Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 36:sta
  1. #1
    Laki sanoo "enimmäisteho on 35 kW, ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa suurempi."

    Elikkä saanko ajaa esim. Rajoitetulla Kawasaki ZX-6R jonka alkuperäis teho on jotain 110hp (80kw)?
    Talvella täytän 18v tällä hetkellä mulla on kevari ja 250cc enduro mutta olen hankkimassa isompaa täytyykö tyytyä 250-500cc sporttiin vai voisinko ajaa 600cc pyörällä joka on rajoitettu 35kw?

    Ja ellen saa ajaa 600cc niin mikä pyörä on lähellä 35kw ja hinta alle 4000e
    olen katsellut Ninja 250r (25kw) ja CBR250 (20kw)

    Onko vinkkejä pyörän hankkimiseen? R6, ZX6R, GSXR vai CBR?
  2. #2
    Johan tuon itse mainitsit ettei saa olla alunperin tehoa yli 70kw. Ja mainitsit että jossain 600 on 80kw niin mitäs olet mieltä onko 80kw enemmän kuin 70kw?

    A2 muunnettava on siis pyörä jossa on täysitehoisena alle 70kw ja muistaakseni lisänä oli ehto ettei saa olla yli 0.2kw/kg ooiiohan noin.

    esim kawa er6 saa muuttaa suzuki sfv650 ducati pikku monsterit bmw f sarja
    ilo alkaa kilosta ja kahdesta....
  3. #3
    Lainaa NIgor kirjoitti Katso viesti
    Laki sanoo "enimmäisteho on 35 kW, ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa suurempi."

    Elikkä saanko ajaa esim. Rajoitetulla Kawasaki ZX-6R jonka alkuperäis teho on jotain 110hp (80kw)?
    Et saa. Ennen kuristusta teho voi olla enintään 2*35kW = 70kW

    Tuossa yksi valmis vaihtoehto: http://www.hondabikes.fi/mallisto/ho...-13/cb500f-abs

    F-sarjan bemarin saa myös 35kW versiona: http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/index.html

    Menee hieman yli budjetin, mutta kuitenkin.
    Mopoton mies
  4. #4
    Lainaa NIgor kirjoitti Katso viesti
    Laki sanoo "enimmäisteho on 35 kW, ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa suurempi."

    Elikkä saanko ajaa esim. Rajoitetulla Kawasaki ZX-6R jonka alkuperäis teho on jotain 110hp (80kw)?
    Talvella täytän 18v tällä hetkellä mulla on kevari ja 250cc enduro mutta olen hankkimassa isompaa täytyykö tyytyä 250-500cc sporttiin vai voisinko ajaa 600cc pyörällä joka on rajoitettu 35kw?

    Ja ellen saa ajaa 600cc niin mikä pyörä on lähellä 35kw ja hinta alle 4000e
    olen katsellut Ninja 250r (25kw) ja CBR250 (20kw)

    Onko vinkkejä pyörän hankkimiseen? R6, ZX6R, GSXR vai CBR?
    "enimmäisteho on 35 kW, ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa suurempi."

    Tuostahan se tulee-kuristettu pyörä voi olla korkeintaan 2*35kW=70kW alkuperäis kunnossa.
    600sista taitaa mennä vanhempiin tai sit peruspyöriin, tai tvineihin (harvemmassa kyllä mut yleensä matalammat huipputehot)
    Tosin peruspyörissäkin tahtoo olla tehot yli 70kW

    Noihin spekseihin menee mm:
    HUOM -en ota vastuuta jos ei noi tiedot pidä paikkaansa - tarkista esim rekisteriotteesta,
    Vahempi Fasu: http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_FZS600_Fazer
    vanhempi SV650(s) http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_SV650
    00-02 hornet: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB600F
    CBF 600: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBF600
    Suzuki bandit 650: http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Bandit_series
    Suskan GSX600F taitaa mennä kans, GSR näyttäs menevän vähän yli.

    Varsinaiset kyykyt alkaa sit olla 80-90kW+ vanhemmatkin.
    Viimeksi muokannut: specka; 29.08.2013 klo 16:36.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  5. #5
    Uudessa Bike-lehti siinä on juttu A2-pyöristä.
    -Honda CB500F
    -Kawasaki Ninja 300
    -Suzuki GW250 Inazuma
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  6. #6
  7. #7
    Laista en tiedä mitään, mutta kaksi kertaa enemmän on 2X plus X, eli 105Kw. Kysykää vaikka matikanopelta.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  8. #8
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    Laista en tiedä mitään, mutta kaksi kertaa enemmän on 2X plus X, eli 105Kw. Kysykää vaikka matikanopelta.
    Äidinkielen opettaja on varmaan toista mieltä:

    http://www.kotus.fi/?s=885
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  9. #9
    Lainaa 3JJ kirjoitti Katso viesti
    Äidinkielen opettaja on varmaan toista mieltä:

    http://www.kotus.fi/?s=885
    Onpa muuten tosi huonosti muotoiltu lakiteksti, kun tästä saadaan jo näin monta tulkintaa aikaiseksi...
  10. #10
    Lainaa Ctrl kirjoitti Katso viesti
    Onpa muuten tosi huonosti muotoiltu lakiteksti, kun tästä saadaan jo näin monta tulkintaa aikaiseksi...
    Tuossa kielenhuoltajien (Kotus) ohjeessa on: "Koska erilaista tulkintaa esiintyy, ehdotonta täsmällisyyttä vaativissa yhteyksissä sanontaa "kaksi kertaa enemmän" on varminta välttää." Aika kummaa, jos noin on lakitekstiin kirjoitettu.
  11. #11
    No ei siellä niin sanotakaan, vaan:

    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20121087
    "...moottoripyörä ei saa olla muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri..."

    Eli ihan yksikäsitteisesti tuo on laissa määritelty. Se sitten miksi Trafi vääristelee ja käyttää eri sanoja on eri juttu:

    http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajok...jokorttiluokat
    "...ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa suurempi."
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  12. #12
    Tämä A2 luokka on todellakin epäselvä kokonaisuus..

    Meillä poika kävi A1-kortin pari vuotta sitten ja viimevuoden puolella B-kortin suoritettua sai vielä vanhan säännön mukaisen A-kortin "kylkijäisenä".

    Kevällä yritettiin sitten selvittää, että minkästehoisella pyörällä poika nyt saa ajaa kun täytti viimevuoden puolella 18 ja nämä vastaavat "aakakkoslaiset saavat sillä 35kw vetää"

    *Autokoulunopettaja ei uskaltanut ottaa kantaa (selvitti pari päivää asiaa)
    *Kysely netin kautta liikkuvaan poliisiin. Pyysivät puolentunnin päästä lähettämään tarkat henkilötiedot(sotu) ja lupasivat selvittää asian. Lopullisen vastauksen saaminen kesti noin 2 viikkoa ja päätös "teillä on A2 ajo-oikeus. Saa ajaa 35kw ja/tai tehopainosuhde 0.2 "

    *Asia on kysytty vielä varmuuden vuoksi naamatusten liikkuvalta poliislta ja esitetty saatu sähköpostivastaus sekä kysytty tuo 0.2 tehopainosuhteen tulkinta ja kerrottu käytöön tulevasta pyörästä. Neuvoksi saatu pitämään liikenteessä mukana tuo sähköpostivastaus ja toivotettu turvallista matkaa.

    * Honda NT, 42kw/tps 0.18 Tällä pyörällä poika on nyt kesän ajellut, eikä sänottavaa ole ollut..viranomaisten luvalla.


    Olihan tämä nyt mahdollisimman sekavasti kerrottu....
  13. #13
    Lainaa Acu kirjoitti Katso viesti
    Tämä A2 luokka on todellakin epäselvä kokonaisuus..

    Meillä poika kävi A1-kortin pari vuotta sitten ja viimevuoden puolella B-kortin suoritettua sai vielä vanhan säännön mukaisen A-kortin "kylkijäisenä".

    Kevällä yritettiin sitten selvittää, että minkästehoisella pyörällä poika nyt saa ajaa kun täytti viimevuoden puolella 18 ja nämä vastaavat "aakakkoslaiset saavat sillä 35kw vetää"

    *Autokoulunopettaja ei uskaltanut ottaa kantaa (selvitti pari päivää asiaa)
    *Kysely netin kautta liikkuvaan poliisiin. Pyysivät puolentunnin päästä lähettämään tarkat henkilötiedot(sotu) ja lupasivat selvittää asian. Lopullisen vastauksen saaminen kesti noin 2 viikkoa ja päätös "teillä on A2 ajo-oikeus. Saa ajaa 35kw ja/tai tehopainosuhde 0.2 "

    *Asia on kysytty vielä varmuuden vuoksi naamatusten liikkuvalta poliislta ja esitetty saatu sähköpostivastaus sekä kysytty tuo 0.2 tehopainosuhteen tulkinta ja kerrottu käytöön tulevasta pyörästä. Neuvoksi saatu pitämään liikenteessä mukana tuo sähköpostivastaus ja toivotettu turvallista matkaa.

    * Honda NT, 42kw/tps 0.18 Tällä pyörällä poika on nyt kesän ajellut, eikä sänottavaa ole ollut..viranomaisten luvalla.


    Olihan tämä nyt mahdollisimman sekavasti kerrottu....
    Kuulostaa oudolta, että sai viime vuoden puolella A2:n ja saisi ajaa 35 kW. Viime vuonna kun ei ollut voimassa ajokorttiuudistus. Kortissa varmaankin lukee 25 kW. Kannattaa selvittää se, mitä tapahtuu kun A2 on ollut voimassa 2 vuotta. Päivittyykö automaattisesti täysitehoiseen vai pitääkö mennä autokouluun. Oma poika sai keväällä 2011 25 kW A2:n ja tämän vuoden keväällä sai oikeuden noin vain täysitehoiseen. Korttia ei uusittu, mutta Suomessa poliisi kuulemma tietää että tuossa vaiheessa tehorajat poistuvat (vanha käytäntö). Koko homma siis vanhan mallin mukaan, vaikka täysitehoiseen tuli oikeudet ajokorttiuudistuksen jälkeen.
    4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
    12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
  14. #14
    Lainaa Acu kirjoitti Katso viesti
    "teillä on A2 ajo-oikeus. Saa ajaa 35kw ja/tai tehopainosuhde 0.2 "
    No laissa ei tuossa ole "tai"-sanaa, eikä poliisikaan voi sähköpostilla lakia ylikirjoittaa. Veikkaan että kirjoitusvirhe.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  15. #15
    Tässä on sitten tulos,kun näitä turhia lakeja ja määräyksiä hätäpäissään laaditaan.
    Kansalaiset eikä virkavalta osaa soveltaa niitä käytännössä.
    Kyllä osataan sotkea yksinkertaiset asiat.
    Lisää julkkiksia arkandianmäelle.
  16. #16
    Lainaa Acu kirjoitti Katso viesti
    Tämä A2 luokka on todellakin epäselvä kokonaisuus..

    Meillä poika kävi A1-kortin pari vuotta sitten ja viimevuoden puolella B-kortin suoritettua sai vielä vanhan säännön mukaisen A-kortin "kylkijäisenä".

    Kevällä yritettiin sitten selvittää, että minkästehoisella pyörällä poika nyt saa ajaa kun täytti viimevuoden puolella 18 ja nämä vastaavat "aakakkoslaiset saavat sillä 35kw vetää"

    *Autokoulunopettaja ei uskaltanut ottaa kantaa (selvitti pari päivää asiaa)
    *Kysely netin kautta liikkuvaan poliisiin. Pyysivät puolentunnin päästä lähettämään tarkat henkilötiedot(sotu) ja lupasivat selvittää asian. Lopullisen vastauksen saaminen kesti noin 2 viikkoa ja päätös "teillä on A2 ajo-oikeus. Saa ajaa 35kw ja/tai tehopainosuhde 0.2 "

    *Asia on kysytty vielä varmuuden vuoksi naamatusten liikkuvalta poliislta ja esitetty saatu sähköpostivastaus sekä kysytty tuo 0.2 tehopainosuhteen tulkinta ja kerrottu käytöön tulevasta pyörästä. Neuvoksi saatu pitämään liikenteessä mukana tuo sähköpostivastaus ja toivotettu turvallista matkaa.

    * Honda NT, 42kw/tps 0.18 Tällä pyörällä poika on nyt kesän ajellut, eikä sänottavaa ole ollut..viranomaisten luvalla.


    Olihan tämä nyt mahdollisimman sekavasti kerrottu....
    Mulla poika juuri sai B kortin ja nyt korottelee koulussa A1:tä A2:si. Minusta pykälät selkeästi kertovat, ettei kumpikaan saa ylittyä, ei 35kw, eikä 0,2 tehopaino suhde. Eikä mahdollisesti kuristettava pyörä saa lähtö tehoilta olla yli 70kw. B kortin opetin opetusluvalla ja A kortinkin olisin opettanut jos olisi ollut pojalle pyörä. Nyt on varmaan kaksi vuotta ajamatta ja sitten ajelee minun pyörällä. Viime helmikuussa kun hankin opetusluvan kukaan ei tiennyt, ei autokoulussa eikä Espoon poliisissa miten lupa asioiden kanssa tulee toimia. Pää asia ajokorttilaki uudistuksessa tuntui ja tuntuu edelleen olevan rahat pois nuorisolta.
    Viimeksi muokannut: cantor 43; 30.08.2013 klo 21:17.
    Honda Monkey -82
    Yamaha RS 125 -75
    Honda CB 125 -84
    Kawasaki ZZR 1100 -92
    Honda CBF 1000 -06
  17. #17
    Lainaa cantor 43 kirjoitti Katso viesti
    Mulla poika juuri sai B kortin ja nyt korottelee koulussa A1:tä A2:si. Minusta pykälät selkeästi kertovat, ettei kumpikaan saa ylittyä, ei 35kw, eikä 0,2 tehopaino suhde. Eikä mahdollisesti kuristettava pyörä saa lähtö tehoilta olla yli 70kw. B kortin opetin opetusluvalla ja A kortinkin olisin opettanut jos olisi ollut pojalle pyörä. Nyt on varmaan kaksi vuotta ajamatta ja sitten ajelee minun pyörällä. Viime helmikuussa kun hankin opetusluvan kukaan ei tiennyt, ei autokoulussa eikä Espoon poliisissa miten lupa asioiden kanssa tulee toimia. Pää asia ajokorttilaki uudistuksessa tuntui ja tuntuu edelleen olevan rahat pois nuorisolta.
    Mitenkäs muuten tuossa tilanteessa jos ei suoriteta A2 korttia, saako täystehoisen kortin vasta 21 vuotiaana.
    Lukaisin että A-ajokortin voi ajaa 21-vuotiaana tai 20-vuotiaana jos on ajanut pikku A:lla kaksi vuotta. ja tuo pikku A on siis A2. Tuossa tapauksesahan tuo 2 vuoden ajoaikaa ei tule ollenkaan.
    Poika ajoi muutama vuosi sitten piikkikortin, kun täytti 18 sai ilman autokoulua alle 25 kW oikeuttavan ajoluvan ja tänä keväänä kun täytti 20 sai "lahjaksi" anomalla ilman autokoulua A kortin. Tyttärellä kävi vähän kalpaten, täytti 19.1 2013 18, jolloin joutuu autokoulun kautta korottamaan piikkikortin A2 ja A luokkiin. Jos olisi syntynyt päivää aikaisemmin olisi saanut ilman autokoulua 25 kW oikeuttavan kortin.
    Entiset:
    Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
    Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
    Honda GL 1500->Honda GL 1800
    Nykyiset:
    BMW K1600 GTL -16
    BMW R1100GS -99
  18. #18
    Lainaa NykanVe kirjoitti Katso viesti
    Mitenkäs muuten tuossa tilanteessa jos ei suoriteta A2 korttia, saako täystehoisen kortin vasta 21 vuotiaana.
    Lukaisin että A-ajokortin voi ajaa 21-vuotiaana tai 20-vuotiaana jos on ajanut pikku A:lla kaksi vuotta. ja tuo pikku A on siis A2. Tuossa tapauksesahan tuo 2 vuoden ajoaikaa ei tule ollenkaan.
    Poika ajoi muutama vuosi sitten piikkikortin, kun täytti 18 sai ilman autokoulua alle 25 kW oikeuttavan ajoluvan ja tänä keväänä kun täytti 20 sai "lahjaksi" anomalla ilman autokoulua A kortin. Tyttärellä kävi vähän kalpaten, täytti 19.1 2013 18, jolloin joutuu autokoulun kautta korottamaan piikkikortin A2 ja A luokkiin. Jos olisi syntynyt päivää aikaisemmin olisi saanut ilman autokoulua 25 kW oikeuttavan kortin.
    Käsittääkseni tämän uuden lain myötä piikki kortilla ei ole merkitystä. Jos A2 ollut kaksi vuotta voi suorittaa 20 vuotiaana ison A:n. Mutta jos ei A2:ta pohjilla isoA vasta 24 vuotiaan. Isoon A:n vaaditaan lisää ajo- ja teoriatunteja myös A2:n jälkeen. Täytyyhä autokoulujen omistajienkin elää.
    Honda Monkey -82
    Yamaha RS 125 -75
    Honda CB 125 -84
    Kawasaki ZZR 1100 -92
    Honda CBF 1000 -06
  19. #19
    Lainaa cantor 43 kirjoitti Katso viesti
    Käsittääkseni tämän uuden lain myötä piikki kortilla ei ole merkitystä. Jos A2 ollut kaksi vuotta voi suorittaa 20 vuotiaana ison A:n. Mutta jos ei A2:ta pohjilla isoA vasta 24 vuotiaan. Isoon A:n vaaditaan lisää ajo- ja teoriatunteja myös A2:n jälkeen. Täytyyhä autokoulujen omistajienkin elää.
    Olet muuten oikeassa tuon 24v ikärajan kanssa.
    Jos ei kahden vuoden ajokokemusta A2 kortilla, ison A:n saa vasta 24 vuotiaana.
    20-24 ikävuoden välissä kortin saa kun on 2 vuotta takana A2 kortilla ajeluja.
    Entiset:
    Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
    Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
    Honda GL 1500->Honda GL 1800
    Nykyiset:
    BMW K1600 GTL -16
    BMW R1100GS -99
  20. #20
    Pojalla ainakin siirtyi isomman pyöräkortin hankinta koska ei ole varaa. Tasan ei käy onnen lahjat, joissain maissa kortin saa melkeimpä vain esittämällä taitonsa ajokokeessa. Itseä tässä varmaan saa vain syyttää, tällaiset johtajat olemme valinneet.
  21. #21
    Lainaa Kaimaani kirjoitti Katso viesti
    Pojalla ainakin siirtyi isomman pyöräkortin hankinta koska ei ole varaa. Tasan ei käy onnen lahjat, joissain maissa kortin saa melkeimpä vain esittämällä taitonsa ajokokeessa. Itseä tässä varmaan saa vain syyttää, tällaiset johtajat olemme valinneet.
    Hoitakaa homma opetusluvalla ;) Tällaisessa vaiheessa mennään täällä opetuslupien kanssa
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  22. #22
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti
    Toimiiko opetuslupa myös korotettaessa raskaammille pyörille?
  23. #23
    Näin olen ymmärtänyt että toimii myös noissa korotuksissa. Ja miksi ei toimisi? Jos suoraan saa opettaa ison aan niin ei kai korotus sen kummallisempi ole.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  24. #24
    Käsittääkseni mitään laillista estettä opetusluvalla rajoittamattomaan A:han korottamiseen ei ole? Korjatkaa jos olen väärässä, tulkinnan pohjana olevat tiedot on täältä.
    http://www.ajovarma.fi/ajokortit-ja-...ajokortit.aspx

    2 tunnin teoriat on ilmeisesti joka tapauksessa opiskeltava autokoulun penkillä. Opettajan tulee hakea tuo opetuslupa, jota varten pitää läpäistä teoriakoe, mopo pitää muutoskatsastaa opetuskäyttöön jne.

    Ajokorttiluokan korotuksen hinta on autokoulussa noin 450-600 € hieman paikkakunnasta riippuen. Että hiinä ja hiinä että kannattaako noin taloudellisesti katsoen. Toki itse opettaen opetus on joustavampaa eikä tarvii jonottaa autokoulun vapaita tunteja.
  25. #25
    Melkolailla noin joo. Korotuksen kohdalla säästö ei tosiaan ole kuin siinä 50-200€. Tai ainakin tällä hetkellä on kustannukset opetusluvalla jäämässä karvan alle 400€. Kallein osuus muuten on tähän mennessä ollut tuo molemmille pakollinen kaksituntinen autokoulussa
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  26. #26
    Itellä kävi hirvee pulla: Toukokuussa alotin ajaa A2-korttia, sillä ikää on 22v. No siinä sitten pyöriä surffaillessani totesin, että perskale kun ei löydy mitään mukavaa peliä mitä kortillani sit saisin tulevaisuudessa ajella.
    Sitten koittikin päivä, jolloin kilahti ajokortti taskuun, ja siinähän seisoo isolla pelkkä A-kirjan. Nyt alla Suzuki RF600R eikä tarvi jännätä että riittääkö kortti - ikä ei.
    Ugh!
  27. #27
    Lainaa _Brana_ kirjoitti Katso viesti
    Itellä kävi hirvee pulla: Toukokuussa alotin ajaa A2-korttia, sillä ikää on 22v. No siinä sitten pyöriä surffaillessani totesin, että perskale kun ei löydy mitään mukavaa peliä mitä kortillani sit saisin tulevaisuudessa ajella.
    Sitten koittikin päivä, jolloin kilahti ajokortti taskuun, ja siinähän seisoo isolla pelkkä A-kirjan. Nyt alla Suzuki RF600R eikä tarvi jännätä että riittääkö kortti - ikä ei.
    Painovirhe jonka voivat korjata. Tutulla tuli vanhalla tyylillä pikku a korttiin vaikka ajoi ison. Ei se ite sitä huomannut ennen poliisin kirjettä jossa asiasta kerrottiin. Kirjeessä tosin sanottiin ettei korttia uusita ellei tarvetta tule. Tietokannassa tieto voimassaolevasta isosta a:sta. No kävise kortin vaihtamassa kun ei mopokauppiaat uskonut tätä eikä se saanut pyörää koeajolle. Eli kannattaa varoa, voi seolla että tieto löytyy mutta tiedottulleet väärään kohtaan korttia.


    Jos neljä pyörää olisi hyvä, olisi ihminen luotu konttaamaan.

    Yamaha XT660X 2009 (2014->), Suzuki GSF 600 2004 (2013-2014), Suzuki LS650 1996 (2012-2013)
  28. #28
    Tästä on ollut jo alku vuodesta juttua, mutta tässä uudestaan.
    Siis kohta 5(viisi) on tätä A1->A2 ja A2->A korotusta koskeva osio.
    Lainaus on http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2...081#Pid1919617 tuolta.
    Vastaus alkuperäiseen kysymykseen löytyy myös näiltä sivuilta. Ei tosin tästä, mutta haku auttaa.

    40 §
    Opetuslupaperusteet muuhun kuin B-luokan opetukseen

    Muun kuin B-luokan opetusluvan myöntämiseen sovelletaan 39 §:n säännöksiä alla olevin poikkeuksin:

    1) AM-luokan mopon ajokorttia varten opetusluvan hakijan vähimmäisikä on 21 vuotta, ja hänellä tulee olla mopon tai moottoripyörän ajokortti, joka on ollut hänellä vähintään kolmen vuoden ajan;

    2) AM-luokan kevyen nelipyörän ajokorttia varten opetusluvan hakijalla tulee olla kevyen nelipyörän tai B-luokan ajokortti, joka on ollut hänellä vähintään kolmen vuoden ajan;

    3) muuta kuin B-luokan sekä 1 ja 2 kohdassa tarkoitettua AM-luokan mopon tai kevyen nelipyörän ajokorttia varten opetuslupaa hakevalla tulee olla opetuksen luokkaa vastaavan ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti, joka on ollut hänellä vähintään kolmen vuoden ajan;

    4) ryhmään 2 kuuluvan luokan ajokorttia varten vaatimuksena on 39 §:ssä säädetyn lisäksi, että opetus annetaan autonkuljettajan ammattiopetukseen rinnastettavan työnantajan antaman koulutuksen yhteydessä kuljetusalan tutkintoon valmistavan koulutuksen oppisopimuksella, oppilaalla on B-luokan ajokortti ja lisäksi vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti, jos opetusta annetaan ajoneuvoyhdistelmän ajokorttia varten, ja että opetusluvan hakijalla on liikenneopettajalupa C- ja D-luokan opetukseen;

    5) A1-, A2- tai A-luokan opetuslupaa 24 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetun opetuksen antamiseksi hakevalla on oltava liikenneopettajalupa ja moottoripyörällä ajo-opetusta antavan opettajan kelpoisuus taikka Liikenteen turvallisuusviraston hyväksymä muu kouluttajakoulutuksella tai sitä vastaavalla kokemuksella saavutettu kelpoisuus moottoripyöräkoulutuksen antamiseen.

    Niin ja nämä asiat on päätetty jossain ihan muualla kuin 'autokoulujen omistajien palaverissa'.
    Me tehdään sitä mitä direktiivit määrää ja olisi mukava jos saisi pienen korvauksen menetetystä vapaa-ajasta.
    Jotkut sitä työksi nimittävät.

    T: Antti R.
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  29. #29
    Lainaa Aamies kirjoitti Katso viesti
    Tästä on ollut jo alku vuodesta juttua, mutta tässä uudestaan.
    Siis kohta 5(viisi) on tätä A1->A2 ja A2->A korotusta koskeva osio.
    Lainaus on http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2...081#Pid1919617 tuolta.
    Vastaus alkuperäiseen kysymykseen löytyy myös näiltä sivuilta. Ei tosin tästä, mutta haku auttaa.

    40 §
    Opetuslupaperusteet muuhun kuin B-luokan opetukseen

    Muun kuin B-luokan opetusluvan myöntämiseen sovelletaan 39 §:n säännöksiä alla olevin poikkeuksin:

    1) AM-luokan mopon ajokorttia varten opetusluvan hakijan vähimmäisikä on 21 vuotta, ja hänellä tulee olla mopon tai moottoripyörän ajokortti, joka on ollut hänellä vähintään kolmen vuoden ajan;

    2) AM-luokan kevyen nelipyörän ajokorttia varten opetusluvan hakijalla tulee olla kevyen nelipyörän tai B-luokan ajokortti, joka on ollut hänellä vähintään kolmen vuoden ajan;

    3) muuta kuin B-luokan sekä 1 ja 2 kohdassa tarkoitettua AM-luokan mopon tai kevyen nelipyörän ajokorttia varten opetuslupaa hakevalla tulee olla opetuksen luokkaa vastaavan ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti, joka on ollut hänellä vähintään kolmen vuoden ajan;

    4) ryhmään 2 kuuluvan luokan ajokorttia varten vaatimuksena on 39 §:ssä säädetyn lisäksi, että opetus annetaan autonkuljettajan ammattiopetukseen rinnastettavan työnantajan antaman koulutuksen yhteydessä kuljetusalan tutkintoon valmistavan koulutuksen oppisopimuksella, oppilaalla on B-luokan ajokortti ja lisäksi vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti, jos opetusta annetaan ajoneuvoyhdistelmän ajokorttia varten, ja että opetusluvan hakijalla on liikenneopettajalupa C- ja D-luokan opetukseen;

    5) A1-, A2- tai A-luokan opetuslupaa 24 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetun opetuksen antamiseksi hakevalla on oltava liikenneopettajalupa ja moottoripyörällä ajo-opetusta antavan opettajan kelpoisuus taikka Liikenteen turvallisuusviraston hyväksymä muu kouluttajakoulutuksella tai sitä vastaavalla kokemuksella saavutettu kelpoisuus moottoripyöräkoulutuksen antamiseen.

    Niin ja nämä asiat on päätetty jossain ihan muualla kuin 'autokoulujen omistajien palaverissa'.
    Me tehdään sitä mitä direktiivit määrää ja olisi mukava jos saisi pienen korvauksen menetetystä vapaa-ajasta.
    Jotkut sitä työksi nimittävät.

    T: Antti R.
    Ja sitten kun luetaan sama kohta lakitekstistä eikä säädösehdotuksesta niin tuota kohtaa viisi ei ole olemassakaan. Kaikkia A-luokan kortteja saa siis opettaa myös opetusluvalla. Sisältäen myös korotukset noiden luokkien välillä.

    Ajo-opettajat ja autokoulut tekevät toki mitä direktiivit määräävät. Tai sitten eivät. Suomen laki ja EU.n direktiivit velvoittavat autokoulut antamaan myös puolueetonta tietoa ja yhdenmukaista kohtelua. Opetuslupa-asioista tietoa hakiessamme meitä kehoitettiin kääntymään autokoulujen puoleen... Tarviiko tässä yhteydessä julkaista lista niistä autokouluista joissa suoraan haistateltiin ja joissa lyötiin luuri korvaan? ;)

    Eipä siinä jos ei osata vastata, Ajovarmalta on vastailtu. Varmuuden vuoksi sitten vaikka väärin Se että autokouluista suoraan saa vittuilua ja aivan väärää tietoa pistää tuumailemaan että toivottavasti ainakin puolet tekee konkan ennen kuin omaa jälkikasvua autokoulun penkille pitää maksaa... Tai noh... Aina on se opetuslupa ;)

    Edit:

    "taikka Liikenteen turvallisuusviraston hyväksymä muu kouluttajakoulutuksella tai sitä vastaavalla kokemuksella saavutettu kelpoisuus moottoripyöräkoulutuksen antamiseen." Eli riittävä kokemus ja hyväksytty kirjallinen koe.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  30.  
  31. #30
    Millaiset certifikaatit tuosta tehonalennusetistä pitää olla ? Meillä juuri mopokoulussa olevaa poikaa saattaisi kiinnostaa ajaa A2-kortti Ducati 620 Sportilla sitten aikanaan. Monster 620 ie:lle löytyy 35 kW setti, Sportille ei.

    Jos ruuvaa setin kiinni, käy dynossa, saa siedettävät lukemat paperille, kelpaako ?

    Konttorilta ei ainakaan minun vielä kannata kysyä, aikaa on viel yli 3 vuotta. Ei tuo Duksu pihasta kuitenkaan mihinkään katoa.
    S 620 FF, 999S
    Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen