Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    No itse en kämmännyt, mutta tänään vaihdatin renkaat BMW HP2 Sporttiin, missä on toispuoleinen takavanne. Kävin sen jälkeen puolen kilsan päässä olevassa bemarikaupassa juttelemassa.

    Kun lähdin sieltä, niin joutui vähän kiertämään ja päädyin lähelle rengasliikettä uudestaa. Jouduin liikennevaloihin ja siitä lähtiessä perä alkoi kummasti muljuamaan. Heti aavistin, että mistä on kyse. Vedin sivuun ja pyöränpultit olivat löysällä. Sormin niitä kiristin ja nilkutin takaisin rengasliikkeeseen.

    Onneksi oli liike vielä avoinna. Pomo otti nuorelle asentajalle aika pultit pultteja kiristäessään. Ymmärrän kyllä inhimillisen erehdyksen, kun siinä oli kaikenlaista häirintää asennuksen aikana. Joka tapauksessa olisi ollut kiva ylläri, jos olisinkin painanut suoraan moottoritielle ja parin markan vauhdissa olisi lingonnut takarenkaan lepikkoon...
    Dixi et animam levavi
  2. #2
    Kannattaa tsekata vieressä, että ne pultit tulevat kiinni. Henkihän tuossa olisi lähtenyt, jos olisinkin lähtenyt motaria pitkin ruuhkassa suoraan kotia kohti. Ensin olisivat kaiteet silpunneet ja sitten muutama sata autoa liiskannut, ennen kuin olisi liikenne puuroutunut.

    Ei kai tämän uusiutuvan luonnonvaran niin väliä, mutta noita mopoja ei valmisteta enää
    Dixi et animam levavi
  3. #3
    Momenttiavain . Se ei oo turha kapistus
    Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin

    Triumph Rocket
    Suzuki B-King
    Suzuki Hayabusa
    Agusta
    Kawasaki ZZR
    Kawasaki 800
    Honda Goldwing 1800
    Kawasaki ZZR
    MV Agusta
  4. #4
    No aika harvalla on momenttiavain mukana kun hakee pyörää huollosta...
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  5. #5
    HUH HUH ek@.
    Hyvä, että ei tapahtunut mitään vahinkoa sulle eikä sille uusiutumattomalle HP2 Sportillekaan.

    Pekka
  6. #6
    Aloittajalle, hyvä että oli onnet matkassa.
    Mites noin yleensä? Kun kotilomaailmassa alumiinivanteisten kohdalla on suositus tarkistaa pulttien kireys 100 km ajon jälkeen, tämähän on yleisesti tunnettu tosiasia.

    En kuitenkaan muista törmänneeni tähän ohjeeseen mp-maailmassa.

    Olen asiaa toisinaan aprikoinut Honun kohdalla, kun takasen irrotus ja kiinnitys on tehty.
    <p>.</p>
  7. #7
    Luulen, että nuorelle asentajalle juurtui takaraivoon kerrasta, eikä ikinä enää tee samaa virhettä - jos sai pitää työpaikkansa.

    Olen joskus tuota jälkikiristystä kanssa miettinyt ja tarkistanut joskus jonkin aikaa renkaan vaihdon jälkeen. Ainakin silloin momenttiavain napsahti ennen muttereiden liikkumista.

    Tästä sattumasta kun tuli mieleen, niin tarkastin auton renkaat kanssa. Mulla on takavanteissa 20mm levikepalat ja pidemmät pultit. Ne kiristyivät kyllä, joten kai tuossa jälkikiristyksessä järkeä on.
    Dixi et animam levavi
  8. #8
    Suomessa runttaavat yleensä kaikki renkaat paineilmalla liian tiukalle.
  9. #9
    alumiinivanne ei jousta, sen takia siinä tarvitsee olla sitä momenttia enemmän ja jälkitarkistus(paitsi toyotassa jossa on erikoispultit, joissa jousto on pulteissa/prikoissa).

    peltivanne on jousimuoto pultin alta, se joustaa ja pienempikin momentti pitää ja pysyy kireällä.

    muistaakseni esim mönkijässä voi olla peltivanne 40-60Nm, ja aluvanne 120Nm.

    autoissakin on aika samat lukemat.

    Onnea oli matkassa, moottoripyörässä ei renkaan löystyminen ole ihan pikku juttu.

    JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  10. #10
    Ite kun oon Vianorilla renkaita autoon vaihdattanut/laitattanut, niin siellä ovat kyllä vetäneet aluvanteet momenttiavaimella kiinni. Autossa kyllä jälkikiristys (120Nm) yleensä aina kiristääkin pultteja. LT-/RS-Puimurissa takafillari vedetään 105Nm ja pari kertaa olen koettanut jälkikiristää. Ikinä ei ole kiristynyt vaan avain on vaan napsahtanut - niinpä jossain vaiheessa lopetin tuon jälkikiristyksen.
    <p>2002-2014</p>
  11. #11
    Lainaa polip kirjoitti Katso viesti
    Suomessa runttaavat yleensä kaikki renkaat paineilmalla liian tiukalle.
    Eikös niillä kaikilla olekkaan tuommosia jatkoja välissä?
    http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...-5-kpl-191501/


    Ja ekalle alotukseen, onneksi oli pyörän käytös sen verran tuttu, että huomasit perstuntumalla , että jotakin on pielessä, ennenkö kerkesi pahempaa tapahtua.
  12. #12
    Lainaa avanoma kirjoitti Katso viesti
    Eikös niillä kaikilla olekkaan tuommosia jatkoja välissä?
    http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...-5-kpl-191501/
    Miten noi momenttitangot toimivat?
    Pekka
  13. #13
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Miten noi momenttitangot toimivat?
    Pekka
    Tuo tanko "joustaa" juuri sopivasti sillä momentilla mikä kupeessa lukee, vaikka pulttipyssy hakkaisi reilusti
    enemmän.

    Sama homma tavallisellakin jatkolla, jos yrittää tiukassa olevaa pulttia pulttipyssyllä auki niin ei aukea, mutta ilman jatkoa aukeaa helposti.
  14. #14
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    alumiinivanne ei jousta, sen takia siinä tarvitsee olla sitä momenttia enemmän ja jälkitarkistus(paitsi toyotassa jossa on erikoispultit, joissa jousto on pulteissa/prikoissa).

    peltivanne on jousimuoto pultin alta, se joustaa ja pienempikin momentti pitää ja pysyy kireällä.

    muistaakseni esim mönkijässä voi olla peltivanne 40-60Nm, ja aluvanne 120Nm.

    autoissakin on aika samat lukemat.

    Onnea oli matkassa, moottoripyörässä ei renkaan löystyminen ole ihan pikku juttu.

    JT
    Joo omassa autossa aluvanne 110Nm vs. peltivanne 50Nm + 90 astetta + 90 astetta kuitenkin max 110Nm.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  15. #15
    Lainaa avanoma kirjoitti Katso viesti
    Tuo tanko "joustaa" juuri sopivasti sillä momentilla mikä kupeessa lukee, vaikka pulttipyssy hakkaisi reilusti
    enemmän.

    Sama homma tavallisellakin jatkolla, jos yrittää tiukassa olevaa pulttia pulttipyssyllä auki niin ei aukea, mutta ilman jatkoa aukeaa helposti.
    Kiitos. Aina sitä oppii jotain, kun on vaan utelias ja kyselee.

    Pekka
  16. #16
    Lainaa 3JJ kirjoitti Katso viesti
    Joo omassa autossa aluvanne 110Nm vs. peltivanne 50Nm + 90 astetta + 90 astetta kuitenkin max 110Nm.
    Ei moro. Kuuraketissako sulla on peltivanteet? Kyllä sais joka rengasliike laittaa lapun luukulle, jos pyöriä noin kiristeltäisiin.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  17. #17
    Se on ihan valmistajan speksaama kiristyssysteemi peltivanteelle. Ensin momenttiavain lukemaan 50Nm, ja sitten asetukseksi 110Nm, ja 90 astetta kerrallaan per pultti, paitsi jos momentti tulee täyteen.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  18. #18
    Ja sitten ihmetellään, miten merkkihuolto saa tuhrittua tuntikausia tarkastushuoltoihin.. No, tarkka on tarkka, mutta kyllä se vähän yksinkertaisemmillakin manöövereillä kiinni pysyy.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  19. #19
    Pöh. Merkkihuolto pistää ohjeista riippumatta pulttipyssyllä niin kireälle että varmasti pysyy eikä lähde ilman jatkovartta auki.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  20. #20
    Aluvanne, momenttitangon avustuksella kii.
    Tarkastus momenttiavaimella.

    Pultin/mutterin kartioon saa käyttää iiihan ohuesti keramiikkatahnaa, ettei rouhase kiinni. Mutta todella vähän.
    Ei vie kauaa aikaa, ja ei ruhjo sitä kartiopintaa niin.
    Nämä missä holkkimutterit/pultit, sinne holkin liikuntaosaan jotain smähmää ettei takerru kiinni.

    Peltivanteet sit vaan pyssyllä kiinni, sen kuulee äänestä kun on hyvä.
    Ei ny apinan raivolla tarvi paukuttaa, mutta sen kuulee kun se nappaa kiinni. Samalla kun vähä pitää hylsystä samalla sormin, niin tuntee kyllä.
    Ekakertalaisella voi olla vähä hakusessa, mutta muutama vuosi telkuttuaan, oppii kyllä...
    Se oli jo rikki...
  21. #21
    Lainaa 3JJ kirjoitti Katso viesti
    Pöh. Merkkihuolto pistää ohjeista riippumatta pulttipyssyllä niin kireälle että varmasti pysyy eikä lähde ilman jatkovartta auki.
    Näinhän se valitettavan usein kyllä on. Sen huomaa ihan mopollakin avatessa, onko pyörä korjaamon tai asiakkaan omilta jäljiltä. Varsinkin perimätiedon varassa renkaitaan vaihtelevat jyyrät vetävät yleensä koko elopainollansa pultit kiinni.

    Kuinkahan moni biimeri- tai vifferikuski oikeasti muuten tekee jälkikiristyksen takapyörään...
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  22. #22
    Sokkavarmistus... Ei löysty jos sokka on paikoillaan, ja jos puuttuu niin mopo ei liiku metriäkään ennenkuin tarkistetaan kireys (rannemomentti) ja laitetaan uusi sokka.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  23. #23
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    HUH HUH ek@.
    Hyvä, että ei tapahtunut mitään vahinkoa sulle eikä sille uusiutumattomalle HP2 Sportillekaan.

    Pekka

    Oli pakko googlettaa mistä laitoksesta on kyse. Perkele et on siisti pyörä. Keula vois olla vähän agressiivisempi, mut jiiisus

    Nettimoton haku ei listaa kyseistä mallia, joten on syytä olettaa et kyseessä harvinainen peli.

    Paljos tälläsestä pyydetään käytettynä?



    Yamaha MT09 -20
    KTM sxf 450 -06
    ________________
    Yamaha R1 -07
    Husaberg FS650 -05
    KTM sx 250 -05
  24. #24
    Lainaa FJ1200N kirjoitti Katso viesti

    Kuinkahan moni biimeri- tai vifferikuski oikeasti muuten tekee jälkikiristyksen takapyörään...
    No eipä ole tullut koskaan tarkistettua. Aina olen asentanut renkaan itse paikalleen kumin vaihdon jälkeen.
    Sekä autossa, että mopossa on pultit olleet aina kiinni ihan rannekireydellä. (Olen ajatellut, että ne pitää saada vahingon sattuessa myös siellä tienpäällä auki).

    Olen myös ollut siinä uskossa, että rengas alkaa selvästi nuljua, tai muuten ilmoitella että pultit on löysällä jo paljon ennen kuin se kokonaan irtoaa.

    Ihan ajatusleikkinä voisin myös kuvitella ettei se suuremmissa nopeuksissa edes paljon vispaa, kun hyrrävoimat pitää renkaan "kurssissa".
    Viimeksi muokannut: wanico; 29.10.2013 klo 08:54.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  25. #25
    Lainaa janite2 kirjoitti Katso viesti
    Aluvanne, momenttitangon avustuksella kii.
    Tarkastus momenttiavaimella.

    Pultin/mutterin kartioon saa käyttää iiihan ohuesti keramiikkatahnaa, ettei rouhase kiinni. Mutta todella vähän.
    Ei vie kauaa aikaa, ja ei ruhjo sitä kartiopintaa niin.
    Nämä missä holkkimutterit/pultit, sinne holkin liikuntaosaan jotain smähmää ettei takerru kiinni.

    Peltivanteet sit vaan pyssyllä kiinni, sen kuulee äänestä kun on hyvä.
    Ei ny apinan raivolla tarvi paukuttaa, mutta sen kuulee kun se nappaa kiinni. Samalla kun vähä pitää hylsystä samalla sormin, niin tuntee kyllä.
    Ekakertalaisella voi olla vähä hakusessa, mutta muutama vuosi telkuttuaan, oppii kyllä...
    http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/...suihke-364518/
    Tuo terva on parasta sinne pultinkin kierteisiin, ei ruostu eikä tartu kierteet kiinni ja kuitenkin pysyy pultit/mutterit hyvin kiinni, koska on tahmeaa, toisin kuin jotkut rasvat/öljyt.
    Nuo pulttipyssyt tosiaan vattii käyttäjältä hieman tietoakin, varsinkin ilman momenttivarsia.
    Sillä saa kyllä kierteet äkkiä entiseksikin, jos ei tarkkaan tiedä millä momentilla se hakkaa, siihen kun vaikuttaa itse pyssyn säädöt ja letkusta tuleva paine ja ilmamääräkin aika lailla voi vaihdella välillä 5-500 Nm!
  26. #26
    Lainaa FJ1200N kirjoitti Katso viesti
    Näinhän se valitettavan usein kyllä on. Sen huomaa ihan mopollakin avatessa, onko pyörä korjaamon tai asiakkaan omilta jäljiltä. Varsinkin perimätiedon varassa renkaitaan vaihtelevat jyyrät vetävät yleensä koko elopainollansa pultit kiinni.

    Kuinkahan moni biimeri- tai vifferikuski oikeasti muuten tekee jälkikiristyksen takapyörään...
    12vifferi ja 1. takasen vaihdon jälkeen jälkitarkistuksen tein tuo kotilo-oppi mielessä, mom. avain napsahti selvästi
    ilman mutterin kiertymistä. Sen jälkeen en ole tarkistellut.

    Oli mainittuna tuo jousiefekti, onkohan noissa mopojen pulteissa huomioitu tuo jousivaikutus?
    <p>.</p>
  27. #27
    Kyllä se on huomioitu, pultti toimii jousena. Sen vuoksi on annettu kiristysmomentit. Oikealla momentilla pultissa tapahtuu venymä, joka palautuu löysätessä. Ylikiristys aiheuttaa pysyvän muodonmuutoksen, eikä liitos välttämättä enää toimi, kuten se on suunniteltu toimimaan.
  28.  
  29. #28
    Lainaa juhis_ kirjoitti Katso viesti
    Oli pakko googlettaa mistä laitoksesta on kyse. Perkele et on siisti pyörä. Keula vois olla vähän agressiivisempi, mut jiiisus

    Nettimoton haku ei listaa kyseistä mallia, joten on syytä olettaa et kyseessä harvinainen peli.

    Paljos tälläsestä pyydetään käytettynä?



    Listaa se jos vain on myynnissä. Joku aika sitten oli Vaasan käyttöautolla yksi ja tais olla jotain 28 tonnia pyyntö. Motoparkissa näin Huhmarin päivillä viimekesänä yhden ja onhan toi todella upea pyörä
    ZX10R -08
    S1000RR -11