Puimurin ohjausiskarin (ainakin vanhemman liiton) testaus paikallaan pyörässä ei ole ihan helppoa, jos ei tiiä kuinka se tehdään. Etupyörä ilmaan ja nopea liike ohjaustangolla pitäisi tuoda "vaimentimen peliin". Tuollakaan testillä ei ole ihan helppo havaita vaimentimen keskialueelle ajan mittaa syntyvää kuollutta aluetta. Tuo puolestaan syntyy öljyn tihkuessa ajan kuluessa vaimentimesta.
Virallisestihan vaimennin ei ole "huollettavaa mallia" tai siihen toimiteta mitään korjaussarjoja. Huoltaminen on kuitenkin mahdollista. Öljyn lisääminen tai kuluneiden stefojen vaihto onnistuu kun tietää miten se tehdään. Itse olin vuosi sitten tarpeeksi tyhmä ja kiireinen uusiakseni kuolleen ohjausiskarin marmoritiskillä. Hintahan on rapsakat kolmisen sataa (muistaakseni). Kun olisi tuolloin tajunnut, niin hommasta olisi selvinnyt parilla kympillä. Onneksi hamsteriluonne säilytti tuon vanhan hyllyssä.
Nyt kun alkoi tekeminen loppua otin asiakseni kunnostaa tuon vanhan "varaosaksi". Iskarin huoltamisesta löytyy erinomainen video JuuTuupista
http://www.youtube.com/watch?v=Llj1rsUJd04
Kuvaus hommasta ja vaimentimen sisuskaluista löytyy Germaaniaksi
http://wiki.bmw-bike-forum.info/inde...fer_reparieren
Oikeastaan hommassa on vaan pari kolme tietämisen arvoista asiaa tai käytännön hankaluutta:
1) Iskunvaimentimen irrottaminen - sen teleskoopit yhdistävään siltaan kiinnittävä pultti on vedetty jollain perkeleellisellä liimalla kiinni. Kun pultti tulee vielä "kuulanivelen" läpi niin sen irrottaminen on pieni ponnistus. Huollon jälkeen kukaan ei pakota liimaamaan tuota (ainakaan niin tiukkaan) - ainakaan minä en käyttänyt liimaa ollenkaan. Onpahan seuraavalla kerralla helpompaa. Alkuperäinen pultti on muistaakseni Torx-kantainen ja siihen käsiksi pääsy vaatii siis etupyörän irrottamisen ja pultin kantaa suojaavan muovitulpan irrottamisen. Jos/kun menee poraushommiksi kannattaa varoa, ettei tuhoa sitä kuulaniveltä, jonka läpi pultti menee. Iskariin jumiutuneen pultin saa irti kuumentamalla tuo kunnolla (iskarin purun jälkeen runko kiinni ruuvipenkkiin ja vaikka töhöttimellä antaa pulttiin lämpöä. Lukkopihdeillä, vastakierretapilla tmv. pultin jämä irtoaa helposti.
2) Iskarin männän päässä on ruuvi, joka pitää poistaa huollon aikana - viimeistään uuden öljyn lisäämiseksi. SE ON TIUKASSA! Sain tuon irti pistämällä kaksi lautaa vierekkäin ruuvipenkkiin, poraamalla rajakohtaan 8,5mm reiän (puolet kummassakin laudassa). 10mm:n mäntä on helppo noilla puristaa riittävän tiukasti lautojen väliin, jotta kunnon ruuvimeisselillä pystyi avaamaan ruuvin. Ruuvin/männän vedin niin kuumaksi kun uskalsin. Kuumentamisessa kannattaa käyttää harkintaa. Ruuvissa ja männän sisällä olevassa pienemmässä männässä on O-renkaat, jotka eivät ehkä liian kuumasta tykkää kovin hyvää. Sitä pikku-mäntää ei kannata hukata...
3) Ja se kolmas: Ennenkuin naputtelet uuden stefan paikalleen, muista asettaa paikalleen (kuvassa "Werden") sen pään pronssiholkki. Holkki asettuu paikalleen ainoastaan yhdensuuntaisesti ja jää sylinterissä olevaan kaulukseen kiinni.
Ja koko hommahan kasataan järjestyksessä:
- aseta vaimentimen takapään holkki paikalleen
- aseta saman pään stefa, prikka ja lukkorengas
- kierrä männän kaksi puoliskoa kevyesti yhteen pystyäksesi työntämään mäntä sylinterin etupäästä (kierrepää edellä) läpi asetetuista holkista ja stefasta.
- kierrä kevyesti kiinni männän takapäähän tuleva 13mm lukitusmutteri ja iskarin kiinnityslenkki (se jolla se kiinnittyy keinuhaarukkaan) niin mäntä ei enää irtoa / putoa sylinteristä vahingossa
- ruuvaa irti männän ulompi puolisko
- aseta paikalleen iskarin "etupään" holkki, stefa, prikka ja lukkorengas
- työnnä mäntä mahdollisimman lähelle etupäätä
- työnnä männän etupuoli läpi etupään stefasta ja kierrä kiinni männän takaosaan (Voit halutessasi nopeuttaa öljyn täyttämistä täyttämällä vaimentimen ENNEN tätä vaihetta).
Täytä öljyllä pumpaten aina välillä ilmoja ulos.
- aseta paikalleen "pikkumäntä"
- kierrä ruuvi kiinni
- testaa toiminta
Viimeksi muokannut: C-A-D; 06.12.2013 klo 20:12.
<p>2002-2014</p>
Ja piipahdin vaan sanomaan notta iskari kannattaa täyttää 5W-öljyllä. Kaikki siitä ylöspäin tekevät vaimentimesta liian jäykän oloisen. Täytettävän öljyn määrän kanssa joutuu taiteilemaan hieman. Tehdasuudessa vaimentajassa on keskialueella pieni alue, jolla vaimennusta ei ole. Vaimennus tulee peliin kun lähestytään männän liikkeen äärialueita. Jos vaimentimen täyttää "täyteen", se vastustaa koko liikeradan alueella. Tuosta kun imaisee ruiskulla hieman pois, niin vaimentimeen saa sen "herkän keskialueen.
En tullut mitanneeksi määriä tehdessäni omani. Täytin vaimentimen kuitenkin 7,5W öljyllä ja pieni etiäinen mielessäni sanoo, että meni ehkä hieman liian raskaaksi. Täytynee mitata myös tuo oikea öljymäärä jos menee öljyt keväällä vaihtoon.
<p>2002-2014</p>
En löytänyt noista sakemannin ohjeista kohtaa, että iskariin tulis jättää ilmaa, jotta "keskialue" olis herkempi. Onko niin, että tuossa bemarin iskarissa ei ole mitään säätöjä?
Itse käyttäisin mahdollisimman ohutta öljyä ja ilmaisin kunnolla, ettei vaimentamatonta aluetta muodostuisi iskariin. Näillä eväillä toimii ainakin wp ja öhlarin iskarit parhaiten.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Joo. Ei ole ohjeissa. Itse vertaan vaan tuohon hankkimaani uuteen vaimentimeen. Siinä tuollainen "vaimentamaton keskialue" on. Uusi vaimennin siis toimii ainoastaan äärialueilla ja keskialue "menee sukkana". Mitään säätöjähän tuossa ei ole ja kuten sanottua ei koko vaimennin ole Bemarin mielestä huollettavissa vaan myyvöät tiskiltä uuden, jos menet valittamaan toimimatonta.
<p>2002-2014</p>
Onko "vaimentamaton alue" totetettu mekaanisesti? Mielestäni mahdollinen ilma tulisi joka tapauksessa saada poistettua.
Tein syksyllä oman showa takaiskariin huollon ja varmistaakseni ilmauksen, niin upotin koko systeemin öljyyn. Jotta mikrokuplatkin poistuisivat, niin annoin iskarin maata nesteesä vuorokauden, jonka jälkeen suljin järjestelmän.
Tubesta löytyy myös alipainesysteemit, mutta tee se itse tehtynä, antaa öljyn ilmaantua vuorokauden. Vähän sama juttu pätee jarrujen ilmauksen suhteen. Nestettä ei tulisi ravistella ja kaataminen tulisi suoritta huolella, niin ettei ilmakuplia muodostuisi liikaa.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
<p>2002-2014</p>