Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
  1. #1
    Njoooo, kun nyt on saatu vasta-/työntöohjaus ja muut ajotekniset aiheet taputeltua ja syksy vaan synkkenee, niin ajattelin pyytää .Orgesterin viritys- ja säätöexperteiltä (+ muiltakin täällä "aikaansa tappavilta" ) kommentteja seuraavaan:

    Dyno Boost http://www.magnumtuning.com/en/subca.../bike-upgrades

    Siitä edullisesti +15% tehoa ja vääntöä (lähes) koko kierrosalueelle!? Onko PC:t ja RapidBiket jatkossa turhakkeita kun yksinkertaisella ja edullisella lastulla saavutetaan samat edut?

    Onko kenelläkään kokemusta MagnumTuning tmv. lastuvirityksistä mopottimessaan? Edut/haitat vakio vs. DynoBoost vs. PCV+autotune ja muut vastaavat...?
    Mielipiteitä kehiin... Jospa seuraavaan pyörään asentaisikin tuollaisen budjettimallin...
    MAD (mean absolute deviation)
  2. #2
    kaverin kanssa kateltiin tuota samaa "lastua"... aika isolta teholisäykseltä tuntuu kun kyse on kuitenkin vapari laitteista, mutta onhan tuo hinnan puolesta houkutteleva vaihtoehto kokeilla...
    honda cb 1300 ´05
  3. #3
    Vakuuttavaa. Enemmän polttoainetta koneeseen -> teho kasvaa aina. No hehheh. Jos ruiskukartassa sattuu olemaan jokin liian laiha kohta, niin siihen tuo voi auttaa. Ja tuntuuhan hiukan rikkaalla käyvä kone joustavammalta ajossa. Samanaikaisen polttoainesäästön saaminen on jo taikuutta.

    Tuntuuko pyöräsi normaalisti tehokkaammalta kylmällä ilmalla, esim +5, verrattuna +20-25? Eipä taida.
  4. #4
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Tuntuuko pyöräsi normaalisti tehokkaammalta kylmällä ilmalla, esim +5, verrattuna +20-25? Eipä taida.
    kyllä!tuntuu viileillä keleillä varsinaiselta pedolta!
    Horo Elää !
  5. #5
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Tuntuuko pyöräsi normaalisti tehokkaammalta kylmällä ilmalla, esim +5, verrattuna +20-25? Eipä taida.
    Ruiskukoneesta pitäisi irrota 20 astetta kylmemmässä noin 6% enemmän tehoa, jos ruiskun ohjaus ottaa lämpötilan huomioon ja älyää lisätä annostusta ilman tiheyden mukaisesti. Tota ei tosin varmaan ahterissa huomaa.

    Toi lastu tuskin toimii sen kummemmin kuin vaikkapa pc. En usko että penkittämättä saa tuloksia..
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 17.10.2013 klo 12:48.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  6. #6
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Pari faktaa:
    Nykyteknologialla 1000cc vapari bensakoneesta saadaan ulos maksimissaan n. 120Nm vääntöä. Tämä nyrkkisääntö pätee bensakoneisiin, jolloin maksimivääntö on helppo skaalata. Esim. 600cc koneesta saadaan teoriassa suurinpiirtein 0,6x120Nm=72Nm ja 1300cc koneesta puolestaan 1,3x120Nm=156Nm.

    Jos vakiona tonnarissa on 110Nm, pitäisi tuolla virilastulla saada tuo lukema nostettua siis 1,15x110Nm=126,5Nm, mikä on n. 5,5% enemmän kuin teoreettinen maksimi. Ja tämä siis pitäisi saavuttaa ilman mitään muita muutoksia koneeseen. Tehoina tuo tarkoittaisi nousua jostain 180hp tasosta 205 hp tasolle. Jokainen voi soittaa mihin tahansa säätöpajaan ja kysyä saadaanko millään laitteella pelkkää bensa- ja sytkäkarttaa hieromalla tuollaisia tuloksia.

    Tuommoinen "hölmöiltä rahat pois" -tyyppinen kusetushan tässä on kyseessä.
    Superbike #7
  7. #7
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Ruiskukoneesta pitäisi irrota 20 astetta kylmemmässä noin 6% enemmän tehoa, jos ruiskun ohjaus ottaa lämpötilan huomioon ja älyää lisätä annostusta ilman tiheyden mukaisesti. Tota ei tosin varmaan ahterissa huomaa.
    Lisääntyneen bensankulutuksen kyllä huomaa, Kwaakkukin syö liki litran enempi sataselle +viidessä verrattuna +25 asteeseen.
    Taivas saa odottaa
  8. #8
    Lainaa BlackCat kirjoitti Katso viesti
    Lisääntyneen bensankulutuksen kyllä huomaa, Kwaakkukin syö liki litran enempi sataselle +viidessä verrattuna +25 asteeseen.
    Jos koneeseen päätyvä ilmamäärä mitataan (tai lasketaan) oikein, ei kulutuksen pitäisi kasvaa vaikka ruiskutusta lisätäänkin. Kapulaa ei tarvi kiertää yhtä paljon. Mutta muut häviöt kyllä kasvavat, esim. ilmanvastus (en ole tullu tarkistaneeksi miten iv käyttäytyy tiheyden funktiona)..
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  9. #9
    K8 busa tuntui kovalla helteellä tehottomalta. Huomasi ettei se jaksanut keulia kunnolla kuten kylmällä ilmalla. En tiedä oliko aina sattumaa vai mitä mututuntumaa
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  10. #10
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Ruiskukoneesta pitäisi irrota 20 astetta kylmemmässä noin 6% enemmän tehoa, jos ruiskun ohjaus ottaa lämpötilan huomioon ja älyää lisätä annostusta ilman tiheyden mukaisesti. Tota ei tosin varmaan ahterissa huomaa.

    Toi lastu tuskin toimii sen kummemmin kuin vaikkapa pc. En usko että penkittämättä saa tuloksia..
    No onhan lämpötilatiedon huijaus ihan pikkasen yksinkertaisempi juttu kuin ruiskukartan optimointi. Tuo 'lastu' ei paljoa säätövastusta kummempi ole. Siinä ei voi ottaa huomioon kierroslukua eikä kaasunasentoa. Oikea lastu sisältäisi muokatun ECU ohjelmiston. 'Penkitys' sisältää parhaimmillaan säätövastuksen ruuvausta laidasta laitaan ja vetoja eri säätöasennoissa. Muutosten luonteeseen ei juuri voi vaikuttaa. Muutaman kymmenen sentin mikrosuoritin on toki vakuuttava. Jos tuossa sellainen on.
  11. #11
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    No onhan lämpötilatiedon huijaus ihan pikkasen yksinkertaisempi juttu kuin ruiskukartan optimointi. Tuo 'lastu' ei paljoa säätövastusta kummempi ole. Siinä ei voi ottaa huomioon kierroslukua eikä kaasunasentoa. Oikea lastu sisältäisi muokatun ECU ohjelmiston.
    Niin, tuolla näytti olevan merkki-/mallikohtaiset alasvetovalikot moneen pyörään, liekö tarkoitus (antaa kuva) että nuo "Tech support" kaverit ajaa tilaajan pyörään "sopivan" ruiskukartan ennen asennussarjan toimitusta...
    Tässä vielä valmistaja sivulta lainattua: "It is supposed to remap the factory fuel trim restricted"...
    Eli ehkäpä tässä on muutakin kuin pelkkää lämpötila-arvon manipulointia tarjolla?
    MAD (mean absolute deviation)
  12. #12
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Jos koneeseen päätyvä ilmamäärä mitataan (tai lasketaan) oikein, ei kulutuksen pitäisi kasvaa vaikka ruiskutusta lisätäänkin. Kapulaa ei tarvi kiertää yhtä paljon. Mutta muut häviöt kyllä kasvavat, esim. ilmanvastus (en ole tullu tarkistaneeksi miten iv käyttäytyy tiheyden funktiona)..
    Tiheys tuplaantuu, ilmanvastus tuplaantuu.
    Superbike #7
  13. #13
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Motoristorante kirjoitti Katso viesti
    Niin, tuolla näytti olevan merkki-/mallikohtaiset alasvetovalikot moneen pyörään, liekö tarkoitus (antaa kuva) että nuo "Tech support" kaverit ajaa tilaajan pyörään "sopivan" ruiskukartan ennen asennussarjan toimitusta...
    Tässä vielä valmistaja sivulta lainattua: "It is supposed to remap the factory fuel trim restricted"...
    Eli ehkäpä tässä on muutakin kuin pelkkää lämpötila-arvon manipulointia tarjolla?
    Jokainen moottori on yksilö ja erot voivat olla yllättävänkin isoja eri yksilöiden välillä (>5%), joten on aika kova lupaus noilta tech supportin kavereilta, että saavat etänä ilman penkitystä tehtyä pyörään optimoidun kartan. Kyllä sieltä varmasti sellanen kartta tulee, että kone pelaa ja kuluttaa enemmän kuin ennen, mutta tehoa ei välttämättä tule yhtään lisää.
    Superbike #7
  14. #14
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Kun lupaus on tarpeeksi suuri ja härski, niin aina joku hyväuskoinen ostaa.

    Täytyykin käydä katsomassa, mitä kaikkea roskapostissa on tarjolla.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  15. #15
    Lainaa Motoristorante kirjoitti Katso viesti
    Niin, tuolla näytti olevan merkki-/mallikohtaiset alasvetovalikot moneen pyörään, liekö tarkoitus (antaa kuva) että nuo "Tech support" kaverit ajaa tilaajan pyörään "sopivan" ruiskukartan ennen asennussarjan toimitusta...
    Tässä vielä valmistaja sivulta lainattua: "It is supposed to remap the factory fuel trim restricted"...
    Eli ehkäpä tässä on muutakin kuin pelkkää lämpötila-arvon manipulointia tarjolla?
    Asennuskuvasta selviää tuon mahdollisuudet tehdä remap:
    http://www.magnumtuning.com/carperfo..._install_2.jpg

    Laite poimii lämpöanturin jännitesignaalin yhden piuhan kautta. Sama mahdollisista O2-antureista. Lämpöanturin signaalia (jännite) muokataan siten, että ECU luulee olevan kylmempää kuin on. Tuloksena ECU valkkaa omista kartoistaan sen joka sopii tuohon kylmempään keliin antaen tyypillisesti rikkaampaa seosta. Oikea remap tarkoittaa ECU:n kartan (tyypillisesti useita erilaisia) pikkutarkkaa muokkausta. PCIII/PC5 tekee ECU:n antamien ruiskusignaalien karkeampaa jälkimuokkausta. Sekään ei ole remap:ia.

    Lyhyemmin: tuo laite ei voi sisältää mitään ruiskukarttaa, koska se antaa ulos vain yhden jännitesignaalin eikä ota sisään tietoa kierroksista ja kaasunasennosta, saatikka muusta.

    Se voi kyllä pitää paikkansa, että lämpötila-anturin signaalia muokataan pyöräkohtaisesti eri tavalla.
    Viimeksi muokannut: hidas57; 17.10.2013 klo 16:16.
  16. #16
    No nyt joku roti

    Samanlaisia kuin nykysiiseleiden powerboxit: syötönlisäin, ei muuta. Ihan kiva sinänsä että säädettävä vastus niin voi vähän saada alueelle.
    Käytännössä halppisvehkeisiin ja kevareihin kun kuka niihin raaskii oikeaa säätöyksikköä ostaa?

    Tässä sitten eri versioita noista siiselibokseista

    http://s651.photobucket.com/user/tka..._3911.jpg.html
    http://www.fazeshift.org/pics/albums...me/Promax2.JPG
    http://priuschat.com/attachments/gforcechips-jpg.29376/

    Eli hyvin todennäköisesti ainakaan siihen ilmanlämpöanturin piiriin tuskin on kiinnitetty mitään muuta kuin se vastus
  17. #17
    Pitää varmaan myöntää että broidin kanssa tilattiin ja asennettiin tuollainen perämoottoriin, -08 malliseen 50hp EFI Mercuryyn.
    Toimittajana samainen Magnumtuning ja ihan samat +15% lupaukset.
    Meillä oli taustalla ajatukset siitä koska 40, 50 ja 60hp Mercuryt on ihan samoja koneita, ero on sähköinen ja tuo härpäke siis muuttaisi koneen 60hp:ksi.

    Kyseessä on tämä härpäke (kömpelön ja alkeellisen näköinen) jonka toiminta perustuisi imuilman lämpötilan huijaamiseen.
    http://www.magnumtuning.com/en/detai...rformance-chip

    Heti ensimmäinen koeajo osoitti ainoan vaikutuksen olevan merkittävästi huonontunut tyhjäkäynti.

    En suosittele.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  18. #18
    Mitähän nämä tehoboksit sitten mahtavat olla ja mihinkä luvattu tehonlisäys mahtais perustua:
    http://www.ebay.co.uk/itm/PERFORMANC...item3f2a232225
    ZH2 2020
  19. #19
    Kannattaa myös harkita tällaista laitetta: Sähkön säästäjä.
    Laite tasaa virrankulutusta ja poistaa virtapiikkejä. Helppo käyttää eikä maksa paljoa. Eikä siinä vielä kaikki. Saat kaupan päälle hienon ledivalon ja virolaisen vaimon.
    Yamaha FZ6-N -> Triumph Daytona 955i
  20. #20
    Lainaa Attitude kirjoitti Katso viesti
    Mitähän nämä tehoboksit sitten mahtavat olla ja mihinkä luvattu tehonlisäys mahtais perustua:
    http://www.ebay.co.uk/itm/PERFORMANC...item3f2a232225
    Veikkaan että lumevaikutukseen.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  21. #21
    Lainaa fayout kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa myös harkita tällaista laitetta: Sähkön säästäjä.
    Laite tasaa virrankulutusta ja poistaa virtapiikkejä. Helppo käyttää eikä maksa paljoa. Eikä siinä vielä kaikki. Saat kaupan päälle hienon ledivalon ja virolaisen vaimon.
    Per..le!! Mua on nyt huijattu. Ei mulle tullut virolaista vaimoa
    https://www.mprengas.fi
  22. #22
    Lainaa Attitude kirjoitti Katso viesti
    Mitähän nämä tehoboksit sitten mahtavat olla ja mihinkä luvattu tehonlisäys mahtais perustua:
    http://www.ebay.co.uk/itm/PERFORMANC...item3f2a232225
    Siihen että ostaja haluaa niin epätoivoisesti muutaman lisäkonin niin pirun halvalla. Tyhmien rahat on helppo kerätä pois, ei siinä mitään sen ihmeellisempää.
  23. #23
    Lainaa liuzka kirjoitti Katso viesti
    Siihen että ostaja haluaa niin epätoivoisesti muutaman lisäkonin niin pirun halvalla. Tyhmien rahat on helppo kerätä pois, ei siinä mitään sen ihmeellisempää.
    Jep, varmaan perustuu tuohonkin, mutta prätkien kohdalla saattaa olla muitakin syitä. Käsitykseni mukaan nykymoppelit on säädetty tehtaalla täyttämään (mm. saaste) säädökset eikä niiden suorituskyky ja kaasuvaste ole sen(kään) takia kovinkaan lähellä optimia...
    Tuo optimi on taas hieman henkilökohtainen asia, mitä kukakin kaipaa. Monelle vakio on ookoo omiin ajeluihin, mutta toiset haluaa eroon "saastekuopista" ja muista epäloogisuuksista => moottorinohjaus on yksi keino säätää konetta "mukavuusalueelle" eikä lisäteho ja -vääntö ole huono jos ne tulee "siinä samalla". Jos säädön voi tehdä edullisesti, niin mieluummin sitten niin kuin isolla rahalla? Sitten kun katsastuspakko on tosi ja pakokaasupäästöjä aletaan (jälki-)kontrolloida myös pyörissä - on syytä kehittää (tee se itse / plug and play) tapa jolla pyörä saadaan "palautettua" takaisin tehdassäätöihin yksinkertaisesti ja nopeasti, katsastuksen ajaksi tietysti...

    Mutta taitaa tämä Dyno Boost (ja muut vastaavat) olla halpisturhake ilman todellista hyötyä, jo ihan tähän lankaan tulleitten kommenttien perusteella
    PCV ja autotune tmv. (+ mahdollinen penkitys & hengitystiehyeitten avarrus...) kustantaa moninkertaisesti, mutta hyvä lopputulema on todennäköisempi Tosin, nämä vaatii "katsastuskartan" tallentamisen johonkin josta se sitten ladataan käyttöön tarvittavaksi ajaksi (vaatii osaamista/viitsimistä, läppäriä, kaapelia jne...) = ei ihan DIY plug and play, kuten tuollainen "teholastu" (on-/off-valintakytkimellä) saattaisi olla...
    MAD (mean absolute deviation)
  24. #24
    Lainaa Motoristorante kirjoitti Katso viesti
    Jep, varmaan perustuu tuohonkin, mutta prätkien kohdalla saattaa olla muitakin syitä. Käsitykseni mukaan nykymoppelit on säädetty tehtaalla täyttämään (mm. saaste) säädökset eikä niiden suorituskyky ja kaasuvaste ole sen(kään) takia kovinkaan lähellä optimia...
    Tuo optimi on taas hieman henkilökohtainen asia, mitä kukakin kaipaa. Monelle vakio on ookoo omiin ajeluihin, mutta toiset haluaa eroon "saastekuopista" ja muista epäloogisuuksista => moottorinohjaus on yksi keino säätää konetta "mukavuusalueelle" eikä lisäteho ja -vääntö ole huono jos ne tulee "siinä samalla". Jos säädön voi tehdä edullisesti, niin mieluummin sitten niin kuin isolla rahalla? Sitten kun katsastuspakko on tosi ja pakokaasupäästöjä aletaan (jälki-)kontrolloida myös pyörissä - on syytä kehittää (tee se itse / plug and play) tapa jolla pyörä saadaan "palautettua" takaisin tehdassäätöihin yksinkertaisesti ja nopeasti, katsastuksen ajaksi tietysti...

    Mutta taitaa tämä Dyno Boost (ja muut vastaavat) olla halpisturhake ilman todellista hyötyä, jo ihan tähän lankaan tulleitten kommenttien perusteella
    PCV ja autotune tmv. (+ mahdollinen penkitys & hengitystiehyeitten avarrus...) kustantaa moninkertaisesti, mutta hyvä lopputulema on todennäköisempi Tosin, nämä vaatii "katsastuskartan" tallentamisen johonkin josta se sitten ladataan käyttöön tarvittavaksi ajaksi (vaatii osaamista/viitsimistä, läppäriä, kaapelia jne...) = ei ihan DIY plug and play, kuten tuollainen "teholastu" (on-/off-valintakytkimellä) saattaisi olla...
    Niin, jos ei tiedä niin voi kuvitella ihan mitä vain. PC:llä varustetun pyörän saa 'vakiokuntoon', kun laittaa nollakartan sisään (ei muuta ruiskujen ohjausta mitenkään) ja kytkee vakio O2-anturin takaisin toimintaan. Pyörästä riippuen tuon jälkimmäisen kanssa voi olla askartelua, että saa plugin käsille. Itsellä menisi tuohon hetki aikaa, kun kyseinen plugi on vähän hankalassa paikassa. Tietenkin vakiokuntoon saattaminen on sitä työläämpää mitä enemmän muutoksia on ja miten ne on tehty.

    En ole kieltämässä keneltäkään boostereiden käyttöä, sellainenhan voi joissakin tapauksissa jopa auttaa. Ei vaan pidä kuvitella siitä liikoja.
  25. #25
    Yhdessä GigaPowerin kanssa loistava lopputulos.
    http://www.moottoripyora.org/keskust...ensaletkuihin-!
    S 620 FF, 999S
    Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
  26. #26
    Laitoin omaan BMW K1600 GT:hen Booster plug-nimisen mokkulan, joka valehtelee lämpötila-anturin jännitettä niin, että ECU luulee lämpötilaa kylmemmäksi. Laitoin tämän sen jälkeen kun olin vaihtanut käyrät ja samalla katit pois. Vaikutus oli todella huomattava eli kyllä nämä parantaa koneen käytöstä ja ajettavuutta alhaalla, jos peli muuten on laihahkolla. Asennuksessa meni varmaan 15 min ja saa takaisin vakioksi yhtä helposti. Hinta oli satasen luokkaa. Huipputehoa tuskin tulee kovin paljon lisää. Kulutus ennemmin putosi, mm. Jänkhältä jytisee palatessa kulutti vain 4,5 l/100 km.
    Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
  27. #27
    Millainen oli toiminta pelkästään putkirempan jälkeen?

    Kun laite lisää polttoaineen syöttöä, niin kulutuksen pienentyminen on kyllä saavutus.
  28. #28
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Millainen oli toiminta pelkästään putkirempan jälkeen?

    Kun laite lisää polttoaineen syöttöä, niin kulutuksen pienentyminen on kyllä saavutus.
    Paukkui vähän putkeen. Olisi sillä voinut ajella, mutta näiden modien jälkeen K16 vasta heräsi henkiin. Laitoin kokeeksi alkuperäiset vaimentimet Remusten tilalle, mutta kieltämättä Remuksilla on vielä paremmin vääntöä ja ne taitaa mennä keväällä takaisin. On siinä huipputehoakin enemmän kuin vakiona, mutta vääntö se vaikutuksen tekee. K16 on vähän haluton kiertämään ylhäällä, kaipaisi kireämpiä nokkia tms. muuttuvilla ajoituksilla ettei vaan vääntö menisi. Tai no matkapyöräjän se on niin antaa olla.
    Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
  29. #29
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Millainen oli toiminta pelkästään putkirempan jälkeen?

    Kun laite lisää polttoaineen syöttöä, niin kulutuksen pienentyminen on kyllä saavutus.
    Kielii siitä että seos on ollut laihalla. Päästöjen takia on varmaan ollutkin.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  30.  
  31. #30
    Lainaa mikkoyli kirjoitti Katso viesti
    Laitoin omaan BMW K1600 GT:hen Booster plug-nimisen mokkulan, joka valehtelee lämpötila-anturin jännitettä niin, että ECU luulee lämpötilaa kylmemmäksi. Laitoin tämän sen jälkeen kun olin vaihtanut käyrät ja samalla katit pois. Vaikutus oli todella huomattava eli kyllä nämä parantaa koneen käytöstä ja ajettavuutta alhaalla, jos peli muuten on laihahkolla. Asennuksessa meni varmaan 15 min ja saa takaisin vakioksi yhtä helposti. Hinta oli satasen luokkaa. Huipputehoa tuskin tulee kovin paljon lisää. Kulutus ennemmin putosi, mm. Jänkhältä jytisee palatessa kulutti vain 4,5 l/100 km.
    Kinnostavaa luettavaa... Toi Boosterplug on tehty merkkikohtaiseksi (kävin kurkkaamassa webbisivuilta) joten sen liittäminen (ja poistaminen) on tosi yksinkertaista - perusjamppakin kykenee...
    Nyt kun tutkin hieman enemmän aihetta, niin AFR-mainipulointi onnistuu joillakin "merkki" tuotteillakin suht edullisesti, esim Rapidbikelta löytyy "easy" versio jota saa mallikohtaisilla johtosarjoilla n.200 eskon hintaan.
    RB easy, filsu ja avarampi putkisto (pelkät vaimentimetkin riittää) ja aika positiivisia "lausuntoja" löytyy interwebistä: suht "kuopattomia" vääntökäyriä ~+10...15% vakion yläpuolelle ja tehoakin tullut kun joitakin penkityskäyriä löysin googlaamalla...
    Seuraavan konepyörän kun hankin, niin laitan vakavasti harkintaan nämä "plug and play modulaattorit" mikäli k.o. pyörän "ominaisuudet" jotain säätöä/parantamista vaatii Hifistely saa osaltani jäädä kun mulla ei siihen sunnuntaikuskina ole kauheesti mielenkiintoa eikä tarvetta
    MAD (mean absolute deviation)