Kierretanko on ostettu pulttikaupasta ja on "kovin mahdollinen" mitä oli eli kasikasi. Mutterit juurikin nylock mallisia ja toinen pää vedetään locktitellä kiinni häkkiin. Alkuperäisen pultin lujuusluokka ei ole tiedossa. Yritin saada sinne pinnapultit mutta ainoat jotka löysin kuului johonkin cumminsin vaihdelaatikkoon, myyntierä 14kpl, lujuusluokka jotain 20 ja hintaa 105eur.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Jos alkuperäisissä pulteissa on päässä viivoja/pisteitä ni ton kuvan perusteella voi päätellä lujuusluokan.
ISO898.PNG
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Pikakyssäri: Tykkääkö moottoripyörän moottori kyttyrää jos siellä on öljytilassa liikaa nestettä?
Öljyt vaihdettu noin 2tkm sitten, ja öljyä silloin lisätty mittalasin avulla täsmälleen oikea määrä. Nyt kuitenkin lienee kylmien ajosäiden vuoksi kondensoitunut niin paljon nestettä/polttoainetta öljytilaan, että koneen kyljen "tarkistuslasi" on ihan täpötäynnä. Paljon saa pyörää kallistaa toiseen suuntaan, jotta nesteenpinta tulee näyttölasiin näkyviin. On siis aika reilusti yli ylärajan nestettä koneessa.
Haittaako tämä? Toki siinä on öljyn voitelukykykin kärsinyt kun on paljon muuta ainetta seassa, mutta ei nyt välttämättä jaksaisi öljyjä taas uudestaan vaihtaa.
Pyörä on gsx-r1000 K9, jos se jotain johonkin vaikuttaa.
Kiitos vastauksista![]()
GSX-R 1000 K9
^
Mikset laske öljypropusta hieman pois, sanotaan pari-kolme desiä. Sen jälkeen jos pinta nousee taas, niin on muita ongelmia.
Ei sinne kampikammioon/ öljypohjaan mitään pidä kondensoitua. Riippuu vähän lämpötilasta ja/ tai koneen käytöstä, kuinka se öljy on ruiskittu pitkin konetta ja paljonko öljypohjassa on. Tuosta varmaan on manuskassa jokin lause, että millaisen käytön jälkeen öljypinta tarkistetaan.
Edit:
Pieni ylitäyttö ei varmaankaan konetta riko, koska kampikammiossa on huohotusputki, josta kone sitten puklii öljyä, jos paine kasvaa liiaksi. Luultavasti tuo on vedetty ilmanputsarikoteloon. Kuitenkin, jos tuo pinta kohoaa itsekseen, niin se voi olla merkki isommasta. Tuon selvittäisin laskemalla öljypinnan oikeaksi nyt, ja seuraamalla tilannetta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ymmärränkö oikein, että olet siis täyttänyt koneen ohjeissa ilmoitetun öljymäärän mukaan, etkä tarkastusikkunan näytön mukaan? Jos noin on tehty, niin se lienee seltys ylitäytölle. Moottoriin jää yllättävän paljon öljyä vaikka vaihdon tekisi lämpimänäkin.
Sen sijaan jos öljymäärä on oikeasti lisääntynyt paljon, niin asiasta kannattaa huolestua. Jos siellä olisi vettä, niin öljyn pitäisi olla harmahtavaa ja tehdä sitä keltaista mössöä, joten jos noita merkkejä ei näy, öljyn lisääntyminen johtuu bensasta. Ruiskukoneessa bensan joutuminen tuossa mittakaavassa öljytilaan on todennäköisesti merkki vuotavasta suuttimesta, joka päästää bensat koneeseen parkissa ollessa, ja siinä on kyllä sitten konerikon riskikon olemassa jos tuo teoria osuu kohdalleen.
Kannattaisin tuota JMH:n ehdotusta, että lasket öljypinnan normaaliksi joko pohjapropusta, tai sitten imuletkulla täyttöaukosta (ruohonleikkureille myydään sellaista imuvaihtoruiskua). Siitä ulos tulevasta öljystä voi hajusta koettaa päätellä, että onko siinä bensaa seassa vai ei ja miettiä sen mukaan jatkoa.
Vaihdettiinko samalla myös suodatin?
Jos ei, niin siitä tulee jo helposti jokunen desi ylitäyttöä.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Kiitos nopeista vastauksista, tässähän minulla on hyviä eväitä iltapäivän tulevaa huoltoa varten.
Vaihdoin öljyt ja suodattimen (vaihdan aina suodattimen kun ei paljoa maksa). Öljyt tosiaan lisäsin huoltokirjan mukaan oil + filter change ja tuollaisella mittalasilla se ilmoitettu määrä. En nyt ihan tarkkaan muista kurkkasinko lasista tämän vaihdon jälkeen vai en. Käytin hetken jotta näkee vuotaako suodattimen tiiviste.
Aion valuttaa nyt illalla pohjapropusta sen pari desiä veks ja koitan ihmetellä onko ulostuleva tavara 100% öljyä vaiko juoksevampaa. Jos vain öljyä, lienee moto ongelmavapaa ja vika oli vain hutiloivassa motoristissa. Jos taas öljyssä on selvästi jotain muuta tavaraa seassa, niin pitänee ihmetellä lisää.
Ihan pikimustaa se ainakin näyttäisi olevan siitä lasista katsottuna.
GSX-R 1000 K9
Öljyä siellä oli vaan liikaaEi haise bensa eikä ole erikoisen väristä. Melko siirappistakin kylmänä, joten viskositeetti lienee ok.
Eipä sitä sieltä tarvinnut kuin ehkä desi ottaa ulos kun jo pinta asettui ylärajalle. Aika tarkkaa hommaa näemmä. Täytynee jatkossa tapittaa lasin läpi eikä niinkään sokeasti lisätä ohjekirjan mukaan.
Matka jatkuu![]()
GSX-R 1000 K9
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Uskoisin, että "virhe" joka johti ylitäyttöön löytyy ekasta virkkeestäsi lainaksessa. On tullut huomattua, että harvemmin koneeseen saa menenään tehtaan ilmoittaman määrän öljyä. Itse olen lisännyt öljyt koneseen tällä tavalla--> ilmoitettu öljytilavuus esim. 3.8l-->kaadan koneseen 3l öljyä suoraan ja sen jälkeen desi pari kerrallaan ja seuraan tarkistussilmästä öljytilan täyttymistä. Tällä tavalla öljyn taso on saatu halutulle tasolle, eikä ylitäyttöä ole tullut.
Aika fakiiri saa olla jos öljypropun kautta ottaa pari desiä öljyä pois. Voisin melkeen luvata että käsi+tallin lattia on öljyssä tämän operaation jälkeen. Hae mielummin apteekista isoin ruisku mikä löytyy ja sen päähän kumiletku ja imaset täyttöaukosta ylimääräiset pois. Tällä tavalla on myös paljon helpompi hallita pois ottettavaa öljymäärää.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Mä olen kerran kaks puljannu liian öljymäärän kanssa ja saa kyllä olla viimeset. Ekaks propun kautta ulos ja tuloksena sormi propun reikään ja toisella kädellä propun etsintää öljystä. Sit toka kerralla toivottomasti letku+apteekin ruisku - menetelmällä.. Ei van tuu mitään, liian kankeeta ja...
Joka tap, mä valutan öljyt puoltuntia jäähtyneestä koneesta ja aina menee enemmän ku tehdaspeksissä seisoo, ja lasisilmän mukaan täytän niin että kumarrun kattoon silmää ja vedän pyörän toisella kädellä tangosta pystyyn vaateriin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Säkällä onnistus itsellä tuo toimenpide kun lenkkiavaimella sai pidettyä propun hallinnassa ja sitten kun viimeiset kierteet oli auki niin vähän kallistin nyt irtonaista propua jotta välistä lähti öljy vuotamaan. Tuijotus öljylasiin ja kun pinta oli ylämerkin kohdalla niin propu suoraksi ja kierritys kiinni.
Kävihän siinä mielessä että jos tuo propu pääsee astiaan tipahtamaan niin sinne menee sitten kaikki öljyt perässä.
GSX-R 1000 K9
Tietääkö kukaan kauppaa mistä ostaa 525 ketjulle rattaita? Aika huonot valikoimat tuon kokoiselle ketjulle. Tartteis saada r6:seen näin aluksi ainakin 14 piikkinen eteen. Se 15 piikkinen löytyy, mutta ei tuota 14 piikkistä.
Honda CBR 600 F -96, Suzuki gsxr 600 k4, Suzuki gsxr 1000 k9, Yamaha r6 -08
520 löydät helpommin, etsi sille rattaat ja ketjut
Husqvarna Norden 901 -22
ex. Ducati 749 -06
ex. CBR 900RR -01
ex. CBR 900RR -96
ex. GSX750F -02
Pitäs liimata tarrat alu-laukkuihin, mutta edellinen omistaja on "tiivistäny" ulkosaumat silikoonilla. Pitäisi saada tuo sormella levitetty silikooni pois tarrojen alta. Ajattelin jarrucleanerilla aloittaa pinnan putsaamisen, mutta millä tuo silikooni lähtis?
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Tuo jarrucleaner saattaapi olla turhan ärjyä tuolle alumiinille.
Ja toisekseen niin nopea liuotin että kerkee haihtumaan ennen kuin silikoni pehmenee.
Silikonille on olemassa ihan omat remooverit.
Jos ei tuota poistettavaa ole ihan mahdottoman paljon, ni ite vetäisin kapeateräisellä katkoteräpuukolla.
Jos ksyleeniä sattuu olemaan kotitaloudessa, ni sillä uskaltaisin kokeilla.
(Se pehmittää lähes kaikki liimat)
Mutta tämän kommentin perusteella ei kannata lähteä ostamaan, koska ite en ole kokeillut pureeko/pehmeneekö.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Jarrucleaneri sopi ihan hyvin alu-laukkujen (rasvan) putsaukseen. Silikoni ei irronnu muuten kuin hinkkaamalla. Hyvin otti tarrat kiinni.
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Mistä liikkeestä pääkaupunkiseudulla kannattaisi kysellä 90° venttiiliadapteria (siis tuollainen: http://www.wunderlich.de/shop/en/90-...m-adapter.html)? Gessun pinnavanteet on liian ahtaat useimmille jäykille täyttölaitteille; tarttee aina etsiä sellainen, jossa nippa on letkun päässä. Ja esim. ABC:t ovat tainneet yhdenmukaistaa ilmakalustonsa juuri noihin jäykkäpäisiin... Tuoltahan sen vois tietty tilata, mutta mieluusti tukisin kotimaista yrittäjyyttä.
-jp-
Viimeksi muokannut: J-PS; 20.07.2015 klo 11:26. Syy: linkki korjattu
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Motonet, biltema, mp-huoltoliike. Pitää vaan varmistaa ettäon sopivankokoiseen reikään tarkoitettu. Ite osti motonetistä parilla eurolla. Renkaanvaihdossa nauroivat, että eivät edes viitsi sanoa mitä pussilline tollasia maksaa, totes vaan että johan on yksittäispakkauksella hintaa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kysyjällä oli kyllä adapteri haussa mutta itse kävisin kyllä rengasliikeessä laitattamassa ihan kulmaventtiilin siihen vanteeseen.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
^Samaa mieltä, ei kannata leikkiä noiden kanssa![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Motonet, Biltsu ja RMHeino kokeiltu jo, tarjoovat eioota, joten taitaa tosiaan olla helpointa vaihdattaa kulmaventtiilit, tack.
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Mulla tuli kulmaventtiili aika suoraan sivulle, ja menee muuten aika liki jarrusatulaa. Voikohan sitä vääntää vielä vinoonpaan.. Ei taida pystyä kun on renkaassa paineet.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Taitaa vaan vaatia kulmaventtiilin laitto renkaan irroittamista ja lisäkuluja ynnä -vaivaa. Ei taida onnistua tuolla periaatteella.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Vaihdetaan venttiilit seuraavan (n. 4000km) renkaanvaihdon yhteydessä, siihen asti varmaan pärjätään.
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Rengasrautoja tarvitsisi pari kappaletta, Biltema/Motonet??? Saa suositella.
M
<p>KTM640 Nykyinen</p><p>exät Z1000, R1, 600RR, Monstrer</p><p> </p>
Kolmella 240mm emgon raudalla on tähän asti pärjätty, niin reissussa kuin tallillakin.
Tuskin hienoimmat, kalleimmat yms. mutta toimivat, ja tarpeeksi lyhyet ettei mene voimailuksi...
Noissa toinen pää suora ja toinen taivutettu.
Purkki vannerasvaa maksaa alle parikymppiä, ja on riittoisaa (yleensä 5kg purkkeja)...