Eli hieman huolimattomasti laitettu mun mopedi talviteloille.. akun kengät on paikallaan .ainoastaan bensahana muistettu sulkea.. Akkuna on huoltovapaa akku.. jos sen nyt vaan lataa..voiko edes hyvällä onnella lähteä toimimaan mopedini?;o)![]()
... jotain piti muistaa
Edellinen pyörä "unohtu" talveks katokseen ja lähti keväällä ihan omin avuin ilman latauksia/apuvirtaa käyntiin.![]()
<p><strong> </strong></p>
Samoin on mulla yhden jos toisenkin kerran lähtenyt koko talven kiinni olleella akulla käymään ilman apukonsteja.![]()
Retired
Toisaalta joskus käy niin, että vaikka olisit ladannut akkua hienoimmalla ja kalleimmalla älylaturilla, säilyttänyt sitä sopivassa lämpötilassa, pimeässä ja hermeettisessä sumussa, niin kaikesta vaivannäöstä huolimatta kevään eka startti on puolitoista kierrosta ja hiljaisuus.
Yhden oman pyörän vuoden vanha akku teki juuri noin.
Pitkään seisonut akku elvytetään näin;lataus täyteen ja jos ei startaa jouhevasti niin laita vaikka halogeeni lamppu killumaan kuormaksi niin että menee tyhjäksi,toista noin 3-5 kertaa eli lataa täyteen,pura tyhjäksi ja jos ei auta niin akku finitto mutta kerrasta ei kannata heti luovuttaa.
Kawasaki H1 500 1972
Suzuki EF 750 1985
Kawasaki ZZR1100 1991
kawasaki ZX12R 2002
hayabusa 2008
Honda Blackbird 2002
Älä syytä akkua jos unohdat avata tuon sulkemasi bensahanan.
Muutenhan tuossa aiemmin tulikin jo se, mitä tähän tarttee sanoa. Lisättäköön kuitenkin, että Ctek tai vastaava jatkaa akun ikää huomattavasti eli etenkin kun noita vastaavia saa nykyisin parilla kympillä, takaisinmaksuaika on mallia lyhyt!
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Korjausta sen verran että kun purkaa akkua niin ei siis aivan tyhjäksi ja ei unohda sitä purku toiminteen jälkeen ladata saman tien,varmaan hajoo jos jättää lampun killumaan viikoksi ja lataa vasta kuukauden päästä, purkausta kannattaa välttää jos ei tatsia.Syvä purkaus tarkoittaa sitä että unohtaa akun pitkäksi aikaa jolloin jännite menee 0v arvoon ja jopa napaisuus saattaa kääntyä.Mä tehnyt nämä 3-5 kpl purku/lataus jutut kolmen vuorokauden sisällä ja ottanut kuorman ajoissa pois eli lampun kun se on palannut himmeästi.
Viimeksi muokannut: zzr1100kawa; 08.03.2013 klo 12:20.
Kawasaki H1 500 1972
Suzuki EF 750 1985
Kawasaki ZZR1100 1991
kawasaki ZX12R 2002
hayabusa 2008
Honda Blackbird 2002
Latasin tässä talvella likan bemun akkua älylaturilla ja akku lensi taivaan tuuliin.Oli vaan päässyt tyhjäksi ja kerrasta entinen.Sellasia nää nykyakut on.Enää en koske akkuihin ilman silmäsuojia.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Kävin juuri mielenkiinnosta mittaamassa pyörän akun jännitteen... Siinähän se seiso 13.8V mitä se oli silloin lokakuun alkupuolella ku mopon talviteloille laitoin![]()
Ja en ole akkua lataillut, en ole irrottanu akkukenkiä akusta... Mutta minun pyörässä onkin Litium-nanofosfaattiakku, eikä lyijyakkua tule enää ikinä...
Honda Fireblade HRC 2012
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Liekö HISS kehittynyt 10 vuodessa niin että sietää pitää akkua kiinni talven yli. Harjoittelin tuota VFR:llä, ja 1,5 vuotta vanhasta laitteesta meni akku 3 kuukauden kiinnipidosta lopullisesti kyykkyyn. Tiedä sitten olisiko noussut jos olisi tiennyt panostaa asiaan vähän enemmän.
1000
Hetken aikaa oli Shorai, mutta se on ihan jäte akku, ei anna virtaa kunnolla. Mulla on nyt paikallaan itte A123 kennoista kasattu akku. Kennoja olen ebaystä ostellut. Mulla on muissaki vehkeissä jotka tarvii 12v akkua näitä ite kasattuja paketteja käytössä.
Shorain akut on kasattu prismaattisista LiFePO kennosta joiden virran antokyky on paljon heikompi ku noitten A123 LiFe kennojen...
Honda Fireblade HRC 2012
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No tuo mun ittekasaama akku on ollu 3vuotta käytössä ja aina sillontällön olen mittaillut kennojännitteitä eikä niissä ole ollut tasaamistarvetta.... Enkä ole kuullut missään yhteydessä että missänppäin maailmaa ois saatu A123 kennolla tulipaloa aikaiseksi...
Molemmilla, nuilla Shorain prismaattisilla kennoilla, että A123 kennoilla on kylmässä (alle 5 astetta) sellainen ominaisuus, että ne pitää herättää virtapiikillä ennenku antavat kunnolla virtaa. Eli mopottimeen kaikki mahdollinen sähkölaite päälle ja lyhyt parin sekunnin starttaus. Sitte virrat pois 15-20s ja sitte uus starttaus nii pamahtaa käyntiin niinku palmun alta. Tuo eka starttaus kaikki sähköt päällä aiheuttaa kennojen lämpenemisen sisältäpäin, ja lämmenneet kennot antaa sitte toisella starttauksella enemmän virtaa.
Esim 6.9Ah A123 paketti antaa lämpimänä jatkuvaa virtaa 210A ja hetkellisesti (n. 10s) 360A. Mulla on tuossa Bladessa nyt "vain" 4.6Ah akku joka antaa 140A jatkuvaa ja 240A hetkellisesti.
A123 systemsin kennosta on tehty myös sähkökäyttöinen kiihdytysmopo josta löytyy youtubesta videoita hakusanalla KillaCycle![]()
Honda Fireblade HRC 2012
Vertaatko tuota vastaavaan vakioakkuun vai mihinkäkö ja onko kyse olosuhteista? Noissa vähissä testeissä, mitä Shorain akuista on moposivustoilla tähän mennessä tullut vastaan, ei ole puhuttu virrananto-ongelmista. Posti kiikuttaa Shorain akun tässä lähiaikoina, joten senkin puoleen kiinnostaisi tietää että onko joku asia nyt muuttumassa huonommaksi kuin vakioakun kanssa.
1000
Ihan vaan vertailuna tuo A123 kennoista ite kasattu akku joka antaa huomattavasti paremmin virtaa ku shorai... Tokikin mulla on "vain" 4.6Ah akkuja molemmat, tuo ite kasattu ja Shorai...
Pari testiä löytyy juutuubista Shorain akuistaPaas laittaen youtuben hakusanaksi Shorai LFX18 ;)
Honda Fireblade HRC 2012
Hannulahan "ekana uhrina" tekee testiraportin. Joissain puimureissa (R1200GS kait) on ollut haasteita ton Shorain kanssa. Syynä voi myös olla, että puimurin alkuperäinen akku on ollut alimitoitettu, ja Shorai tehnyt oman vastaavuussuosituksen vain papereita katsomalla.
Jos Shorai tulee ajankohtaiseksi, niin se 18Ah akku olisi listalla. Ainoa huolenaihe on kylmänä (2-5 astetta) käynnistely tuolla twinillä. Siitä on esim. Apriliafoorumilla joku naukunut, joten nyt Hannulalla on oiva tilaisuus viedä moponsa pihalle uuden akun kanssa ja eikun käynnistämään raikkaan yön jäljiltä![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mulle Shorain taulukko suosittelee Bladeen LFX14:aa joka olis YTZ7 lyijyakun korvike. Mutta jo tuon LFX14:n painosta voi kertoa että siinä on todellista kapasiteettia vain luokkaa 4-5Ah.
Tältä pohjalta sanoisin että jos Shoraita meinaa laittaa nii kannattaa valita se suurin Shorai mikä akkukoteloon mahtuu! Nämä ovat huomattavasti pienempiä mitoiltaan ku nuo taulukon mukaan vastaavat lyijyakut...
Pitäiskin tässä jossakin vaiheessa kevättä ottaa ja purkaa, siis halkaista tuo Shorain akku ja kattoa mitä siellä oikeasti on sisällä. Ja kasata tuo omakasattu A123 paketti sitte niihin Shorain kuoriin...
Honda Fireblade HRC 2012
Jatkan samaan topiciin virta aiheella lataukseen liittyen.
Pelleilin tuon oman akkuni kanssa ja käyntiin tänäänkin sillä lähti, mutta esimerkiksi kahvalämppäreita ei voi pitää kolmosta isommalla (vitonen suurin) tai on huoltsikan pihassa mäkistartti edessä. Tyhjää siis akkua enemmän kuin lataa.
Onko vika siis AKUSSA vai LATURISSA?
Mittasin tyhjäkäynnillä akun navoista jännitteen 14,60 V, kun kaasua laittaa niin jostakin syystä lukema pienenee muutaman kymmenyksen vaikka olisi loogista olettaa tapahtuvan juuri päinvastoin?!![]()
Jos kahvanlämmittimet (+ akun lataus + muut sähköä kuluttavat laitteet) vievät enemmän virtaa kuin mitä laturi pystyy antamaan (eli akku tyhjenee, kun sitä ei pystytä lataamaan), niin silloinhan laturi on liian tehoton. Tai rikki. Toinen vaihtoehto on, että esim. akku on niin huonossa kunnossa, että sen lataaminen vie niin paljon virtaa, ettei laturista riitä virtaa riittävästi muille sähkölaitteille.
Kolmas vikavaihtoehto on "tein itse ja säästin" -kytkennät, eli jokin laite haukkaa liikaa virtaa...
Tolla jännitteellä terveen akun pitäisi ottaa virtaa vastaan reippaasti, on vähän yläkantissa. 13,6-13,7 riittää. Tiaknoosi osoittaa akun suuntaan, ei laturin. Akun nestepinta? Kannattaa tarkistaa akkukaapelit, myös se maajohto. Kontakti saattaa hapettua salakavalasti ja oireet voivat olla merkillisiä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Liitännät katsoin heti ensimmäiseksi, ettei ole hapettumaa. Eräässä vanhassa pyörässäni oli juuri maadoitukseen liittyvä härö jota ei löydetty, ja sen takia ei jaksanut esim startata tarpeeksi kovaa. No, onneksi ko. vanha mopo on muisto vain.
Nykyisessä pyörässä ei ole mitään muita omia kytkentöjä kuin kahvalämppärit, ja ne on kytketty releen kautta, eikä lämppärit mene päälle ennenkuin valot on päällä. Olen myös eristänyt liitännät kutistesukalla ettei ota kontaktia runkoon tai vast.
Akku taas on umpinainen joten siitä ei pysty pintoja tarkistamaan. Oma veikkaus menee myöskin akulle, koska laturi lataa hyvin. Perstuntuma on sellainen, että jos starttaa hyvin vaivalloisesti mutta lähtee käyntiin kuitenkin, niin kun ajaa tovin ilman lämppäreitä, akussa tuntuu olevan mukavasti potkua seuraavana aamuna kylmästartin kanssa.
Akku myös näyttää siltä että on muutaman vuoden ollut jo käytössä.
Kävin sattumalta juuri ennen tämän ketjun lukemista kokeilemassa, vieläkö Busa käynnistyy. Pyörä on 40 tkm ajettu K8 alkuperäisellä akulla ja talvehtinut 7 kuukautta lämpimässä tallissa ilman laturia. Yhtään valehtelematta voin kertoa, että Busa starttasi kuin kesällä kotipihalla ja kävi täysin yskimättä (ei stabilointiaineita bensassa). Parina aiempana keväänä on joutunut pyörittämään muutaman sekunnin pitempään. Akun merkkiä en tiedä, mutta vaikuttaa siis laatutavaralta. Ehkä iridium-tulpatkin auttavat asiassa.
Busa K8
Kyseessä on siis Suzuki VZ 800cc.. vm 98.. seissyt tallissa (lämmitys) Lokakuun alusta.-. Tänään käynnistettiin sitä.. ilman akun latausta, hetken aikaa tarvitsi "sahata" ja ryyppy päällä. Sitten se vaan jyrähti käyntiin. akunkenkiäkään ei irotettu talveksi.. on se kova peli=)
Viimeksi muokannut: R1ivattu; 31.03.2013 klo 21:45. Syy: Yhdistetty uusi ketjualoitus "Kuin palmun alta" tähän aiempaan ketjuun.
Allekirjoituksen pyörä kyseessä, syksystä seissy kylmässä (tasalämpöisessä) tallissa, akku kiinni pyörässä ilman mitään temppuja. Eilen sitten kävin asentamassa uutta putkea pyörään ja koitin käymään. Laiskasti pyörähti ja meinasin heti että latailuksi meni mutta se hörähtikin kuitenkin samantien parin pyörityksen jälkeen käymään.
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
No nyt kun pyörä on seisonut pitkän aikaa ja sait sen pyörimään, niin kuinka kauan sitten annoit moottorin käydä?
Akun varaustaso on todennäköisesti laskenut jonkinverran kuluneen säilytyskauden aikana. Nyt kuormitit sitä entisestään starttaamalla (Syntyi virrankulutusta), mutta saiko akku latautua moottorin käydessä minkäaikaa, vai jäikö kulutus suuremmaksi kun lataus?
Suosittelisin, että otat akun irti pyörästä ja lataat sen kunnolla asiallisella laturilla täyteen. Mikäli akkun kennoihin voi lisätä akkuvettä, niin tee se myös samalla.