Tekniikkaa on vaikea ymmärtää, varsinkin uutta tekniikkaa mikä ei ole tuttua ja turvallista. Jokainen suomalainen on keskivertoa parempi kuljettaja ainakin omasta mielestään ja turvallisuusvälineet turhia omalla kohdalla kun vielä ei ole sattunut. Tilastot vaan puhuu karua todellisuutta ja tilastosta riippuen kolmasosa (aina pitää vähän liiotella) vältettävissä abseilla.
Harjoitella pitää kaikilla jarruilla ja jarrutekniikalla on tottakai merkitystä. Väitän että tuohon kolmasosaan tilastoissa mahtuu kuitenkin monta omasta mielestään jarruttamisen ammattilaista. Taidot ei vaan vaikuta fysiikanlakeihin. Omilla taidoilla nutullaan vaikka absit onkin, en silti niistä luopuisi ;) En silti pakolliseksi määräisi, jokaisen pitäisi itse saada valita kummallako tykkää ajaa. Johtaa pian siihen että tehojakin aletaan rajoittaa.
KTM 990 SMT
ex. Hayabusa
ex. 1250FA
Miten paniikkijarrutusta voi edes harjoitella? Toki tehokasta jarrutusta voi treenata vaikka kuinka, mutta se, miten käyttäytyy kun kuuntelee musaa kuulokkeilla ja suoralla tiellä se hirvi teleporttaa eteen ja säikähdät suunnattomasti, niin miten sitä harjoitellaan? Toki voi ajatella, että kun on tarpeeksi toistoja niin tulee "selkäytimestä", mutta mistä sen voi tietää jos ei oikeaan paniikkijarrutukseen ole vielä joutunut?
ABS ei ole sitä varten että vaan runttaa jarrut pohjaan ja kaikki menee ok. Vaan se on nimenomaan noita paniikkitilanteita varten. Eli jos kaikesta tuosta harjoittelusta huolimatta paniikissa menee lukkoon ja vetää vaistomaisesti jarrua niin paljon kuin lähtee, niin että siinä tilanteessa se pyörä pysyy hallinnassa, eikä jarrutus mene täysin pipariksi. Nimittäin jos jarrua joutuu hölläämään, ja hakemaan sen pidon rajan uudestaan, niin pipariksi meni ja monta metriä hukattiin ihan epäpotimaaliseen runttaus-ABS jarrurukseenkin verrattuna.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Tällaiseen ajatteluun olen itekkin taipuvainen... Se ensimmäinen totaalisen säikähdyksen johdosta tehty toimenpide kun on aikalailla ratkaiseva ja peruuttamaton. Vedäppä tuolloin ilman abseja pyörät lukkoon niin ei juuri auta vaikka 0,5 sekunnin kuluttua tästä saisitkin itseäsi niskasta kiinni. Se nuijamies kun meni ja suoritti jo...![]()
Tämähän ei tietenkään poista sitä faktaa, että pyörää on hyvä opetella hallitsemaan kaikissa tilanteissa niin hyvin kuin vaan mahdollista. Joten mitenkään hukkaan ei jarruharjoittelu takuulla mene on pelissä ABS:t taikka ei.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
En. Mutta voit ihan itse lukea vaikka noita Boschin linkittämiä tutkimuksia ja miettiä, kuinka paikkansapitävää tietoa niistä saa irti. Se että joku lappu julistetaan "tutkimukseksi" ei automaattisesti tarkoita, että siinä vedetyt johtopäätökset olisivat totta. - Tämä kysymyksenasettelu näkyy vaikka kuinka monessa asiassa nykyään, ei ole pelkästään ABS-jarruja koskeva ilmiö. Osa jengistä ottaa absoluuttisena totuutena kaiken, minkä otsikossa lukee tutkimus. Osa taas ei viitsi/jaksa/pysty/osaa lukea niitä tutkimuksia kriittisesti ja luottaa niihin tavallaan paremman puutteessa. Sitten on se hankalin osa, joka käyttää niitä omien tarkoitusperiensä ajamiseen, vaikka tarkoitusperät eivät välttämättä kestä päivänvaloa.
En siis väitä, että kaikki Boschin mainitsemat tutkimukset olisivat täyttä potaskaa, väitän vain, että ne eivät suinkaan kerro koko totuutta, mikä taasen olisi hyödyllistä pitää mielessä.
Tosta paniikkijarruttamisesta. ABS-jarrujen varmaan ainoa todellinen hyöty tulee nimenomaan paniikkitilanteissa. Mä olen siltä osin huomannut, että sen paniikin syntymisen kynnys nousee korkeammalle, kun on treenannut jarruttamista. Toisin sanoen tilanteessa, jossa aikaisemmin olisi todennäköisesti tullut paniikkireaktio, sitä ei treenaamisen myötä olekaan tullut ja jarrutus on onnistunut hallitusti. En osaa sanoa, onko tälle näkökulmalle jotain teoreettista tukea, kunhan mainitsen omana havaintonani.
High Stuck Are Wit To
^Tässä ketjussa on mentaliteetti, että kaikki mikä ei sovi omaan ajatusmaailmaan kiistetään. Etenkin tutkimukset, jotka väittää toisin. Sitten kehoitetaan katsomaan toista väittäviä tutkimuksia, mutta ei kerrota mistä niitä löytyy. Sitten esitetään väitteitä, mutta ei perustella niitä. Tai sitten katsotaan pelkkiä onnettomuuslukuja abs vs ei-abs huomioimatta esim onnettomuuksien vakavuutta (kohtausnopeudet, vammat jne). Ruotsin tutkimuksessa mm. 10kmh puskuriraapaisu ja 100kmh rekankeulaan ovat molemmat nokkakolareita...
Triumph Street Triple
Samoilla linjoilla. Takajarruakaan ei kannata dissata, sillä kun voi aika hyvin yrittää käännellä pyörää. Itellä suurin ongelma liikenteen seassa on paniikkijarrun löysääminen jo ennenkuin vaihtoehtoinen suunta on katsottu. Usein tullaan sitten takaisin jarrulle ja pitkäksi meneminen on vaan ajan kysymys.
Liekkö etujarruttoman Tunturi Super Sportin peruja mutta takanen on aina mukana jarrussa, sillä aloitetaan ja sitten tulee jostain keltaisesta aivomassasta et hei tässähän on muuten etujarrukin.
Ainakin yhden kerran on ABSittomuus pelastanut varmalta ulosajolta, sai yllättäen eteensattuneessa sikajyrkässä rampissa potkittua takajarrulla keulan aina oikeaan suuntaan. Tilanteeseen johti 180 asteen aivopieru moottoritien liikennesuunnasta. Motarille päästyä piti mennä tupakalle ihan heti seuraavalle kuusenkatselupaikalle.
CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
3792 -Ckm
Se on totta että tutkimuksiinkaan kannata silmittömästi luottaa. Sen verran usea taho noita tehnyt, että tuskin kaikkia tutkimuksia vääristelty. Vaikka tutkimuksia pyörittää miten, niistä ei sitä johtopäätöstä saa ettei abseista hyötyä ole.
Vaikuttaa oikeasti siltä, että suuri osa ei ole absillista testannut. Käykää avoimin mielin kokeilemassa eri jarrutuksia ja väistöjä, eron huomaa kyllä. Absit perustuu siihen että ohjata voi vaikka olisi jarrulla voimakkaamminkin ja välissä ei tarvitse jarrusta päästää. Päivittäisessä ajossa ei tarvitse jarrua varoa ja voi mutkissakin painaa reippaammin jos tarvii ja jatkaa ohjaamista edelleen.
KTM 990 SMT
ex. Hayabusa
ex. 1250FA
Moottoripyörän camber-kulma ja sen merkitys mutkassa on tässä laitettu aika selkeästi: linkki.
Tielläkin on camber-kulma.
Pohtii mitä tapahtuu ja mitä pitää tehdä mutkassa, joka on ulkoreunalle kallellaan...
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Harha on sekin, että paniikkijarrutus tapahtuu suoralla tai pyörän ollessa pystyssä. Vedä mutkassa ABS-jarruilla kahva pohjaan. Se voi olla juurikin se väärä teko ja puolen sekunnin päästä voi olla myöhäistä. Jos ei treenaa eikä itseään haasta, niin hartialukko on varma. Niihin ei ABS-toimintoa voi ostaa. Mutta se on hyvä, että kaikki ovat samaa mieltä harjoittelun tärkeydestä. Itse olen jopa sitä mieltä, että kannattaisi harjoitella sitäkin miten selviytyy ilman jarrua. Tuolla tien päällä kun ajelee, niin paljon on porukkaa, jotka käyttävät vaistomaisesti jarrua joka mutkassa. Siis ihan vaan ilman mitään paniikkitilannettakin käytetään jarrua.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Minusta tässä on nyt selvästi aineksia .org summermiittinki 2014 -ohjelmaksi…
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Minusta olis akateemisesti kiinnostavaa tietää että missävaiheessa vielä absilla sitten voi väistää maksimijarrulla, eli missä nopeudessa rengas lähtee alta, millä kallistuskulmalla ja mikä on kääntösäde ja rengas?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kiitos linkistä.
On siinä moottoripyörässä tai ainakin ajotilanteessa näköjään camber-kulma.
Hyvä ja selkeä juttu asiasta.
Aina sitä voi oppia jotain uutta. Kiitos.
No tietämättä mitään tuosta moottoripyörän camber-kulmasta jarruteltiin siellä Tattarisuolla.
Ja hyvin meni ja sielläkin taas opittiin ainakin jarruttamaan paremmin.
Ja väistämäänkin jarrutuksen aikana.
Pitää sitten varmaan vielä kokeilla tuota, että aloittaa sen täyden jarrutuksen vasta sitten, kun pyörä on jo kallellaan.
Ja tuotakin voisi kokeilla, jos kurvi on ulospäin kallellaan, niin miten sitten käy.
Ajamalla ja harjoittelemalla sitä oppii, eikä netissä roikkumalla.
Ajokelit toivottavasti jatkuvat vielä pitkään syksyllä.
Tänään kävin ajelulla jotain 100 km ja tuli melkein liian kuuma, kun olin laittanut kunnolla päälle.
Kahvalämppärit on hyvä juttu. Ja pian täytyy kai laittaa ne kahvatumput kanssa takaisin pyörään. Ne on tosi hyvät.
Pekka
![]()
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 29.09.2013 klo 21:39.
Heh, no voihan sen noinkin lukea. Siis nousemassa vanhalta lahdentieltä motarille ja kun suunnat oli sekaisin niin oletin rampin olevan liki suora, se mokoma tekikin sen about 180 asteen käännöksen juurikin sinnepäin mistä olin tulossa. Vauhtia oli siis se mikä olisi sille suoraksi luulemalleni rampille asiallinen mutta kun sitten lopulta nyppyläntapaisen takaa paljastui tiukka oikea niin vauhtia oli aivan liikaa. Tässä kuski siis oli aivan pihalla koko liikennetilanteesta mutta ihmeen kaupalla se mopo sitten siihen taittui.
Motarille lähdetään vika suuntaan vasta muutaman vuoden päästä kun tämä anoreksia vielä vähän pahenee![]()
CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
3792 -Ckm
Katastrofi on aina katastrofi ja niitä toki pitää välttää.
Kovin monella on kuitenkin "paskat housuissa" heti kun jompi kumpi pää tai molemmat (mopossa)
hiemankin lipsuu. Sama se, onko kyse jarrutuksesta tai muusta ajosta.
Ainoa tapa pitää pöksyt kuosissa ja vähentää hädissään tehtyjä virheratkaisuja on harjoitella.
Aika selvää on.... minkä olen jo aiemminkin sanonut.... raskaalla katupyörällä, hyvällä pidolla ja
tätä kautta suht kovilla nopeuksillakin mennään "liian kovilla panoksilla".
Jää se kokeilemisen-yrityksen-erehdyksen-oivaltamisen tie kovin lyhyeksi mutta kivuliaaksi ja kalliiksi.
On myös tuotu esiin muita tapoja/välineitä "simuloida asioita" ihan luonnollisien syy-seurausten kautta.
Prätkälläkin voi oikein mainiosti madaltaa kynnystä ja pienentää panoksia treenaamalla niitä
asvalttiasioita jossain missä on tarjolla suhteellisen "tasalaatuinen" ja kovapohjainen sora-alusta.
Tilanne on vähän sama, kun pitäisi opetella kotilolla "lipsuttelemaan kadunkulmissa, viemään vähän
kahva edellä ja heittämään vaikka kässärillä taskupysäköinti vastakkaiselle puolelle..........
LEVEILLÄ LIIMAKUMEILLA JA KISAPELILLÄ.
Taitaa mennä treenit paremmin alkutalven pikkuliukkailla lumikeleillä tai vastaavilla.....
jossa kitka- tarvittavat nopeudet ja tapahtumien nopeus on huomattavasti miedompia
Kynnys on korkea ja kokemuksen/oppimisen lunnat liian kovat.
On ihan hyvä "pureskella" asioihin liittyviä teorioita ja fysiikan lainalaisuuksia.... mutta.....
Niin.... mitä ilman.... ja kuinka paljon sitä "mitä" tarvitaan.... ? TARVITAAN PALJON !
Harjoittelua, harjoittelua ja harjoittelua ! Yritystä - erehdyksiä - oivalluksia.
Jokainen ei valmistu Road Racingin "tohtoriksi", ei edes pitäjän nopeimmaksi vetomieheksi......
Ei ole tarpeenkaan. Riittää kunhan meno ei ole kuin Tenkasella.... edestä ja takaa![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Osta vaimollesi abs:llinen ER6 ..niitä löytyy hyvään hintaan ja itsellä ainakin toimi tuo pyörä (vaikkakin ominaisuudet loppuu sitten vauhdin kasvaessa)
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Siellä mutkassa jarruttaminen voi olla tasan väärä reaktio. Kyse ei ole vauhdista ja kulmasta vaan tilanteen kaikista tekijöistä. Tämä nyt menee jo pakkotoistoksi, mutta olen tässä ketjussa useamman kerran ilmaissut mielipiteeni, että ABS-jarrujen markkinoinnissa jätetään kertomatta, että vaikka mopo ei ehkä kaadu niin kaikki muut moottoripyörän ominaisuudet hyvässä ja pahassa ovat kuitenkin olemassa eivätkä poistu. Se suuri kysymys on kuinka moni menee tuohon lankaan ja luottaa liikaa ABS-jarruihin sen sijaan, että ikinä edes pohtisi pitääkö jotakin muutakin osata ja olla jarruttamatta jos tilanteesta selviäminen vaatii jotain muuta. Koskee varsinkin heitä, joilla ajokokemus on peräisin autoista. Tämmöisen aktiiviharrastajien foorumin jäsenillä ongelmaa ei varmasti ole, mutta kun suurin osa motoreista on "sunnuntaimotoristeja".
Tuolla oli aiemmin tutkimus, jossa Ruotsin kohdalla ABS-jarrujen osuus kohtaamisonnettomuuksissa on huomattavasti suurempi kuin osuus kaikesta kalustosta. 58% kohtaamisonnettomuuksista tapahtuu ABS-jarruin, kun ABS-jarrulisten osuus kalustosta on 47%. Veteleekö ne suorilla päin vai tehdäänkö mutkissa vääriä päätöksiä vai mistä on kyse, en tiedä. Mutta on aiheellista kysyä, että miksi näin tapahtuu.
Toisaalta tuumailin tässä, että pakollisuuden myötä palataan ehkä takaisin perusasioihin ja loppuu ABS-jarrujen yliarviointi turvallisuustekijänä. Kun pääosassa kalustoa on ABS-jarrut, niin ehkä taas aletaan korostaa ajotaidon merkitystä.
Silti jurppii, että tulevat pakollisiksi.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Joo, kyllä olin tuon nähnyt. Mutta 300 kiloinen kustomi ja puolet kevyempi sporttipyörä saattaapi käyttäytyä samassa tilanteessa hieman eri tavalla. Voi myös olla että enduroissa ja multistradoissa jarrutusmatka lyhenee huomattavasti kun ottaa ensin tyhjät pois.
Mutta takaisin aiheeseen, vedin ensin 5 kertaa merkin kohdalla kaikki pohjaan. Ja perään 5 kertaa tyhjätpois ja sitten vasta absille. Mulle ei käynyt niin kun harrikkavideossa. Ennemminkin hämmennys oli suuri kun kaikki 10 vetoa pysähtyivät alle puolen metrin marginaalilla täysin samaan kohtaan.
En tiedä olisiko tilanne muuttunut jos olisin koittanut toistaa testin suuremmalla nopeudella, mutta tähän en ryhtynyt, koska silloin olisi tullut huomattavaa epätarkkuutta jarrutuksen aloituskohdan ja nopeuden vakioinnissa.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Kyllä ainakin oma blade käyttäytyi samalla tavalla kuten tuossa videossa.
Mikäköhän sulla oli nopeus testissä? Ja ehkä sulle kävi noin siksi ettet osaa jarruttaa ollenkaan oikein ja jarrumatka menee aina liian pitkäksi. Kyllä se aloituskohta menee aika lähelle oikein oli nopeutta sitten 50km/h taikka 100km/h. Jos matkaa on tarpeeksi, niin ei se nopeuden pitäminen kohdallaan liian vaikeaa ole. Ja luonnollisesti suuremmalla nopeudella erot jarrumatkoissa eri jarrutekniikoilla on helpompi nähdä.
xxx
On kai toimivat absit ihan ok turvavaruste.. En oo päässy kokeilemaan kuin yhdessä 2000-luvun bemarissa. Nuo ruksutti ainakin siihen malliin, että kertoivat heti milloin homma olisi normi jarruilla mennyt luisteluksi. Silloin nuorempana pelkät reibanit korvien välissä ei tehnyt edes tiukkaa kokeilla, että pysyykö niillä esim. märällä pystyssä. Kyllä pysyi. Hiekalla sitten ihan persiestä, ei pysähtyny käytännössä ollenkaan. Nykyään kai kehittyneempiä?
Siinä kohtaa kun tilanne tulee oikeasti päälle, niin uskoisin että 90% porukalle abs on ainakin märällä tai vaihtelevalla pinnalla hyvä olla olemassa. Jotain 50000km ehdin ajella maantiellä, eikä kertaakaan omalle kohdalle tullut sitä tilannetta, että olis tosissaan pitänyt jarruttaa. Jos haluaa opetella pidon rajan tuntemista pienemmällä vauhdilla, niin kannattaa painella hiekalle ja ottaa joku halpis mopo alle. Vauhti ei karkaa ihan holtittomaksi heti alkuun ja kaadoista selviää nahat päällä pölyjen pyyhkimisellä.
"Crankcase kirjoitti
Vaarallisempaa absittomalla on vetää mutkassa jarru pohjaan. Riippuen vauhdista ja kulmasta tuossakin absi voi pelastaa. Hartialukkoon ei kyllä ole apuja"
Anteeksi huono lainaus koneesta johtuen ja kommenttini voi olla irti kontekstista koska ei osunut koko kirjoitus silmään, mutta jos lyö mutkassa jarrut pohjaan niin eikös se mopo mene sinne ihan samaan suuntaan jarruista riippumatta ?
- slipping and sliding since 1982 -