Eipä kestänyt kauan ennen kuin husse rupes pelleilemään
Kyseessä siis vanhus Husqvarna WR250 ´96. Tänään kun oltiin ajamassa niin se yhtäkkiä kuoli kesken ajon. Ei siis silleen kuin jos olisi unohtanut laittaa hana päälle vaan yhtäkkiä ja totaalisesti. Ja ei ei enää lähtenyt käyntiin.
Noh, kokeilemalla selvisi että varatulpalla tulee kipinää, ja vanhalla ei -> tulppa vaihtoon.
Uudella tulpalla pyörä lähti käyntiin heti, pysyi käynnissä puoli sekuntia ja sama tapahtui taas.
Pyörällä vähän aikaa sitten vaihdettu mäntä ja kaasutin purettu/puhdistettu. Käytössä on vielä "sisäänajobensaa", siis n. 3% seoksella.
Muuten ja ennen pyörä on toiminut hyvin. Tänään kuitenkin se oli hieman vaikeampi saada käyntiin, mutta toimi jotenkuten normaalisti kunnes se sammui.
Onko ideoita mistä voisi alkaa selvittelemään missäpäin vika on? Miksi tulppa menee heti rikki?
Kiitos etukäteen neuvoista!
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Liian rikas seos pimentää tulpan helposti ja nopeasti.
Älä korjaa ehjää....
Tuosta miekii lähtisin.
Tuo tulpan pimeneminen tuli tutuksi aikoinaan, kun tuli moottorikelkkojen kanssa touhuttua.
Tulppia meni aina silloin tällöin ilman mitään syytä. Helpoin tapa tuhota tulppa oli liian lyhyt lämmityskäyttö ja liikkeellelähdön jälkeen täyskaasukiihdytys,
Kaks settii varatulppia oli mininmivarustus.
Tänään sain pyörä kotiin joten nyt vianetsintä voi alkaa.
Seoksista sitten aloitetaan. Kaasuttimen puhdistus, uutta bensaa ja ilmaruuvi sisään jonkun verran. Ja pääsuutin yksi askel pienempi.
Pystyykö jotenkin ne sähköosat testata jos ne ovat kunnossa tai ei? Räjäytyskuvista sain selvää että sähköpuolella on alternator, electronic device ja coil. Ei aavistustakaan mitä noi osat ovat suomeksiNoi ovat melko kalliita joten varmuuden vuoksi en haluaisi hankkia uudet.
Voiko viallinen tulpanhattu ja -johto aiheuttaa tämmöstä?
Lisää ideoita?
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Mää kovast ihmettelen… jos seokset yht'äkkiä rikastuu niin että pitäsi suuttimia vaihdella. Lähinnä tulee mieleen että kaasarissa ryyppypiiri on ruvennut vuotamaan/jumissaauki tai ilmanputsarissa on on hiirenpesä tai muuta semmosta tukkoa. Periaatteessa kai ilmasuuttimen tukkeutuminen kaasarin ilmanputsaripuolella voisi aiheuttaa seoksen rikastumista.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Vähän on hatarat lähtötiedot mutta kaasari purkuun ja
kaikki asetukset /toiminnot tarkistukseen ja perussäätöihin.
Ryyppypiiri, pensapinnat-kohot, neulaventtiilit, ilmaruuvit..... ihan kaikki huolella läpi ja
katsoo että toimii kuten on tarkoitus.
Kannattaa muuten se tankin hana pitää noissa vanhoissa luumuissa
aina kiinni kun ei ole ajamassa.
Virtavehkeet on tietty sitten oma juttunsa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Lisätään nyt vielä yksi. Liian paksulla suodatinöljyllä kyllästetty suodatin vie kaasaripelin jurriin myös. Onhan oikeaa suodatinöljyä ja kunnolla liiat pois rutisteltu?
Edit: viikko sitten taistelin frendiltä lainassa olevan tärylätkän kanssa. Sammu aina randomisti täydestä laulusta. Lopulta kun purkasin bensatankin irti, sieltä löyty pahvinpalanen. Ilmeisesti meni aina tukkimaan tankinreiän. Pari kertaa tankiinkin kurkistelin, vaan en tuota pahvia löytänyt ennen täystyhjennystä. Ei varmaan vika sun tapauksessa, mutta useaan kertaan ehdin tästä kaasarin putsata, tulpan vaihtaa ja virtakaluja ihmetellä ennenkuin tuo selvisi. Nyt laulaa taas.
Viimeksi muokannut: Poistettu; 09.10.2013 klo 18:28.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tosiaan kaasarin neulaventtiili jos jumittaa auki niin se päästää bensapinnan liian korkeaksi ja sitämyöten seos rikastuu.
Jos ilmaruuvi (=ilmanputsarin puolella), niin kiinnilaittaminen rikastaa.
Jos seosruuvi (=sylinterin puolella), niin kiinnilaittaminen laihentaa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Katso myös ettei suuttimia ole "kairattu" liian isoiksi, tarkista myös luistin neulan oikea korkeus.
Älä korjaa ehjää....
Jos nyt oikein muistan, niin peli on ollut tällä omistajalla jonkun aikaa. Ja toiminut, joten suuttimet jne on ka suurinpiirtein oikein, jos vaan ovat kiinni.
Eikai sekään ole ihan mahdotonta, että (esim.) pääsuutin olisi irronnut tärinästä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
voihan se olla jos tulppa pelkää pimeetä. eli ei toimi paineessa niin sillon pitää vikaa etsiä johdoista sun muista ennen tulpaa olevista.
zzr1400
Eikös kaksitahtivehkeille ole vaihtoehtoisia tulppia. Tosin sanoen vakiotulppa, ja sen molemmin puolin lämpöarvoltaan vaihtoehtoinen tulppa. Ehkä kannattaa kokeilla, mutta muistaa,että liian suurella erolla saattaa tulla moottorivaurioita. Jos ei tulppa sula, mäntää palaa reikä.
Omiin 35 mopoiluvuoteen mahtuu kaikennäköistä säätämistä. CR125 crossissa jäi pikaisessa kaasarirempassa laittamatta kokonaan pääsuutin. Kävi nättiä thjäkäyntiä, menee tyhjäkäyntisuuttimen kautta soppa silloin, neulan sulkiessa neulaputken/pääsuuttimen virtauksen (kuten kuuluukin tapahtua). Kaasuun koskiessa sai "hiukan" liikaa bensaa.
Toki mopojen kanssa välillä auttaa manaaminen ja voodoo, joidenkin vikojen jäädessä ikuisiksi tai ikuisiksi mysteereiksi. Auttaa kuitenkin vian selvityksessä paljon kun ymmärtää vaikkapa kaasarin toimistaperiaatteen. Milloin mikäkin suutin/neulan asento jne vaikuttaa: http://i1213.photobucket.com/albums/...arb20graph.jpg Silloin jos vika ilmenee tietyillä kierroksilla, on helpompi hakea todennäköisemmin oikeasta paikasta.
Mitäs itse vianhaulle kuuluu?
Luultavasti tuolta sytkäpuolelta löytyy magneetolta ensiöpuola ja triggeripuola (pick-up coil tjsp.), nämä voivat joissain tapauksissa olla paketoituna myös samaan puolapakettiin. Sitten tuo "electronic device" on luultavasti ns. CDI-boksi, eli ohjainyksikkö. Näiden lisäksi pitäisi löytyä vielä sytytys/korkeajännitepuola (coil). Puolista pystyy mittailemaan vastukset ja myös jotain jännitearvoja konetta potkiessa. Mutta jos tulpalle tulee edes jonkinlaista kipinää, niin sitten arvotkin ovat varmaan suunnilleen oikeassa suuruusluokassa. Eli pitäisi olla ohjearvot korjausoppaasta, että pystyisi sanomaan oikein mitään mittaustuloksista. CDI-boksista on vieläkin hankalampi mittailla mitään, tosin mahdollista sekin on riittävällä vaivannäöllä.
Omien kokemuksien mukaan 2t-koneilla on joskus taipumusta syödä tulppia jostain mystisestä syystä. Yksi tekijä tähän on selvästikin rikas seos jollain käyntialueella. Toinen madollisesti vaikuttava tekijä on sytkäpuolen heikko kunto. Lisäksi asiaan saattaa vaikuttaa jotain vieläkin epämääräisempiä tekijöitä koneen mekaanisesta kunnosta pakoputken muotoiluun ja kaikkeen siltä väliltä.
Tästä sitten seuraa, että joku kone saattaa toimia ensin ihan ongelmitta pitkään ja yhtäkkiä alkaa pimentelemään kynttilöitä vaikka mikään ei ole varsinaisesti mennyt rikki tai muutenkaan isommin muuttunut. Esim. seos on saattanut olla hiukan rikkaalla jo ennestään ja sytkäpuolessa hiukan jotain sanomista, mutta tulppa on silti kestänyt kunnes vaikkapa kelin muutos vetää kokonaisuuden jonkun rajan yli ja ongelmat alkaa. Tässä ei sitten oiken auta muu kuin käydä kaikki bensa- ja sytkäpuolelta huolella läpi ja toivoa parasta.
Tulpanhattu ja johto kannataa uusia jos ne näyttävät vähänkään epäilyttäviltä. Ovat kuitenkin ikääntyviä osia ja yleensä aika halpoja uusia.
Arttu
Nyt olen viimeinkin ehtinyt hieman kattoa sitä mopoa
Eka mitä tein ennen kuin rupesin purkaamaan pyörää, oli että tarkistin miten se käyttäytyy jos yritän polkaista sen käyntiin. Ja se lähti käyntiin ekalla polkaisulla. Joten uusi tulppa ei näemmä mennyt rikki.
Sen enempää en ajanut vaan otin kaasutin irti ja seuraavaksi kunnon puhdistus ja tarkistus.
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.