Onko jossain netin syövereissä todella kattavaa hakua eri moottoripyörille. Siis muutakin kun cc ja make yms perusjutut ?
Honda VFR 800FI ´98
Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
Oisko tuosta apua?
http://www.motorcyclespecs.co.za/
Juu tuota sivustoa olen käyttänyt, pitänee jatkaa edelleen sen käyttöä. En ole pyörääni vaihtamassa vielä pitkään aikaan, mutta ainahan sitä on kiva katella ja tutkia millaista muutakin on olemassa...
http://www.totalmotorcycle.com/
Tuossa toinen sivu mitä on tullut käytettyä, jos jollekkulle toiselle tulee samanlaista tarvetta. Parempia saa ehdottaa jos tietää.
Honda VFR 800FI ´98
Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
Tuota tuota...
Ajattelin tuossa vetää pyörän maadoituksen uusiksi. Minkähän kokoista lakua noin suurin piirtein.
Uusiksi ainakin akun miinukselta menevä, mutta myöskin koneen maadoitus (hieman ohuempi) ja sit se kolmas... ns. "yleissähkö", ehkä.
Akun miinus nyt ainakin.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Minkä kokoinen pääsulake? Jos 40A laittaisin akun miinuksen vähintään 16mm2 (tai 25mm2), jos 50A niin sit 25mm2 (tai 35mm2 jos tilaa on). Monisäikeinen kupari ja k u n n o n puristusliitos kenkiin (ei ihan abikopihdeillä... ). Tämä siis hihametodilla, eli suurinpiirtein. Eiks muuten löydy kaaviosta poikkipintaa?
MAD (mean absolute deviation)
Startin virta ei tuossa mene pääsulakkeen läpi, vaan suoraan akulta releelle ja siitä startille.
Juu, startilta oma miinuspiuha runkoon. Löysin kaavion (Gen2) mutta ei siinä oo speksattu noita poikkipintoja, ei tietenkään... Your call, jmh. Toi 35mm2 on varman päälle mutta mahtuuko/taipuuko?![]()
MAD (mean absolute deviation)
Harvoin taitaa pyörissä olla, mutta kaupan hyllyltä kyllä löytyy...
Tuijotan paikan päällä, kun saan käsiini noita kaapeleita. Toi antaa jo suuntaa.
SeikkailuR tietää noi sähköt, kun oli tänään mun kanssa Paronin tallissa hämmästelemässä.
Jotain vitun outoa on, ja suuri epäily menee maadoituspuolelle.
Nyt vehje toimii, mutten oikein tiedä miksi![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Hyvä että löytyy. Kuukkelilla kun hakee suositeltua sulakekokoa startille, niin veikkailevat 150 - 600A. Ei taida noi poppikoneiden paukut ihan sinne asti riittää.
Jossain 70-luvun jenkki-fordissa taisi olla joku lämpösulake (sulavaa tinaa) suojaamassa punaniskan liian pitkältä starttiyritykseltä. Korjattiin kolvilla.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Vaikka kaapeli mahtuis, niin löytyykö sopivan siroa -kenkää akun päähän? Onhan sulla varmasti soiva akku! Mulla muistaakseni yski ja starttas "vain halutessaan" ja pukkas service valoa (muttei vikakoodia), kunnes vaihdoin 2 vuotiaan akun taas uuteen. Starttireleen ja maadoitukset olin tarkistuttanut huollossa. No, saattoi olla myös että jotain cänniväylässä resetoitui kun vaihdoin akkua, tiedä noista kun Piaggion poijjaat oli tilannut sihen gen2:een japanialaiset sähköt ja marellin ecu:n...Tsemppiä!
-Mites se muuten oireilee?
MAD (mean absolute deviation)
Taitaa noita anl-sulakkeita löytyä tuolle 150-600a välille ja vähän ylikin, eikä noi nyt varsinaisesti mitään pelkkiä poppikoneiden sulakkeita ole...
Pätkivää maavikaa veikkaan.
Startti kävi pöydällä ja paloina, pyöri iloisesti kaapelien kanssa vara akulla.
Pyörän +johdossa (maadoitus apukaapelilla) ei pyörinyt vaikka releen navat yhdistettiin, itse asiassa ei edes lyönyt kipinää releen navoista...
Ei edes akun vaihdon jälkeen, ennen kuin muutaman yrityksen, ja johtojen heiluttelun, jälkeen.
Sen jälkeen toimi just niin kuin kuuluukin, napin hipaisulla käyntiin...
^
Joo, ja maavian takia hyytyi viime syksynä. Silloin rungon kontaktien puhdistaminen auttoi, mutta voi vika olla syvemmälläkin. Vaihtoehtoja ei ole enää monia. Huonot kaapelit on erittäin tod. näk.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ei siis saanut starttilupaa kun oli pyörän +johdossa ja akun ja starttimoottorin maadoitus kunnossa apukaapelin välityksellä? Laittaisin tsekkilistaan starttireleen (ohjauspiiri) toiminnan, kytkinkahvan ja sivutuen mikrokytkimet myös! Piirikaavio kannattaa varmaan googlata jos ei löydy... Kyllä se siitä.
MAD (mean absolute deviation)
Edit (tähän alkuun): ei siis ollut kyse starttiluvasta, vaan koko systeemi kyykkäsi. Alla sitten lisää. (akkukin on ehjä)
Edit Edit: Niin, ja toi sulakekeskustelu liittyen kaapelin paksuuten oli aiheeton. Hieman pää löi tyhjää. Jos maadoituksen uusimisen jälkeen oikuttelee, niin sitten pitää vielä ostaa punaista lakua releeltä starttimoottorille. Punaisessa kulkee kuulemma se plussähkö liukkaammin. Liittyen kaapelin paksuuteen, niin rele on mallia 150A. En siitä varsinaisesta virrasta tiedä. OEM oli kuulemma 50A.
Rele toimii! Kokeiltu kahdella releellä ja oireet samat. Ohjauspiiri toimii, koska releen naksumisen kuulee, kun oli toinen releen napa irti.
Vika ei ole nyt noissa pikkusähköissä, koska laite ei pimene startista, kun starttirele ei ole kytketty (paitsi tietty sen releen ohjauspiiri). Ongelmia oli, kun startti oli kytkettynä -> sen on pakko olla maadoituksissa. "Valot pysyivät päällä", jos rele tai starttimoottori oli irti. Kun ongelmia oli, pimeni koko toosa startista. Pahimillaan ei saanut virtoja avaimesta ollenkaan, mikä viittais, että sähkö ei kulje. Sitten se kulki sen verran, että sai avaimesta virrat, mutta kyykkäs startista. Nyt käynnistyy kuin Honda, mut mitään ei korjattu. Koneen maadoituspiuha vaan koneen päästä putsattiin (vittu, missä paikassa). Sekään ei auttanut.
Nyt siinä yks päivä härvättiin purkaen, kasaen ja mittaillen, ja hoplaa magico, laite toimii.
Maadoituspuolella ennenkin ollut häikkää, joten siitä aloitettava. Eipä noi paksummat lakut paljoa maksa, ja paikka löytyy, missä noita kaapeleiden päitä puristella/ juottaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ja onko tuolla startin ja rungon/koneen välisessä kaapelillakaan mitään varsinaista merkitystä, starttihan on pultattu suoraan lohkoon, reilun kokoiset metalli metalliin kontaktit siitäkin syntyy...
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Startin ja moottorin välinen liitospinta ainakin alumiinivalu - teräs -liitoksena voi joskus hapettua virtaa huonosti läpäiseväksi ja aiheuttaa ongelmia. Itse oon törmännyt tuohon auton laturin maadoitusongelman yhteydessä.
Tuohon aiempaan kommenttiin viitaten toki moottorin ja rungon välisen maakaapelin rooli on sinänsä ihan sama kuin ehdottamani mahdollinen startin maakaapeli.
Mulla oli viime syksynä justiinsa sama ongelma. Käytin mielestäni kovasti aikaa sähkökaavion, johtojen ja erilaisten kytkimien tutkimiseen ja vaikka kaikki vaikutti olevan kunnossa, niin vika viittasi maadoituksen toimimattomuuteen, en vain paikallistanut. Akun kaapelitkin moneen kertaan tutkin ja vaikutti kunnossa olevilta, vaikkakin korjatuilta, koska oli kolvausjälkeä ja kengät vähän kärsineen oloiset mutta näistä huolimatta hälykellot soitti liian hiljaa.
Käytin aikaa ja energiaa turhan hienoihin tutkimuksiin ja lopulta kokeilin kiertää/heilutella maajohdon akkukenkää ja sehän irtosi melko kevyesti, kiitos kylmäjuotoksen ja väsyneen tinaliitoksen. Kokeilin saman tien plus-johdon kengän ja sama juttu, vaikkakin oli hieman tiukemmin kiinni. Tein uudet kaapelit autohifi-kaapeleista. Ne on ainakin taipuisia paksumpinakin. Nyt starttaa todella iloisesti ja käyntikin parani kummasti.
Kyllä potkin itseäni persuksille, kun juuri hankittu pyörä ja se seisoi niin yksinkertaisen asian takia. Mutta toisaalta, tulipahan pyörän sähköt samalla tutummiksi.
Projektini ovat enää aloittamista vaille valmiit.