No itse en kämmännyt, mutta tänään vaihdatin renkaat BMW HP2 Sporttiin, missä on toispuoleinen takavanne. Kävin sen jälkeen puolen kilsan päässä olevassa bemarikaupassa juttelemassa.
Kun lähdin sieltä, niin joutui vähän kiertämään ja päädyin lähelle rengasliikettä uudestaa. Jouduin liikennevaloihin ja siitä lähtiessä perä alkoi kummasti muljuamaan. Heti aavistin, että mistä on kyse. Vedin sivuun ja pyöränpultit olivat löysällä. Sormin niitä kiristin ja nilkutin takaisin rengasliikkeeseen.
Onneksi oli liike vielä avoinna. Pomo otti nuorelle asentajalle aika pultit pultteja kiristäessään. Ymmärrän kyllä inhimillisen erehdyksen, kun siinä oli kaikenlaista häirintää asennuksen aikana. Joka tapauksessa olisi ollut kiva ylläri, jos olisinkin painanut suoraan moottoritielle ja parin markan vauhdissa olisi lingonnut takarenkaan lepikkoon...
Dixi et animam levavi
Kannattaa tsekata vieressä, että ne pultit tulevat kiinni. Henkihän tuossa olisi lähtenyt, jos olisinkin lähtenyt motaria pitkin ruuhkassa suoraan kotia kohti. Ensin olisivat kaiteet silpunneet ja sitten muutama sata autoa liiskannut, ennen kuin olisi liikenne puuroutunut.
Ei kai tämän uusiutuvan luonnonvaran niin väliä, mutta noita mopoja ei valmisteta enää![]()
Dixi et animam levavi
Momenttiavain . Se ei oo turha kapistus
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin
Triumph Rocket
Suzuki B-King
Suzuki Hayabusa
Agusta
Kawasaki ZZR
Kawasaki 800
Honda Goldwing 1800
Kawasaki ZZR
MV Agusta
No aika harvalla on momenttiavain mukana kun hakee pyörää huollosta...
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
HUH HUH ek@.
Hyvä, että ei tapahtunut mitään vahinkoa sulle eikä sille uusiutumattomalle HP2 Sportillekaan.
Pekka
![]()
Aloittajalle, hyvä että oli onnet matkassa.
Mites noin yleensä? Kun kotilomaailmassa alumiinivanteisten kohdalla on suositus tarkistaa pulttien kireys 100 km ajon jälkeen, tämähän on yleisesti tunnettu tosiasia.
En kuitenkaan muista törmänneeni tähän ohjeeseen mp-maailmassa.
Olen asiaa toisinaan aprikoinut Honun kohdalla, kun takasen irrotus ja kiinnitys on tehty.
<p>.</p>
Luulen, että nuorelle asentajalle juurtui takaraivoon kerrasta, eikä ikinä enää tee samaa virhettä - jos sai pitää työpaikkansa.
Olen joskus tuota jälkikiristystä kanssa miettinyt ja tarkistanut joskus jonkin aikaa renkaan vaihdon jälkeen. Ainakin silloin momenttiavain napsahti ennen muttereiden liikkumista.
Tästä sattumasta kun tuli mieleen, niin tarkastin auton renkaat kanssa. Mulla on takavanteissa 20mm levikepalat ja pidemmät pultit. Ne kiristyivät kyllä, joten kai tuossa jälkikiristyksessä järkeä on.
Dixi et animam levavi
alumiinivanne ei jousta, sen takia siinä tarvitsee olla sitä momenttia enemmän ja jälkitarkistus(paitsi toyotassa jossa on erikoispultit, joissa jousto on pulteissa/prikoissa).
peltivanne on jousimuoto pultin alta, se joustaa ja pienempikin momentti pitää ja pysyy kireällä.
muistaakseni esim mönkijässä voi olla peltivanne 40-60Nm, ja aluvanne 120Nm.
autoissakin on aika samat lukemat.
Onnea oli matkassa, moottoripyörässä ei renkaan löystyminen ole ihan pikku juttu.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ite kun oon Vianorilla renkaita autoon vaihdattanut/laitattanut, niin siellä ovat kyllä vetäneet aluvanteet momenttiavaimella kiinni. Autossa kyllä jälkikiristys (120Nm) yleensä aina kiristääkin pultteja. LT-/RS-Puimurissa takafillari vedetään 105Nm ja pari kertaa olen koettanut jälkikiristää. Ikinä ei ole kiristynyt vaan avain on vaan napsahtanut - niinpä jossain vaiheessa lopetin tuon jälkikiristyksen.
<p>2002-2014</p>
Eikös niillä kaikilla olekkaan tuommosia jatkoja välissä?
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...-5-kpl-191501/
Ja ekalle alotukseen, onneksi oli pyörän käytös sen verran tuttu, että huomasit perstuntumalla , että jotakin on pielessä, ennenkö kerkesi pahempaa tapahtua.
Se on ihan valmistajan speksaama kiristyssysteemi peltivanteelle. Ensin momenttiavain lukemaan 50Nm, ja sitten asetukseksi 110Nm, ja 90 astetta kerrallaan per pultti, paitsi jos momentti tulee täyteen.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Ja sitten ihmetellään, miten merkkihuolto saa tuhrittua tuntikausia tarkastushuoltoihin.. No, tarkka on tarkka, mutta kyllä se vähän yksinkertaisemmillakin manöövereillä kiinni pysyy.
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A
Pöh. Merkkihuolto pistää ohjeista riippumatta pulttipyssyllä niin kireälle että varmasti pysyy eikä lähde ilman jatkovartta auki.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Aluvanne, momenttitangon avustuksella kii.
Tarkastus momenttiavaimella.
Pultin/mutterin kartioon saa käyttää iiihan ohuesti keramiikkatahnaa, ettei rouhase kiinni. Mutta todella vähän.
Ei vie kauaa aikaa, ja ei ruhjo sitä kartiopintaa niin.
Nämä missä holkkimutterit/pultit, sinne holkin liikuntaosaan jotain smähmää ettei takerru kiinni.
Peltivanteet sit vaan pyssyllä kiinni, sen kuulee äänestä kun on hyvä.
Ei ny apinan raivolla tarvi paukuttaa, mutta sen kuulee kun se nappaa kiinni. Samalla kun vähä pitää hylsystä samalla sormin, niin tuntee kyllä.
Ekakertalaisella voi olla vähä hakusessa, mutta muutama vuosi telkuttuaan, oppii kyllä...
Se oli jo rikki...
Näinhän se valitettavan usein kyllä on.Sen huomaa ihan mopollakin avatessa, onko pyörä korjaamon tai asiakkaan omilta jäljiltä. Varsinkin perimätiedon varassa renkaitaan vaihtelevat jyyrät vetävät yleensä koko elopainollansa pultit kiinni.
Kuinkahan moni biimeri- tai vifferikuski oikeasti muuten tekee jälkikiristyksen takapyörään...
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A
Sokkavarmistus...Ei löysty jos sokka on paikoillaan, ja jos puuttuu niin mopo ei liiku metriäkään ennenkuin tarkistetaan kireys (rannemomentti) ja laitetaan uusi sokka.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Yamaha MT09 -20
KTM sxf 450 -06
________________
Yamaha R1 -07
Husaberg FS650 -05
KTM sx 250 -05
No eipä ole tullut koskaan tarkistettua. Aina olen asentanut renkaan itse paikalleen kumin vaihdon jälkeen.
Sekä autossa, että mopossa on pultit olleet aina kiinni ihan rannekireydellä. (Olen ajatellut, että ne pitää saada vahingon sattuessa myös siellä tienpäällä auki).
Olen myös ollut siinä uskossa, että rengas alkaa selvästi nuljua, tai muuten ilmoitella että pultit on löysällä jo paljon ennen kuin se kokonaan irtoaa.
Ihan ajatusleikkinä voisin myös kuvitella ettei se suuremmissa nopeuksissa edes paljon vispaa, kun hyrrävoimat pitää renkaan "kurssissa".
Viimeksi muokannut: wanico; 29.10.2013 klo 08:54.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/...suihke-364518/
Tuo terva on parasta sinne pultinkin kierteisiin, ei ruostu eikä tartu kierteet kiinni ja kuitenkin pysyy pultit/mutterit hyvin kiinni, koska on tahmeaa, toisin kuin jotkut rasvat/öljyt.
Nuo pulttipyssyt tosiaan vattii käyttäjältä hieman tietoakin, varsinkin ilman momenttivarsia.
Sillä saa kyllä kierteet äkkiä entiseksikin, jos ei tarkkaan tiedä millä momentilla se hakkaa, siihen kun vaikuttaa itse pyssyn säädöt ja letkusta tuleva paine ja ilmamääräkin aika lailla voi vaihdella välillä 5-500 Nm!
Kyllä se on huomioitu, pultti toimii jousena. Sen vuoksi on annettu kiristysmomentit. Oikealla momentilla pultissa tapahtuu venymä, joka palautuu löysätessä. Ylikiristys aiheuttaa pysyvän muodonmuutoksen, eikä liitos välttämättä enää toimi, kuten se on suunniteltu toimimaan.