Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
  1. #1


    Tuollaisilla on imukaula koneessa kiinni. Millä auki? Onko noille joku oikea työkalukin? Miksei voi olla kuusioruuvi niinkuin muuallakin?
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
  2. #2
    Poraamalla kanta irti ja jäljelle jäänyt nysä lukkopihdeillä kiertäen irti?

    Onko jotenkin kuristettu vehje, varmistettu kuristusten paikallaan pysyminen noin?
  3. #3
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Mika91 kirjoitti Katso viesti


    Tuollaisilla on imukaula koneessa kiinni. Millä auki? Onko noille joku oikea työkalukin? Miksei voi olla kuusioruuvi niinkuin muuallakin?
    Näyttäisi kyllä kupukantaiselta kuusiokololta, joka on nylpätty pyöreäksi.
    Mut muutama vaihtoehto:

    1) Karvan liian iso torx tms. kärki tuohon lyömällä kiinni ja varovasti vääntämällä auki. Joskus käyttänyt myös lyöntimeisseliä tällä tavalla avatessa. Joko aukeaa tai sitten kanta nylpääntyy lopullisesti. Myös kärkipala saattaa rikkoutua.
    2) Dremelillä tms. ura ruuvin päähän ja tasapäisellä meisselillä/kärkipalalla + vääntimellä auki.
    3) Poraa kannan veks. Poraaminen helppo homma kun kannassa oleva kolo keskittää poran. Poran paksuus sama kuin ruuvin varren paksuus.
    4) Hitsaamalla heppaa tuohon kantaan mutterin kiinni ja vääntää siitä auki.

    Toivottavasti noista on apua.
    Superbike #7
  4. #4
    Minusta tuo kanta on niin pyöreä että ei voi olla avausyrityksellä pilattu. Niin tasainen pintakin. Ja korjaamokäsikirjassa on nimellä "Special screw" eli erikoisruuvi ja niiltähän nuo näyttä. Kyseinen kirja ei vaan kerro millä/miten avata. Ja tosiaan voisihan tuohon yrittää itse kantaa tehdä paikka kyllä ahdas.

    Ja en usko kuristetuksi. 125cc nelitahti niin ei se nyt yli 11kw tuota kovin helpolla.
    Viimeksi muokannut: Mika91; 04.10.2013 klo 11:48.
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
  5. #5
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Näyttäisi kyllä kupukantaiselta kuusiokololta, joka on nylpätty pyöreäksi.
    Mut muutama vaihtoehto:

    1) Karvan liian iso torx tms. kärki tuohon lyömällä kiinni ja varovasti vääntämällä auki. Joskus käyttänyt myös lyöntimeisseliä tällä tavalla avatessa. Joko aukeaa tai sitten kanta nylpääntyy lopullisesti. Myös kärkipala saattaa rikkoutua.
    2) Dremelillä tms. ura ruuvin päähän ja tasapäisellä meisselillä/kärkipalalla + vääntimellä auki.
    3) Poraa kannan veks. Poraaminen helppo homma kun kannassa oleva kolo keskittää poran. Poran paksuus sama kuin ruuvin varren paksuus.
    4) Hitsaamalla heppaa tuohon kantaan mutterin kiinni ja vääntää siitä auki.

    Toivottavasti noista on apua.
    Komppaan kohtia yks kaks ja kolome (nelonen on äärimmäinen toimenpide, jos aiemmat toimenpiteet ei toimi)
    Aina kannattaa pitää homma yksinkertaisena.
  6. #6
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Komppaan kohtia yks kaks ja kolome (nelonen on äärimmäinen toimenpide, jos aiemmat toimenpiteet ei toimi)
    Aina kannattaa pitää homma yksinkertaisena.
    Oikeassa olet, tuo neloskohta on se viimeinen yritys ennen kuin pyydetään ammattilainen avuksi.
    Superbike #7
  7. #7
    Eikun vääntämään ens viikolla kun on aikaa. Tuo ruuvi on ilmeisesti sellainen jota ei ole tarkoitus avata tosiaan. Kiristystä varten on kanta kiinni tuossa päässä ja irtoaa sitten kun oikea momentti saavutettu... MUTTA KUKA VITUN IDIOOTTI LAITTAA SELLAISEN IMUKAULAAN JOKA AIVAN VARMASTI HAURASTUU KÄYTÖSSÄ JA VAATII VAIHTOA. Kiitos ja anteeksi.
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
  8. #8
    Yksikään valmistaja ei tee tuotteitaan ikuisiksi, sehän söisi niiltä leivän Eli valmistaja on laskenut, että imukaula kestää pyörän käyttöiän.
    Toinen sitten tosiaan toi kuristusjuttu, jos näitä aikoinaan on kuristettu imukauloilla, tuo on varsin pätevä tapa estää/haitata niitä virityksiä
  9. #9
    Pistepuikon ja vasaran avulla onnistuu avaaminen jos tuo on semmosella paikalla että mahtuu heilumaan vasaran kans
  10. #10
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Musta toi näyttää aika selkeeltä, imukaulan ja kannen välissä loistaa joku kuristuslevy (saksantuontipyörä?) ja kuristusten paikallaanpysyminen on varmistettu noilla erikoisruuveilla mistä kanta katkeaa kun sen kiristää kiinni. Yleensähän virtalukot on tollasilla.

    Piikillä ja vasaralla vois koittaa naputella kannan reunasta pyörimissuuntaan. Sillai mä sain RF:n kaulat irti, siinä kun on ristipää-ruuvit mitkä luovutti ristipää-muotonsa (vähän huonopäiselle) iskumeisselille.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  11. #11
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Näyttäisi kyllä kupukantaiselta kuusiokololta, joka on nylpätty pyöreäksi.
    Mut muutama vaihtoehto:

    1) Karvan liian iso torx tms. kärki tuohon lyömällä kiinni ja varovasti vääntämällä auki. Joskus käyttänyt myös lyöntimeisseliä tällä tavalla avatessa. Joko aukeaa tai sitten kanta nylpääntyy lopullisesti. Myös kärkipala saattaa rikkoutua.
    2) Dremelillä tms. ura ruuvin päähän ja tasapäisellä meisselillä/kärkipalalla + vääntimellä auki.
    3) Poraa kannan veks. Poraaminen helppo homma kun kannassa oleva kolo keskittää poran. Poran paksuus sama kuin ruuvin varren paksuus.
    4) Hitsaamalla heppaa tuohon kantaan mutterin kiinni ja vääntää siitä auki.

    Toivottavasti noista on apua.
    Samanlaisilla hauskuuksilla on myös rattilukko kiinni ainakin Bläkkärissä eikä ole tarkoitettu avattavaksi siinä ainakaan ja todennäköisin ja paras kuitenkin on se että heppaat mikillä esim. 13mm kannalla olevan mutterin kiinni ja avaat heti kuumana. Todennäköisimmin muissa tuhlaat vain aikaa, on muuten sen näköinen että ollu ja kauan eli ruostunut / hapettunut kiinni hyvästi. Äkäinen kuumennus murtaa ruosteen / hapettumisen haitat laajenemisellaan ja mahdollistaa nimenomaan kuumana aukaisun helpostikin.

    Eli itse valitsisin 4 kohdan suoraan.
    <p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
  12. #12
    Tilaa näyttää olevan minimaalisesti: hajota nuo imukaulat puukolla tms. niin pieneksi, että pääset vääntää suoraan pihdeillä noita pultinkantoja. Murskaa esim.pistepuikolla pultin alla oleva imukaulan kiinnityskohta, niin ettei alle jää kantavaa pintaa nimeksikään.

    Vähän vastaavanlainen tapaus oli, kun jouduin skoban virtalukon vaihtamaan varastamisen takia. Siinä sahasin rautasahalla uran pultin kantaan, mut tilaa oli paremmin.
  13. #13
    Lainaa Tsc kirjoitti Katso viesti
    Tilaa näyttää olevan minimaalisesti
    Yksipyttyisessä piikissä saa tilaa ruhtinaalisesti, kun nykäsee koko padan rungosta ulos, saattaa viedä vähemmän aikaa kuin noiden ruuvien kanssa turaaminen.
  14. #14
    Lainaa Tsc kirjoitti Katso viesti
    Tilaa näyttää olevan minimaalisesti: hajota nuo imukaulat puukolla tms. niin pieneksi, että pääset vääntää suoraan pihdeillä noita pultinkantoja. Murskaa esim.pistepuikolla pultin alla oleva imukaulan kiinnityskohta, niin ettei alle jää kantavaa pintaa nimeksikään.
    Muistuttaisin myös sellaisesta ihmelaitteesta kuin Dremel ja "joustava jatkoletku" vai miksi tuota nyt nimittäisikään. Noitahan saa halpakaupasta parilla kympillä, ja laitteet itsessään hoitavat hommansa. Sen sijaan leikkuuterät varsinkin metallille kannattaa ostaa aitoja Dremeleitä. Tuolla yhdistelmällä on pelastettu monta paikkaa mihin ei olisi rautasahalla tai rälläkällä mitään asiaa. Tuossa kuvan tapauksessakin imukaulan rikkomisen jälkeen lienee hyvin tilaa ajaa pultin päähän ura talttapää-iskumeisselille.
  15. #15
    Ei ole mikään nylpätty ruuvi vaan ihan varta vasten laitettu lukitusruuvi. On alunperin tämän näköinen:

    Kuusiokannasta ruuvataan kunnes kanta katkeaa irti kavennuksen kohdalta ja jäljelle jää aloittajan kuvassa näkyvä nyperö. Ruuveja laitetaan joko varmistamaan kuristus tai ovat ns. warranty void -sinettejä, joista näkee onko konetta käytelty auki. Yleensä eivät ole kovin tiukassa koska pultti katkeaa kohtalaisen helposti kavennuksen kohdalta kiinni laitettaessa. Jos ei ole ruostunut kovin pahasti kiinni niiin lähtee ihan tasapäämeisselillä ulkoreunaan aukipäin naputtelemalla.
  16. #16
    Vuodesta 2006 luultavasti olleet kiinni ruuvvit ettei ne välttämättä kovin jumissa ole. Tilaa on kyllä niukasti tuolla rungon välissä. Tuo pitäisi kyllä olla aivan suomipyörä, mutta onhan se kiva yllätys jos sieltä kuristus löytyy.
    Suunnitelma alkaa rakentua mieleen:
    1. Ota asennusolut
    2. Tuhoa imukurkku
    3. Naputtele ruuvinkantoja ruuvarilla ja tuurnalla.
    4. Ota uusi olut kun edellinen ei toiminut
    5. Käy ostamassa Dremel ja kokeile tehdä kanta ja avata sitä käyttäen.
    6. Juo olut jos edellinen ei toiminut.
    7. Tiputa moottori pois ja kokeile jos lisätila ympärillä auttaisi.
    8. Juo loput oluet ja mene nukkumaan jos ei vieläkään homma edistynyt.
    9. Seuraavana päivänä vie kone jonkun luo jolla hitsi ja on taitava sen kanssa.
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
  17. #17
    Lainaa Mika91 kirjoitti Katso viesti


    Tuollaisilla on imukaula koneessa kiinni. Millä auki? Onko noille joku oikea työkalukin? Miksei voi olla kuusioruuvi niinkuin muuallakin?

    Ihan normaali murtopultti, lähtee joko taltalla avaussuuntaan kehän suuntaisesti naputellen, varovasti, tai sitten kanta poraamalla ja kierreosa pihdeillä tai vastakierretapilla poistaen.
  18. #18
    Kiitoksia vastauksista. Kerron maanantaina aukesiko Jos tuolta joku kuristus löytyy niin sen poiston jälkeen on varmaan yksi kylän tehokkaimmista nelitahtipiikeistä.
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
  19. #19
    Lainaa Mika91 kirjoitti Katso viesti
    Kiitoksia vastauksista. Kerron maanantaina aukesiko Jos tuolta joku kuristus löytyy niin sen poiston jälkeen on varmaan yksi kylän tehokkaimmista nelitahtipiikeistä.
    Maanantai meni jo. Miten kävi?

    Pekka
  20. #20
    Naputtelin puoli tuntia toista ruuvia ruuvarilla ja tuurnalla ilman tulosta ja sit kyllästyin. niin hyvin antaa kanta periksi et paras porata kun jaksaa.
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
  21. #21
    Lyöt ensin suoraa siihen kunnon kolon, mitä pääsee lyömään viistoon aukipäin, pitäis lähteä. Ei se pikku naputtelulla aukea.
    Www.northernfighters.com
  22. #22
    Imukaula irti! Kiitoksia henkisestä tuesta. Nyt uusia ruuveja hakemaan, uusi löpönsuodin ja pätkä polttoaineletkua samalla. Menee letku liian kireälle muuten kun piti pätkä nipsasta pois kun oli niin hyvin polttoainehanassa kii. toivottavasti käyntihäiriöt johtui imuvuodosta.
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
  23. #23
    Oliko se kuristin mikä sieltä imukaulan ja kannen välistä loisti?
    -Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
  24. #24
    Ei siellä mitään ollut. Kuva hämää
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
  25. #25
    Ei ollutkaan imuvuoto vaikka oireet siltä vaikutti. Käy laihalla kun tyhjäkäynti jää huutamaan eikö vain? Jos tyhjäkäyntisuutin olisi tukossa
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
  26. #26
    Et sitten kaasaria putsannut, kun imukauloja myöte revit romut irt i
  27.  
  28. #27
    En. Olin niin varma et imukaula aiheuttaa ongelmat. no tarvii muutenkin purkaa vähän kun vilkun johdot sain irti touhussa.
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax