Huomasin itsekin eilen kun otin renkaat irti että itselläni olikin alla st:t, ei gt:t. Muistin väärin.
Rengasliikkeessä viime talvena myyjäkin kehui kovasti noita testejä yms. tarjosi vielä sopivat ale prosentit.
Tuli sitten otettua ne, eli ympäri puhuttavissa?
Eipä silti noista st:kään ole ollut huonoa sanottavaa. Ihan hyvä normi mopoilijan ja jokakelin rengas, käy hyvin kaupunkiin ja tourinkiin.
Murjaanien kuningas!
Viimekevään kokemuksen perusteella mulle jäi sellanen tunne, ettei RoadSmart2 kestä kovin hyvin kevään asfaltteja. Kilsoja renkaalla oli alle 3 tkm ja lähes uudenveroiset pinnaltaan keväällä mutta eka tuhat kulutti rengasta jo tosi näkyvästi. Kestihän se lopulta yli 10 tkm eli ihan hyvin mutta kevään asfaltti on kyllä myrkkyä renkaille! Ei kovasti tee mieli laittaa heti keväällä uusia nakkeja kun ne menee pilalle ekan tuhannen kilsan aikana...
CB K R
Eihan se mitään vaikeaa ole, valitset sen renkaan mikä on suurinpiirtein käyttötarkoitusta vastaava, touring-pyörään touring-rengas, sporttipyörään sportti- tai sporttouring-rengas jne.
Täydellisyyden tavoittelu on pirullinen vaiva, ikinä ei voi olla tyytyväinen...
(sen kummemmin mainostamatta, pr3 on oman kokemuksen mukaan erinomaisen hyvä rinkula sekalaiseen ajoon, ainakin t-catin (joka aikas naurettavasti luokitellaan supersportiksi, eiköhän tuo ole enemmänkin luokkaa sporttouring) alla juoheva, tasaisen eleetön ts. ei mitään erityistä käytöstä ja pitoakin on)
Viimeksi muokannut: collikka; 01.12.2013 klo 18:00.
juuri nyt pyörätön
Ehkä sotamies Honkajoki yrittää kertoa meille, että uus setti pitää asentaa ennen pääsiäistä. Sitten huhti-toukokuu täysjarrutuksia ja -kiihdytyksiä niin että on varmasti asiaa rengaskauppiaan luo taas ennen juhannusta.
Eihän tää moottoripyöräily ole mitään viherpiiperöiden hommaa jossa vanhat setit ajetaan kevään harjoittelussa loppuun ja hankitaan uus setti vasta toukokuun lopussa kun tiet alkavat oikeasti olemaan ajokunnossa.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Kyllä se karkea(kin) pinta, varsinkin märkänä, on aika pirun liukas ennen kuin sen päällä oleva suola ja muu pöly on peseytynyt pois. Varsinkin märällä tulee hyvän ja huonon renkaan erot hyvin esiin. Nykyisin tuleekin heitettyä kevään ja syksyn keleihin vanhat sadekelin kisakumit alle.
Superbike #7
Onko kokemuksia Michelin power supersportista?
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Juuri näin, ymmärsit pointin. Missä tässä touhussa muka mitään järkeä on ylipäätään?
Syksyn sateen kastelemilla ja kylmillä teillä pitäis olla pintaa myös... Sehän on sitten ihan joka jannun itse päätettävissä, että millon kumi on vaihtokunnossa. Joillakin varmaan kuluu tasaisesti koko pinnalta mutta itelle tuli se tasanen kohta keskelle ja renkaan ominaisuudet huononi sen myötä. Viime keväänä ei huhtikuussa juuri ajokelejä ollu, eikä toukokuussakaan kehumista. Itse vältän kovalla sateella ajamista yleensäkin jos mahdollista kun ei siitä juuri nauti.
Tässä taitaa olla vähän sama homma kuin autoissa kitkarenkaiden käyttö kesällä... Ei sitä suositella mutta monet ajaa kuitenkin.
CB K R
Mulla oli aiemmin Dunlop roadsmart ja nyt Mezgeler Z8, molemmat tässä ketjussa olleet esillä rengasvaihtoehtoina. Roadsmatrit ajoin todella loppuun, ja lopussa ne olivat aivan kauheat ajaa. Z8 menee loppuun varmaan tämän kauden alussa, toistaiseksi ei ole mitään pahaa sanottavaa niistä. Ajattelin ostaa uudet samanlaiset, mulla ajo on pääasiassa työmatkat ja huviajot.
ZZR1400
Itse olen todennut parhaaksi renkaaksi Dunlopin SportsSmart kumit. Soveltuu täydellisesti mielestäni nykyisiin sporttisiin nakuihin, ja juuri tuohon ketjun aloittajan käyttöalueen kattamiseen. Kokemusta on muistakin suurten valmistajien renkaista, mutta tuo dunloppi on ollut se rengas joka on saanut useamman kuin yhden mahdollisuuden oman pyöräni alla.
Yamaha T7 World Raid -22
Honda CB1000RA -10
Tuostahan on tullut/tulossa SportSmart 2, oot varmaan huomannutkin... Ihan mielenkiintoinen vaihtoehto ensi kesän kurvailuihin. Varmasti paranee kaikilla osa-alueilla edeltäjään verrattuna kuten niillä on tapana ollut. Misukan Pilot Power on toinen mielessä pyörivä vaihtoehto. Testien mukaan kestää sporttikumitkin nykyään kivasti metrejä
EDIT:
Just selasin Motorradin Sportti-rengastestin ja tuloksena Misukka PP3 voitti tasapistein Brikkaren S20 kanssa. SportSmart ei oikein pärjännyt mutta se olikin selvästi vanhempi malli kuin voittajat. Aika haipakkaa näyttää kehitys laukkaavan eteenpäin renkaissa ja sehän on hyvä meille renkaankuluttajille!
Viimeksi muokannut: Silverwing; 25.12.2013 klo 01:18.
CB K R
Heh noita renkaita kun alkaa netistä hakea niin jokainen mainostaa renkaitaan helvetin hyviksi, ja nopeiksi sopii radalle ja minne vaan. Mun mielestä jos sattuu niin että aiemmin on ollut tyytyväinen johonkin niin ostaa sitten samanlaiset. Itelläkin tulee pian tosiaan eteen rengasvalinta mut mulla ei ole onnksi sellasta dilemmaa et pitäis ostaa joku kompromissi rengas radalle, katuajoon ym. Tälläseen mun peltilehmään ja mun ajoon sopii tuo Z8 ainakin tosi hyvin. Eri asia jos olis joku kisasempi peli niin vois olla tosiaan joku Sportsmart alla, sitten saattaa ratkaista joku 8% kevyempi rengas ja suurempi nopeusluokka.
ZZR1400
Onkohan jollain kokemusta tai hyvää mielipidettä Continental Conti Sport Attack 2 -renkaasta? Nykyisen työpaikan kautta saisi Contia sopuhintaan, niin voisin vaikka kokeilla. Kawan 10r:n alle tulisi renkaat pyörimään ja pitoa saisi olla kylmällä, märällä ja radalla. Race Attack vaatii ilmeisesti jo enemmän lämmittelyä toimiakseen. Vai pitääkö ostaa kolmet eri renkaat.![]()
CSA2:n hyvä rengas, suosittelen. Sopii kadulle ja radalle. Ei kuitenkaan mikään "huippu" ratarengas. Hyvä kulutuskestävyys. Taknen n. 10tkm, mitä pidän hyvänä.
Märkä ominaisuudet keskinkertaiset, mutta varovasti ajaen pääsee turvallisesti perille.
Omat renkaat ratapäivän päätteeksi
![]()
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
No mutta sehän kuulosti (ja myös näytti) hyvältä! Nykyisissä Dunlopeissa vielä alkukesän ajeluille pintaa, mutta sen jälkeen voisin pyöräyttä Contin CSA2 alle.![]()
Komppaan Tuuchenia: ihan samat kokemukset Diablosta ja PP kolmosesta Busassa. Nyt alla myös aiemmin mainitut "touring tarkoituksessa hankitut" Metzellerit joiden käyttöikä on varmasti tupla eli kaksi kesää mutta ajonautinto ihan jotain muuta.
Kyllähän lähes kaikki rinkulat toimivat perus ajossa mainiosti varsinkin jos ajelee rajoitusten mukaan. Sateella on aina liukkaampaa ja toiset vain kuluvat nopeammin.
Misukan pilot road 3:set tai nämä uusimmat neloset. Pitoa ja kulutuskestävyyttä löytyy. Sitte jos enempi ratapäivillä tykkää käydä niin esim metzelerin uudet sportec M7:set. Itselläni kolmatta kesää metzelerin Z8 käytössä ja ei nekään huonot oo. Yks baltian reissu ja muutama lapin reissu + loput agressiivista ajoa takana ja vielä hiukan pintaa löytyy.![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Hiukka vielä lisä kyssärii. Onko tolla valmistusleimalla, joka löytyy renkaan kyljestä minkälainen "parasta ennen"
yläraja?
Jos nyt sattuu noi kakkoset jostain löytää. Eiks toi iso C kirjain tarkoita sitä reunavahvistusta?
KIITOS VINKEISTÄ!![]()
rengas
Oikein säilytettynä (=valolta suojattuna viileässä) rengas pysyy hyvänä ainakin viitisen vuotta tai jopa kauemmin. Käytössä ollut rengas sitten alkaa tuon ikäisenä olemaan jo aika rapsakkaa tavaraa. Radalla on parhaimmillaan (tai pahimmillaan) tullut ajettua 7 vuotta vanhaa paistoa olevilla käytetyillä renkailla. Niillä sai lähteä vähän varovaisesti liikenteeseen, mutta alkoivat kyllä pitämään kun sai pinnan rikki. Pito ei kylläkään ollut lähelläkään uutta vastaavaa, mutta ihan riittävästi kuitenkin harrastelijakyyteihin.
Superbike #7
Rengas - pyörä - ajosuorite (matka-katu-rata).....
Kohtalainen bermudankolmio jos koittaa kasata
vaan kirsikat kermavaahdon päältä.
Renkaissa on yllättävän suuria eroja, vaikka
suurin osa onkin "ihan hyviä".
Monta hyvää vinkkiä onkin tuolla aiemmin tullut esiin,
mutta vois vielä kerrata muutaman asian.
1.Pääasiallinen ajosuorite......
Toki mopo asettaa jotkin raamit ja sitä myöten
esim. rata-ajon määrä ja sille laskettavat renkaan
toivottavat ominaisuudet määrittyvät jo tuolta
pohjalta oikeaan suhteeseen riippumatta "unelmista".
Ts. raskalla ja kankealla laitteella tuskin paljoa tulee
ratakertoja/kilsoja, joten radalle "tehtyjä" renkaita ja
ominaisuuksia ei välttämättä paljoa tarvitse hoohoilla.
Ne ratareissutkin "tuottavat" paljon enemmän, kun ne
tehdään sellaisella paketilla jolla min.98% ajosuoritteestakin
tapahtuu.... oikeasti, ei mielikuvissa.
2. Mopon paino.....
Se parisataa kiloa + kuski kai alkaa olla raja, jonka
jälkeen "vahvistettu" rengas toimii kokonaisuutena
tarkastellen paremmin.
"Normikumi" tahtoo väkisin käydä hentoiseksi kun
aletaan hakea jonkinlaista optimia kestävyyden-
paineiden/lämpöjen ja pidon/käytöksen suhteen.
Yhtä kaikki.... rauhallisessa ajelussa tai suurilla kuormilla
liikuttaessa saa etuja kovilla paineilla, mutta siinä vaiheessa
kun "innostutaan", onkin syytä katsoa paineet ja säädöt uusiksi niiden
ilonpyrskähdysten ajaksi.
3. Alustan säädöt / renkaat
Näiden kautta muodostuu se kokonaisuus käytökselle ja tietysti
kulloisellakin ajotavalla/olosuhteilla.
Turhan helposti ja liian usein "sivuutetaan" tärkeitä osatekijöitä,
joiden järkevällä huomioimisella ja tarkoituksellisessa
"kompensoinnilla" saadaan ihmeitä aikaan......
jos ei olla radalla hakemassa uutta rataennätystä.
Ylipäänsä..... ratatouhu sotketaan eri tavoin ja eri yhteyksissä
aivan liian suurella painoituksella "arkitodellisuuteen" ja sen haasteisiin.
(ei millään pahalla eikä aliarvostuksella)
Ihan hyvä käytännön esimerkki..... Radalle "rakennettu" ja säädetty kotilo
on "optimi ja helvetin hyvä"...... radalla.
Normiliikenteessä ja hieman reippaammassakin menossa moinen laite
on tosiasiat tunnustaen aika hanurista yleisillä laduilla.
4.Mopo-rengas.... "hyvä rengas" kin tuottaa usein merkittävästi erilaisen
tuntuman eri mopoissa.... jollain tapaa.
Helpoimpia esimerkkejä on esim. juuri tuo PR 3:n kahtia jakautunut kuvailu.
Jonkun heppoisemman ja notkeamman laitteen se tekee jonkun mielestä
"rauhattomaksi"..... kun taas monen mielestä se tuo kankeampaan
ja raskasliikkeisempään laitteeseen sopivasti "pientä eloa ja herkkyyttä".
Yksi käytännön esimerkki vaikka 1400 GSX. (ei mikään balleriina)
Kun kilometrejä, erilaista ajoa ja säätöä on tarpeeksi PR 2:lla takana ja
"pakka kohdillaan", voisi PR 3:n sisäänajon jälkeen todeta vaikka seuraavaa:
3:n tuntuma edelliseen verraten on sama kuin vaihtaisi talvimallin turvakengät
tennareihin..... tai ruuvaisi kotilosta helvetisti liikaa laitettua aurausta pienemmäksi.
Tuo ei taas tarkoita lainkaan sitä, että vanha kakkonen olisi mitenkään "huooono"......
siis se PR 2.
Nykyisin on niin hyviä renkaita hieman eri painoituksin, että jos jotain todellista
ongelmaa normiliikennöinnin puitteissa etsii..... se taitaa löytyä linjalta märkäpidot ja
siitä, että ylipäänsä itse tietää mitä haluaa ja mitä ei.
Siksi kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja... ainakin jos alla olevat eivät
syystä tai toisesta tunnu "nappaavan".
...... ja kuten muussakin elämässä, ellei haeta joltain kapealta alueelta "viimeisiä",
hyvä kompromissi tuottaa pidemmässä juoksussa suurimman (ajo)nautinnon.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!