Päivät
Bemarin jarrujen huutomerkki ei vilku kun käynnistää. Kun liikutat pyörää niin valo alkaa vilkkua.
Tämä ilmiö poistuu kun on ajettu jonkun matkaa (moottori normilämmöissä - suunnilleen) kun pysäytät koneen ja startaat uudestaan. Sen jälkeen saapi ajella kuumalla pyörällä vaikka päivän. Seuraavana aamuna sitten samat kuviot alusta.
Olisko jollakin vastaavaa kokemusta ja sitä myöten vinkkiä ratkaisulle tai ideaa, kunka ongelmaa lähtis ratkaisemaan.
Ferdinand
Onko tarpeeksi nestettä?
Kawasaki ZZR 600 -92
Menee nyt keskustelun ja osanoton puolelle, kun itellä ei oo servollisia jarruja. Eiköhän Pozo tai joku foorumilla pyörivistä uudemmalla LoTjalla ajelevista kommentoi aika pian. Perusasioita: Ohjekirjasta tietty lunttasit tuon varoituskolmion merkityksen / mahdollisen vilkkutaajuuden merkityksen? Toimiiko Servot tuota kolmion sammumista odotellessa? Ettei vaan olisi akku menossa ja ABS oirehtisi kylmäkäynnistyksen jälkeistä matalaa jännitettä. LT:hän syö akkua kuin näkkäriä. Tuntematta millaisen vikakoodin/vilkkusekvenssin aiheuttaa, mutta aika perusjuttuja on myös ollut herkkyys noille pääsylinterien nestetasoille. Kait melkeen tyypillisimpiä vikavalon vilkuttelun aiheita akun jälkeen.
Jos mun pitäisi lyödä vetoa/arvata, sanoisin, jotta akku on uusimista vailla...
<p>2002-2014</p>
kiitti
tässä mallissa ei ole mun mielestä ole vielä servoja (verrattiin yhden kaverin kessuun ja siinä oli servomoottorit niin eri äänet pitää)
on kyllä tää merkkija malli uusi tuttavuus ja nyt opetelaan vasta näitä juttuja, niin täytyy kysella kokemuksen ääniltä, jos joskus itekin viisastus
mulla ei ole suomen eikä englannin kielistä ohjekirja vaan saksalainen ja se kieli ei nyt oikeen taitu
koitin etsiä netistä mutta eipä mun silmiin tieten sattunut, josko joskus. huoltomanuaali kyllä on
eli vilkkumisella ja sen rytmilla saadaan jotain infoa ulos???
pitää vielä tarkastaa noi nestepinnat
akku kestää kolmisen viikkoa ilman käyttöä starttikuntoisena, mutta sitten ei käynnisty
pitääpä vielä otta jännite seurantaan kanssa
Ferdinand
Ferdinand
Kyllä 2003-mallisessa servot pitäisi olla. Helpoin ulkoinen tunniste on se, että jos jarrusatuloissa lukee BMW, on kyseessä servollinen vempele. Servot tulivat muistaakseni vuosimalliin 2001. Myös tuo "Huutomerkki"-kolmiovalo kertoo, että kyseessä ei ole ABSII. Servopumpunhan kuulee kun jarruun koskee. Nestetasojen tarkkailu tuli myös vasta näihin servollisiin vekottimiin. Helpoin tapa saada tietää mistä on kyse, on kytkeä GS911 (vikakoodien lukulaite) tuohon kiinni ja katsoa mitä koodeja on muistissa. Löytyykö tutuilta? Pääkaupunkiseudullakin noita on minulla ja muillakin. Eli jos täällä päin vaikutat, niin pistä vaikka PM'ää, niin katsotaan.
<p>2002-2014</p>
Vuoden 2008 manuaali sanoo seuraavaa ABS:n vikakoodeista:
![]()
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Moro
Onhan siellä jarruissa BMW logot eli sitten servotkin vaikka kahvaa painaessa ei juuri servomoottoriääniä kuulukaan pieni ääni kun kahvaa painaa.
Vikataulukko on sama kun 2008 mallissakin nyt mulla kielellä josta jotai tajuun..kiitti.
Lukijaa ei kyllä ole ja enkä kainuussa tulle ketään joka omistais.
Pitäneekö semmotinen laittaa???
Kun noita koodeja katson niin vilkkuva ! Kolmiossa 1Hz tarkottaa nestepintoja joten täytyy illalla lisätä.
Tässä kun käynnistelin niin tulipa ahaa elämys. ABS valo ei pala virrat päällä ollessa....pitäs ilmeisesti palaa.
No lamppu onko hyytynyt?
Tarkastettava tai sitten tämä saattaapi mennä jo mielenkiintoiseksi.
Miten tuon kojetaulun saapi kohtuuvella pois ja lampun tarkastettua. Ei ole vielä tullu sitä purettua?
Akkujännitteet taitais pysyä kohtuullisena päivän seisonta muutaman astteen lämpötilassa piti jännitten 12; 5V
Notta tämmöstä
Ferdinand
Ferdinand
Yhä edelleen: Ylivoimainen ABS-häiriöiden syy on (vanheneva) akku, jonka jännite painuu startissa liian alas. Erityisesti noi sun pyörän oireet viittais siihen. Eli jos "lämpöstartin" jälkeen ongelmia ei ole, olen kyllä hyvin varma siitä, että ongelma on akussa, joka on alkanut luovuttaa. Kylmästartissa akun jännite painuu alle hyväksyttävän rajan ja turvallisuussyistä järjestelmä rajaa ABS:n veks. Toinen melkein yhtä hyvä kandidaatti on noi nestetasot.
Mittaripolttimoille pääset pikkuhommalla
Purat kaatumarautojen päällä olevat muovit (5 ruuvia: 4 alla, 1 takana)
Purat wingletit peilien alta (kolme ruuvia/ilmanohjain)
Purat vilkut (ruuvi/vilkku)
Purat pienen katepalan hanskalokeron alta (2 ruuvia)
Purat sivukatteet (9 ruuvia / kate)
Poistat tuulilasin (ne kromilistat lähtee vääntämällä keskiosaa ulos, niiden alla 2 * 2 mutteria)
Poistat tuulilasin alla / keulaosan päällä olevan katteen
- 2 ruuvia etuosassa
- 2 ruuvia takaosassa
- 2 ruuvia tuulilasin kannakkeiden takana (sivuttain)
- 1 ruuvi (ja se tärkein) piilossa kartanlukuvalon alla (poista kartanlukuvalo, niin pääset ruuviin käsiksi)
Ja sitten onkin jo mittareiden takaosa näkösällä.
Jos teet tuota ensimmäistä kertaa, varaa aikaa 2 - 4h. Vanha LoTjakuski tekee tuon polttimonvaihtoineen tunnissa![]()
<p>2002-2014</p>
Kiiitos ohjeista
Katteita olen jo treenannut joten lähtee...
Tuo mittaritaulu oli uutta ja tuli tosi tarpeeseen.
Eikös niin että ABS valo palaa virrat päällä tässäkin.
Alotan kuiten jarrunesteistä....ja polttimosta????
Katotaampa miten äijän käypi
Ferdinand
Ferdinand
Tuossa jo tulikin päteviä ohjeita noiden servojarrujen mytologian selvittämiseen, mutta kiinnitin huomiota tuohon ylläolevaan lausumaasi.
LT:ssä on oikeastaan ihan pakollinen varuste akun ylläpitolaturi. Siellä on ajonestoa, radiota ynnä muuta hituvirran ryöstäjää, jotka kuivattaa akun kuin akun parissa kolmessa viikossa ilman ylläpitolaturia. Ja jos akku on hilkuillaan, niin sitten tuo jarruservokin rupeaa pottuilemaan.
Jos sitten menee akkuhankintaan, niin oman kymmenen vuoden ja monenlaisten geeli- ja loiskeakkujen jälkeen olen ottanut lusikan kauniisen käteen ja käyttänyt Odyssey PC 680 AGM -akkua. Nyt jo neljäs vuosi menossa ja jotkut mopottimeni tuntevat tietävät, että akku on aika kovilla...
http://akkunetti.fi/lyijyakut/odyssey-battery-mp-ralli
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Ihanan halpaa158€
<p>2002-2014</p>
Moro jälleen
No sivupaneelit lähti siinä samalla rytinällä ei siinä ongelmaa. Polttimo löytyi. Huono kontakti...tahallaan vai miten tehtynä.?
Jarrunestettä etupiiriin lisätty.
No joka tapauksessa nyt kun kytkee virrat abs vilahtaa neljä kertaa nopeasti sekä huutomerkki samuu ja sitten alkaa abs vilkkua hertsin tahtiin eli abs ei ole käytettävissä tulkitsen. Tosin en tiedä mitä tapahtuu kun lähtee ajamaan.
Onkohan nollatava abs eloktroniikkaa tai jotain vaiko onko lisää ongelmaa tiedossa. Akku tieden huomioituna.
Ja onko muuta konstia kun päätteellä esim gs-911?
Jos vielä saisi kokemusta kuulla rookie
Ferdinand
Viimeksi muokannut: Ferdinand69; 23.04.2014 klo 22:40.
Ferdinand
Moro
Koitin lueskella rider manuaalia ja jos nyt ymmärsin oikein niin abs valon tulisikin vilkku 1Hz:n tahtiini siihen saakka kun nopeus kasvaa 5 km tunnissa.
Sisäinen diagnostiikka testi menossa.siihen saakka.
Lienenkö ymmärtänyt oikein.
Pitää kasailla huomena ja kokeilla.
Ferdinand
Viimeksi muokannut: Ferdinand69; 24.04.2014 klo 09:15.
Ferdinand
Jotain vastaavaa valon vilkkumista ollut joskus mullakin Lotjassa. Helpotti kun lisäsi jarrunestettä takasäiliöön. Ja nimenomaan molempiin! Ainakin '01 mallissa siinä on kaksi säiliötä vierekkäin. Ei välttämättä huomaa, jos ei tiedä katsoa tarkasti.
Moro
Juurikin niin takana kaksi säiloötä ja katteissa tarkastusikkunasta näkee takimmaisen.
Samoin lisäsin ainetta kaikkiin säiliöihin ja vika tuli takaa etummaisesta säiliöstä ja siellä olevasta anturista. Nyt ei ole sitten vilkkunut. Onnex.
Kiitokset vinkeistä tuli tarpeeseen.
Ferdinand
Ferdinand