Pitää säästää ja ostaa Rukan Argonaut tai Armas takki ja sopivat housut sekä kintaat jossain vaiheessa, Heldin nahkoilla ei enää pysty ajamaan näin vilpoisilla. Pyörien öljyt tuli vaihdettua eilen, keväällä sitten voi viedä isoon huoltoon pl öljyt ja päästellä toivottavasti taas kymppi lisää..![]()
-06 Ducati 999s
Kyllä täälläkin yritetään venyttää kausi mahdollisimman pitkälle, töiden jälkeen aina yritys päästä lenkki vetämään kun mahdollista. Pieni viileys vaan virkistää.
Kyllä tuossa kaverit kyseli, että millos pyörät menee talliin niin todettiin vaan kaverin kanssa samaan ääneen, että sittenkun pysyvä lumi on maassa.![]()
Harley Davidson Sportster 883/1200 - 2006 - Nykyinen
Kawasaki Z750 - 2004 - EX
Yamaha XJ Diversion S 600 - 1992 - EX
Kyllähän se alkaa aamuisin olla niin viileää, ettei edes tule edes harkittua työmatkamopoilua. Ei siksi, että kylmä pelottaisi, vaan ei vaan jaksa käyttää niin paljoa aikaa pukeutumiseen mitä tarpeen olisi. Paljon helpompaa ottaa lämmin auto lämpimästä tallista. Häpeällistä! ;)
Kyllä noi ajot alkaa jo muutenkin hiipumaan, lokakuussa alkaa olla jo niin pimeää arkisin töitten jälkeen ja asfalttikin yleensä märkää, että ei vaan huvita. Ehkä jotain pieniä viikonloppurykäisyjä vielä edessä ennen talvilepoa.
Nyt kun tuli uusi mopo ostettua, ensimmäinen lisävarustetilaus oli nimenomaan kahvalämppärit. Eikä mitä tahansa lämpöelementtejä, vaan Guzzin omat lämpökahvat. Kytkin mittaristossa ja valittu teho näkyy suoraan ajotietokoneen näytöllä. Sikahintaiset olivat, mutta eipähän tule mitään ylimääräisiä säätimiä stongaan.
Kahvalämppäreitä tulee kyllä käytettyä todella ahkeraan, itsellä näpit jäätyvät ensimmäiseksi ja varsinkin toisessa kädessä vanhan paleltumavamman vuoksi. Eli aivan ehdoton juttu meikäläiselle. Saas nähdä kuinka tehokkaat nuo tilaamani Guzzin lämppärit ovat. Edellisen Yammun maahantuojan asentamat kahvalämppärit olivat hieman vajaatehoiset kun taas aiemmassa Hondassa ei takuulla loppunut hööki kesken misään olosuhteissa.
Viimeksi muokannut: Sami@Vespa; 25.09.2013 klo 21:10.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Jos vielä kuukauden ajelisi. Siinä vaiheessa kun alkaa olla tiet liian jäässä ja lumessa pitää lopettaa. Kahvalämppärit meni tänään ensimmäistä kertaa päälle tänä syksynä. Lyhyet matkat tarkenee aika kivasti melko kevyissäkin varusteissa, pidemmälle saa olla jo aika paljon päällä.
Renkaiden pidon loppuessa loppuu siis kausi myös minulla. Länsiväylää ei oikein uskalla edes piikkikumeilla ajella kun on oikein paha keli.
Sopivat ajokelit vasta ko ei tule niin itikkaa visiiriin
Nyt kokkeilemma sähkökinttaita kun käden selkäpuoli tahtoo olla vilpoinen ja jos pukki tois sähkösukat vieläniin eikun menoksi ja kun lunta tulee ,ruuvaamma taas nastat takasin .
Triumph Tiger 800 XRX
Onko kellään kokemuksia motonetin lämpökahvoista. Hinta puolet koso:n kahvoista. Tekeekö niillä mitään vai pitääkö suoraan valita koson tai oxfordin?
Jos neljä pyörää olisi hyvä, olisi ihminen luotu konttaamaan.
Yamaha XT660X 2009 (2014->), Suzuki GSF 600 2004 (2013-2014), Suzuki LS650 1996 (2012-2013)
Uusissa Oxfordeissa on jännitevahti, joka katkaisee kahvoilta virran, jos akun jännite laskee alle raja-arvon tai jos virta on liian tasaista (=moottori ei käy), joten ei tarvitse laittaa relettä akun ja kahvojen väliin. Motonetin versiossa kannattaa laittaa rele. Toimivuudesta en Motonetin kahvojen osalta tiedä. Oxfordit pelas tänäänkin mainiosti lyhyeksi jääneellä iltalenkillämme![]()
Suzuki DL1000 V-Strom 2015
ex. Suzuki GSF 1250A 2007
ex. Suzuki GSF 650SA 2007
en tiedä mitä nuo sit makso...
mut ite valitsin halvimman eli parhaan... ja kyllähä nuo toimii...
http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-M...-/300937268873
Mitenkäs tollaset uudelleenlämmitettävät käsienlämmittimet?
Esim http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...ammitin-45782/
Satunnaiseen ajeluun muutama pussukka taskuun ja jos alkaa palelemaan niin hanskojen sisään ja vaikka povariin, vai jäähdyttääkö ajoviima nuo heti?
Mulla ei ainakaan mahdu tollasta pussia hanskoihin.
Jos neljä pyörää olisi hyvä, olisi ihminen luotu konttaamaan.
Yamaha XT660X 2009 (2014->), Suzuki GSF 600 2004 (2013-2014), Suzuki LS650 1996 (2012-2013)
Lämmitettävät paristokäyttöiset ajohanskatkin kiinnostaisivat.
Noilla bilteman, clasun yms parinkympin halpishanskoilla ei kyllä varmaankaan tee mitään? Ainakaan ne ei mitään suojaa jos kaatuu.
Motonetistä löytyisikin sitten kalliimpaa lämmitettävää Richaa http://www.motonet.fi/fi/tuote/38223...ohanskat-musta jossa hinta alkaakin olemaan jo melko suolainen.
Löytyykö muita suosituksia syys ja kevätkeleille?
Hanskoista pari juttua joihin törmää aina uudelleen ja uudelleen.
Viileille/kylmille keleille tulee helposti liian "pienet", liian vanhat (toppaukset litissä),
pinta ei ole kunnon nahkaa (paksua mutta pehmeää) ja hihansuu ei ole tiivis.
Nuo "käpyset" kun ovat kunnossa, mennään uskomattoman kylmässä ja pitkään....
jopa ilman mitään kahvasuojia/lärpäkkeitä, sähkövempaimista puhumattakaan.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Akkuvehkeissä on se akkusekun loppuu niin ei lämpene enää.
Parempi olis suoraan pyörästä virtansa saavat lämmitettävät kamppeet.
Valmistajia löytyy ainakin Klan, Warn-n-safe ja Gerbing.
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Tänä aamuna akkuvehje jätti lähtemättä käyntiin. Olisko eilinen työmatka-ajelu kahvalämppäreillä kuluttanut väsynyttä akkua liiaksi. Mittarit toimi normaalisti ja lämpömittari näytti pyöreää nollaa.
En jaksanut ruveta ihmettelemään missä vika vaan hyppäsin vinkuvaan autoon. Kätevää kun on kaksi kulkupeliä, joista molemmissa pientä laittoa.
Eiköhän tässä lähetä koht sillään Iisalmia kohtisitten on liian kylmä ku mopeti ei suostu käymään ja bensallahan tätä ongelmaa ei ole
Ja kunnon patteri sitten talvimopetiin, jollei ole kiksivarmistusta tai/ja säteilylämmitin.
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Aivan järkyttävää tuo kersojen pukeutuminen kun ajavat mopoillaan .
Tietysti matkat ei ole pitkät mutta eilen aamulla tyttö ajoi shortsit jalassa Jyväskylässä jäätävässä sateessa![]()
Triumph Tiger 800 XRX
Äsken veti parvekkeen edestä liikkeelle cbr ja ninja, pojilla hupparit ja farkut päällä. Pojat tais lähteä harjoittelemaan huomista bomberi-iltaa varten.
Jos neljä pyörää olisi hyvä, olisi ihminen luotu konttaamaan.
Yamaha XT660X 2009 (2014->), Suzuki GSF 600 2004 (2013-2014), Suzuki LS650 1996 (2012-2013)
Onneksi ei tarvinnut tänään heti aamusta lähteä liikkeelle...
![]()
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Tuli mieleen tätä ketjua lukiessa toinen harrastukseni, moottorikelkkailu. Vanhana moottorikelkkailijana en oikein aluksi ymärtänyt miten +2 asteessa voi palella. Ei pahalla, en vain tunnistanut tunnetta.
Tarkeneminen kylmässä ei ole kelkalla vaikeaa, eikä siis pyörälläkään. Ja tarkoitan kylmällä -20 ja kylmempiäkin kelejä. Pohjoisen miehenä on tullut ajettua lähes -40 asteen keleissä. Silloin kyllä on jo vaikea pukeutua lämpimästi ja yhtä aikaa säilyttää notkea liikuntakyky kelkan päälla.
Lämmitys siis hoidettaneen pukeutumalla oikein. Ilmavasti, kerroksittain jne.
Mutta enemmän minua hirvittää, ja samalla todella kiinnostaa se, kuinka lumi-jäisellä tiellä mahtaisi pysyä pystyssä moottoripyörällä. Siis kuinka minä pysyn pystyssä, muut kokeneemmat kyllä varmaan sen osaa. Tekisi mieli vaihtaa talvikumit alle 650 kuutioiseen Pegasoon ja kokeilla talvipyöräilyä. Vai oliskiko viisasta hankkia kevyempi pyörä aluksi, joku piikin painoinen enduro? Eipä noita pyöriä voi hankkia joka kelille erikseen, joten Pegasolla pitäisi pärjätä.
Mahtaako jostain löytyä ketjua talvipyöräilystä, ohjeita tällaisille aloittelijoille jne.
Yamaha TDM 900A 2008
Aprilia Pegaso 2003
talviajot kiinnostaisi täälläkin, mutta tuntuu että mahtaako möhkö pysyä pystyssä talvikelillä.. toki siinähän se kroppa lämpenee kun repii sitä ylös jossain syrjässä..
notkeammat öljyt koneeseen, kunnon akku, ehkä ylläpitolaturi kaverina, mielellään lämmin talli mistä lähtee liikkeelle.. siinähän sitä varmaan aluksi olisi edellytyksiä. toki voihan se pyörä olla pihallakin, mutta kuinka jäykkä se on vääntää käyntiin vaikka parin viikon välein? ellei jotain vippaskonsteja käytä, lämpöpuhallin pressutallissa tms joka hieman konetta lämmittäisi tms..
toisaalta jos lämmin talli niin kannattaa ehkä tankki pitää täytenä, ei kondenssia pääse syntymään..
vaatetus varman päälle luonnollisesti taikka lämpöasu akkuun kytkettynä.
siinähän sitä alkuun kait olis.
huurusmiäs tms varmasti antaa parempia neuvoja..
nuo konkarithan voisi tosiaan laittaa kunnon talviajoketjun aloittelijoille!![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Laitoin kerraston nahkapuvun alle. Kyllä taas kelpaa.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Turha tuota pegasoa on pois vaihtaa, sopivat kumit alle ja ajamaan.karia kirjoitti
Jos erilaisilla päällystämättömillä teillä pärjää niin ei talvella sen kummempaa ole, vain vähän kylmempää, pimeämpää ja joskus liukkaampaa (sopivalla alustalla pitoa on taasen ihan järjettömästi) .
Kaiken maailman toivottoman kokoisilla möhkö-enduroillahan tuolla päristellään talvellakin, tietämättömän onnellisena mistään paremmasta...
Jos ja kun ei metsässä möyrintää tule paljoa niin ns. välikelin nastoilla olevat kumit liene se paras vaihtoehto.
Huimasti enskanastaa rauhallisempi (ja kestävämpi) kovalla pinnalla, ja taasen pehmeässä parempi kuin tavan autonasta.
Kahvalämppärit ja tankorukkaset vielä sormien suojaksi, sekä sopivan pörröisen eläimen talja penkinpäälliseksi.
pimeällä ajaminen nyt ei ole ongelma, itsellä lamppua keulalta löytyy ja tarvittaessa lisääkin saa laitettua pyörään kuin pyörään.
kyllä se gsa tuntuu toivottoman suurelta liukasteluun kun kuitenkin hankittu kaks päällä matkaamiseen kesällä. mutta onhan nuo muut sillä mallilla talvella vedelleet ihan antaumuksella eli mikään mahdoton homma luulis olevan. ja jos sivulaukut paikoillaan, niin ne ottais hyvin kiinn jos sattuu kaatumaan. jos ne nyt kovin montaa kertaa kestää kaatua..
nastat saisi jollain 400-500e:lla suunnillee. http://www.satapiikki.fi/
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
mites noilla nastoilla ajotuntuma yleisesti, eroaako kuinka paljon suvikumeista? huojuuko tai nuljuaako jotenkin, samoilla paineilla tuskin mennään, oletan että paineet alemmat kuin normaalisti? jotain 1,5 kilon luokkaa..?![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Noinhan ne tekee, varsinkin jos ei ole lunta/jäätä mihin nasta pureutuisi.
Painavammassa pyörässä tuskin kannattaa laskea paineita kovin alas, ei ainakaan samoihin lukemiin kuin noissa metsäpyörissä...
Eiköhän muut GS kuskit kerro millaisilla paineilla ja nastoilla/renkailla homma toimii...
Niin kauan kun ei tiet ole jäässä yöpakkasten jäljiltä niin ajellaan joka päivä töihin. Guzzi ei tunnu kylmistä keleistä piittavan, niin mikäs tässä on ajellessa. Motivaatiota lisää, että vaihtoehtoinen kulkupeli on linja-auto...![]()
KTM 690 Enduro R -2014
Moto Guzzi Griso 850 -2007
Yamaha XT660 Z Tenere -2009
Ducati Monster 696 -2008
Triumph Scrambler -2008
H-D Sportster 883 L -2007
Kawasaki ZR-7 -2000
https://www.youtube.com/watch?v=ZDF0...e_gdata_player
Ei ole kelit vielä kylmät ei niin...![]()
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Wäinössä on irroitettavat kahvalämppärit. Toimii mulle ok, kun on "gynen" pitkät sormetKahvan halkaisija kasvaa jonkin verran.
Sen sijaan akuttoman TT:n kanssa käytän Hestran lämpöhanskoja. Positiivista kokemusta parin talven ajalta -15 raatin pakkasesta.
Ns. huonon kelin motoilu on asenne- ja varustekysymys. Kaikki kelit ovat hyviä ajokelejä, kyse on vaan soveltuvista varusteista. Varusteiden soveltuvuus pätee kaikkeen harrastamiseen.
Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä
Beta 350 RR kannonkiertäjä
Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN 2000