TL suzuki meni 36tonnia(olis ehkä vähän enemmänkin mennyt, 10 vielä)
Speed triplellä 38?tonnia muistaakseni, taas olis kai enemmänkin ajanut, eturattaan vaihdoin jossain 20 paikkeilla. 954rr:llä about 36tonnia ja oli ihan kohtuulliset vielä myydessä. Mutta varmaan piti vaihtaa kohtapuoliin.
itse olen laskenut, että jos 35 pääsee mun aika hyvällä voitelulla, niin eipä sitä tarvitse pitemmälle päästäkkään. uuden sarjan did ketjulla ja JT rattailla saa ebaysta saksasta kohtuudella.(150?).
eräällä tavalla ketjuissa on sama kuin akuissa. Jos ketjulla pääsee 35 voitelemalla, niin sen jälkeen homma menee monesti halkalaksi, eli joutuu kiristelemään enemmän ja voitelemaan jumittava linkkuja ja se menee pelleilyksi, vaihda uudet ennen kuin menee pelleilyksi. Ei siinä säästä kuitenkaan mitään.
sama akussa, jos akku pelaa 1-5 vuotta, niin heti kun se on 'vähän' huono, niin vaihda se. Moni etenee siitä sinne pelleilysektorille, jossa sitä pidetään laturissa joka yö ja välillä ei starttaa ja selitellään itselle, että kyllä tää vielä ihan hyvä on. Paska se on, vaihda se, ennenkuin se jättää sut jonnekkin inarin essolle. Akut on halpoja ja jos sillä pääsee vaikka 2 vuotta, niin ihan hyvä tulos.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Alkas olla 50 tuhatta täynnä ja ei pahemmin oireile.
pyöränä cbr 1000rr ja ei mitään kevyttä köröttelyä todellakaan.
Rasvana Motorexin spray.
aina pidemmille lenkeille lähtiessä (~150+km)rasvat päälle ja ylimääräset pois!
jos sattuu vesissä ajelemaan niin ei toinna jättää mopoa pitkäks aikaa laakereilleen+vähä rasvaa perään!
~15000km vuoteen ja 2/3osa purkkia menny aika tasaseen.
2x oon tainnu kiristää..joskus viime keväänä ja tänä syksynä 2päällä ajelun jälkeen.
![]()
-Cbr 900rr 1999
-Cbr1000rr 2008
-Cbr 1000rr 2009 Abs
-S1000rr 2010
-S1000rr 2014
-S1000rr 2015
-S1000rr 2018
Mä en kyllä ymmärrä miten saatte riittään paketit noin pitkälle.. Mulla kestää max 20000km DID ZVM2:set
ja rasvaus noin 500km välein...
1300cc Suzuki
Minä olen ajanut näillä ketjuilla jo 440.000km.Nyt on menossa viides mopo ja ainakin vielä seuraavaan pyörään
laitan nykyiset ketjut.
Moottoripyörät ovat kulutustavaraa ei niissä kannata säästellä.
Lienee kaikille selvää että ketjujen sekä rattaiden kertoikä riippu täysin siitä missä pärrää jutaillaan. Monttuvehkeissä missä hiekka, rapa ja kura on aina läsnä ei tuollaisiin 40tkm lukemiin voi kukaan odottaa pääsevänsä, sitten taas joku toinen, ei koskaan edes jutaile 5:metrin hiekkatien pätkääkään kun ei osu reitille
Mutta aikoinaan kun itekkin ketjuilla aloittelin, oli ketjut niin itsellä, kun toisillakin pääsääntöisesti LIIAN kireällä! Sitä vaan "varmuuden" vuoksi tuli piettyä niitä kireämmällä kun löystyyhän ne kuitenkin tms. jne. Mutta erityisesti enskoissa joissa joustoa takanakin on runsaasti, on turhaa pelätä että ne sieltä päältä putoaisi, paitti tiätysti ne jotka ajaa ihan "sikana", mutta siis normaali tangonvääntäjät..
Liika kireys ne ketjut tappaa, ja etenkin jos on vaimennus löysällä ja sitten laitetaan vielä kuormaa + reissuun.
Paria klsaa vaille 60 000 kilsaa on meikäläisen vaihtoväli ollut viimeksi isossa Bandussa ketjuille ja rattaille, eturatas mureni parin tonnin aikana vaihtokuntoon.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Vaihdan ketjut rattaineen silloin, kun ne alkaa oireilemaan. Voitelen ne ketjurasvalla 300km välein ja samalla puhdistan. Gixxerin DiD530ZVM-X-ketjuista katkeili o-renkaita reilun 10tkm ajon jälkeenTämän seurauksena ketjut venyivät joltakin kohdalta enemmän kuin toiselta eli vaihtoon. Ketjut ja rattaat on kulutustavaraa
Nykyisessä Firebladessa on vielä alkuperäiset ketjut. Mitään oireita ei ole ollut tämän kauden 8500km aikana. Katotaan ensi kaudella minkä kestää. Firebladen ketjut ei taida olla DiD-valmistetta?
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Eturatas vaihtuu noin 3-5tkm välein, takarattaalla mennään 5-10tkm ja ketjuilla se 5-15tkm. Tämä sekalaisessa käytössä olevalla makkaranpaistoendurolla. Ketjun sopivan löysyyden ja voitelun lisäksi eturattaan kunto vaikuttaa isosti ketjujen kestoon, heti kun alkaa eturattaan vetopuoli menemään kololle niin ratas vaihtoon, kustannukset 15€ luokkaa.
Nyt on ekaa kertaa DID VX2 ketjut kiinni ja ekat 5tkm näyttää sen verran lupaavalta että noiden vitjojen kanssa tulee varmaan uusi enkka kilsojen kanssa. Ketjut lähtee vaihtoo heti kun ne on venähtäneet/kuluneet sen verran ettei ketju istu riittävän napakasti uuden rattaan päällä.
Ketjut öljytään GL4 vaihteistoöljyllä 50-300km välein OSCO:n kanssa ja pyörän pesun yhteydessä ketjut pestään painepesurilla. Pesun jälkeen ketjujen kuivaus takarengas ilmassa kaasutellen ja öljyäminen.
Noi on mulle kulutusosia ja ne vaihdetaan mielummin ennemmin kuin myöhemmin![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Hämmästyttävän moni vaikuttaa käyttävän ketjun voiteluun vaihteistoöljyä, itseni lisäksi siis. Olisin kuvitellut että MP-maailmassa tällaista "väärän" tavaran käyttöä katsotaan yhtä pahalla kuin saksassa hakaristiä vasemmassa käsivarressa... Mutta joo, olen itse havainnut vaihteistoöljyn todella hyväksi voiteluaineeksi ketjuissa, niin MP:ssä kuin fillarissakin. Mustaksi se saa ketjut eikä näytä niin kivan kiiltäviltä mutta hyvin tuntuu voitelevan ja pysyvän ketjuissa, oikein annosteltuna. Jatkan samalla linjalla edelleen kun muutkin täällä tunnustavat käyttävänsä eikä heti haukuttu![]()
Taitaa olla tuo öljy se suositeltu voide ketjuille monen pyörä ja ketjuvalmistajan mielestä...
Shell Tonna 220...
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Orggis -08 CBR1000RR ketjut pyörineet n. 49tkm. Eturattaan vaihdoin, ennen kun vein pyörän talviunille. Oli vähän jo kulunut. Ketjuja pyörittelin, kääntelin ja vääntelin samalla. En nähnyt syytä vaihtaa. Takaratas näytti putsin jälkeen uudelta.
Tullut kokeiltua eri rasvoja. Parhaiten on toiminut yli 10 vuotta vanha purkki 80W-90 vaihteistoöljyä. voiteluväli 500-1000km. Onpahan ylivoimasen helppo putsata ketjut noihin sprayliimoihin verrattuna.
On ajettu monsuunissa, hiekkateillä, metsäpoluilla...
R.K. näyttää olevan ketjuseppänä.
Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
Laitetaas vaikka tähän ketjuun, jos vaikka joku saa aiheesta inspiksen. Tapanani on ollut tarkistaa eturattaan kunto ja vaihtaa 15-20tkm paikkeilla. Nyt Multilla on ajettu hiukan yli 20tkm. Ketjuja ei ole tarvinnut kiristellä, takaratas ja ketju tuntuvat olevan hyvässä kunnossa, mutta eturattaan piikeistä on vetopuolelta hävinnyt merkittävästi ainetta. Ohessa kuvat, vanha ja uusi eturatas rinnakkain. Takarattaan olisi tietysti voinut puhdistaa kuvausta varten (vanerinkappaleen lisäsin taakse kontrastia varten):
Vaihto onnistui ketjua katkaisematta. Multista joutuu irrottamaan vaihdepolkimen ja kytkimen työsylinterin jotta rattaan suojakilpi mahtuu tulemaan pois paikaltaan (samalla tuli puhdistettua ja voideltua polkimen akseli). Naputtelin eturattaan lukkolevyn suoraksi, vaihdepoljin paikallleen sen verran että sain ykkösen pesään. Rattaan mutteri aukesi terävällä rytkäytyksellä (ensin löysät pois puristustahtia vasten), vaikka sen kiristysmomentti on 186Nm (jonkin tiedon mukaan 170Nm).
Sitten löysäsin ketjun ja nostin pois takarattaalta saadakseni sen mahdollisimman löysäksi. Eturattaalta ketju ei mahdu suoraan nousemaan, vaan ratasta pitää saada jonkin verran ulospäin. Otin muutaman rautalankalenkin (pidän betonirautojen sidontaan tarkoitettuja pätkiä tallissa sekalaisia tarpeita varten), pujotin ne ketjun välistä, ja vedin niillä ketjua ulospäin, toisella kädellä ja koukkuavaimella (ketjujen kireydensäätötyökalu) lisää löysää syöttäen. Tällä systeemillä ratas lähtee hivuttamalla ilman sen suurempaa taistelua.
Uuden asennus sujuu käänteisessä järjestyksessä. Oleellista on saada ketju paikalleen rattaan ollessa akselin pään tasalla. Ei mene heittämällä, vaan hivuttaminen pienehköllä ruuvarilla ja ketjun veto langoilla kehälle oli jälleen avainsana. Huoltomanuskan mukaan vetoakselille pitäisi uusia o-rengas rattaan vaihdon yhteydessä, tässä on varmaan pyöräkohtaisia eroja. Kun ketjut olivat paikallaan, eturatas kiristyi samalla menetelmällä momenttiavaimella. Ellei nostinta ole, niin keskiseisontatukikin auttaa paljon. Sivutuella työskentely on paljon hankalampaa kun pyörä on työn kannalta väärään suuntaan kallellaan.
Pyörässä on ollut Pro-Oiler koko ajan. Öljynä on tavallinen 80-90W peräöljy, hypoidia en ole käyttänyt kun se haisee p*****ta. Eturatas on vain 15-piikkinen, mikä selittänee nopeahkon kulumisen. Kyllä se varmaan vielä 10tkm olisi kestänyt, mutta nyt arvelen koko ketju-rataspaketin menevän vaihtoon vasta 45tkm tienoilla, ehkäpä II ison huollon yhteydessä.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 25.11.2013 klo 23:11.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Itse vaihdan aina koko paketin kerralla ja Gixxerissä 20000 ajetut ketjut ja rattaat,ei mitään sanomista.Bemarissa kesti orggissatsi 18000.Betassa näyttää juuri ja juuri pääsevän kymppitonnin.Käytöstä kiinni.Gixxeri aurinkoassuajossa.Bemari sekalaisessa ja Beta,ympäri vuoden ja missä vaan ajossa ja minne vaan ajossa ja millä vaan kelillä.
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Kuinka pitkään ketjuilla kannattaa ajella. Meikällä 2006 vuosmallin ketjut ja ajettu 12 tonnia. Syökö aika nuo pilalle aikaa myöden. Pesin ketjupesu spraylla ja rasvasin kuivavoitelu spraylla niin taas lenkit pyörii ilosesti.
Viimeksi muokannut: R1ivattu; 13.05.2014 klo 11:20. Syy: Yhdistetty uusi ketjualoitus olemassaolevaan ketjuun
Tunturi SuperSport 81
XL600V 91
XL1000V 2001
FZ6S 2006 ABS
DL1000 V-Strom 2003
XL1000V 1999
CB 500K 1977
AVJ15
AVJ17
AVJ18
Kysymykseen on vaikea vastata koska ei ole tietoa kuinka ajetaan, millaisia ketjuja / rattaita käytetään ja miten huoletaan . Muuttujia on aika monta, henkilökohtainen kokemus jo myydyn Driversionin ketjuista, kestivät huollettuina 56tkm. Tai siis silloin menivät vaihtoon, ehkä niillä olisi vielä kymppitonnin kitkutellut.
Asentamalla kunnollisen automaattisen ketjurasvaimen, saa ketjuille aika paljon pidemmän käyttöiän.
http://www.pro-oiler.net/info02.htmHow long will a chain last?
It's difficult to say "your chain will last x thousand km".
Chains vary widely in quality, as do sprockets. Some bikes are harder on chains than others, not to mention the infleuence of riding styles.
However, what we can say is that a chain will last typically 2-5x longer with continuous lubrication.
Pidempi käyttöikä, vähemmän tarvetta säätämiselle.
Edit: kuulostaa jo melkein mainospuheelta, mutta ei voi mitään. En vaihtaisi sprayhyn.
XX -00
Exä: 600 CBR F3
Niin pitkään kannattaa ajella että ilmenee jotain merkkejä kulumisesta. Tavallisimmat ovat jonkin ketjun lenkin jumittuminen (voi ilmetä äänenä tai pienenä tärinänä jos on tarkka persus ja on myös helppo todeta); toinen asia joka kertoo ketjujen kulumisesta on niiden venyminen, ketjut alkavat yleensä venymään kiihtyvää tahtia kun ovat elämänsä ehtoopuolella ja sitten tietysti on ne rattaat jotka saattavat myös olla rajoittava tekijä. Rattaista katsellaan lähinnä että piikit ovat suorat (tosin tämä muutos tapahtuu varsin hitaasti ja niitä ei tarvitse joka ilta tuijotella, pari kertaa kesässä riittää omilla ajomäärillä eturattaan tarkastamiseen ja takarattaan nyt näkee jo ketjuja rasvatessa).