Elikkäs uudet renkaat on tilattu ja vaihto tapahtuu maanantaina, mutta siihen asti pitäis vielä selvitä tuolla täysin puhki kuluneella takarenkaalla. Pitäiskö vaan suosiolla jättää pyörä kotiin vai uskallanko ajella varovasti kaupunkinopeuksia?
Saattaa kestää 100km varovaista ajoa. Tai sitten ei. Itellä kerran ollut sama tilanne ja hyvin nopeasti tilanne paheni ajaessa lyhyenkin matkan. Eipä voi oikeastaan ajamista suositella.
Honda CB1000R
Kokeile sitä kohtaa lyijykynällä tai vastaavalla, niin huomaat miten pehmeä se on.
Minä ajaisin rengaskauppaan, jos se ei ole kovin kaukana.
Itse jouduin jättämään viime vuonna kaksipäiväisen tourinki-keikan jälkimmäisen päivän lyhyeksi, kun takarengas kului silmissä pois alta. Ajelin sitten Imatralta rauhallisesti pienempiä teitä pitkin Espooseen (muiden kiertäessä mm. kuninkaantien mutkat) ja matkan aikana rengas ryhtyi vielä vuotamaankin. Voin sanoa, että varsin keljua ajella loppumatkaa. Kotona rengas näytti tältä:
Ajanko jatkossa moisella renkaalla / lähdenkö reissuun, jos arvon hieman jo lähtiessä renkaan kestävyyttä?
En.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Itsellä viime kesänä meni takanen kankaille ja samalla katosi kyllä kaikki ajo-ominaisuudet. Varovasti valutellen kotiin ja seuraavana päivänä uutta kumia alle. Kyllä niitä renkaita löytyy useammasta liikkeestä ihan hyllytavarana eikä muutaman kympin takia kannattane riskeerata.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
En voi kuin ihmetellä kuinka loppuun mp:n renkaat ajetaan. Ei tuossa ole mitään järkeä. Miettikää nyt kuinka käy kun terävä hiekoitussepeli uppoaa renkaaseen kuin kuuma veitsi voihin. Kyllä katsastus olisi hyväksi moottoripyörille, olisi edes renkaat paremmassa kunnossa.
Itsehän sinä maksat jos sattuu pyörä heittäytymään rengasrikon ja oman t******n takia. En kyllä tosin ymmärrä miten kukaan voi ajaa takarenkaan räteille asti, onhan siellä renkaassa ne TWIt mistä näkee renkaan kunnon jos ei muuten erota.
Taivas saa odottaa
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
se voi puhjeta pienestäkin kivestä jos on kankaalla, sen kankaan alla on vain polkupyörän sisärenkaan verran kumia. Lisäksi renkaassa ei ole mitään ryhtiä muutenkaan enää jos keskusta on noin loppu.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
On muuten aika liponen tuollainen rengas jossa ei ole kumia asfalttia vasten.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Toimiva systeemi on ollut tilata talvella renkaat kesää varten ja vaihtaa renkaat silloin kun tarve ilmenee. Jää kesällä rengas rahat bisseen ja jne. Tosin olen laittanut uudet nakit tilaukseen kun varastossa olevat on mopottimen alle siirtynyt.
Tälläkin hetkellä varastossa odottaa 2x misukan pr2 sarjaa kesän ajoa varten. Omaa ja mamman pyörää varten.
Tietenkin ne tilaa hieman vie mutta onneksi on sen verran varastotilaa olemassa.
Alkuperäiseen kysymykseen: kukaan tuskin voi sanoa kuinka pitkälle jo loppuun kuluneella renkaalla pääsee. Voi hajota jo ensimmäiseen risteykseen tai tarjota satoja kilsoja ilman ongelmia. Oman kokemuksen mukaan ainakin contin renkaat kuluvat loppuvaiheessa todella nopeasti. Lähtiessä iltalenkille ok urat vielä jäljellä ja kotona rengas onkin jo ihan loppuun kulunut about 200km matkalla...
Juu ei paljon kannata enää ajella. Olen tehnyt noiden renkaiden lopun ajoista semmoisen havainnon että kun keskelle alkaa ilmestyä poikittaista pykimään niin siintä on noin sata kilsaa (jos edes sitä) ja rätit alkaa näkyä. Joskus tullu itekkin ajeltua noita kankaille, kuluminen päässy yllättämään. Onneks nykyään on alla semmosta kumia missä on kunnon urat koko leveydellä niin huomaa helpommin kun on aika vaihtaa. ( Tosiaan ne pykimätkin tarkottaa että on menty liian pitkälle)
Kokeileppa muuten sit sen vanhan kumin keskustaa kun se on irti. On pehmeähköä.
:-)
Mulla Metzelerit, mutta kävi tuon Tourinki-reissun aikana juurikin näin; reissuun lähtiessä oli vielä uraakin keskellä ja kun ei luvattu vesisadetta, niin ajattelin, että kyllähän mä tuon keikan pystyn heittämään. Niin vain kuitenkin kävi, että rengas hävisi alle kahden ajopäivän aikana.
Kyseessä oli ensimmäinen mopo ja ensimmäinen loppuun ajamani rengas, joten vahingosta viisastuu ja jatkossa renkaat menevät vaihtoon paljon aiemmin. Takarengas kesti yli 17 tkm![]()
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Tuossahan on muodikkaasti reunoilla pitoa mutkiin ja keskeltä sopivan liukas niin vetää kusiaisetkin kaasulla sutia...![]()
Supermoto
Metzin Z6 ? Noistahan on monet raportoineet että kestävä rengas sinänsä mutta pinnan ollessa jo kohtuullisen illassa huolimatta siitä että kulutuspintaa näyttäisi vielä olevan niin kankaille menee hetkessä.
R1
Ensitöiksesi poltat renkaan puhki (hiljaisilla vauhdeilla) ja sitten laitat uutta kumea.![]()
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Jos en pahasti erehdy, niin tuo villhon lähettämässä kuvassa näkyvä rengas on Metzelerin Z6, jossa renkaan kunnon arviointi on hankalaa, koska renkaan keskiosassa ei ole kuviota, eikä mitään muutakaan, mistä kulumista pystyy arvioimaan. Viime kesänä ennen ajoon lähtöä tarkastin oman pyöräni renkaat ja Z6-takarengas vaikutti olevan ok kunnossa. 260 kilometriä myöhemmin se näytti samalta, kuin rengas tuossa villhon kuvassa.
Joku otti myös tuon katsastusasian esille.
Vuosikatsastuksesta ei ole hyötyä moottoripyörien renkaiden suhteen. 500-1000 km matka voi muuttaa laillisen renkaan laittomaksi. Tuollaisia matkoja monet motoristit ajavat päivässä. Siihen suhteutettuna vuoden välein tapahtuva katsastus on yhtä tyhjän kanssa.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaan: älä aja!
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Juu, täytyypä kai sitten olla ajelematta kunnes saa uudet renkaat alle. Sain tuon takarenkaan huonoon kuntoon viime syksynä euroopan reissulla. Motarilla sitä pintaa katos ihan silmissä, varsinki ku bosniassa ja kroatiassa oli lämpötilat 35-40 asteen tienoillaEn jaksanu vaihdattaa renkaita talvea vasten.
Itsellä ei ole vielä tarpeeksi kokemusta, mutta joku kokeneempi kommentoinee, että kuinka paljon vauhdikkaammin renkaat kuluvat näin keväisin nastarenkaiden karhentamilla asfalteilla? Onko se urbaani legenda vai todettu fakta?
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Ainahan se renkaan kuluminen "riippuu".
Keväisen pinnoitteen rosoisuus on myös kovin veteen piirretty viiva.
Jos nöyrtyy (ei ehkä ihan kontilleen) kunnolla tarkastelemaan miltä se
pinta oikeasti näyttää ajourissa / niiden ulkopuolella, huomaa varsin mielenkiintoisen asian.
Ajourissa, jotka pääasiallisesti näyttävät "kauheilta", onkin renkaan suhteen yllättävän
sileäpintaista "luonnonkivimosaiikkia" myös keväällä.
Sivuilla ja keskiharjanteella taas "hiomaton pinta" on suht karkeaa ja teräväsärmäistä.
Vaikuttaisi siltä, että juuri näillä alueilla on itse asiassa suurin ero kevään ja kesäauringon
"pehmentämän" pinnan välillä.
Alkukaudella taas on olosuhteiden kautta erittäin merkittäviä "rengasta säästäviä" asioita.
Kylmät "likaiset" pinnat eivät yllytä huonon pitonsa takia rääkkäämään kumia huimalla vetämisellä.
Jos ihan tarkoitukselliset renkaiden tuhoamiset unohdetaan, lämpö on kumin vihollinen numero 1.
Sitähän saadaan sitten renkaaseen kehitettyä eri tavoin ja painoituksin.
Olosuhteisiin nähden liian alhaisilla paineilla, iman ja pinnan suurilla lämpötiloilla.... ja tietenkin mekaanisen
rasituksen/kitkan kautta.
Kaikki nuo kun ovat "tapissa", tuntuvat kumit vaan katoavan alta. (vaikka mopo ei ole puskassa)
Katuhommista ja kumeistahan nyt sitten pääasiassa puhutaan.
Toki jokaisella renkaalla ja rengastyypillä on parhaan pitonsa suhteen joku optimaalinen
lämpötila-alue.
Jokainen voi sitten kuvitella kuinka vaikeaa on pitää tuolla liikenteessä edes "mieto lavea-alainen"
katukumi optimilämmöissä pidon/kulumisen suhteen...... kun se on välillä "laboratorio-oloissa" radallakin,
kaiken tietämyksen ja kokemuksen tuellakin välillä paha rasti.
Taas kerran.... voisi muistaa miten helposti ja yleisesti erilaisilla "foorumeilla" laitetaan
"puurot ja vellit" oikein huolella sekaisin.... ja spekuloidaan sinällään ihan oikeilla argumenteilla......
mutta puitteissa joissa ne ovat yleensä aika..... sekundäärisiä..... vai miten se meni.
Ei tuossa edelläkään mitään absoluuttista totuutta ole. Toivottavasti se kuitenkin "rohkaisee"
aina silloin tällöin miettimään hetken..... mistä oikeastaan milloinkin on kyse.... ja missä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Semmonen tyhmä kysymys, että osa porukkaa puhuu "kankaista". Minulla kävi äxjiiärrä aikana kahdesti = aloittelijan typeryyttä, että keskeltä kului liian pitkälle, niin teräsvyö sieltä tuli näkyviin. Onko tuo "kankaille" vaan eräänlainen tapa.
Toivoisi, että renkaiden kunnon tarkistus - kortti katsuritoiminnan perustelemiseksi viimein päättyisi, ainakin pyöräkansan itsensä keskuudessa. Kukkiksiltahan voi odottaa mitä vaan.
<p>.</p>
Jokunen vuosi sitte olin reissussa ja pääsi rengas menemään kankaille. Ajelin hissukseen kotia Konginkangas -> Sumiainen välillä niin sitte se tyhjeni. Matka toppas jonku talon kohille sielä mehtän keskellä. Siinä sitte mietin että kelle soitan. No joku ukko katteli sielä pihassa ja huusi että "Mikä tuli?" Sanoin että meni rengas tyhjäks. No minä nilkutin pyörällä sen talliin. Rengas oli ympäri asti kankaille ja sitte revinny noin 5mm, että siinä oli ihan näkyvä reikä.
Sitte raspattiin se kohta renkaasta ja putsattiin asetonilla. Sitte liimattiin siihen ulkopuolelle semmonen pitkän mallinen vanhanajan rengaspaikka. Sitte kun liima oli kuivunu putsattiin rengas ympäri asti sillä asetonilla ja sitte ilmastointiteippiä siihen päälle monta kierrosta.
Sitte vaan 2bar painetta sisään ja matka jatkuu. Sillä ajoin sitte noin 70km kotiini. Hyvin kesti, ei ollu ees jesarit kulunut puhki kun pääsin perille.
Mutta arvatkaa oliko se rengas liukas kun siinä oli keskellä sitä jesaria ympäri asti, kylläkin vaan sen teipin leveydeltä että ei ollu vedetty yhtään leveämmin.
Terveisiä vaan sille ukolle kenen kohalle se rengas puhkes. Seki sattu oleen moottoripyörä ukkoja.![]()
Sama asia. Sanonnan juuret vaan ulottuvat aikaan jolloin teräspunosten sijaan renkaan runko vahvistettiin muilla materiaaleilla kuin teräspunoksella.
Loppuun kevennykseksi vanha vitsi: Takavuosina mustalaisukko ajoi Hi-Acen katsastukseen ja katsastusmies totesi että "mitä v***a teillähän on renkaat aivan loppu" johon manne että "miten niin siinähän lukee että 6ply, ja ensimmäinen on vasta menossa"
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter