Moro,
Tulin hommanneeksi tuossa kolmekymppisten tiimoilta pitkään haaveena olleen pyöräkortin.
Ja nyt vuorossa olisi sitten ajovarusteiden hankinta ja joutuupa sen pyöränkin ehkä vielä tälle syksyä hommaamaan.
Joten kaipailisin hieman kokemuksia kypäristä.
Hinta haitarina ois joku tommonen 300-400euron kypärä ja nyt alennusten aikaan siihen hintaan rupee samaan ihan hyviä kypäriä (ovh.500e).
Itse olen päässyt testaamaan ajossa HJC R-PHA10 kypärää, jota olen kuullut aika paljon kehuttavan.
Mutta ainakin näin äkkinäisen korviin moottoritiellä ilmanvirtaus humina kuului aika paljon.
Sittemmin kävin sovittelemassa Suomyn Vandal kypärää, jonka saisi nyt myös about 300euron hintaa, mutta itselleni se on ihan tuntematon merkki joten jos siitä myös saisi käyttäjien kokemuksia. Kyseistä kypärää en pääse testaamaan ajon aikana ennen ostoa.
Hiljaista kypärää ei olekaan, kaikissa ilmavirta synnyttää kohinaa pyörämallista riippuen enemmän tai vähemmän. Myös hiljaisiksi mainostetuissa Schubertheissä, jollaisella itse ajelen. Korvatulpat on paras ratkaisu jos ajelee vähänkin pidempään moottorinopeuksilla. Korvatulpista löytyy paljon juttua tältä palstalta.
Ja onnittelut kortista. :-)
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Jos sulla pyöreä pää, niin hyvä vaihtoehto on arai.
Jos taas soikea pää, niin hyvä myös shoei. Ei voi pahasti metsään mennä noilla
valinnoilla😜. Käy tietty kokeilemassa.
.....Teoista mies tunnetaan!
Moto morini corsaro 1200 '09-ex
Z1000 ´07-ex
Jos on munapää Shoei xr1100 kannattaa koittaa. 300e sis toinen visiiri ja 1 pinlock (3 vuotta sitten kun ostin). Jos HJC sopi Shoei tuskin.. Jos oisin rikas, päähän tulisi saman merkin GT air.
Ruma ketjun lainaus mutta jos jollakulla on ehdottaa munapäälle kypärää kuulisin mielelläni. Koitettu HJC, marushin, arai, Schubert, shark useita malleja. Ei istu ei.
Vai otanko samanlaisen![]()
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Eipä oo itellä Suomysta kokemusta mutta kyllä se ihan hyvä merkki vissiin on, ehkä vaan vähän tuntemattomampi.
Ja tuo Vandal malli on saanu näköjään 5 tähteä SHARP:in testissä eli kyllä se ainakin sen kypärän tärkeimmän funktion hoitaa. Tuolta SHARPIN sivuilta kannatta noita turvallisuus testejä kans katella: http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/suomy-vandal
Ai niin ja suosittelen kahtomaan aurinkovisiirillä olevia kypäriä, ite en ainaakaan osais enää olla ilman kyseistä kapistusta![]()
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Sovita kypärä sen mukaan että painaako se mistään. Sitten kun ei paina, niin se alkaa olla siinä. Onnellinen se jolla on valinnanvaraa, mulle esim toi Arain pyöreä on se oikea, voi pitää päässä tunnista toiseen eikä paina. Paitsi että painaa… Kokeilin Org-Summermeetingissä siellä esillä olevia kypäriä, ja johan oli kevyt… VAan painaa otsaa ja korville ei jää tilaaylhäältä.
Meluttomuus on plussaa, mutta toissijaista. Tulpat pitää olla jos ei melua kestä (kuten mä).
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
HJCllä näky olevan joku malli jossa oli tää integroitu aurinkovisiiri, joka siis korvaa aurinkolasit (jos tätä tarkoitit?), mutta siinä se ei ainakaan toiminut edes testimielessä, saati sit tuolla tien päällä ja tärinässä. Kys. kypärässä se oli toteutettu jousella ja se visiiri ei tahtonut pysyä alhaalla vaan rämpsähteli aina takas ylös..
Toinen missä testasin tätä niin olisko ollu Airoh, jossa oli mekaanisesti käännettävä vipu kypärän sivussa. Se vaikuttu huomattavasti toimivammalta. Mutta liekkö millanen merkki tämä Airoh?
Tulpat korviin ja alle hyvät renkaat!
Lahjakortilla..
Melua vastaan voi taistella tulpilla, joten mun mielestä tärkein ominaisuus on istuvuus päähän. Mulla oli HJC ekana kypäränä, eikä mulla siitä ole muuta huonoa sanottavaa, kuin että ei sopinut mun pään muodolle. Se otti samasta kohtaa kiinni kuin Arai, eli puristi otsasta. Sen jälkeen on ollut Shoeita: XR1000, XR1100 ja nykyään X-Spirit II.
Yksi mietinnän aihe on myös kypärän toiminta oman pyörän ilmavirtauksissa. HJC ei toiminut kunnolla, vaan kypärä otti häiriötä ilmavirrasta, jolloin pää tärisi kun pää oli normaalissa ajoasennossa. Vähän päätä kääntämällä virtaukset muuttui, eikä tärinää enää tuntunut. Shoeissa ei noita ongelmia ole ollut.
Tärkeintä on mun mielestä kuitenkin istuvuus päähän.
Viimeksi muokannut: Juutana; 08.09.2013 klo 00:51.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Ostat sellaisen kypärän joka istuu päähän hyvin ja joka muuten vastaa haluamasi ominaisuuksia, meluun/melottumuuteen ei mielestäni kannata erityisesti kiinnittää huomiota koska ennen pitkää alat kuitenkin käyttää korvatulppia, sellaista kypärää ei kai vielä tehtykään jossa ei pitemmän päälle huminat/vinkunat alkaisi vi maan...
Jos on mahdollisuus koeajaa kypärää, kiinnitä huomiota siihen miten ilma pyörteilee kaulan/niskan seutuvilla.
(itselläni on HJC:n hieman halvempi malli ja vaikka onkin päähäni istuva ja jossain testissä varsin suojaavaksi todettu mutta niskan kohdalla toppaus on rakennettu niin että toppauksessa niskan kohdalla on pienet raot/saumat, tämä aiheuttaa vetoa kypärän sisään (varsinkin jos ilma-aukot on auki) niin että niska/takaraivo kylmettyy...
Viimeksi muokannut: collikka; 07.09.2013 klo 22:11.
juuri nyt pyörätön
Mulla Shoei X-Spirit, oon kyllä tykänny. Ihan loistopotta mun kaaliin. Tosin ei kyllä hiljainen mutta oikeasti hiljaisia kypäriä ei ole, ainakaan en ole törmännyt.. Tulppia kehiin pitemmille nopeammille lenkeille!
- Hullu saa olla muttei tyhmä
Ekaa kypärää ostavalle ei merkillä ole mitään väliä. 300-400 ecua on jo niin iso raha että mitään ihan paskaa ei tule vastaan. Kypärissä on toki eroja, mutta ennenkuin keräät jonkinlaista kokemusta et voi todella tietää mikä on itsellesi tärkeää. Kuten huomasit tässäkin ketjussa jengi toki suosittelee mutta suositukset tulee heidän omista mieltymyksistään. Toiselle aurinkovisiiri on ehdoton vaatimus kypärässä, toiselle turhake. Sama kypärä on toisen mielestä hiljainen, toisen mielestä meluisa.
Niinpä sun kandee kiertää kaikki kohtuuvaivalla saavutettavat liikkeet läpi, sovittaa kaikki liikkeen mallit, että löydät sellaisen joka muodoltaan sopii sun päähän perfecto. Ja kuunnella myyjän selostuksia että ostaisit oikean kokoisen. Yleisin miina on ostaa liian iso kypärä. Toki istuvuuden lisäksi voit sumealla logiikalla huomioda muitakin ominaisuuksia.
Et voi valita väärin, sillä jos satut valitsemaan mallin josta et kymmenien tuhansien kilsojenkaan jälkeen löydä mitaan valitettavaa niin silloin se on ollut hyvä ostos. Jos taas kokemuksen myötä huomaat jonkin asian kypärässä ärsyttävän, niin silloin olet halvalla (300-400 e) oppinut jotain uutta.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Komppaan täysin. Jos kypärä ei istu, ei ole ollenkaan hauskaa tai sitten se pyörii päässä. Jos ei heti päähäsi istuvaa löydy, ei kannata luovuttaa ja ostaa vain "jotain". Hommasin juuri uuden potan, ja lukemattomista kokeilemistani malleista vain yksi sopi just eikä melkein pollani kanssa yhteen.
Jos smikke tiedät pääsi muodon, täältä voit tsekkailla alustavasti mahdollisia malleja:
http://www.webbikeworld.com/motorcyc...met-shapes.htm
Kysy myös itseltäsi tarvitseeko nuppisi paljon tuuletusta, onko pika- vai solkilukko sulle oikea, entä visiirivalikoiman tärkeys, sisuskalujen pestävyys, jne. Sitten vaan kahlaamaan testejä netistä
Onnea etsintään!
Kyparaan renkaat? Tama oli uutta...
Tarkeinta on etta se ei paina, hierra, kutita, ahdista. Pitkalla matkalla pienikin kiusa kasvaa isoksi. Kyparan sisus muotoutuu paan mukaan jonkin verran. Siksi himpun tiukka on yleensa viikon jalkeen sopiva ja mukavan loysasta tullut liian iso.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Merkillä on väliä! Shoei ja arai ovat viimeistelyltään, käytettävyydeltään ja kestävyydeltään ihan eri maailmasta kuin tuntemattomammat valmistajat. Niinkin yksinkertainen asia kuin tiivis visiiri löytyy vain harvalta valmistajalta. Itsellä ollut agv, caberg, marushin arai,shoei hjc ja jne pottia ja arain ja shoein tekeleet ovat niitä jotka oikeasti kestävät käyttöä ja loistavat pienillä yksityiskohdillaan.
Integroitu aurinkovisiiri on oikeasti hieno keksintö. Itse olen suunnitellut shoei qwestin korvaajaksi shoei gt airia...
Niinkuin aikaisemmin jo mainittiin niin kypärän tulee istua hyvin päähän.
Joo, tiivistä visiiriä ei oo viä tehtykään...................
Mutta suurin humina,kohina ja metelihän tulee kypärän leukaosan alta. Jokainen kypärä on helvetin hiljainen kun nostaa hartioita ja painaa leukaa alas että siltäosin on tiivis paketti.
Kuka sitten jaksaa kauaa siten ajella niin se on eri asia.
Ex Kawasaki KLE 500
Ex Yamaha Super Tenere 750
Ex Kawasaki ZR7-S
Ex Yamaha FZS1000
Ex Suzuki RF900R
Ex Yamaha FZS1000
Suzuki GSX1400
Jokainen kypärä on hiljainen kun käyttää tulppia , en tajuu jengiä jotka ajaa ilman , kun kerran tottuu ni ilman tulppia ajo on ihan syvältä
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin
Triumph Rocket
Suzuki B-King
Suzuki Hayabusa
Agusta
Kawasaki ZZR
Kawasaki 800
Honda Goldwing 1800
Kawasaki ZZR
MV Agusta
Tulpat on kyllä helppo ja hyvä ratkaisu saada "pärekori" hiljaisemmaksi.
Aika harvalla kuitenkin on se tilanne, että laadukaskaan kypärä istuu täydellisesti omaan nuppiin.
Äkkiseltään hyvä ja hiljaiseltakin tuntuva (laadukas) stanupotta tuunaantuu ihan uusiin ulottuvuuksiin
kun vaivautuu pelehtimään alaosan istuvuuden ja tiiviyden kanssa. (etuosa, sivut, niska)
Pienetkin puutteet alaosan istuvuudessa/tiiviydessä tahtovat vielä kertaantua vaikutukseltaan
pakettiin "epäsopivan" kauluksen myötä. (takki-kauluri-ym)
Visiirikin on "laatikosta" yleensä vähän sinnepäin ja kun sekin on nysvätty kunnolla
tontille ja tasaisen tiukkaan kiinni- asennossa..... ja taas hiljenee lisää
Jos kuski-mopo paketti vielä jostain oikusta sattuu olemaan sellainen, että ruukku keikkuu
pääosin puhtaassa ilmassa, ei rehellisesti arvottaen kauheasti suomiladuilla (alle 140-150)
innosta alkaa "korjaamaan sellaista mikä ei ole rikki".
Todetaan nyt vielä.... ennen kuin "kaikelta suojelijoiden eliitti"käy kimppuun, että
käytän kyllä... ja olen aina käyttänyt.... erilaisia "suojaimia"..... tosin hieman käytännön harkinnalla....
ja vastoin nykyisin "absoluuttista totuutta". No problem edelleenkään, vaikka 100%:n varmuudella
pitäisi olla umpikuuroutunut jo 30 vuotta sitten. Jossain vähän mättää jonkin verran..... ihan yleisesti
kaikissa "turvallisuuteen" liittyvässä markkinoinnissa ja perustelussa.... niin hyviä asioita kuin ne onkin.
ilmiömäisen tuurin piikkiin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Airohin kypärään tuli mukana sellainen nahkalärpäke jonka voi kiinnittää leuan alle. Hiljensi ihan pirusti kypärä melua.
Mun airohissa on ainakin tiivis visiiri. En ole ainakaa koskaan huomannu että ilma tai vesi tulis sisään. Toki sen joutuu kunnolla painamaan kiinni...että asettuu tiivistettä vasten kunnolla.
Nyt n.10000 km ajanu airoh päässä ja erittäin tyytyväinen olen ollu. Korva tulppia joutuu käyttämään niinkuin muissaki merkeissä yleensä.
Honda Varadero -01
ex:Suzuki GSX 600F -98
ex:Yamaha TZR 125 -91
Tosiaan mikään kypärä ei ole äänetön ja tulppia kannattaa käyttää varsinkin pitemmillä matkoilla ettei pää humise illalla.
Mun kuuppaan sopii parhaiten shoei ja kriteerinä oli pinlock ja aurinkovisiiri (joka tulee tarpeeksi alas), eli valinta oli aika selkeesti gt-air. Tämä kesä ajettu kyseinen potta päässä enkä vaihtais pois.
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Schuberth C3 on myös leuan alta tiivis. Varmaan noissa keulaporttimalleissa on kaikissa leuka tilkitty koska pään mahtuu pujottamaan avattuun kypärään muutenkin. C3:ssa tosin on heikohko tuuletus, tätä on parenneltu C3 Pro -mallissa. Muutoin loistopotta pallopäälle ja varaosiakin löytyy lähes joka mopokaupasta - esim se yläilma-aukon avausnippelikin löytyi rmheiholta suoraan hyllystä kun omani ukkoskuurossa hukkasin. Rahamiehille löytyy tuohon audiokaulus jos radio tai juttelu kiinnostaa (SRC-systeemi).
Ominaisuuksista pinlock ja aurinkovisiiri on hyödyllisiä, kannattaa istuvuuden ja tiiviyden lisäksi varmistaa ne. Ja avattava kypärä on kätevä tankilla tai muuten pysähtäessä, ei tarvitse ottaa pois päästä, tosin kyllä ilmankin pärjäisi. Väreistä oli joskus juttua täällä(?), ja joku linkitti tutkimuksen jossa valkoisella kypärällä ajeltiin vähemmän kolareita kuin mustilla, eli ilmeisesti värilläkin on väliä.
K1200GT & 701Enduro
Itselläni on ollut nyt käytössä neljättä kautta Suomyn Vandal, eikä miulla siitä sen suurempaa pahaa sanottavaa ole. Edellinen kypärä oli Shoein Raid II, joten vertailukohtaa ei tämän enempää ole. Jotain plussia ja miinuksia voin em. kypärien väliltä toki listata:
Shoeissa parempaa oli visiirien vaihto -systeemi. Vaikka Suomyssakin on pikalukitus, niin Shoein versio oli mielestäni hieman helpompi käyttää. Samoin tällaisena rillipäänä on annettava plussaa Shoein kypärän pehmusteissa olevista silmälasien/aurinkolasien sangoille tehdyistä kanavista/halkioista. Miinusta Shoeissa taas oli liika tila leuan edessä, joka aiheutti jatkuvan ilmavirran/tuulen kypärän alta suoraan naamalle. Mutta, nämä tällaiset asiat taas ovat niin yksilökohtaisia, että siinä missä itselleni Suomy istuu omaan päähäni paremmin, jollekulle toiselle taas Shoei (tai ihan mikä tahansa muu merkki) on parempi.
Lisäys: Melutasossa en huomannu Suomyn ja Shoein välillä eroa. Eikä kumpikaan ole päästänyt vettä sisäänsä. Ihan totaalisessa kaatosateessa en tosin ole muutamaa kilometriä pitempään koskaan ajanut, mutta ihan kuivana on kypärän sisus niinä kertoina kestänyt. Ainiin, ja yksi pieni miinus Suomylle siitä, ettei sen visiireihin ole saatavilla PinLockia. Ihan hyvin kyllä tosin olen ilman sitäkin pärjännyt...
Viimeksi muokannut: Jetamio; 08.09.2013 klo 23:06.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. " -Albert Einstein-
Kawasaki Er5 -99 -> Yamaha FZ6S ABS -07 -> Suzuki GSX-R750 -08 -> Yamaha FZ1-S -06
Edellisten lisäksi XLite on käsittääkseni kokeilemisen arvoinen merkki. Omia kokemuksia ei tosin ole.
Harkitsin kypäränvaihtoa, nykyinen Shoei XR1000, kunnes ostin Ebaystä tuon "Chin Curtain"- läpyskän siihen leuan alle noin 15 eurolla, nyt tuntuu kuin olis uus potta kun niin paljon ajomukavuus parani.
Z1000 -07
Kävin tänään vuorostaan testaamassa tämän paljon kehutun Shoei XR1100:n.
Äkkiseltään testattuna ihan hyvin passas meikäläisenkin nuppiin, ehkä vähä enemmän puristi poskista, mutta se olikin uusi kypärä, kun taas testaamani R-PHA10 oli koeajokypärä, että varmasti sekin siitä tekeytyis vielä.
Sain tingattua hyllyssä olevat graafiset kypärät 440euron hintaan (joka on ~50e enemmän kuin HJC).
Jätin kypärät ainakin vielä sinne hyllyyn, kun en osannut päättää kumpaanko sitä päätyis... R-PHA10 vs. XR1100.
Harmi kun ei pääse kys. kypärää testaamaan ajossa![]()
Itelläni on Shark RSXi ja persläpi niin ei tartte pitää korvatulppia tai sit oon kuuro, tosin kyllä ainakin venttiilien naputuksen kuulen. KOKEILE KAIKKIA MAHDOLLISIA ja huomioi myös se että kuinka lähellä se nenä on etureunaa.
Jos on uutena kaupassa lähellä niin vähän käytettynä ja satasen vauhdissa se nessu on ihan varmaan kiinni siinä etureunassa ja se sitten häiritsee.
Ostin loppukesästä elämäni ensimmäisen umpikypärän, Allrightin tarjouksesta (339e > 169e) HJC FS-11 aurinkovisiirillä. Aurinkovisiiri pysyy hyvin paikallaan, ehkä kokeilemasi versio oli susi? Tuo HJC oli ainoita jotka sopivat päähän (toinen oli Shoei Qwest, toinen Schubert S2) ja budjettisyistä valitsin tuon FS-11:n. En ole katunut, edelleen hyvä kypärä. Hiljaisuudesta en tiedä, ei ole varsinaisesti häirinnyt.
Viimeksi muokannut: juhui; 09.09.2013 klo 22:14. Syy: Lisätty kypärän merkki