Mullakin on pyörät lämpimässä tallissa talven yli, stabilisaattorit olen aina tankkeihin laittanut. Kovin kallistahan se litku ei ole ja mitään haittojakaan ei ole ilmennyt.
DIAVELV4
98 sailyy ominaisuuksiaan menettämättä n. 3kk, 95 n. 3 vko, mm. kondenssivettä alkaa muodostua noiden aikojen jälkeen. Tankin pitää olla myös täynnä ja juuri tuon kondenssiveden takia, itse säilytän tankki täynnä, 98 tankissa ja ilman lisäaineita, no problem.
V-Poweria täys tankki ilman mitään lisälitkui toimi ainaki Yamahas, katotaan tulevana talvena kui Sutsukis.
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
Yks asiantuntija sanoi bensan säilyvyyteen: "95E säilyy kuin maito, 98E kuin keskikalja"
TRX850 -96
XT500 -80
^Tuo oli hyvin sanottu! Eräällä alan koulutuspäivällä muuten alan tietäjäkouluttaja sanoi V-Powerista että siinä ostetaan mielikuvia (positiivisista mielikuvista tietysti maksetaan enemmän).![]()
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
V Power oli alunperin 0%- etanolia sisältävä bensiini ja siitä syystä se oli monissa laitteissa parempaa. En nyt ota kantaa muihin ominaisuuksiin. St1 kun osti Shellin vuosia sitten, niin tuli myös v poweriin tuo 5% etanolia mukaan ja nykyisin se ei siis säilyvyyden puolesta ole juuri 98 kummempaa.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
V-poweristahan ei nykyään luvata muuta kuin 98 oktaania ja max. 5% etanolia. Jotain parempaa se voi olla, mutta tavaraa ei voi tarkastaa. Monissa maissa v-power on oikeasti korkeampioktaanisempaa.
...
Eikä siitä korkeasta oktaanisuudesta mitään iloa ole ellei konetta ole suunniteltu korkeammalle oktaanisuudelle. (Vai?)
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kiitos jälleen kokeneemmille tiedoista. Lisäilen lisäaineet täyteen tankkiin ja kattellaan sitten keväällä mikä on boogie. Mutta eihän tässä vielä mitään hätää tai hosumisen tarvetta ole, sillä VIELÄ ON KESÄÄ JÄLJELLÄ![]()
![]()
Voiko MP:n hyppykäynnistää autonakulla, onko vaarana, että startti voi saada liikaa virtaa tai akku ottaa liian nopeasti virtaa vastaan?
Mulla on siis auton irtoakku millä yrittäisin pyörän käynnistää, se on nyt sellaisessa paikassa, ettei oikein pääse lataamaan. Ku sais sen kotipihaan ni vois sitten ladata älylaturilla täyteen.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Moottori-lehdessä tasi olla joskus jotain juttua, että joku oikein nykyaikainen auton (ja miksei siis mp:n) tietokone-sähkö-ecu-järjestelmä saattaa mennä vitä vtt -tilaan jos käyttää vaikka käynnistyskapeleita. Vai olisko se ollu niin että jos apuauto on käynnissä, niin se olis huono juttu. Eli irtoakulla homma olis ok. Tais olla niin. Vanhemmissa ei-digitaalisissa laitteissa ei ole ongelmaa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Apuauto ei saa käydä. Ja aika monissa nykyautoissa vielä varmuuden vuoksi manuaalissa lukee että apuvirtaa ei saa antaa ollenkaan mut jos sen toisen auton virrat on kokonaan pois päältä ei pitäis tulla ropleemia. Eikä varsinkaan irtoakulla.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Irtoakulla kävin sen käynnistämässä käynnistyi heti. Nyt pyörä omassa pihassa latautumassa kunnon laturilla.
Kyse on siis maxiskootterista, missä on sekä sivujalka, että keskijalka. Appiukon pyörä niin ei tuu ihan joka päivä ajettua, ja ajatuksissani yritin sitten aluksi käynnistää sivujalalla, jolloin starttaa mutta ei tietenkään tappokytkimen takia käynnisty. Tajusin asian 10 s startattuani, eikä sitten enää jaksanut ollenkaan lähteä ilman tuota sivujalkaa käyntiin.
Hain sitte kotoa irtoakun ja apukäynnistin sillä. Meni pikkasen iltahukkaan ku joutu säätämään tuon kanssa, mutta omasta tyhmyydestä johtui, niin ei voi edes ketään muuta syyttää.![]()
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Ainakin teoreettinen probleemi on silloinkin. Joissakin autoissa (lähinnä start-stop-toiminnolla varustetuissa) tarkkaillaan jatkuvasti akun varaustilaa, ts mitataan akkuun menevää ja sieltä lähtenyttä virtaa. Jos nyt pöllit akusta isomman määrän sähköä niin, ettei auto tiedä siitä mitään, se voi ottaa nokkiinsa. Näissä autoissa on monesti erillinen, suojatulpalla peitetty plussanapa jossain moottoritilassa. Jos apuvirran ottaa tästä ja moottori on sammuksissa, silloin ei ainakaan pitäisi tulla ongelmia. Nusnus.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mitä muuten moposkoottereiden liikennevakuutukset maksaa? Kattelin eilen ja laskureita ei oikein ollu saatavilla ja IF:ssä tais olla joku järkyttävä yli kolmesataa johonkin 500€ derbiin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Järjetöntä, kun mun MP:ssäkin on vaan reilu parisataa. No 5 vuoden nollavahinkohistorialla mut…
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mopovakuutuksissa ei oo jostain käsittämättömästä syystä bonuksia. Tai miksi olisi ollutkaan silloin ku ne maksoi sen 100€ vuodessa, nykyisin on vähän eri juttu.
Ongelman luo kyyditettävät ihmiset. Mopoilla sattuu kohtuu paljon pieniä onnettomuuksia, joista joudutaan maksamaan pahimmillaan 4 mopoilijan hoitokustannukset (kaksi mopoa kaksipäällä törmää).
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
Tuossakin kehitys on ollut huimaa ihan viime vuosina, kun start-stop- ja jarrutusenergian talteenottojärjestelmät ovat yleistyneet. Esimerkiksi omassa "tavallisessa" (ei-hybridi) autossa on kaksi akkua, toinen agm- ja toinen EFB-tyyppiä. (Lyhenne edellä korjattu). Molemmissa on purku- ja latausvirtojen mittausjärjestelmä, ja lisäksi laturin toiminta on tietokoneohjattua. Akkujen varaustilasta riippuen niitä laturia käytetään vain jarrutuksessa, moottorijarrutuksessa, tasanopeutta ajaessa tai jatkuvasti kunnes varaustila on riittävä. Lisäksi lataus ja ilmastointi voidaan pudottaa hetkellisesti pois käytöstä voimakkaan kiihdytyksen ajaksi. Kaikki tämä tähtää polttoaineenkulutuksen minimointiin.
Tämänkaltaisissa energianhallintajärjestelmissä apuvirran saannissa tai annossa on kyllä enemmän kuin viisasta noudattaa valmistajan ohjeita.
Tää on aivan sairaan hienoa, että tuollaisilla järjestelmillä saadaan hiilidioksidipäästöjä pienennettyä. Noiden hienojen järjestelmien ongelmana on mielestäni liian kalliit ylläpitokustannukset. Nuo akut on aika kalliita normaaleihin starttiakkuihin verrattuna. Kaveri valitteli, että pelkästään akun hinta on niin törkeä tuollaisessa, että sen vaihtaminen maksaa enemmän kuin järjestelmän avulla säästetty polttoaine, ja siis reilusti enemmän.
Toivottavasti kehitys kehittyy kuitenkin myös tulevaisuudessa, mutta pitäisi osata laskea järjestelmien kokonaishyöty.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Mitä sillä on väliä sille autotehtaan tärkeimmälle asiakkaalle, eli uuden auton ostajalle. Ei sen tarvii korjauttaa sitä autoa.
Toiseksi yhden CO2 prosentin säästö valmistajan kokonaispäästöissä voi säästää miljoonia €uroja.
Se on yksi iso syy, miksi noita kaikenmaailman säästöhimmeleitä kehitetään.
Toisaalta, miksi laturin pitäisi ladata kovemman kiihdytyksen aikana?
Kaverilla taisi olla itse ostettu uusi auto neljättä vuotta käytössä, kun aton diagnostiikka ilmoitti, että akku alkaisi kaivata vaihtoa. Oikeassa olet, että useimmiten tuollaisia osia joutuu vaihtamaan vasta toinen tai kolmas omistaja.
Turhaanhan se akku tosiaan kiihdyttäessä latautuu, vastaavasti jarruttaessa on hyvin järkevää tehostaa moottorijarrutusta juuri ottamalla laturista kaikki teho irti.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94