Njoooo, kun nyt on saatu vasta-/työntöohjaus ja muut ajotekniset aiheet taputeltua ja syksy vaan synkkenee, niin ajattelin pyytää .Orgesterin viritys- ja säätöexperteiltä (+ muiltakin täällä "aikaansa tappavilta") kommentteja seuraavaan:
Dyno Boost http://www.magnumtuning.com/en/subca.../bike-upgrades
Siitä edullisesti +15% tehoa ja vääntöä (lähes) koko kierrosalueelle!? Onko PC:t ja RapidBiket jatkossa turhakkeita kun yksinkertaisella ja edullisella lastulla saavutetaan samat edut?
Onko kenelläkään kokemusta MagnumTuning tmv. lastuvirityksistä mopottimessaan? Edut/haitat vakio vs. DynoBoost vs. PCV+autotune ja muut vastaavat...?
Mielipiteitä kehiin...Jospa seuraavaan pyörään asentaisikin tuollaisen budjettimallin...
![]()
MAD (mean absolute deviation)
kaverin kanssa kateltiin tuota samaa "lastua"... aika isolta teholisäykseltä tuntuu kun kyse on kuitenkin vapari laitteista, mutta onhan tuo hinnan puolesta houkutteleva vaihtoehto kokeilla...
honda cb 1300 ´05
Vakuuttavaa. Enemmän polttoainetta koneeseen -> teho kasvaa aina. No hehheh. Jos ruiskukartassa sattuu olemaan jokin liian laiha kohta, niin siihen tuo voi auttaa. Ja tuntuuhan hiukan rikkaalla käyvä kone joustavammalta ajossa. Samanaikaisen polttoainesäästön saaminen on jo taikuutta.
Tuntuuko pyöräsi normaalisti tehokkaammalta kylmällä ilmalla, esim +5, verrattuna +20-25? Eipä taida.
Ruiskukoneesta pitäisi irrota 20 astetta kylmemmässä noin 6% enemmän tehoa, jos ruiskun ohjaus ottaa lämpötilan huomioon ja älyää lisätä annostusta ilman tiheyden mukaisesti. Tota ei tosin varmaan ahterissa huomaa.
Toi lastu tuskin toimii sen kummemmin kuin vaikkapa pc. En usko että penkittämättä saa tuloksia..
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 17.10.2013 klo 12:48.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Pari faktaa:
Nykyteknologialla 1000cc vapari bensakoneesta saadaan ulos maksimissaan n. 120Nm vääntöä. Tämä nyrkkisääntö pätee bensakoneisiin, jolloin maksimivääntö on helppo skaalata. Esim. 600cc koneesta saadaan teoriassa suurinpiirtein 0,6x120Nm=72Nm ja 1300cc koneesta puolestaan 1,3x120Nm=156Nm.
Jos vakiona tonnarissa on 110Nm, pitäisi tuolla virilastulla saada tuo lukema nostettua siis 1,15x110Nm=126,5Nm, mikä on n. 5,5% enemmän kuin teoreettinen maksimi. Ja tämä siis pitäisi saavuttaa ilman mitään muita muutoksia koneeseen. Tehoina tuo tarkoittaisi nousua jostain 180hp tasosta 205 hp tasolle. Jokainen voi soittaa mihin tahansa säätöpajaan ja kysyä saadaanko millään laitteella pelkkää bensa- ja sytkäkarttaa hieromalla tuollaisia tuloksia.
Tuommoinen "hölmöiltä rahat pois" -tyyppinen kusetushan tässä on kyseessä.
Superbike #7
Jos koneeseen päätyvä ilmamäärä mitataan (tai lasketaan) oikein, ei kulutuksen pitäisi kasvaa vaikka ruiskutusta lisätäänkin. Kapulaa ei tarvi kiertää yhtä paljon. Mutta muut häviöt kyllä kasvavat, esim. ilmanvastus (en ole tullu tarkistaneeksi miten iv käyttäytyy tiheyden funktiona)..
SF 1098S
MTS V4S Sport
K8 busa tuntui kovalla helteellä tehottomalta. Huomasi ettei se jaksanut keulia kunnolla kuten kylmällä ilmalla. En tiedä oliko aina sattumaa vai mitä mututuntumaa![]()
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
No onhan lämpötilatiedon huijaus ihan pikkasen yksinkertaisempi juttu kuin ruiskukartan optimointi. Tuo 'lastu' ei paljoa säätövastusta kummempi ole. Siinä ei voi ottaa huomioon kierroslukua eikä kaasunasentoa. Oikea lastu sisältäisi muokatun ECU ohjelmiston. 'Penkitys' sisältää parhaimmillaan säätövastuksen ruuvausta laidasta laitaan ja vetoja eri säätöasennoissa. Muutosten luonteeseen ei juuri voi vaikuttaa. Muutaman kymmenen sentin mikrosuoritin on toki vakuuttava. Jos tuossa sellainen on.
Niin, tuolla näytti olevan merkki-/mallikohtaiset alasvetovalikot moneen pyörään, liekö tarkoitus (antaa kuva) että nuo "Tech support" kaverit ajaa tilaajan pyörään "sopivan" ruiskukartan ennen asennussarjan toimitusta...
Tässä vielä valmistaja sivulta lainattua: "It is supposed to remap the factory fuel trim restricted"...
Eli ehkäpä tässä on muutakin kuin pelkkää lämpötila-arvon manipulointia tarjolla?![]()
MAD (mean absolute deviation)
Jokainen moottori on yksilö ja erot voivat olla yllättävänkin isoja eri yksilöiden välillä (>5%), joten on aika kova lupaus noilta tech supportin kavereilta, että saavat etänä ilman penkitystä tehtyä pyörään optimoidun kartan. Kyllä sieltä varmasti sellanen kartta tulee, että kone pelaa ja kuluttaa enemmän kuin ennen, mutta tehoa ei välttämättä tule yhtään lisää.
Superbike #7
Kun lupaus on tarpeeksi suuri ja härski, niin aina joku hyväuskoinen ostaa.
Täytyykin käydä katsomassa, mitä kaikkea roskapostissa on tarjolla.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Asennuskuvasta selviää tuon mahdollisuudet tehdä remap:
http://www.magnumtuning.com/carperfo..._install_2.jpg
Laite poimii lämpöanturin jännitesignaalin yhden piuhan kautta. Sama mahdollisista O2-antureista. Lämpöanturin signaalia (jännite) muokataan siten, että ECU luulee olevan kylmempää kuin on. Tuloksena ECU valkkaa omista kartoistaan sen joka sopii tuohon kylmempään keliin antaen tyypillisesti rikkaampaa seosta. Oikea remap tarkoittaa ECU:n kartan (tyypillisesti useita erilaisia) pikkutarkkaa muokkausta. PCIII/PC5 tekee ECU:n antamien ruiskusignaalien karkeampaa jälkimuokkausta. Sekään ei ole remap:ia.
Lyhyemmin: tuo laite ei voi sisältää mitään ruiskukarttaa, koska se antaa ulos vain yhden jännitesignaalin eikä ota sisään tietoa kierroksista ja kaasunasennosta, saatikka muusta.
Se voi kyllä pitää paikkansa, että lämpötila-anturin signaalia muokataan pyöräkohtaisesti eri tavalla.
Viimeksi muokannut: hidas57; 17.10.2013 klo 16:16.
No nyt joku roti
Samanlaisia kuin nykysiiseleiden powerboxit: syötönlisäin, ei muuta. Ihan kiva sinänsä että säädettävä vastus niin voi vähän saada alueelle.
Käytännössä halppisvehkeisiin ja kevareihin kun kuka niihin raaskii oikeaa säätöyksikköä ostaa?
Tässä sitten eri versioita noista siiselibokseista
http://s651.photobucket.com/user/tka..._3911.jpg.html
http://www.fazeshift.org/pics/albums...me/Promax2.JPG
http://priuschat.com/attachments/gforcechips-jpg.29376/
Eli hyvin todennäköisesti ainakaan siihen ilmanlämpöanturin piiriin tuskin on kiinnitetty mitään muuta kuin se vastus![]()
Pitää varmaan myöntää että broidin kanssa tilattiin ja asennettiin tuollainen perämoottoriin, -08 malliseen 50hp EFI Mercuryyn.
Toimittajana samainen Magnumtuning ja ihan samat +15% lupaukset.
Meillä oli taustalla ajatukset siitä koska 40, 50 ja 60hp Mercuryt on ihan samoja koneita, ero on sähköinen ja tuo härpäke siis muuttaisi koneen 60hp:ksi.
Kyseessä on tämä härpäke (kömpelön ja alkeellisen näköinen) jonka toiminta perustuisi imuilman lämpötilan huijaamiseen.
http://www.magnumtuning.com/en/detai...rformance-chip
Heti ensimmäinen koeajo osoitti ainoan vaikutuksen olevan merkittävästi huonontunut tyhjäkäynti.
En suosittele.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Mitähän nämä tehoboksit sitten mahtavat olla ja mihinkä luvattu tehonlisäys mahtais perustua:
http://www.ebay.co.uk/itm/PERFORMANC...item3f2a232225
ZH2 2020
Kannattaa myös harkita tällaista laitetta: Sähkön säästäjä.
Laite tasaa virrankulutusta ja poistaa virtapiikkejä. Helppo käyttää eikä maksa paljoa. Eikä siinä vielä kaikki. Saat kaupan päälle hienon ledivalon ja virolaisen vaimon.
Yamaha FZ6-N -> Triumph Daytona 955i
Jep, varmaan perustuu tuohonkin, mutta prätkien kohdalla saattaa olla muitakin syitä. Käsitykseni mukaan nykymoppelit on säädetty tehtaalla täyttämään (mm. saaste) säädökset eikä niiden suorituskyky ja kaasuvaste ole sen(kään) takia kovinkaan lähellä optimia...
Tuo optimi on taas hieman henkilökohtainen asia, mitä kukakin kaipaa. Monelle vakio on ookoo omiin ajeluihin, mutta toiset haluaa eroon "saastekuopista" ja muista epäloogisuuksista => moottorinohjaus on yksi keino säätää konetta "mukavuusalueelle" eikä lisäteho ja -vääntö ole huono jos ne tulee "siinä samalla". Jos säädön voi tehdä edullisesti, niin mieluummin sitten niin kuin isolla rahalla? Sitten kun katsastuspakko on tosi ja pakokaasupäästöjä aletaan (jälki-)kontrolloida myös pyörissä - on syytä kehittää (tee se itse / plug and play) tapa jolla pyörä saadaan "palautettua" takaisin tehdassäätöihin yksinkertaisesti ja nopeasti, katsastuksen ajaksi tietysti...
Mutta taitaa tämä Dyno Boost (ja muut vastaavat) olla halpisturhake ilman todellista hyötyä, jo ihan tähän lankaan tulleitten kommenttien perusteella![]()
PCV ja autotune tmv. (+ mahdollinen penkitys & hengitystiehyeitten avarrus...) kustantaa moninkertaisesti, mutta hyvä lopputulema on todennäköisempiTosin, nämä vaatii "katsastuskartan" tallentamisen johonkin josta se sitten ladataan käyttöön tarvittavaksi ajaksi (vaatii osaamista/viitsimistä, läppäriä, kaapelia jne...) = ei ihan DIY plug and play, kuten tuollainen "teholastu" (on-/off-valintakytkimellä) saattaisi olla...
![]()
MAD (mean absolute deviation)
Niin, jos ei tiedä niin voi kuvitella ihan mitä vain. PC:llä varustetun pyörän saa 'vakiokuntoon', kun laittaa nollakartan sisään (ei muuta ruiskujen ohjausta mitenkään) ja kytkee vakio O2-anturin takaisin toimintaan. Pyörästä riippuen tuon jälkimmäisen kanssa voi olla askartelua, että saa plugin käsille. Itsellä menisi tuohon hetki aikaa, kun kyseinen plugi on vähän hankalassa paikassa. Tietenkin vakiokuntoon saattaminen on sitä työläämpää mitä enemmän muutoksia on ja miten ne on tehty.
En ole kieltämässä keneltäkään boostereiden käyttöä, sellainenhan voi joissakin tapauksissa jopa auttaa. Ei vaan pidä kuvitella siitä liikoja.
Yhdessä GigaPowerin kanssa loistava lopputulos.
http://www.moottoripyora.org/keskust...ensaletkuihin-!
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Laitoin omaan BMW K1600 GT:hen Booster plug-nimisen mokkulan, joka valehtelee lämpötila-anturin jännitettä niin, että ECU luulee lämpötilaa kylmemmäksi. Laitoin tämän sen jälkeen kun olin vaihtanut käyrät ja samalla katit pois. Vaikutus oli todella huomattava eli kyllä nämä parantaa koneen käytöstä ja ajettavuutta alhaalla, jos peli muuten on laihahkolla. Asennuksessa meni varmaan 15 min ja saa takaisin vakioksi yhtä helposti. Hinta oli satasen luokkaa. Huipputehoa tuskin tulee kovin paljon lisää. Kulutus ennemmin putosi, mm. Jänkhältä jytisee palatessa kulutti vain 4,5 l/100 km.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Millainen oli toiminta pelkästään putkirempan jälkeen?
Kun laite lisää polttoaineen syöttöä, niin kulutuksen pienentyminen on kyllä saavutus.
Paukkui vähän putkeen. Olisi sillä voinut ajella, mutta näiden modien jälkeen K16 vasta heräsi henkiin. Laitoin kokeeksi alkuperäiset vaimentimet Remusten tilalle, mutta kieltämättä Remuksilla on vielä paremmin vääntöä ja ne taitaa mennä keväällä takaisin. On siinä huipputehoakin enemmän kuin vakiona, mutta vääntö se vaikutuksen tekee. K16 on vähän haluton kiertämään ylhäällä, kaipaisi kireämpiä nokkia tms. muuttuvilla ajoituksilla ettei vaan vääntö menisi. Tai no matkapyöräjän se on niin antaa olla.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Kinnostavaa luettavaa... Toi Boosterplug on tehty merkkikohtaiseksi (kävin kurkkaamassa webbisivuilta) joten sen liittäminen (ja poistaminen) on tosi yksinkertaista - perusjamppakin kykenee...
Nyt kun tutkin hieman enemmän aihetta, niin AFR-mainipulointi onnistuu joillakin "merkki" tuotteillakin suht edullisesti, esim Rapidbikelta löytyy "easy" versio jota saa mallikohtaisilla johtosarjoilla n.200 eskon hintaan.
RB easy, filsu ja avarampi putkisto (pelkät vaimentimetkin riittää) ja aika positiivisia "lausuntoja" löytyy interwebistä: suht "kuopattomia" vääntökäyriä ~+10...15% vakion yläpuolelle ja tehoakin tullut kun joitakin penkityskäyriä löysin googlaamalla...
Seuraavan konepyörän kun hankin, niin laitan vakavasti harkintaan nämä "plug and play modulaattorit" mikäli k.o. pyörän "ominaisuudet" jotain säätöä/parantamista vaatiiHifistely saa osaltani jäädä kun mulla ei siihen sunnuntaikuskina ole kauheesti mielenkiintoa eikä tarvetta
![]()
MAD (mean absolute deviation)