Tulokset 1:stä 6:een 6:sta
  1. #1
    Vaihdoin juuri pyörää 2008 mallin Kawan KX450F:ään ja ensimmäisen ajokerran tunnelmia meni pilaamaan Nissinin laahaava takajarru. Kylmänä ei ollut ongelmia mutta noin 10 minuutin rata-ajon jälkeen takajarru miltei hirtti kiinni (ei palauta) ja kuumeni tolkuttomasti. Eli jarru laahaa hieman ajossa --> jarru kuumenee --> laahaus voimistuu --> takarengas lukkoon --> kismitys . Jäähdyttyä jarru taas irroitti (ehkä jäi laahaan hieman).

    Paloina näytti olevan Nissinin OEM-palat joissa pintaa jäljellä 50-60%. Vaihdoin äsken jarrunesteet mutta koeajon perusteella (ei radalla) laahaa vieläkin. Jarrumäntä meni kuitenkin kiltisti sisään kun kokeilin sitä nesteiden vaihdon yhteydessä.

    Mitä teen, kysyy epätietoinen.
    Hasta la Masta, baby!
  2. #2
    Jos nesteiden vaihto ja asiallinen ilmaus ei auta, niin lienee
    paikallaan vaihtaa satulaan uudet tiivisteet ja pölysuojat.
    Tottakai samalla operaation aikana puhdistaa huolellisesti kaikesta moskasta/jarrukarstasta
    satulan ja liukutapit sekä rasvaa esim. sopivalla jarrurasvalla mahdolliset liukutapitkin.
    *******************
    zx10r
    *******************
  3. #3
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti

    Yleensä tuo jarrujen hirttäminen johtuu siitä että pääsylinterissä oleva nesteen paluukanava on "tukossa" sen takia että pääsylinterin mäntä (ei siis satulan mäntä) ei palaudu täysin, vaan tukkii sen reijän.
    Kompataan.
  4. #4
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Yleensä tuo jarrujen hirttäminen johtuu siitä että pääsylinterissä oleva nesteen paluukanava on "tukossa" sen takia että pääsylinterin mäntä (ei siis satulan mäntä) ei palaudu täysin, vaan tukkii sen reijän.
    Juuri näin. Ja se liikelaajuuden tarkastaminenkaan ei oikeastaan ole oikotie onneen. Nimittäin jos joku sankari on säätänyt sitä työsylinterin kierretangon pituutta saadakseen jarrun ottamaan ylempänä, niin sylinteri ei ole välttämättä lepoasennossa vaikka poljin onkin liikeratansa päässä. Viime kädessä korjauskäsikirja paljastaa oikean säädön jolla homma alkaa toimia.
    Viimeksi muokannut: sami1024; 18.09.2013 klo 20:07. Syy: typo
  5. #5
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Juuri näin. Ja se liikelaajuuden tarkastaminenkaan ei oikeastaan ole oikotie onneen. Nimittäin jos joku sankari on säätänyt sitä työsylinterin kierretangon pituutta saadakseen jarrun ottamaan ylempänä, niin sylinteri ei ole välttämättä lepoasennossa vaikka poljin onkin liikeratansa päässä. Viime kädessä korjauskäsikirja paljastaa oikean säädön jolla homma alkaa toimia.

    Vaikka aina sanotaan, että tekemällä oppii, niin tuossa kierretangon pituussäädön kohdalla olisi etukäteistieto kirjoista ollut paikallaan.
    Kun jotain tekee, niin ei ole haitaksi, että on hajulla siitä mitä tekee ja mihin kaikkeen tekeminen vaikuttaa.
  6.  
  7. #6
    Purin ja putsasin koko jarrusatulan viikonloppuna. Samalla rasvasin jarruvaseliinilla liikkuvat osat. Jarrusatulan liukutapit olivat aikalailla jämähtäneet ja kaiken lisäksi toinen jarrupaloista oli hieman kiero. Eli putsauksella, rasvauksella ja uusilla paloilla saavutettiin maksimaalinen suorituskyky =) Kiitoksia vinkeistä.
    Hasta la Masta, baby!