Moro! Tuli tollanen -18 MT09 SP hommattua. Kysellään nyt tietäjiltä.Vähän liian hiljanen on pyörä tällä hetkellä, joten uuden putkiston osto on ajankohtaista.
Briteistä sais kohtuurahalla tota Blackwidowta. Ne mainostaa että ei tarttis pyörän softaan tehdä muutoksia. Muilla foorumeilla taas juttua että pitäis ecu flash tehdä. Eikö lambda ja vakio ecu tosiaan osaa tehdä muutoksia ilman ecuun kajoomista? Meneekö niin laihalle että putken vaihdosta vois olla haittaa koneelle?
Selvä homma. Onko noihin täällä suomessa saatavana tota pelkkää ecun softausta? Tai jos tietoa pk-seudun ohjelmointi paikoista niin saa jakaa![]()
Vielä ei ole tullut uutta putkistoa laitettua. Homma vähän jäissä kun säädättäjä hakusessa vielä. Näihin euro4 pyöriin ei vielä valmista ecu softaa joten pitäis ihan penkissä käydä. AJ-Bike säätäis pyörää, mutta 400km matkaa, joten taitaa kesälomaan mennä. Muualta aikalailla vastaus ollut että ei osata pyörän ecua säätää vaan haluttais power commanderi laittaa väliin. Kyllähän se väkisinkin laihalle menee jos virtaus paranee mutta bensan syöttö ei![]()
Pirkkalassa Dyno Center Finland.
Alkukeväästä kun kyselin niin heillä oli mahdollisuus päivittää Piasinin softa irto ECUun ja jos paikalle pääsee niin Woolichilla säätävät penkissä. Takuusta en osaa sanoa.
Tykkään itse ropata joten päädyin tilaamaan FTeculta kaapelit, softat ja laajakaistalambdan(Activetune).
Huikea ero. Alhaisilla kierroksilla ei nyi tai röpötä kuten ennen. Samalla hävisi on/off ilmiö tasakaasulla. Ja persdynolla mitattuna mukavasti on tullut lisää tehoa.
Powercommanderit ja muut piggybackit jättäisin asentamatta koska ecua muokkaamalla saa enemmän vastinetta rahoille.
Esim. Woolich softalla,
Fuel Changes to match your modifications
Ignition timing for better throttle response and more power
Customizing all 3 throttle modes
Disabling the speed limiter
Disabling the AIS on all bikes
Disabling injector decal cut
Option to start in A mode
Disable o2 sensor or closed loop fueling on all bikes
lower fan temp activation
Decrease engine braking on initial roll off
Enabling race tools (blipper)
Raise rev limiter by 300 rpm to 11,700
The flash has no effect on the factory quick shifter
Yamaha XSR900
Kysyitkö tuolta Samin autopajalta ? Mulla on Leo Vincen koko putki alla, ja veemäinen on käytös pienillä pintakaasuilla, rupee "laukalle". Tyhjäkäynnillä kyllä tuoksuu rikkaalle. Ei vaan Vaasaan asti viittis lähtee.
Alkuperäisellä putkella oli hieman sivistyneenpi tuo käytös, mutta on toi Euro4 kyllä myrkkyä näille.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Laitoin sähköpostilla kyselyä tonne Samin autopajalle, mut taitaa olla projekteja sen verran ettei ehdi vastailla. Tarkoituksena ollut kyllä soittaa tässä lähipäivinä. Soittele sinne jos kerta putkikin jo alla ja kerro vähän hintaaMikäs vuosmallin MT betalla on? Ei tuntuis tossa -18 olevan kyllä minkäänlaista on/off ilmiötä tasakaasulla
![]()
-16 XSR900 Termignoni putkella. Tekniikaltaan aika lailla identtinen samanvuotisen MT09 kanssa. Tosin luistokytkin taisi tulla vasta -17 MT09 malleihin.
Aika tavallista tuo pieni nykiminen (stutter/surging) 14-16 malleissa kun ulkomaan foorumeita lukee. Huollossa syyttivät Euro4 ja kuulemma normaalia.
Moottorinohjausta on varmasti parannettu Yamahan toimesta vuosien mittaan joten uudemmissa tuskin samaa. ECU sarjanumeroita kun katsoo niin kahdeksas versio menossa tällä hetkellä jo.
Yamaha XSR900
Onko kellään tietoa tehdäänkö mt-09 ecun säätöjä missään Oulun lähistöllä?
Kyselin Oulun pajoilta ja pc vaan tarjosivat. Olis kiva tietää mihin asti pitäisi ajella että saisi ecun ohjelmoitua. Pyörä päivittäisessä ajossa, ei kehtaisi seisottaa postitusten viemää aikaa.
Yamaha MT-09 Street Rally -16
Yamaha R6 -99
Itse käytin tuolla AJ Bikella säädössä ja putken asennuksessa 2017. Hyvin on toiminut pyörä vielä tänäkin päivänä. Minullakin oli semmoinen noin 800 km reissu yhteensä, vietin yön Vaasassa. Putkistona Yoshimura R-77 USA, juurikin tuolta AJ Bikelta tilattuna. Säädön yhteydessä tehtiin putkiston asennus ja 10 000 km huolto. Sai myös penkityksen kaupan päälle. Hyvää palvelua tuolta saa. Vielä saisi halutessaan tarkempaa säätöä penkissä, jos haluaa. Tyydyin itse pelkkään ECU:n softaukseen. Taisi maksaa jotain 250€? Vakiona irtosi takapyörältä lapun mukaan 111,37 hv / 80,27 nm. R-77 putkiston ja softan kanssa 115,15 hv / 89,52 nm. Niin, ja tosiaan tuo putkisto on sen puolet kevyempi kuin vakio, toki putkessa lukee "For closed track use only".![]()
Viimeksi muokannut: Taekno; 30.05.2019 klo 03:24.
Mulla -17 malli ja Termignonin kokoputkisto laitettiin viime keväänä, JL Bike. Ei ole minkäänlaista röpöttelyä tai onoff-kaasua, ennen eikä jälkeen vaihdon. Mitään säätöjä tai muutoksia ei siis tehty.
Nostetaan nyt vielä tänne kohdeyleisön silmiinkin. Mulla jäi syksyllä yli satulalaukkusarja MT-09:siin. Laittakaa viestiä, jos tuntuisi tarpeelliselta...
http://www.moottoripyora.org/keskust...16-teline-200€
Lauri
ZXR750 J "K"
Kyllä kun katselee mitä noilla virityksillä saadan ulos niin tehon puolesta on kyllä aika huuhaa hommaa koko touhu. Helkkarin kalliita heppoja, jos tehoa haluaa enemmän niin fiksummalta vaikuttaa vaihtaa pyörä tehokkaampaan.
Joskus tein tonnilla hommaa ja kolme heppaa lisää, ei mitään järkeä touhussa sen puolesta. Saatiin siihen kuitenkin eräs laiha halue pois ja vetoa alemmas. Se on mun mielestä ainoa järkevä syy tehdä noita virityksiä jos pyörä muuten miellyttää.
Vaimon pyörästä on saatu tasakaasulla nykiminen pois, tosin se on maksanut pitkästi toista tonnia, pc ja yoshimuran tuplarännit + työt.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Tässäpä näitä olisi:
Vakio:
Säädetty:
Tietääkseni siis Woolich Racingin softalla. Kaasunvaste pehmeni huomattavasti, mutta nykiminen ei kokonaan hävinnyt. Pyörä ei myöskään käy nyt laihalla Yoshimuran kanssa, kuten vakiosoftalla. Penkissä säätämällä tod.näk saa on/off kaasun korjattua lähes kokonaan.
Eikö ne saaneet noita yhteen kuvaan vai oliko ero niin pieni ettei viitsinyt laittaa. Noita on ihan mahdoton verrata printtaamatta muovikalvolle jotta saa päällekkäin. Numerot kertoo jotain mutta juuri sen että jos tehoa haluttiin lisää niin että tuntuu niin pyörää vaihtamalla saa parhaan katteen rahalle.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
En tuota lähtenyt tosiaan tehojen perässä tekemään. Siksi juuri tyydyin tuohon pelkkään ohjelmointiin. Sillä kun saa korjattua huomattavasti tuota -14 vuosimallin nykivää kaasunvastetta ja toki vakiokartalla aina vähän niin ja näin ajella putken vaihdon jälkeen ilman mitään säätöjä AFR:n suhteen, ellei kyseessä ole pelkkä slip-on tai pyörään yhteistyönä valmistettu 3000€:n Akrapovic. Tuo ohjelmointi siis korjasi epätasaisuuksia vääntökäyrältä, joita vakiokartalla oli jonkun verran. Pyörä myös käy paljon tasaisemmin tuon putken vaihdoksen jäljiltä. Muita etuja tuolla ohjelmoinnilla mm. flektin tehokkaampi toiminta. Ei siis enää pala polvet ajohousujen läpi lähiöajossa, kun flekti alkaa pyörimään 20 astetta aikaisemmin. Vakionahan se lähti pyörimään vasta 100c jälkeen.
Jos omistaa tuota ensimmäistä vuosikertaa olevan MT-09:n, en näe kyllä mitään syytä jättää ohjelmoimatta ihan oman ajomukavuuden puolesta. Muuten suosittelen harkitsevan eri pyörää. Ainakaan pari viikkoa sitten koeajettuani vm. 2019 MT-09:n ei siinä ollut enää mitään ongelmaa moottorinohjauksen kanssa. Tuota nykivää kaasunvastetta on kyllä harmillisen paljon uusissa japseissa, mitä nuita on nyt tullut kokeiltua viime vuosina.
Moro! 2014 vuosimallin MT-09 tuli hommattua kolmisen viikkoa sitten 4500 kilometreillä joten kuin uusi pyörä löyty. Aikas hiljainen on vakioputkella ja nyt tarvis kohtuu hintaista putkistoa/sliparia... Nyt ehdotuksia tulemaan. Pyörään on ecu flash tehty kuulemma AJ bikellä entisen omistajan toimesta joten putken voi ilmeisesti vaihtaa huoletta? Minkäänlaista nykimistä en ole pyörässä huomannut joten mitään vertailukohtaa ei vakiona käyttäytyvään ole...
USB-pistokkeen paikkaki löyty mittariston alta, joten millaisia puhelin/navi virityksiä teiltä löytyy ko. pyörään? Mikä ois hyvä kännyteline tankoon joka pysyy vielä menossa mukanaki?
Yamaha MT-09 -14 EX:Kawasaki Z750 -06
^Yamahan oma tangon kiinnityspultteihin tuleva naviteline on ainakin mun mieleen, kun sen päälle pulttaa oikean navin. Saisiko siihen jonkun kännytelineen hyvin, sitä en osaa arvailla.
Onnea pyörän ostosta! Mulla on kiinni ram mountin nipparimalli. Pysyy hyvin eikä känny vahingossa karkaa.
https://m.clasohlson.com/fi/Polkupy%...X-grip/38-5993
Mulle on tulossa 1" ball for M8 thread. For RAM arm. Black tilaan ehkä talvella kun on aikaa. Jossain jenkkivideoissa oon nähnyt ton MT-09:iin ruuvattuna.
Vanhassa pyörässä se oli omalla kiinnikkeellä ohjausgossa mutta oli joka asennossa ikävästi mittareiden edessä.
Epäsymmetrinen mittaristo onkin aika fiksu jos haluaa lisää näyttöjä eteensä.
Olen päätynyt samaan, ECU Flash joko valmiilla kartoilla tai ilman.
Mulla on 2019 malli ja pääsyt vasta viikon ajamaan huonoissa olosuhteissa mutta tämä tuntuu toimivan nikottelematta eli tehtaan säädöt on jo minulle sinänsä kohdallaan kun vertaa vanhaan Suzuki VX-800 (-91) V2 koneeseen joka oli todella on-off tyylinen alakierroksilla. Mutta pehmeä siitä eteenpäin kun tehoja vaan puolet uudesta (ja painoa joku 250 kg).
AJ Bike tekisi koko homman dynossa 650€. Samin Autopajaan sain yhden sähköpostin ja sitten hiljaista.
Wiz Performance tekee ECU Flashin kun lähettää sen ECUn heille Englantiin. Kai se posti kulkee vaikka brexit tulisi!?
Näiltä saisi up-to-date kartan juuri omaan vuosimalliin ja pakoputkeen (ainakin Akran race titaani kokoputki joka mulla on).
Onhan noita ECU Flash palveluita muitakain, jenkkeihin asti en ole viitsinyt ottaa yhteyttä.
VeloxRacing (UK) ei suostu postittamaan ulkomaille. Sanoi että osta FTECU Active tune.
Toi Activetune näyttää videolla helpolta ja ehkä on jos voi ajaa mopoa rullilla tms. kiinteällä alustalla eikä maantiellä.
Mutta jos alat säätää maantiellä koeajamalla niin montako iteraatiota tarvitaan että kartat alkaa näyttää hyviltä ja osaako se softa täyttää (interpoloida) ne kohdat joissa ei ole dataa kun eihän sitä kaasua voi säätää/kääntää niin hienosti että koko kartta antaa dataa, vai voiko?
Ja vielä tulee mieleen että jos jollakulla on jo toi Activetune laitteisto niin ei kai seuraava tarvitse kuin lisenssin ja kaapelin sekä paljonko maksaa korvausta käytetystä ajasta ja vaivasta![]()
AKRAPOVIC Racing Line Titanium + modattu db-killer
Täytyy sanoa että älkää menkö modaamaan tätä. Soundit on kyllä kovat mutta aivan paskaisen räkäiset ja saa aivot resonoimaan kypärän sisällä 5000+ kierrosten jälkeen.
Tyhjäkäynnillä kuulostaa kyllä sporttisen hienolta mutta jokin tässä mättää pahasti kun antaa hanaa.
Tilasin jo uuden (db-killerin 80€) ja mielenkiintoista nähdä mitä sille nykyiselle on tehty kun saan sen irti.
Peltiruuvilla se on kiinni ja oisko lukkopihdeillä vedetty irti.
En anna pois ilmaiseksi mutta en paljoa pyydä jos kiinnostaa
Kaverin (Akran) Carbon kokoputki (taitaa olla hyväksymätöntä ei saa kattia) on ihan eri planeetalta ja vaikka se on äänekäs makuuni niin se on hienostunut ja sporttinen, juuri sellainen kuin voisi olettaa tarvikeputkelta. Olkoonkin että Akran jota kai hiljasieksi haukutaan.
Henkilökohtaiset kokemukset brittien postilaitoksesta kannustavat selvittämään mahdollisen katoamisen ja postivakuuttamisen ehdot hyvin. Jos lähetät jotain britteihin ja saat sen takaisin vasta mahdollisen brexitin jälkeen, niin varaudu todistelemaan tullille, että tavara on omasi, ettei siitä yritetä karhuta tulleja ja alveja.
+2 heppaa katkaisemalla pätkä putkea imuilmanotosta?
Näin ne videot kertoo
Aika hyvä tapa tuunata edullisesti jos omistaa rautasahan.
Kannattaa toki kahlata Tuubissa ja ihmetellä mitä kaikkea siellä esitelläänkään.
Ei siitä vielä sellaisenaan haittaa ole.
Kuten moni... on monasti... monessa yhteydessä aiemmin todennut: NYT TARKKANA SIELLÄ!
Kovin usein niputetaan erinäinen määrä "rautaan" ja/tai "softaan" tehtyjä muutoksia ja jutun juonena
on kuitenkin vain yksi muutos.
Toki.... kokonaisuushan loppupeleissä ratkaisee, mutta jo pelkkä sutin (filtterin) muutos lähtötilanteesta
saattaa aiheuttaa sellaisenaan esitetyn suuruisen muutoksen..... ja edelleen.... puhutaan lähes aina
myös pelkästä "täysvedon" muutoksesta. Usein esim. noihin boximodeihin tosiaan liittyy myös sutimuutos.
Kannattaa myös muistaa aina kun liikutaan edes jossain 100 rwhp luokassa, että 1-3 hpn muutoksista
aika merkittävä osuus "hukkuu jo kohinaan" eri vedoissa. Tuon luokan eroja syntyy/ei synny jo
pelkästään sillä, miten se HiPo- harsosuti on öljytty..... vai halutaanko sen piirtävän hienosti
ja vedetään vertailuvedot "kuivalla" sudilla.
En nyt väitä, että tuolla aina koitetaan penkissä "koijata apinaa", mutta jos hiemankaan tuohon on halua,
saadaan pienillä/oikeilla järjestelyillä, tekemättä pyörään mitään muutoksia, aikamoisia eroja vetoihin.
Eikä ole tarpeen mennä edes "italialaiseen normienläpäisytaiteeseen".
Enemmän kannattaa ehkä keskittyä siihen, että jos alkujaan on jotain, joka käytöksessä vaivaa....
ja pienillä säädöillä saadaan käytös kohdilleen..... ollaan voittajien joukossa ja nautitaan ajamisesta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY