Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 50:sta
  1. #1
    Jos vastaava keskustelu on niin saa siirtää.

    Kuinka monta kilometriä olette ajaneet ketjuilla.

    Honda 1100 xx nyt 38000 km

    edellisillä alle 30000. Lienee rankempi käsi ja huonompi huolto.
    Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird -04
    Iron Butt ss1000
  2. #2
    Semmoset 24-30 kestäny. Sitte alkanu tulla jumilenkkejä vaikka onkin tasaisesti kulunut. Kerran kiristäny per ketjun elinikä
    Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
  3. #3
    Oman pyöräni ketjuilla ajettu nyt 21 000 km ja tänä kesänä olen joutunut pariin otteeseen kiristämään niitä. Ketju on "epätasaisesti kireä" eli rengasta kun pyörittää niin jostain kohtaa joustoa on aivan liikaa ja jostain taas ne ovat todella napakat. Olen jo henkisesti valmistautunut siihen, että mikäli pidän pyörän niin ketjut on menossa vaihtoon.

    Onko tilanne siis se, että ketjut pitää vaihtaa vai vieläkö noilla menee hyvällä huollolla? Toinen kysymys liittyyy rattaisiin, jolla on siis ajettu sama määrä. Kannattaako vaihtaa samalla vai yrittää optimoida ja vaihtaa vähän myöhemmin?
  4. #4
    Itse olen ajanut ketju-ratas paketit siten, että n 20-30tkm kohdalla olen uusinut eturattaan. Ketjurasvari on käytössä ollut jotain kolme vuotta.

    Edellisellä setillä itse ajoin n 40tkm. Milloin oli edellisen omistajan taholta vaihdettu, en tiedä. Mittarissa oli silloin 46tkm, kun ostin tuon XX:n. Uskon/luulen, että ostaessani '05 tuon XX:n oli siinä vaihdettu ketjut.

    Ekan 5tkm aikana tarvii tsekata kireys muutamaan kertaan. Olen pitänyt mieluummin hiukan löysän puolisena, kuin ohje neuvoo. Ja edellisen renkaan aikana ei ole kiristystä tarvinut tehdä. N 1 kk sitten vaihdoin takarenkaan ja kaikki laakerit, ei tarvinut muuttaa ketjun kiristystä.

    En osaa kaivata kardaania, kyllä ketjuveto on minusta helppo ylläpitää. Kiristys n joka toinen kesä. Rasvariin öljyä pitää lisätä joka kesä kerran tai kaksi.
    Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
    Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
    Now '14 VFR1200F
    161.6mph/LPR'09
    175.8mph/Halli'10&SS1000
    177.1mph/Halli'11&SS1600K
    167,2mph/Halli'13&SS1000
    168.4mph/LPR'14&SS1600K
  5. #5
    Rk ja Regina-ketjut kestivät ilma/öljy suikissa aina aika tasan 20-25tkm. Nyt olen ajanut Trumpalla, jossa tehoa saman verran 44tkm alkuperäisellä ketjulla/rattailla ja siinä ei ole mitään vikaa vieläkään. Liekö edes koskaan kiristetty erikseen. Ketju on DID VM530. Ajotyylikin on ehkä vähän rauhoittunut nuoruusvuosista. Eturatas pitänee vaihtaa talvella. Ikinä en osta enää muuta kuin didiä.

    Se on iso ero, että suikissa oli 15 piikkinen eturatas ja trumpassa 18. Koneenosien suunnittelukirja kieltää käyttämästä alle 16 hampaista ketjupyörää.
    Viimeksi muokannut: B12; 25.09.2013 klo 09:13.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  6. #6
    Lainaa Wilhelm kirjoitti Katso viesti
    Oman pyöräni ketjuilla ajettu nyt 21 000 km ja tänä kesänä olen joutunut pariin otteeseen kiristämään niitä. Ketju on "epätasaisesti kireä" eli rengasta kun pyörittää niin jostain kohtaa joustoa on aivan liikaa ja jostain taas ne ovat todella napakat. Olen jo henkisesti valmistautunut siihen, että mikäli pidän pyörän niin ketjut on menossa vaihtoon.

    Onko tilanne siis se, että ketjut pitää vaihtaa vai vieläkö noilla menee hyvällä huollolla? Toinen kysymys liittyyy rattaisiin, jolla on siis ajettu sama määrä. Kannattaako vaihtaa samalla vai yrittää optimoida ja vaihtaa vähän myöhemmin?
    Epätasainen kiristyminen johtuu todennäköisesti soikeaksi kuluneista rattaista, joten kannattaa vaihtaa koko setti.
    Tän voi viälä koljata...
  7. #7
    Ensimmäiset on huoltokirjan mukaan vaihdettu 36 tkm:ssa
    Nyt ajettu 40 tkm ja ketjut melko lopussa. Rattaat kyllä näyttävät ihan hyviltä.
    Ketjut ja rattaat menevät vaihtoon talven aikana kuiten molemmat.

    Ja mopeti on bläkkäri
    Tupla-X -04
  8. #8
    Omissa nuo on aina pyörinyt 35-40 tkm kolmella-neljällä kiristyskerralla ja
    pelkällä rasvaamisella.
    Kiristelyt on varmaan osittain hieman "hifistelyn puolella", mutta erityisesti
    tymäkämmän moottorijarrun omaavissa peleissä tuo ketjun optimikireys
    on merkittävä tuntuman ja tunnelman suhteen

    Ajot siis joitain poikkeustilanteita lukuunottamatta assulla, eikä juurikaan sateella.

    Eipä nuo välttämättä siinä vaiheessa vielä vaihtokunnossa ole olleet, mutta
    väistämättä alkaa noilla kilsoilla ilmaantumaan sellaista lievää "jurnetta" sopivalla vedolla.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  9. #9
    Melko tarkkaan 30 tkm kesti minulla ketjut ja rattaat,mopona fzs 600.
    Rattaat oli paremmassa kunnossa kuin viime vaihdossa mutta ketjut olivat ihan entiset,ja ketjusprayta olen käytellyt.
    Taitaa olla aika kokeilla ketjurasvaria josko siten sais kestoa hiukan lisää.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  10. #10
    24 tkm SDR:llä. Rattaat ok mutta ketjut oli skuggeböö joten koko satsi vaihtoon. Samalla lisähammas taakse. Kivempi myydä uusilla osilla
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  11. #11
    Bandiitissa on ensiasennusketjut ja -takaratas kiinni. Eturattaan vaihdoin reilu kymppi sitten. Mittarissa nyt 43 tkm ja vielä mennään mukavasti. Tulee putsailtua ja sudittua moottoriölmyllä. Kuinkahan pitkälle tällaisilla pääsee?
    SV1000 -03
  12. #12
    Lainaa Valiant kirjoitti Katso viesti
    Bandiitissa on ensiasennusketjut ja -takaratas kiinni. Eturattaan vaihdoin reilu kymppi sitten. Mittarissa nyt 43 tkm ja vielä mennään mukavasti. Tulee putsailtua ja sudittua moottoriölmyllä. Kuinkahan pitkälle tällaisilla pääsee?
    Orggis ketjut ja rattaat vaihtui 55111km kohdalla
    Suzuki DL1000 v-strom.
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
  13. #13
    Lainaa Makke78 kirjoitti Katso viesti
    Epätasainen kiristyminen johtuu todennäköisesti soikeaksi kuluneista rattaista, joten kannattaa vaihtaa koko setti.
    Takaratas vaikuttaa edelleen hyvältä. Toisaalta taidan vaihtaa joka tapauksessa koko setin mikäli ylipäätään tämän pyörän osalta yhteinen taival jatkuu.
  14. #14
    Lainaa Wilhelm kirjoitti Katso viesti
    Takaratas vaikuttaa edelleen hyvältä. Toisaalta taidan vaihtaa joka tapauksessa koko setin mikäli ylipäätään tämän pyörän osalta yhteinen taival jatkuu.
    Kyllä samalla kertaa kannattaa vaihtaa kaikki.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  15. #15
    Lainaa xx99jkl kirjoitti Katso viesti
    N 1 kk sitten vaihdoin takarenkaan ja kaikki laakerit, ei tarvinut muuttaa ketjun kiristystä.
    Haluaisin nähdä miten tuo onnistuu ketjuja löysäämättä.
  16. #16
    Lainaa Keno kirjoitti Katso viesti
    Haluaisin nähdä miten tuo onnistuu ketjuja löysäämättä.
    Ei kai tuossa mitään puhetta ollut ketjujen löysäämisestä .

    Voihan sitä vääntää.... vääntämisen jälkeen , onko wc vetämättä.....
    vai seisooko kakka pöntössä
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  17. #17
    Lainaa Keno kirjoitti Katso viesti
    Haluaisin nähdä miten tuo onnistuu ketjuja löysäämättä.
    Meinaat että ketjujen säätöihin pitää kajota kun takapyörän akselin tipauttaa pois rengasta irroittaessa?
    Kyllä omassa pelissä ketjun säädöt on olleet samat kun rengas on takaisin laitettu.
    Eikös kyse ollut ketjujen säädöistä eikä ketjujen irroituksesta takarattaalta renkaan poissaoloaikana.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  18. #18
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Fasun ensimmäiset kesti 80000km ja nyt noilla toisilla on 76000km takana, ja näyttäis menevän vielä ainakin sen 5000. Tosin oileri käytössä.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  19. #19
    Lainaa Suzu-ukko kirjoitti Katso viesti
    Orggis ketjut ja rattaat vaihtui 55111km kohdalla
    Mun tarvii sitten ottaa oikein silkkihansikkain tulevat tonnit... josko pääsis nokittamaan

    Eturattaasta oon hys hys. Ei vaan ihan kiva kuulla jotain osviittaa. Ei noissa nykysissä ookkaan vielä oikein mitään.
    SV1000 -03
  20. #20
    43tkm xx:llä alkoi jo naksumaan tuolloin. alussa orkkisketjulle syötetty vahaa ja toista kesää ennen vaihtoa pro-oileri hoiteli hommat. ei ikinä enää vahaa ketjuihin täällä ainakaan.....

    uusilla ketjuilla ja oilerilla ajeltu nyt varmaan ehkä hieman jopa neljättä tuhatta parin kesän aikana, mahtaa tulla pitkäikäinen ketju-ratas-paketti tällä menolla..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  21. #21
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Fasun ensimmäiset kesti 80000km ja nyt noilla toisilla on 76000km takana, ja näyttäis menevän vielä ainakin sen 5000. Tosin oileri käytössä.
    Mä luotan sun oileriin ku vanhaan neuvostoliittoon
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  22. #22
    Äxjiiärrällä ajoin aika tarkkaan 40 tkm, eikä niitä juurikaan tarvinnut kiristää. Spray-rasvaus oli tunnollista.
    Sitten koko mopo meni vaihtoon, eli aivan varmasti yli 50 tkm kestoikää.

    On homma pikkusen toista kuin 70-luvulla.
    <p>.</p>
  23. #23
    Onhan tuolla "ajotavalla"kin kohtalainen merkitys muiden asioiden lisäksi, vaikka ihan samasta
    moposta ja normaalista katuliikennöinnistä olisi kyse.

    Ihan eri tavalla saa "rauta kyytiä" jos perusajo on helvetillistä ryskäämistä pykälältä
    toiselle.... ylöspäin ja alaspäin.

    Kyyti vaan vielä "kylmenee" sitä mukaan kun ketjun löystyessä tulee "lyöntiin pituutta".

    Moinen "meno" ei välttämättä juuri edes korreloi sen kanssa miten "kovaa" mennään.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  24. #24
    Bandit 1250, alkuperäiset laitoin vaihtoon 44 tkm kohdalla, ei ollut vielä ihan loppukaan nuo ketjut. Varmaan olisi muutaman tonnin menneet. Ketjut oli voideltu säännöllisen epäsäännöllisesti ketjuvahalla.
    .
  25. #25
    Hondat (VFR750 ja 800 & Tupla-X) meni 42tkm tai 48tkm huoltoon saakka, nyk. Tuono 1000R ~25tkm (olis varmaan mennyt ~30tkm). Öljyllä spreijaus ~500...1000km välein, kiristyksiä "tarpeen" mukaan... Jos seuraavaksi keppivetoista kattelis...
    MAD (mean absolute deviation)
  26. #26
    Lainaa Motoristorante kirjoitti Katso viesti
    Jos seuraavaksi keppivetoista kattelis...
    On siinä se etu, että valintarepertuaari kapenee huomattavasti noissa keppivetoisissa.
    Omassa kriteeristössä alkaa siintämään siirtyminen kepistä...ketjuun, olis valinnanvaraa huomattavasti enemmän - ja se keveys. Muuta rajoitetta ole, kuin vanteet mustat, ettei paska heti näy. Tietty remmiäkin voisi harkita.
    <p>.</p>
  27. #27
    Kouluttaja, emeritusylläpitäjä massajaska:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Apr 2013
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    MT-01. 33tkm ajettu ja ketjut+rattaat uusiksi. Kauheaksi nytkyttämiseksi meni loppukesästä.
    Näköjään aina nenällään...
    KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
    ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
    ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
    ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
  28. #28
    Lainaa Keno kirjoitti Katso viesti
    Haluaisin nähdä miten tuo onnistuu ketjuja löysäämättä.
    Jos olet takavanteen irrottanut bläkkäristä, voit ehkä saada käsityksen, mistä pitää kääntää, että ketjut kiristyy tai löystyy. Toisin sänoen, ketjujen kireyden säätö muuttuu. Se pitää kyllä paikkansa, että ketju on hyvä ottaa pois takarattaan päältä (=kireyssäätöä ei tarvitse kiristää eikä löysätä). Helpottaa kummasti operaatiota

    Jos haluat seurata tilannetta, seuraava rengas taakse vaihtuu noin 2015 kesäkuussa. En ole varma, tarviiko ketjuja säätää ennen sitä. Älä pidätä hengitystä odotellessa...

    Jos tulet motukalla, vaihdetaan siihenkin renkaat jos haluat. Mulla on renkaanvaihto'kone', tasapainotuskin onnistuu. Ei maksa sinulle (tarjous ei koske muita!) mitään, ketjujen kireyden tarkastus kuuluu hintaan...
    Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
    Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
    Now '14 VFR1200F
    161.6mph/LPR'09
    175.8mph/Halli'10&SS1000
    177.1mph/Halli'11&SS1600K
    167,2mph/Halli'13&SS1000
    168.4mph/LPR'14&SS1600K
  29. #29
    Isossa rosvossa vaihtui vakioketjut & -rattaat 50tkm kieppeillä. Ketjut ja takaratas vielä täysin ok, eturattaassa jo kulumaa (mutta aika vähän). Olisivat menneet vielä aika pitkään.

    Takavanne on pidetty sottaisena lähinnä moottori-/askiöljyllä ja biltsun ketjusprayllä.
    - - - = = = GSF-1250S & KLE-500 = = = - - -
  30.  
  31. #30
    Mulla meni 42tkm orggiksilla,sitten huomasin että muutama lenkki oli jumissa,rasvana oon käyttänyt vaihteistoöljyä sekä teräketjuöljyä,pysyy vanne vähän puhtaampana.
    TuplaX
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen