Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
    Ensi kesäksi olisi tarkoitus hommata kevari, ja tullut nyt katseltua noita menopelejä. Itse olen aivan ummikko kaksipyöräisten kanssa, mopoa en ole juurikaan ajanut ja tarkoitus on hypätä suoraan 125ccn rattiin. Näin ollen kysyn nyt kokeneemmilta vinkkejä sopivan moton valintaan.

Itselle kevarin tärkeimmät ominaisuudet ovat luotettavuus ja ajomukavuus. Pyörän valintaan vaikuttanee myös se, että olen yli 195cm pitkä, ja mahdollisuuksien mukaan pyörän päälle saisi mahtua vielä kyytiläinenkin. En oikein tiedä mitä etsiä, mutta mitä nyt itse tullut katsottua niin nämä kaksi mallia nousseet esille:
    http://www.motot.net/wiki/Honda_CBR_125
    http://www.motot.net/wiki/Honda_XL_125_V_Varadero
    Mikä on kokeneempien mielipide näistä kahdesta? Ovatko hyviä vehkeitä ja mahtuuko kyytiin myös isompi kuski? Onko parempia vaihtoehtoja? 2000e on budjetti.
    Varaderossa vähän ongelmana että vähän ajettuja, 2000e hintahaitariin osuvia yksilöitä. CBRssä tarjonta on paljon suurempaa.

Ja päälle vielä sellainen kysymys että saako A1-kortilla ajaa mopoautoa?

Kiitos avusta jo etukäteen!
    Viimeksi muokannut: UusiMotoilija; 18.09.2013 klo 19:43.
    Honda Cbr jää varmana auttamatta liian pieneksi noin pitkälle jampalle.
    Varaderossa on ison pyörän tuntua ja on luotettava peli.
    Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla Yamaha YZF-R 125 linkki. Oman käsityksen mukaan hieman isomman pyörän tuntuinen ja tehotkin taitaa olla täydet 11kw. Vanhat CBR:t ovat hieman laiskoja pelejä.
    Ducati Hypermotard 1100 09 + Honda CRF 300L 22 + Husqvarna 701 enduro 22

Ktm 390 Adventure 22 Honda CRF 250l Rally 18 Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06
    Lainaa UusiMotoilija kirjoitti Katso viesti
    Saa ajaa. Vaatii vähintään T-luokan kortin.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
    Moikka!

Millaiseen ajoon pyörä tulossa? CBR on ainakin hyvä valinta jos haluat taloudellisia ja huolettomia kilometrejä, kavereilla ei ainakaan muutamassa kesässä parin ceparin kokemuksella mitään negatiivista.

Itellä ollut tämän kesän alla Hussen SMR eli nelitahtinen piikki smoto ja on pirun hyvä pitkälle! Eli suosittelisin katsomaan noita smoto pyöriäkin jos pystympi ajoasento ois mieleinen niinkun mulle oli (194cm pitkä)

On muuten pirun ahtaita osa piikkikyykyistä.Eli kannattaa ajaa rnnenku ostaa vähän pidempi lenkki !
    Lainaa UusiMotoilija kirjoitti Katso viesti
    Ensi kesäksi olisi tarkoitus hommata kevari, ja tullut nyt katseltua noita menopelejä. Itse olen aivan ummikko kaksipyöräisten kanssa, mopoa en ole juurikaan ajanut ja tarkoitus on hypätä suoraan 125ccn rattiin. Näin ollen kysyn nyt kokeneemmilta vinkkejä sopivan moton valintaan.

Itselle kevarin tärkeimmät ominaisuudet ovat luotettavuus ja ajomukavuus. Pyörän valintaan vaikuttanee myös se, että olen yli 195cm pitkä, ja mahdollisuuksien mukaan pyörän päälle saisi mahtua vielä kyytiläinenkin. En oikein tiedä mitä etsiä, mutta mitä nyt itse tullut katsottua niin nämä kaksi mallia nousseet esille:
    http://www.motot.net/wiki/Honda_CBR_125
    http://www.motot.net/wiki/Honda_XL_125_V_Varadero
    Mikä on kokeneempien mielipide näistä kahdesta? Ovatko hyviä vehkeitä ja mahtuuko kyytiin myös isompi kuski? Onko parempia vaihtoehtoja? 2000e on budjetti.
    Varaderossa vähän ongelmana että vähän ajettuja, 2000e hintahaitariin osuvia yksilöitä. CBRssä tarjonta on paljon suurempaa.

Kiitos avusta jo etukäteen!
    Kokemuksesta ääni Varrelle... Aja kokeeksi kummallakin semmonen 200 km, matkan tullessa loppupuolelleen tulet varmaan ymmärtämään miksi. Ja tietysti yhtä soittoa tuo 200 km ...Ruiskumalli olis varmaan tätä päivää ja se tais tulla 2007.
    Ei kai kummatkaan kilometrejä pelkää jos huollettuja. Varreilla varmaan on matka maistunut.

Mitä korttiin tulee tuolta löytyy tietoa http://fi.wikipedia.org/wiki/Kevyt_nelipyörä. Toivottavasti ajantasaista.
    Viimeksi muokannut: WD-40; 18.09.2013 klo 20:47.
    Perheessä on myös 125 Varadero ja kommentit olleet hyvin positiivisia. Itseäkin miellyttää ja mahdun hyvin puikkoihin.

Alla näkee hyvin, minkä kokoisesta "kevyt" moottoripyörästä on kyse.

Toi isompi on siis Varre.

Lue esim. tuosta lisää.
    Honda NC700S
    Täältä kanssa ääni Varrelle jos katupyörää olet hankkimassa, tilava ohjaamo ja ison pyörän tuntuinen. Muuten tyrkyttäisin enduroa/motoa jotka on pääsääntöisesti ajoasennoltaan parempia pitkille kuskeille kuin keskiverto kyykkypiikit, poislukien Varre joka on omassa kastissaan ja on enemmän dual-sport kuin kyykky.
    Kylätason kurapyöräilijä.
    Tuo hyvä matka-ajo kokemus mielestäni aika suhteellista. Tietysti varre on muoviensa puolesta hyvä tuollaiseen suorantien matka-ajoon mutta ei noita smotoja kannata unohtaa jos nyt et ole oikeasti vain matkaa ajamassa. Itselläni pisin yhtämatkainen ajo smotolla 230kilsaa ja päiväsaä tuli se 400kilsaa, lähinnä muistona kaiho pienestä konetehon puutteesta → muuten nautintoa täynnä olevia muistoja keskisuomen hienoilta mutkapätkiltä!
    Kiitos vastauksista!

Itsekin pitäisin Varrea hyvin potentiaalisena vaihtoehtona, mutta melko huonosti kaupoissa niitä (verrattuna vaikka juuriki CBR:rään). Onko noissa vuosimalleissa juuri eroa / kuinka paljon tiekilometrit vaikuttavat moton toimivuuteen? Yritin http://www.nettimoto.com/honda/xl/mo...gine_model=201 katsoa niin jo ~-05 30tkm< vehkeistä pyydellään tuota 2k€
    Pyh... Duke tai bussilippu
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
    Miksi käyttää 2000e kevariin? Sanoisin melkein että osta noin tonnin kevari ja pistä toinen tonni pankkiin kasvamaan korkoa isoa pyörää varten. Jaa mitä suosittelen. No Hyosung Comettia. Ison pyörän oloinen. En ole lukenut juuri mitään huonoa mistään. Itsekkin ajaisin Cometilla jossei olis tullut nuoruuden kuolaamisen kohdetta eli Sachs X-roadia hyvään hintaan tarjolle.
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
    Tuo 195 cm pistää vaihtoehdot aika vähiin. Sachs on ison pyörän kokoinen enkä jättäisi katsomatta. Hyonsungeista en tiedä mitään. Japsicustomit tarjoavat lähinnä lastenkokoja.
    Itse olen 192 cm ja itse ajan vaikka mankilla ilman ongelmia. Suhteellinen asia tuo paljonko tilaa tarvitsee. Piikkinen Virago tuli omistettua joskus pari viikkoa. Kiva vehje sekin. Kulkee paremmin kuin teholukema antais olettaa.
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
    Meidän perheessä oli pojalla (178cm tuolloin) XL 125 -04. Poika kävi sillä mm. Kuusamossa jonne on yli 450km suuntaansa ja yhtä soittoa ajoi mennen tullen
    Kukaan ei koskaan meinannu uskoa että Varre oli vaan 125cc vaan väittivät sen olevan täyskokoinen Nopeuden pystyi laskemaan kierroksista - 80km/h 8000RPM 100km/h 10000RPM jne..
    Kerran sain kyydin sillä Vaasaan 100km, matkavauhti tasasella 90km/h, eikä moitteen sijaa kyytiläiseltä Kyllä poikaa harmitti kun 100.n alueella kaikki ajoivat ohi ja kun vaihtui 60.iin eikä malttanu himmata kun 70.iin ja heti tolpassa välähti
    Moottori kiersi 12000RPM eli mittari näytti 120km/h
    Tosiaan ääni varrelle kun muista ei kokemusta ja sain sen vielä myytyäkin eteenpäin

Edit; Muistuikin mieleen että sukulais miehellä oli CBR jota kävin kokeilemassa ja tehokas se oli en muuta muista
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    Saa ajaa. Vaatii vähintään T-luokan kortin.
    Kyllä, kevarikortilla saa ajaa, mutta T-kortilla ei.. Nykyisin 19.1.2013 jälkeen hommatulla mopokortillakaan (AM) ei enää saa ajaa mopoautoa, eli kevyttä nelipyörää. Paitsi, jos kortissa on erityisehto 121, elikkäs tällöin puhutaan mopediautokortista..
    Ulkomailla asuva sukulaismies on tässä haaveillut pyörän tuonnista Suomeen kesälomareissujaan varten. Ideana olisi tuoda nimenomaan piikkinen Varadero, koska "Suomen tieverkko on kuin tehty sille". Isompaa ei kuulemma tarvi vaikka niitä olisi useammastakin vara valita. Miten tämä sitten käytännössä onnistuu on jo toinen juttu.
    työmies
  17.  
    Mikäli haluat hieman räppäillä niin taajamassa ja kuin pitemmässä ajossa silloin kannattaa katsoa myös 2-t pyöriä.
    Pojalla käytössä Yamaha TDR 125, tehoa riittävästi ja kulutus kuitenkin vain 4.3-4.5l/ 100km.
    Hyvin on kestänyt nuo ajot, kone laakeroitiin ja uusi mäntä laitettiin sisään, rempan jälkeen ajettu pari tuhatta kilsaa, kilometrjä taitaa olla nyt mitarissa jotain 48 tkm.
    Koko samaa luokkaa kuin Varaderolla.
    Nytten pitäs saada pojalla isompi A2 luokan pyörä joten tuo menee myyntiin, kysele jos kiinnostaa.
    Vanha,niin on kuskikin...