Jos vastaava keskustelu on niin saa siirtää.
Kuinka monta kilometriä olette ajaneet ketjuilla.
Honda 1100 xx nyt 38000 km
edellisillä alle 30000. Lienee rankempi käsi ja huonompi huolto.
Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird-04
Iron Butt ss1000
Semmoset 24-30 kestäny. Sitte alkanu tulla jumilenkkejä vaikka onkin tasaisesti kulunut. Kerran kiristäny per ketjun elinikä
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Oman pyöräni ketjuilla ajettu nyt 21 000 km ja tänä kesänä olen joutunut pariin otteeseen kiristämään niitä. Ketju on "epätasaisesti kireä" eli rengasta kun pyörittää niin jostain kohtaa joustoa on aivan liikaa ja jostain taas ne ovat todella napakat. Olen jo henkisesti valmistautunut siihen, että mikäli pidän pyörän niin ketjut on menossa vaihtoon.
Onko tilanne siis se, että ketjut pitää vaihtaa vai vieläkö noilla menee hyvällä huollolla? Toinen kysymys liittyyy rattaisiin, jolla on siis ajettu sama määrä. Kannattaako vaihtaa samalla vai yrittää optimoida ja vaihtaa vähän myöhemmin?
Itse olen ajanut ketju-ratas paketit siten, että n 20-30tkm kohdalla olen uusinut eturattaan. Ketjurasvari on käytössä ollut jotain kolme vuotta.
Edellisellä setillä itse ajoin n 40tkm. Milloin oli edellisen omistajan taholta vaihdettu, en tiedä. Mittarissa oli silloin 46tkm, kun ostin tuon XX:n. Uskon/luulen, että ostaessani '05 tuon XX:n oli siinä vaihdettu ketjut.
Ekan 5tkm aikana tarvii tsekata kireys muutamaan kertaan. Olen pitänyt mieluummin hiukan löysän puolisena, kuin ohje neuvoo. Ja edellisen renkaan aikana ei ole kiristystä tarvinut tehdä. N 1 kk sitten vaihdoin takarenkaan ja kaikki laakerit, ei tarvinut muuttaa ketjun kiristystä.
En osaa kaivata kardaania, kyllä ketjuveto on minusta helppo ylläpitää. Kiristys n joka toinen kesä. Rasvariin öljyä pitää lisätä joka kesä kerran tai kaksi.![]()
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Rk ja Regina-ketjut kestivät ilma/öljy suikissa aina aika tasan 20-25tkm. Nyt olen ajanut Trumpalla, jossa tehoa saman verran 44tkm alkuperäisellä ketjulla/rattailla ja siinä ei ole mitään vikaa vieläkään. Liekö edes koskaan kiristetty erikseen. Ketju on DID VM530. Ajotyylikin on ehkä vähän rauhoittunut nuoruusvuosista. Eturatas pitänee vaihtaa talvella. Ikinä en osta enää muuta kuin didiä.
Se on iso ero, että suikissa oli 15 piikkinen eturatas ja trumpassa 18. Koneenosien suunnittelukirja kieltää käyttämästä alle 16 hampaista ketjupyörää.
Viimeksi muokannut: B12; 25.09.2013 klo 09:13.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ensimmäiset on huoltokirjan mukaan vaihdettu 36 tkm:ssa
Nyt ajettu 40 tkm ja ketjut melko lopussa. Rattaat kyllä näyttävät ihan hyviltä.
Ketjut ja rattaat menevät vaihtoon talven aikana kuiten molemmat.
Ja mopeti on bläkkäri
Tupla-X -04
Omissa nuo on aina pyörinyt 35-40 tkm kolmella-neljällä kiristyskerralla ja
pelkällä rasvaamisella.
Kiristelyt on varmaan osittain hieman "hifistelyn puolella", mutta erityisesti
tymäkämmän moottorijarrun omaavissa peleissä tuo ketjun optimikireys
on merkittävä tuntuman ja tunnelman suhteen
Ajot siis joitain poikkeustilanteita lukuunottamatta assulla, eikä juurikaan sateella.
Eipä nuo välttämättä siinä vaiheessa vielä vaihtokunnossa ole olleet, mutta
väistämättä alkaa noilla kilsoilla ilmaantumaan sellaista lievää "jurnetta" sopivalla vedolla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Melko tarkkaan 30 tkm kesti minulla ketjut ja rattaat,mopona fzs 600.
Rattaat oli paremmassa kunnossa kuin viime vaihdossa mutta ketjut olivat ihan entiset,ja ketjusprayta olen käytellyt.
Taitaa olla aika kokeilla ketjurasvaria josko siten sais kestoa hiukan lisää.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
24 tkm SDR:llä. Rattaat ok mutta ketjut oli skuggeböö joten koko satsi vaihtoon. Samalla lisähammas taakse. Kivempi myydä uusilla osilla![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Bandiitissa on ensiasennusketjut ja -takaratas kiinni. Eturattaan vaihdoin reilu kymppi sitten. Mittarissa nyt 43 tkm ja vielä mennään mukavasti. Tulee putsailtua ja sudittua moottoriölmyllä. Kuinkahan pitkälle tällaisilla pääsee?
SV1000 -03
Racin`with the wind....
Freedom !
Meinaat että ketjujen säätöihin pitää kajota kun takapyörän akselin tipauttaa pois rengasta irroittaessa?
Kyllä omassa pelissä ketjun säädöt on olleet samat kun rengas on takaisin laitettu.
Eikös kyse ollut ketjujen säädöistä eikä ketjujen irroituksesta takarattaalta renkaan poissaoloaikana.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Fasun ensimmäiset kesti 80000km ja nyt noilla toisilla on 76000km takana, ja näyttäis menevän vielä ainakin sen 5000. Tosin oileri käytössä.
Elämä on onneksi mutkikasta
43tkm xx:llä alkoi jo naksumaan tuolloin. alussa orkkisketjulle syötetty vahaa ja toista kesää ennen vaihtoa pro-oileri hoiteli hommat. ei ikinä enää vahaa ketjuihin täällä ainakaan.....
uusilla ketjuilla ja oilerilla ajeltu nyt varmaan ehkä hieman jopa neljättä tuhatta parin kesän aikana, mahtaa tulla pitkäikäinen ketju-ratas-paketti tällä menolla..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Äxjiiärrällä ajoin aika tarkkaan 40 tkm, eikä niitä juurikaan tarvinnut kiristää. Spray-rasvaus oli tunnollista.
Sitten koko mopo meni vaihtoon, eli aivan varmasti yli 50 tkm kestoikää.
On homma pikkusen toista kuin 70-luvulla.
<p>.</p>
Onhan tuolla "ajotavalla"kin kohtalainen merkitys muiden asioiden lisäksi, vaikka ihan samasta
moposta ja normaalista katuliikennöinnistä olisi kyse.
Ihan eri tavalla saa "rauta kyytiä" jos perusajo on helvetillistä ryskäämistä pykälältä
toiselle.... ylöspäin ja alaspäin.
Kyyti vaan vielä "kylmenee" sitä mukaan kun ketjun löystyessä tulee "lyöntiin pituutta".
Moinen "meno" ei välttämättä juuri edes korreloi sen kanssa miten "kovaa" mennään.
Racin`with the wind....
Freedom !
Bandit 1250, alkuperäiset laitoin vaihtoon 44 tkm kohdalla, ei ollut vielä ihan loppukaan nuo ketjut. Varmaan olisi muutaman tonnin menneet. Ketjut oli voideltu säännöllisen epäsäännöllisesti ketjuvahalla.
.
Hondat (VFR750 ja 800 & Tupla-X) meni 42tkm tai 48tkm huoltoon saakka, nyk. Tuono 1000R ~25tkm (olis varmaan mennyt ~30tkm). Öljyllä spreijaus ~500...1000km välein, kiristyksiä "tarpeen" mukaan... Jos seuraavaksi keppivetoista kattelis...![]()
MAD (mean absolute deviation)
On siinä se etu, että valintarepertuaari kapenee huomattavasti noissa keppivetoisissa.
Omassa kriteeristössä alkaa siintämään siirtyminen kepistä...ketjuun, olis valinnanvaraa huomattavasti enemmän - ja se keveys. Muuta rajoitetta ole, kuin vanteet mustat, ettei paska heti näy. Tietty remmiäkin voisi harkita.
<p>.</p>
MT-01. 33tkm ajettu ja ketjut+rattaat uusiksi. Kauheaksi nytkyttämiseksi meni loppukesästä.
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Jos olet takavanteen irrottanut bläkkäristä, voit ehkä saada käsityksen, mistä pitää kääntää, että ketjut kiristyy tai löystyy. Toisin sänoen, ketjujen kireyden säätö muuttuu. Se pitää kyllä paikkansa, että ketju on hyvä ottaa pois takarattaan päältä (=kireyssäätöä ei tarvitse kiristää eikä löysätä). Helpottaa kummasti operaatiota
Jos haluat seurata tilannetta, seuraava rengas taakse vaihtuu noin 2015 kesäkuussa. En ole varma, tarviiko ketjuja säätää ennen sitä. Älä pidätä hengitystä odotellessa...
Jos tulet motukalla, vaihdetaan siihenkin renkaat jos haluat. Mulla on renkaanvaihto'kone', tasapainotuskin onnistuu. Ei maksa sinulle (tarjous ei koske muita!) mitään, ketjujen kireyden tarkastus kuuluu hintaan...![]()
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Isossa rosvossa vaihtui vakioketjut & -rattaat 50tkm kieppeillä. Ketjut ja takaratas vielä täysin ok, eturattaassa jo kulumaa (mutta aika vähän). Olisivat menneet vielä aika pitkään.
Takavanne on pidetty sottaisena lähinnä moottori-/askiöljyllä ja biltsun ketjusprayllä.
- - - = = = GSF-1250S & KLE-500 = = = - - -
Mulla meni 42tkm orggiksilla,sitten huomasin että muutama lenkki oli jumissa,rasvana oon käyttänyt vaihteistoöljyä sekä teräketjuöljyä,pysyy vanne vähän puhtaampana.
TuplaX