Bimota on asentanut DB11 malliinsa (Diavelin moottori) Kompressoriahtimen ja uusimmassa MP-Maailman jutussa laitetta kehutaan tosi paljon. Kuinkahan työläs toi olisi asentaa Diaveliin. Kompressorin asennus lehden mukaan on "ns" Bold-on-paketti jolloin koneelle ei tarvitse tehdä mitään. Bimotassa tehoa luvataan 197hv ja vääntöäkin mukavasti 143Nm. Itse odotin kyllä yli 200hv lukemia, mutta nyt tehon kasvu "vain" 35hv? Toki, mukava lukemahan toikin on![]()
Bimota DB6 ja Ducati Pikes Peak
Joskus joo katselin, että tuommoinenkin olisi myynnissä: http://www.ee-speed.com/index.php?pa...e=1159&target=
Kumpikohan kone tuossa Bimotassa on, 1198S:n vai Diavel/Multistrada "11 asteen" kone?
Aikoinaan mietin tuommoista kompressoria ensin V-Rodiin ja sitten myöhemmin Hypermotardiin. Mutta ahtimesta saatava hyöty on aivan liian pieni suhteessa hintaan ja mahdollisiin ongelmiin. Mielenkiintoista nähdä miten Bimota toimii.
Saisikohan Diavelin koneeseen kunnon äänet (ja tehoa), jos siihen vaihtaisi nokat, joissa olisi overlappingia tai kävisiköhän esim 1098R:n nokat? Tehoa ja vääntöä sekä aika mukava käytöshän siinä on, mutta ääni ei ole niinkuin Ducatissa pitäisi. Ajoin 10 tkm Multistradalla ja ei siitä äänestä tottunut tykkäämään.
Viimeksi muokannut: mikkoyli; 20.10.2013 klo 23:11.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Paljonkohan tehoa saisi laskemaan, jos itse asentaisi ahtimen pyörään. Riittäisikö 35 hp. Vanha kaavahan on, että viritys onnistuu, jos teho laskee 10% ja jos moottori on avattu, 20%. Eikö Bimota rakenna sellaista, jonka voi myydä. Kai siitä koneesta tehoa saa ihan rajattomasti ahtamalla ilmaa ja polttoainetta, mutta käyttöikä on lyhyt.
Oppija.
Sachs50, Moto Guzzi SP1000, Ducati ST4, 1098S, 1098S, ST3
Turvallisesti kahdella pyörällä. Ajoissa ruokapöydässä ja viimeisenä valmis.
No eipä sitä ihmeitä oteta vakiokoneesta vakiopuristuksilla. Sarjan ideahan on että konetta ei tarvitse ihmeemmin aukoa. Lisäksi remmiahdin rasittaa konetta ja varsinkin akselistoa, josta voima ahtimelle otetaan. Vakiopalikoilla rajat tulee vastaan aika äkkiä. Jos konetta vähän rukkaisi, muokkaisi/vaihtaisi akseleita ja lisäisi niiden laakerointia, laskisi puristuksia... päästäisiin jo lähemmäs sitä kolmosta. Bolt-on sarjalla moinen ei onnistu.
Arvelisin että ahdetussa moottorissa pienempi overlap on parempi kun apukeuhko tehostaa täytöstä eikä tarvi niin käyttää pakokaasujen inertiaa.
En usko että keston kanssa tulisi ongelmaa, tuo 35hv irronnee noin 0,3 barilla. Pyörässä ei täyttä tehoa pysty oikein missään käyttämään muutamaa sekuntia kauempaa, joten lämpörasitus tai nakutus ei ehdi aiheuttaa vahinkoja. Tuo ahtopainekin on sen verran pieni ettei siihen tarvita tolkutonta tehoa. Näin ton Bimotan Milanossa, ja ahtimen hihna näytti aika kapoiselta. En tullut katsoneeksi että mistä veto otetaan. Muistaakseni jenkeissä on vrodin konetta ahdettu ottamalla veto Rotrexin keskipakoahtimelle vesipumpun akselilta. Vedenkierto hoituu sitten sähköpumpulla. Tehoa taisi olla 195hv luokkaa. Isompi lisäys siis kuin tossa Bimotassa.
Suurin ongelma olisi varmaan saada tekniikka mahtumaan runkoon siististi. Ducateissa tila on jo valmiiksi käytetty aika tarkkaan.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tuota overlappia ajattelin siinä mielessä, että saisiko siitä vaparina soivan kamppeen.
V-Rodista nimenomaan on huonoja kokemuksia vesipumpun akseliin liittyen. Eikä siinä ole tehojakaan. Samassa penkissä kun mitattiin samana päivänä mun V-Rodista 179 hv niin Sprintex-ahdetusta taisi olla 145 hv.
Eihän se 0,3 bar ole paljon ja olisihan se mukava saada vähän lisäpotkua, mutta varmaan 5000 eurolla kalliita lisähepoja ja ahtimen koko ei riittäne suurempiin ahtoihin jos vaikka puristusta laskisikin. Lisäksi kompressori rasittaa konetta aina toisin kuin turbo tai keskipakoahdin sekä vie jonkin verran tehoa.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Bimotassa on Diavelin moottori, soveltuu paremmin kompressorin kanssa kuin 1198 moottori. Ilmeisesti "ensioveto" hoidettu pienillä rullilla juuri kestävyyttä silmälläpitäen. Nyt Diavelissa on Termignonin koko putkisto ja ecu vaihdettuna, lisäksi nokkien ajoitus on säädetty tehtaan ohjearvoihin. Moottori on erittäin vääntävä ja vahva ja ainut viritys käsittääkseni on juuri toi kompressori joka vain lisää kyseisiä ominaisuuksia. Täytyypä muuten penkittää mitä takapyörältä nyt irtoaa tehoa?
Bimota DB6 ja Ducati Pikes Peak