulla asiasta jeesustella mutta se ei nytkään muuta mustaa valkoiseksi.
Eipä tähän ole koskaan yksiselitteistä ja oikeaa ratkaisua...
Vois sanoo että, tilanteesta riippuen...
Ihan jees, jos pystyy ostaan käteisellä. Sehän se ideaali tilanne olis.
Mut.
Kaikki ei pysty. Tai sit säästämistä pitää tehä sen 5-7vuotta, ja ei mulla ainakaan kestäis hermot lykätä harrastusta niin kauaksi...
Tai olla ajamatta ton aikaa.
Mut sekin pitää laskea, ettei ole liemessä niitten lyhennysten kans, oli ne rahoitusyhtiöstä tai pankista.
Se kasko taas, no, omassa ei ole törmäysturvaa. On senverta halpa sohlo, että mahollisten lippojen jälkeen löytyy pian osina myynnistä.
Mut sanotaan että 4000e ja siitä ylöspäin se hölmöilyturva kyllä löytys. Tai sit mopo, minkä kaadossa tulis todella kallista silppua, niin sitte myös.
Jos tässä pääsee töihin, ja hommat näyttäs pitempiaikasilta, hyvin todennäköistä olis, että mopo uudistuis, tai vaihtuis pian täysin uuteen.
Mut "p*skaduuneja, p*skapalkalla" tekevälle ei just pääse kertymään kovin nopeesti isoa säästötiliä.
Siinä pitää myös perhe ja vanha tupa huolen...
Eli rahoitusyhtiön tarjouksia tullaan tutkimaan jossainvaiheessa, tai jos ostaa yksityiseltä, mennään lakki kourassa pankkiin ja neuvotellaan vähä.
Monesti ruutupaperi, lyijykynä ja laskin antaa näppärän tuloksen ajateltavaksi.
Sittenki pitää kuitenki harkita tahtotilaa ja funtsia tarkkaan.
Mää tiedän ittestäni, että kun se, just se pyörä tulee kohdalle, niin sitte on kaikki järkipuhe ja laskelmat romukopassa.
Vai kauanko te haluasitte ajaa pyörällä mistä ette pidä, tai siinä joku ärsyttää todella vahvasti.
Ja mielessä kummittelee se prätkä, mikä on ku just sulle tehty. Ajettavuus, käyttöominaisuudet, ulkonäkö, kaikki...
![]()
Se oli jo rikki...