Onko ajokokemuksia vertailusta kyseisillä malleilla?
Omistan F800R:n, enkä oikein ole tyytyväinen.
Ajoasento ottaa käsiin. Muutenkin tuntuu liian
katutyyppiseltä minun tyyliini.
Entä, kokemuksia F800R:n "rakentelusta" itselle sopivaksi ?
Ei.
Ohjaustankoa uusiksi,jos kädet kipeytyy kahvojen kulman takia (kahvat liian suorassa tai liikaa takaviistoon) tai/sekä "korotuspaloilla" ylemmäs/alemmas, eteen/taaksepäin. Myös satulan ja jalkatappien sijainti vaikuttaa ajoasentoon,
olisko 700:n ajoasento pystympi ja vähemmän painoa käsille.
Tyylistä en tiedä, mutta jos ajoa myös hiekkateillä, niin F 700 GS:n kapeammalla ja isommalla 19 t. eturenkaalla parempi ajaa.
Itse ajelin F 650 GS:llä kaikkialla, nyt hurahdin enempi hiekalle ja pyörä vaihtu kevyempään enduroon.
Ei.
"valkoinen jänis" BMW G 650 X Ch -08
Kävin taannoin ajamassa tuon F800R:n, kun mietin tuota entistä Suzukin vaihtoa.
Pyörät tuntui asennon suhteen aika samoilta, lievää etukenoa ym, eli vaihtamatta jäi.
Tälle kaudelle sitten hommasin tuon F700GS:n, korotin tankoa parikymmentä milliä (ehkä vielä pitäisi lisätä).
Asentohan on todella mukava, siinä vaan istuu sen kummemmin nojaamatta/kurkottelematta.
Pyörä itsessään on ollut pettymys muutaman asian suhteen, esim. ketjut hakkaa rumalla äänellä jos tasakaasulla yrittää parin tonnin kieppeillä pitää kierroksia. Neljästä tonnista alkaa taas tärinä.
Lisäksi olen huuli pyöreenä täälläkin paljon keskustelua herättäneestä ABS:stä, tässä ne ei sovi mielestäni kaupunkiajoon lainkaan, Stadin mukula kivillä ym, ABS:it hakkaa jatkuvasti ja tulee sellainen oho oho fiilis kun mennään metri/pari ilman jarruu.
En tiedä johtuuko keulan paskuudesta vai mistä, outo homma ?
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Hiekkateillähän ABS on parempi klikata pois päältä.
Käsittääkseni tämä ominaisuus myös f700gs:ssä ?
En ole kuullut, että mukula/asfaltilla abs olisi hankala.
Onko muillakin vastaavia kokemuksia ?
![]()
Tervetuloa joukkoon. BMW:kin järjestelmä tulkitsee tien epätasaisuudet siten, että pito on täysin menetetty ja palautuminen tästä saattaa kestää pitkään. Palautumista ei välttämättä tapahdu koskaan, jos epätasaisuudet jatkuvat ja pyörä on alamäessä. Se ei siis tiedä, saavutko peilijäälle, vai onko tiessä pieni sorakokkare tai reikä. Tämä tapahtuu mukulakivellä, nimismiehenkiharalla, asfaltilla olevalla irtosoralla, metsäautoteillä jne...
Turvallista matkaa!
PS pääsääntösesti järjestemä toimii hyvin varsinkin, jos pysyttelee asfaltilla. Joskus taas se on enemmän perseestä kuin mikään yksittäien moottoripyörään asennettu laite.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Hitto kun muistaisi ja saisi aikaiseksi käydä kokeilemassa vartavasten tuossa meidän kylän mukulakivipätkällä, joka on vielä kaiken lisäksi alamäkeen ja hemmetin möykkyinen. Märkyys olisi varmaan myös eduksi, vaikka onhan mukulakivi aina vähän liukas. Olen siitä kyllä monet kerrat ajanut ilman ongelmia, mutta josko sittenkin...onhan se hyvin mahdollista.
Autolla kyllä kerran täräytin märällä mukulakivellä Mannerheimintien ylityksessä (hiukan vanhoilla vihreillä) yhden auton perään vaikka ei ollut abseja. Vaurioita tuli onneksi vain omaan kotteroon.
kane80:n kannattaa varmaan napsauttaa absi pois nappulasta. Ja ketjutkin kannattanee säätää.
Kuten hyvin tiedät, se "napsauttaminen" tapahtuu siten, että pyörä pysäytetään ja nappia rutistetaan pitkään ja hartaasti. Tämä "napsauttaminen" on myös tehtävä joka kerta uudestaan, jos pyörän välilllä sammuttaa tai se sammuu muuten vain.
Joku v:n direktiivi on tuossa taustalla. Jos abs:n saisi pois edes tappokatkaisijatyyppisesti vauhdissa tai mieluiten takarenkaasta pois ikuisiksi ajoiksi, ei siitä olisi minullekaan liian paljon haittaa (se ei kuitenkaan tarkoita, että haluaisin sen jokaisella pakolliseksi).
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Juu, ketjuja on säädelty suuntaan ja toiseen, ei auta. Tälläkin hetkellä lievästi ylikireet, mekkala pienempi.
Swingin päällissuoja lienee ryssän muovia, kun noin rätisee. Toisaalta johtuuko koneen luonteesta/ säädöistä tuo rynkytys ? Tai paska ketju, keskijalalla pykälä päällä paukauttaa tasaseen tahtiin ketju johonkin.
Mutta tuo ABS.
Olen ajanu esimerkiksi tätä työmatkaani kolmella eri pyörällä, ajotyyli on pysyny samana eli reitti on erittäin tuttu ja jarruja käytän samoin jokaisella pyörällä.
Mutta kun muilla pyörillä ei ole tapahtunu mitään maata mullistava näiden vuosien aikana, olen hämmästyny tuosta ABS hommasta.
Hyviä kohteita ovat olleet tuo Mannerheimintien ylitys tulemalla Simonkatua alas hyvällä marssivauhdilla ja sitten tarjoaa jarrua manskulla, menee kuin pulkka, vaikka keli on kuiva.
Entisen lepakon kohdalla olevat hidastus raidat ennen Länsiväylälle kääntymistä, sama juttu.
Ylipäätään vähänkin paksummat kaistoille maalatut merkit myös tuon aiheuttaa.
Eli yksi etusen pudotus tuollaisesta huimasta reilu sentistä aiheuttaa liki pyörän mittaisen jarruttoman hetken ja se ei tunnu mukavalta.
Keväällä meinas jännäkakit tulla kävelyvauhdissa lievässä alamäessä mukulakivikadulla (Eerikinkatu)
Kadulla lienee talven jäljiltä ohut tomu/rengaspöly ym. kerros, sateli hieman, mutta pyörä ei pysähtyny, pärinä kävi jarrulla ja kävelyvauhtia mentiin useempi metri.
Normijarrulla lienee rengas luistaa sentin/pari, sitte menee läpi tuon ohuen kerroksen ja jarruttaa suht normaalisti ?
Samaa paikkaa olen ajanu ABStomilla vehkeillä, eikä ikinä mitään sen kummemmin noteerattavaa jarrutusten suhteen.
Nuorempana tuli harrastettua trialia useampi vuosi, eli jarruhommat on tuolla selkäytimessä ihan riittävästi, siksi tämä tekniikan ihme minua ihmetyttää.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Justiin samassa paikalla Simonkadulta tultaessa källäsin autolla toisen perään vuosia sitten, 'hyvä' paikka.
Hetki sitten paiskoi räntää taivaalta, niin voi jäädä tänään kokeilematta tuo ainoa paikallinen mukulakivi. Täytyy yrittää testata niin tietää, ei noilla paljoa tarvitse nykyään ajaa. En muista normiajoista kuin yhden kerran kun tuntui että miestä viedään jarrutuksessa. Se oli tien reunassa olevalla sepelillä jaruttaessa, mutta kyyti oli hiljainen, nou hätä.
Ihmetyttää, että onko Bemu onnistunut rakentamaan tuohon 700 gessuun oikeasti absit jotka antaa pari metriä tyhjää kun palataan valkoiselta maalilta asfaltille. Mä en ole ollut kuus vuotta vanhemman ässän absien kanssa ytimessä koskaan kusessa, vaikka Kalevankadulla asuin.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>