Uuden kypärän poskipalojen tiukkuudesta olen mielestäni saanut yhdeltä myyjältä erinomaisen kommentin. Hän sanoi, että jos pystyt syömään purkkaa niin poskipalat ovat liian väljät.
Aloittelevana motoristina itsekään en silloin tuota oikein sulattanut, mutta näin jälkeen päin täytyy todeta, että oikeassa hän oli. Se oikeasti vaikuttaa käyttömukavuuteen yllättävän paljon, että kypärä istuu poskista ja leuan sivulta riittävän tiukasti.
Itsellä on nyt takana neljässä kesässä reilut 40tkm pyörän selässä, ja kolmas kypärä menossa. Oppirahoja tuossakin on maksettu... Ensin Arai Viper, sitten Arai RX7GP ja nyt Arai Tour-X4. Sinänsä ensimmäinenkään ei huono ollut, mutta liian väljä tuli ostettua. Tuo RX7GP on edelleen kakkosena käytössä, koska tuulisella säällä tuon X4:n muuten paras ominaisuus eli kunnon aurinkolippa ei aina miellytä. Samoin jos tietää vaihtavansa tumman ja kirkkaan visiirin välillä kesken päivämatkan, niin tuo RX7GP:n pikalukollinen visiiri on vaan niin paljon helpompi.
PS. Mitä mitoitukseen tulee, niin hieman ihmettelen jos sekä XR1100 että R-PHA10 ovat istuneet päähäsi hyvin. Nimittäin itselleni tuo Shoei on sivusuunnassa väljä mutta R-PHA istuu hyvin. Oman kokemuksen perusteella uskallan kyllä kannustaa testaamaan myös Arain kypäriä jos tuo R-PHA10 oli päälaen muodon puolesta sopiva.
Joo niin, noista sisäosista: jos on kovin pullea- tai kaitaposkinen, niin joihinkin malleihin on tarjolla eri kokoisia poskipaloja. Itse en ole näin pitkälle hifistelyssä mennyt, enkä vaihto-osien hinnoista tiedä. Mutta tuollainenkin mahdollisuus on olemassa.
Täältä löytyy video kypärän oikean istuvuuden testaamisesta.
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Jep, Araihin ainakin saa sekä "sisähattua" (ohimot, otsa, takaraivo) että poskipaloja eri vahvuuksilla. Riippuen kypärämallista yhden koon pienempi tai suurempi kypärä on itse asiassa täsmälleen sama kuin naapurikoko, mutta varustettu vakiona eri pehmusteilla. Poskipalasarja maksaa nelisen kymppiä, sisähattu viitisen kymppiä hieman kaiketi mallista ja kauppiaasta riippuen.
Minulla kans olis uuden kypärän tarve ja tuo R-PHA10 kyllä tuntui hyvältä vaan en vielä ostanu kun pitää käydä isommilla kylillä kokeilemassa muita laatumerkkejä.Pari sharkkia on ollu (Evoline ja Openline) mut ne oon antanu muksuille mopokypäriks.Nyt on itellä Lazer Bayamo Z line sellanen 99 e potta Motonetistä.Siitä en ole kyllä löytänyt mitään testejä mistään mut tuntuu ihan mukavalta päässä.Vaikka tua potta on uusi niin ajattelin santsata kuitenkin laadukkaampaan.Jos sais jostain tarjouksesta edullisesti jonkun huipputuotteen joka tietty sopii päähänkin![]()