Sain tuossa "sikahalvalla" Metzeler Racetek K3 gummit, koska ovat kaksi vuotta vanhat ja ensi kesänä sitten jo kolmevuotiaat kun ajot alkaa. Olen kuullut, että ominaisuudet, lähinnä pito, katoaa ajan myötä. Osaakos joku kertoa, kuinka merkittävästä asiasta on kyse - uskaltaako mennä ratapäiville? - en ole mikään "vetomies", köröttelen ihan puulaakisarjassa, aikaa otetaan kalenterilla
An palaa vain. Jos jotakuinkin on oikein säilytetty,kolmivuotias rengas on täysin priima tavan tallaajalle. Yli viisvuotiaitten kanssa olisin jo varovainen ratalla. Mul on alla nyt 09 paistoiset enkä mun hitaissa vauhdeissa oo huomannut minkäänlaista lipsumista.
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Viileässä ja pimeässä säilytetty alle viisivuotias rengas vastaa vielä uutta.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Samaa kyselin itsekin ympäri varikkoa kesällä, kun satuin saamaan -07 vuoden Superbike SC2 takasen. Säilytyksestä ei ollut mitään tietoa ja rengas vaikutti hieman kovalta. Hyvin se kuitenkin toimi sen jälkeen kun sain rengaspaineen kuntoon.
Ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muut asiat osoitteseen: ratavastaavat@moottoripyora.org
Minä laitoin taakse 48/09 ja eteen 24/10 SuperSorsat käyttöön tämän kesän aikana.
Toimivat ihan hyvin minun hitaudessa kuten videoissa(.Org 10.08 Alastaro) näkyy.
Antti R.
Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
Tauko 16/17.
Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
Ihan ok 2018 ja 2019.
Ajele huoletta. Tavalliselle motoristi joka ajaa maantiellä, renkaan paistopäivä olen niin turhan tarkka. Kunhan on kulutuspintaa. Itsekin ajelen supermotoa Michelinilla (SM), joka paistettu 2010, en huomaa että se olisi jotenkin huono. Yleensä kuskilta loppuu ominaisuudet, ennenkuin renkaalta. Tämä sama logiikka toimii myös maantiellä ja jopa maastossa.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Mahtaneeko maahantuojat jotka myy ylivuotisia esim 2011 malleja vaihtaa asiakkaalle uudet gummit alle? Veikkaisin että ei.
Taivas saa odottaa
Vanhin radalla alla pyöriny kumi tais olla 6 tai 7 vuotta vanha. Tolla meni nopeen ryhmän kyytejä ilman mitään ongelmaa. Mut jos et uskalla ite noita ajaa pois niin voin ostaa ne halvalla sulta veks. ;)
Superbike #7
Olikohan siinä pyörän alla olevassa etusessa 07 paistovuosi. Pyörä jäkittäny vuosia, osan ajasta lämpimässä tallissa, osan ulkona säiden armoilla. Radalle kun tänä kesänä eksyin, niin ei kyllä mitään ongelmaa etusen kanssa ollut. Uuden takarenkaan kanssa kyllä, kun noviisi ei tiennyt että ratapaineet on erit kuin katupaineet...
Anna palaa vain, kyllä se gummi pitää.![]()
Kevarissa ilmeisesti alkuasennusrenkaat alla. Ainakin paistovuodesta päätellen16tkm ajettu ja vielä pintaa hyvin. Sateella on kyllä liukkaat, mutta tuntuuhan ainaki et olis enemmänkin kaakkeja!
Yamaha FZR600 -93 3HE
Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
Teukassa 14 vuotta vanha ensiasennusMacadam takana. Alkaa olla jo pikkuisen nuljua eteneminen varsinkin märällä, joten Metzeler alle tulevana talvena ja taas mennään.
työmies
Itekin sain MNM:sta kolmevuotiaan takiksen, joka tuntui samassa tilauksessa kaverille tulleeseen samanlaiseen, mutta kaksi vuotta uudempaan verrattuna kovalta painellessa. Mutta heti kun sen oli alle saanu ja ekat kilsat ajellut, se oli taas pehmeä kuten kuuluukin... Eikä pito-ongelmia esiintynyt!![]()
KTM 1290 Super Duke R '14
Kesällä juttelin yhden kaverin kanssa, jolla oli bladessa 06 paistettu kumi edessä ja hyvin oli toiminu radalla.
Jaa niin ja mulla on vain -08 tourinkikumit ja nekin pitää kyllä kadulla.
Viimeksi muokannut: Calypso; 16.09.2013 klo 18:07.
KTM 690SM
Kuivalla pikipinnalla vanhakin pitää hyvin, mutta sateella ne on sitten mielettömän liukkaat.
Itsellä on harrastusautoissa 10-20 vuotta vanhoja renkaita, kun ne on jo niin kovia, etteivät kulu. Toisaalta jos sateella ajelee, niin tuntuu kuin talvella liukastelis (jopa 100:sen vauhdissa saa vanhuksen sutimaan.
Ei kiinnosta pätkääkään
olikohan 11 vuotta vanha kumi xj:ssä takana ja suti kolmosella kaasusta märällä..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kyllähän renkaat kovenee... minulla Valkyriessä vielä alkuperäisrenkaat -96 - 97 vuosilta.
Varsinkin kylmällä on aika liukkaita ja kurveissä aika "läpinä" rengasäänissä.
Mutta pärjää jos ajaa rauhallisesti. Mutta vaihtoon menee ensi vuonna
MR
Mä oon kerran saanu renkaan 2 viikkoa paistosta alle -olihan ku tuoretta lakua.
Mut muutaman viikon ajon jälkeen ei eronnu havaittavasti samanverran ajetusta joka on paistettu n 6-18kk ennen asennusta
Oikein säilytettynä säilynevät, sikäli kun normi ajossa on väliä, sen 5-7v käytännössä uudenveroisina kuten valmistajat lupaa, mut ajossa ja ajettuna seisonnassakin vanhenevat ja kovettuvat ihan ajankin myötä.
olikohan 7 vuotta vanhat ja kai sen verran alla ollu renkaat,(joku mez sport touring, vain vähän kulunu) jotka sain kaverin suostuteltua vaihtamaan ennen myyntiinlaittoa ja koeajajia, ku naureskeli että 750 VFR´ssä on voimaa ku sutii ulos liikenneympyrästä - kuivalla.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
OK, nyt motoristiveljien kokemusten perusteella gummit menee alle Gikseriin.