Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Kyllähän venttiilinjouset jonkinlaista vastamomenttia nokan pyörintään aiheuttavat, samoin on sillä nokkaketjullakin jotain hitausmomenttia. Mutta joo, pyörivä massa itsessään ei sinänsä yleensä ole kovin painava nokkakoneistossa, joten ei tuo nokkaketju varmastikaan ole se ensimmäisenä "itseensä ottava" osanen tuossa palapelissä.
Noniin, järki käteen.
Kaikenhan saa rikki mitä eriskummallisimmilla tavoilla, mutta ei prätkän kone moottorijarrutuksista hajoa. (joo, joo, jotkut vanhat kakstahdit voi leipoa, kun voitelu ei toimi...) Mutuna väitän, että kovempia iskuja loota ottaa vastaan kun löysillä ketjuilla lyödään lämä tiskiin suoraan moottorijarrulta. Moottorijarrun kanssa kuitenkin toimii takarengas väännön rajoittimena. Ainakin omissa pyörissä joissa ei luistokytkintä ollut, oli takanen välittömästi sladissa jos kytkimen kanssa perseili. Bladessa ja Suitzassa onkin sitten ollut luistokytkin jota olen kyllä säälittä käyttänyt.
Blade kesti hyvin noin 50tkm josta about 8tkm rataa, eikä ducatin kytkinkään mitään oireillut sen 30tkm aikana mitä sillä tuli ajettua. Ducatin kanssa tuli vielä leikittyä moottorijarrun kanssa, koska absit ei takasen luistoja jarrulla sallineet.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Jaa, ei kaksi- tai nelitahtista pidäkkään moottorijarruttaa heittämällä suurimalta pykälältä sen maximikierroksilta sen pienimälle pykälälle!
Mutta... Jokainen saa tietysti tehdä pyörälleen ihan niin kuin haluaa, niin ja mitä tahansa haluaa.
Mutta moottorijarrutuksilla mennään, pykälä kerrallaan alaspäin. Opittu tekniikka "ison auton ratissa " joskus nuoruudessa.
Must be BMW K1200LT
Ne moottorit on kyllä mitoitettu kaikelle mitä käyttäjä sille keksii tehdä. Yleensä käytetään jopa ykköstä suurempaa varmuuskerrointakin ellei kyseessä ole kilpamoottori. Nyt järki käteen ja hereille. Toki koneen saa rikki jos potkii parista markasta väkisin ykkösen sisään ja nostaa kytkimen ja tämäkin vain siinä tapauksessa, että takasessa riittää pito vetää moottori ylikierroksille. Käytännössä tuokin olisi siis tehtävä niin, että pitää kaasun täysin auki, ettei ole pumppausvastusta.
Nykyinen kyykyn pata kestää rata-ajoa 5-15tkm ilman mitään isompaa huoltoa, joten kyllä niitä tuolla kadulla saa rääkätä ihan mielin määrin, eikä ne hajoa.
Superbike #7
Kaasarilaitteilla aika helkutisti ajaneena ihmettelen vähän tuota kommenttia kahdesta syystä:
1) Pääsääntönä kaasuttimetkin toimivat jokseenkin deterministisesti eivätkä ennalta-arvaamattomista syistä sotke seoksia.
2) Ajallisesti moottorijarrutus kestää korkeintaan mitä, äärimmäisessä tapauksessa 20 sekuntia jos oikein kovasta vauhdista tullaan, eikä siinä ajassa pitäisi kovin kummoista saada aikaan. Liian rikkaalla voisi ehkä saada tulpat nokeentumaan mutta kovin on lyhyt aika jos muuten ovat kunnossa ja toimivat itsepuhdistuslämpötilassa. Moottorijarrulla paukuttava laiha seoskaan - eli havaitusti liian laiha - välttämättä merkitse koneen keston kannalta mitään.
Olen itsekin sitä mieltä, että kaasutin on ruiskutukseen verrattuna turhan monimutkainen peli yksinkertaista bensan annostelutehtävää varten, mutta mielestäni moottorijarrutuksen välttäminen kaasarikoneella on hätävarjelun liioittelua.
Jos joku osaa kertoa tapauksen, jossa nelitahtinen kaasarikone on mennyt moottorijarrun aikana laihasta tai paksusta seoksesta särki, niin kertokaa ihmeessä ja kuuntelen hiljaa nurkassa![]()
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kauhean mustavalkoisesti täällä tunnutaan näitä kommentteja tulkittavan.
Jos sanon että "on vähän harkinnanvaraisempaa", niin ihan heti en käsitä miten tuon voi tulkita niin, että pata laukeaa justiinsa jos vähän moottorijarruttaa. Tai kun tuossa aiemmin joku muu hyvin kärkkäästi ilmoitti, että pitäisi ottaa järki käteen ja ettei kone siitä tai tästä hajoa. No ei hajoakaan, eikä kukaan kai täällä niin ole väittänytkään.
Löysätkää nyt sitä pipoa vähän ja antakaa meidän hifistellä rauhassa. Jollekulle sillä on ihan oikeasti melkein merkitystä, että kestääkö laite oman kohtelun takia 200tkm vai kenties jopa 300tkm...![]()
Kulunut kaasari, kulunut neula, kuluneet suuttimet, väärä bensanpinta, väärät säädöt yms -yhdistelmällä pyörä voi toimia kohtuudella vaikka seokset jossain erikoistilanteessa menevät täysin metsään.
Viitaten ensin tuohon edellisen viestin kommenttiini mustavalkoisista tulkinnoista... Pitäisin kuitenkin ihan mahdollisena, että moottorijarrussa pahemman kerran laiha seos voi ainakin teoriassa polttaa jo ennestään käyttöikänsä päätä lähestyvän, kenties liian pienen välyksen vuoksi hieman huonosti sulkeutuvan imuventtiilin. Joidenkin mielestä tuo reipas paukuttelu putkestakin on vain mukavaa eikä merkki mahdollisista ongelmista. Samoin en pitäisi mahdottomana sitä, etteikö liian korkealla bensanpinnalla ja väljällä neulalla voisi saada korkeilta kierroksilta koneeseen imaistua niin rikasta seosta etteikö siinä voisi huonolla onnella tulppa hajota.2) Ajallisesti moottorijarrutus kestää korkeintaan mitä, äärimmäisessä tapauksessa 20 sekuntia jos oikein kovasta vauhdista tullaan, eikä siinä ajassa pitäisi kovin kummoista saada aikaan. Liian rikkaalla voisi ehkä saada tulpat nokeentumaan mutta kovin on lyhyt aika jos muuten ovat kunnossa ja toimivat itsepuhdistuslämpötilassa. Moottorijarrulla paukuttava laiha seoskaan - eli havaitusti liian laiha - välttämättä merkitse koneen keston kannalta mitään.
Kumpikaan ei tietenkään tarkoita, että käskisin välttämään moottorijarrua kaikissa kaasaripeleissä. Vaan ihan vaan hetken miettimään, että onko kenties omassa kulkupelissä jotain oireita, jonka vuoksi asiassa voisi olla jotain huomioitavaa. Toinen lähestymistapa on se, että kalustoa korjataan sitä mukaa kun se hajoaa, eikä siinäkään ole sinänsä mitään väärää. Jokainen toimikoon ihan omien taitojen, mielihalujen, osaamisten ja kukkaron mukaan.
Laitan värilasit päähäni ja sanoudun irti mustavalkoisista tulkinnoista, luetun ymmärtämiseni kaivannee harjoittelua, onneksi nostit tämän esiin. Samoin hyvä että avasit näkökulmaasi.
Ehkä lähtöolettamuksena tässä se, että vanhahkolla kaasutinmoottorilla moottorijarruttaminen on riski, ei mahtunut tajuntaani. Toki kaikki käyttötilanteet ovat riskejä ja poikkeustilanteet aina enemmän - vanhalla kun keulit, pienempikin öljynkierron häiriö voi aiheuttaa ikävyyksiä saatikka laakereiden kokemat iskut alastulossa tehdä alustalle nannaa. Aina pahempi, jos ei ymmärrä mekaanisia vinkkejä siitä että jotain saattaa olla pielessä. Eivätpä monet uusiakaan moottoreita vinguta ikinä punarajalle asti, jokin tavanomaista suurempi riski siinäkin moottoria vaanii vaikka pitäisi aivan hyvin kestää ajoittaiset huudatukset.
Yhteenvetona, itse en yleensä ajattele piilevän vian mahdollisuutta toimivassa laitteessa sillä intensiteetillä että antaisin sen vaikuttaa laitteen normaalikäyttöön, kun vihjeitä viasta ei ole.
Viimeisestä lauseesta olen täysin samaa mieltä.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
On tää ku moottorijarrutuksestaki tehään täällä jotain insinööritaidetta..![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Niin se näkyy olevan. Minulla moottorijarrutus on normisettiä, kun tulen risteykseen tai jyrkkään mutkaan. Sopivasti pykällyksiä alaspäin ja tarvittaessa etujarrua niin, että takanen saattaa riittävän suuressa hidastuksessa nousta hieman tiestä...Sitten vaan hanaa...
![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Juu itse tulee käytettyä moottorijarrua enemmän vähemmän aina, osittain kulutus syistä(jarrut yms bensa) mutta sitten myös koska ymmärtääkseni Z1k laatikko kun on "constant mesh" tyylinen niin ei tykkää jos vaihteita survotaan alas käyttämättä silmässä jokaista ennen sitä. Hyvin on toiminut ja sitten tähä kinasteluun, jos on urpo on urpo. Moottorijarrua tulisi käyttää samantyylisellä vaihteella jolla tulisi mös kyseistä nopeutta ajettua(eli jos ett normaalisi kruisaile 60km/h ykkösellä niin ei sillä tulisi moottorijarruttaakaan). Ja itse vastaan kaasulla kierrokset jotta ei rykäse lainkaan taikka että tarvitsee luistattaa kytkintä että nappaa pehmeästi. Kuten joku mainitsi niin kyllä sen rikki saa myös jos ei oikein ymmärrä miten pyörä toimii....
Z1K -09 Ormu
Ylösvaihtamisen lisäks toi moottorijarrukin on taitolaji jos nätisti meinaa... Kytkin alas ja samalla just pienesti kaasua ja just oikeella hetkellä (kierrosluvulla) pykälä alas ja kytkin ylös jolloi moottorijarru jatkaa siitä suuremmasta kierroksista tosi nätisti moottorijarrulle...samalla kun tarjoaa etujarrua, niin on jo muutama samaanaikaan hahmotettava juttu..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Onneks näissä uudemmissa vehkeissä on luistokytkimet jo vakiona. Jarruun tullessa kevennys kytkimellä ja samaan aikaan pienemmälle nykäsy ja kytkimen päästö heti perään. Ei tartte sotkee välikaasua tuonne sekaan kun mekaniikka hoitaa luiston mikäli takanen vielä tuossa kohtaa on maassa kiinni. Tämä siis radalla, kadulla välikaasun käyttämiseen saattaa jopa meikäläisen motoriikka taipua kun ei ole niin paljon ohjelmaa jarruttamisen kanssa.
Superbike #7
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
sama tyyli, kaasulla hieman vastaan sopivasti, vapaalle just ennen pysähdystä ja jarruilla loppuhidastus soppelisti.
saman oppi eräs inttikaverikin ajoleirillä, kun mäen päällä painoi kytkimen pohjaan. tuli masi aika vauhtia mäen alas.
eikös se mene niin, että mitä paksumpi öljy, sen tehokkaampi moottorijarrutus..?![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Ja aivan oma tekniikka on mopo/kevarikavereilla, jatkuva kahvan kierrätys pysähdyttäessä joka toki jatkuu paikallaan valoissa, ilmeisesti kyse on seksuaalisesta aktiivisuudesta tai lähinnä sen puutteesta, jäänyt käsi päälle![]()
- slipping and sliding since 1982 -
Aika vekkuleita
Nyt moottorijarrutuskin on jo tabu. Sehän on hyvä tapa säästää jarrupalojen ennenaikaista kulumista.
Mitenkähän pärriin saisi väkästeltyä pakokaasujarrun?
1300cc Suzuki
Oletan, että kysyjä tarkoittaa kaupunkiliikennettä. Normaalisesti ajan kaupunkiliikenteessä 40-60 km/h vaihteella 2 tai 3. Tutkin asiaa empirian valossa tänään päivällä. Tai päivänvalossa empiirisesti. Kuinka vaan.
Havaitsin, että harvoin, jos koskaan sen kahdenkymmenen metrin aikana, jonka valoihin pysääminen ottaa, suoritin minkäänlaista rituaalinomaista moottorijarruilua, välikaasuilua taikka erikseen toimitettua alaspäinvaihtamista.
Tehtävärasti meni jotakuinkin näin: kytkin pohjaan, jarrulla vauhtia pois ja sopivaa vaihdetta (useimmiten vaihde nro 1, jos oli punaisella) sisään ja stop. Jos ei ollut stop, niin sitten kakkosella etiäpäin. Mitään erityistä vapaalla jarruttelua ei ollut havaittavissa. Tutkimukseni mukaan jarrut on etevä peli mitä tulee nopeuden hidastamiseen. Vanhalle ihmiselle.
Mitenkään juuri tähän asiaan liittyen, onhan se kiva että mennään jutuissa insinööritasolle ja on dataa tai tilastoja, mutta joskus toivoisi että mopoista poistettaisiin kaikki mittarit ja sähköiset apuvälineet, ihan kaikki. Ja jengi ajaisi mopoilla ihan puhtaasti perstuntumalla irti tästä analyyttisestä paskasta ? Siitähän on loppujen lopuksi kysymys jos mopoilusta puhutaan, irtiotosta arkeen.
- slipping and sliding since 1982 -
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)