Seisonta-ajalla liikennevakuutus ei ole voimassa, niin kuin tiedetään.
Kasko toimii kuitenkin toisella tavalla, jos semmoinen on. Eli jos pyörä palaa, niin kasko on voimassa ja varmastikin esim. ilkivaltatapauksissakin korvataan. Törmäysturva taas ei ole voimassa. Eli kasko "joustaa".
En ole vakuutusalan ammattilainen, niin joku tarkasti asioista tietävä voisi laittaa perustelut.
<p>.</p>
Jos tässä nyt oli joku kysymys niin vastasit siihen jo itse ensimmäisessä lauseessa...
Liikennevakuutuksen alainen kampe seisonnassa = ei liikenteessä = ei törmäysturvaa.![]()
MAD (mean absolute deviation)
Tästä topic:ista tuli mieleen, tietääkö kukaan onko missään vakuutusyhtiössä seisonta vakuutusta. Harmittaa kun pyörässä ei ole samanlaista seisontaa kuin autossa.
Jos oletetaan että tilanne on näin, pyörä on rikki sen korjaaminen maksaa hunajaa, eli sen takia jos pitää myydä, niin menee niin halvalla ettei ole järkeä, seisonta aika noin 1.5 vuotta koulun takia. Kilvistä poistoa ei kyllä kannata.
Tuossa seisonta aikana ei tarvitse muuta kuin varkaus, ilkivalta, palo.
Viimeksi muokannut: Husky510; 27.09.2013 klo 10:38.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Ensisijaisesti oli mielessä, että ei erheellisesti luulla varkaus, palo-, ilkivaltavakuutuksen yms. halutessaan ainoana vaihtoehtona olevan ns. ympärivuotisen vakuutuksen. Siis, että seisonta-ajalla em. eivät olisikaan sitten voimassa.
Ajan pituuden selvittää yhtiöstään. Luulisi, että pitkään voi seisottaa. Toki bonukset eivät sitten kerry.
<p>.</p>
On näitä seisonta-ajallisia vakuutuksia vielä. Itselläni on IFissä, mutta tiedän että muiltakin näitä vielä saa.
Esim. itselläni on kolme eri pyörää. Mitä järkeä yhden henkilön näitä kaikkia olisi pitää ympärivuotisessa vakuutuksessa, varsinkin kun ajoittain ruuvausprojektit venyvät kovin pitkiksi? Vakuutusvirkailijat aina yrittävät tyrkyttää seisonta-ajattomia vakuutuksia, mutta kun selittää tilanteen (korjaustaukoja/ulkomaan töitä/monta pyörää/pitää kuukauden talviunet keskellä kesää/tms) niin monelta yhtiöltä vielä näitä löytyy.
Hankalampaa voi olla saada ympärivuotisessa oleva pyörä seisonta-ajallisen piikkiin. Periaatteessa tässä ei pitäisi olla mitään ongelmaa, sillä maksut on painotettu kesäkuukausille myös seisonta-ajattomassa vakuutuksessa. Tästä voi joutua kuitenkin vääntämään peistä. Vanhaan Ltd-Kawaani jouduin käyttämään sellaista konstia, että myin sen perheenjäsenelle, ja uusi omistaja sai laitettua seisonta-ajalliseen vakuutukseen - tämä oli helpointa, en tiedä olisiko onnistunut muutenkin.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Taitaa tuo törmäysturva kuitenkin olla osittain voimassa myös seisonta-ajalla... Kuvitellaan seisonnassa oleva ajoneuvo, johon törmätään parkkihallissa, kerrostalon pihalla tms. ja törmääjä luistaa paikalta jättämättä yhteystietojaan. Sen sijaan törmäysturvasta ei korvata jos seisonnassa olevalla kikottimella on törmätty johonkin.
Tuossa vielä lainaus IF:n sivuilta törmäysturvan sisällöstä:
Törmäysturva
Törmäysturva korvaa vahingot, jotka ovat aiheutuneet
yhteentörmäyksestä, tieltä suistumisesta, kaatumisesta tai
muusta ulkoapäin äkillisesti ja ennalta arvaamatta aiheutu-
neesta syystä, esimerkiksi oksan putoamisesta ajoneuvon
päälle. Korvauksen maksaminen aiheuttaa bonuksen
alenemisen. Myös tuntemattomaksi jääneen ajoneuvon
aiheuttama vahinko korvataan Törmäysturvasta.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Mulle kävi just noin. Pyörä hajosi isosti pahimmilleen ajokauden alussa. Piti ostaa "kesäpyörä" ja saada hajonnut seisomaan. Ei kun kilpi kainalossa konttorille. Neuvo oli, että kun saat pyörän kuntoon, niin hakemaan "uusi" kilpi. Hyvällä tuurilla saa saman rekisterinumeron takaisin. Mikäs tuossa kilven poistossa niin vaikeaa "ei kannata". Se rekisteriotteen mainintako uudesta rekisteröinnistä pelottaa?
<p>2002-2014</p>
Ilkivaltatapaus talvivarastoinnin aikana korvataan jos pyörässä on täyskasko.
Jos on osakasko, niin ei korvata. Näin ainakin omassani. Joten kannattaa tarkastaa tapauskohtaisesti.
Pidän pyörää taloyhtiön väestönsuojassa ja sinne on kaikilla vapaa pääsy. Ja joskus on lapsukaiset siellä niiden päällä istuskelleet ja vahinkoa tullut.
Ainakin Pohjolassa väittää että ei saa, no pitää selvittä jos tulee ajan kohtaiseksi. Kiitos vastauksesta
Kiitos tiedosta.
En tiedä miten tuo muuten toimii kuin poistamalla kilvistä, eli se poistetaan kilvistä, miten silloin vakuutus??. Sitten katsastus uudelleen, näin ohjeistettiin katsastusasemalla. Ja se uudelleen rekisteröinti voi olla vähän hankalaa. Näin olen ymmärtänyt sen, näissä supermotoissa.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Siis ainoa vakuutus olisi tietysti se varkaus+ilkivalta+palo, no en ole varma miten kyseisen tilan vakuutus toimii, mutta olisi hyvä olla vähintää noi. On nimittäin huonoja kokemuksia kun ei ole oikeita vakuutuksia. No pitää vielä kysellä tuolta Pohjolasta ja varmistella. Koska tosiaan tuosta pyörästä ei olisi tarkoitus luopua. Tulisi projektiksi, mutta ei välttämättä ole rahaa heti rakentaa ja kilvistä poistoa en ehkä haluisi ajatella.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Omakohtaista kokemusta ei ole kuin rekisteristä poistosta, mutta K1:n mamman mukaan sanoi, että "no problem" tulet vaan paperi (se rekisteriote jonka sai tilalle kun kilven palautti) kainalossa konttorille ja jos haluat ja rekisterinumero on vapaana, niin saat saman. Tuo sitten maksaa jonkun euron (en jaksa muistaa summaa mutta ooli vissiin pari kymppiä(?).
Niin ja liikennevakuutukset (=bonukset) tietty vapautui kesäpyörään mutta Pohjola suostui pitämään "Palo-Varkaus-Muu vahinko"-kaskon tuolla nyt kilvettömällä pyörällä.
<p>2002-2014</p>
Itsellä pojan kevari lähi tapiolassa ja seisonnassa kun ei ole vielä korttia.
Liikennevakuutus ei maksa mitään kun on yli vuoden seisonnassa, palo ja varkausvakuutus maksaa 60€
Pyörä otetaan käyttöön kyllä aikaisemmin mutta maksujen takia teknisesti laitettiin seisontaan tasan vuodeksi, kun muuten olisi tullut maksu.
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
+ kevarit joskus nuorena
Ja tuota viikon aikaa vieläpä valvoo viranomainen, olikohan vakuutusrekisterikeskus tai joku sommonen nimeltään. Jos asian hoito menee päivänkään pitkäs niin lasku tuosta yhdestäkin päivästä tulee, siis viranomaiselta, ei vakuutusyhtiöltä. Plus käsittelymaksu joka minimissään jotain kakskybää tai jotain yhtä älytöntä. Ja asia hoidettava vaikka pyöräkaupat oliskin tehty ajokauden ulkopuolella ja laite menis suoraan seisontaan.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Minullakin on kolme pyörää, mitä vuorotellen pidän seisonnassa.
Koti-, yms. vakuutukset ovat minulla Pohjolassa. Siellä sanoivat, että heillä ei ole moottoripyöriin seisonta-ajallista vakuutusta. Siksi siirsin pyörien vakuutukset IFiin. Pidin kaikkia pyöriä tänävuonna kolme kuukautta ajossa, niin sain tältä vuodelta kasvatettua boonuksia.
Juhannuksena tosin minun ajokausi päättyi kun tipuin mökin katolta ja mursin jalkani.
Ifissä on vielä se hyvä puoli, että seisonnan saa poistettua yhdellä puhelinsoitolla vaikka viikonlopuna ja sen saa heti voimaan. Eli jos aamulla tekee mieli lähteä ajelemaan seisonnassa olevalla mopolla niin pelkkä puhelinsoitto ja sen jälkeen ajelemaan.
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
^ eiks toi iffissä onnistu ihan vaan netistäkin? vaikka toisaalta saattaa toi soittaminen olla helpompaa, vaikka ei sitä nykyään tiedä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Mulla Ifissä ollu prätkät. Eikös se niin mene, että voit valita ympärivuotisen vakuutuksen, jossa pakollisena aina liikennevakuutus ja sitten siihen jos haluaa niin valita kaskon, niitä on eri laatuisia.
Sitten on vaihtoehtona seisonta ajallinen vakuutus. Se kannattaa miettiä montako kuukautta on moottoripyörä ajossa, että kumpi tulee halvemmaksi, ympärivuotinen vai seisonta ajallinen.
Onko näin että kaikissa vakuutusyhtiöissä ei ole seisonta ajallista?
Ifiin tosiaan riittää soitto vain jos haluaa lähteä ajamaan, tai haluaa laittaa seisontaan. Mitä järkeä on poistaa rekisteristä, ainakin omissa pyörissäni aina pitänyt seisonnassa palo-/ilkivalta-/varkaus vakuutusta ja se ei ole mun pyörissä ollut montaa kymppiä laskua kohden. Joskus seisonnassa ollut melkeen pari vuotta yksi pyörä, mutta kasko voimassa tietenkin.
Seisontavakuutukseen ainakin Turva ja If. Molemmissa on pyöriä ja turvan joutuu uusimaan joka vuosi iffissä on jatkuvana.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Fenniasta saa myös seisonta-ajallisen vakuutuksen
LähiTapiolassa ei ole vielä laitettu moottoripyörävakuutuksia ns. "nippuun", eli "Lähivakuutuksen" puolelta löytyi vielä normaali seisonta-ajallinen liikennevakuutus.
Yamaha FZ1-S -06