Sivu: 16 / 22:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 61415161718 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 451:stä 480:een 652:sta
  1. #451
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Jossain ko pääsis kokeilemaan kurvaamista asvaltilla jossa on startegisesti hiekkkaa kurvauskohdassa. Meinaan että joku semmonen apupyörämopo tai joku. Tuppaa usein hartiat ottamaan asentoa, ja muutenkin ajo menemään sellaiseksi "joka lihas ihan vitun jäykkänä" -touhuksi, kun kesken mutkaa alkaa näkyä irtomaa-ainesta…

    Toisaalta tota vois kyllä mielikuvakokeilla ihan puhtaassakin mutkassa, että miten sitä muuttaa ajolinjaa ja muutenkin valita pehmeimmän näköisen vastaantulijan keula jos ajolinjalla löytyy soraa…
    Mentaaliharjoittelu on vanha ja toimivaksi todettu asia monissa jutuissa.
    Sen hyödyt ovat kuitenkin käytännössä.... jostain syystä.... aika heikot, ellei
    harjoittelijalla ole sitä konkreettista "tuntumaa" asiaan jota tuolla tavalla harjoittelee.Sillä ei juurikaan ole merkitystä, mikä laji, mitkä vehkeet.

    Toinen huomionarvoinen asia on se, että niin hassulta kun se äkkiseltään tuntuu.....
    Ihan "polokupyööörä", mieluiten ainakin etujarrullinen, on avain erinomainen "simulaattori".

    Ihan huippupeli/olosuhteet olisi, kun saisi alle 60-70 luvun "pitkäsatulaisen" ja etujarrullisen fillarin.....
    ja "radaksi" alamäen tarjoavan hiekka-alustan.

    Varsin pienillä satsauksilla, kevyillä suojilla ja vahinkoriskeillä pääsee ilman paineita ihan toden teolla
    tutustumaan kaksipyöräisen käyttäytymiseen pidon huonontuessa ja ihmeelliseen logiikkaan noin lähtökohtaisesti.

    Kuten tuolla aiemmin totesin.... oikealla katumopolla, kestopäällysteellä ja varsin pitävillä
    kumeilla "panokset" kovenevat ja peli "nopeutuu" huomattavasti.

    Tässä se "tuntuman treenaamisen" ongelma onkin !!!!

    RIMA ON LIIAN KORKEALLA JA PANOKSET LIIAN KOVAT !!!!! Kun joka tapauksessa harjoitellessa opitaan
    merkittävästi myös virheistä..... ei homma toimi kun "korkealta pudotaan kovaa.... sattuu ja maksaa paljon.

    Eihän vaijerin päällä kanjonin ylitystäkään kukaan lähde "nollista" treenaamaan suoraan
    kanjonin päälle..... ja ilman turvavaljaita... ?

    Kevyellä kaksipyöräisellä, hiekka-alustalla "spräidääminen".... oikeasti vaikka fillarilla tai vanhalla mopolla jossa on kunnon etujarru....
    on maailman paras, tehokkain ja turvallisin tapa saada käsitys ja tuntuma mitä tapahtuu, miten ja miksi.... kun
    ei enää olla "raideliikenteen" parissa.

    Noissa puitteissa ja keinoin saa myös konkreettista tuntumaa siihen, mitä ja miten esim. vauhdin määrä vaikuttaa
    eri tilanteissa ja tapahtumissa.

    Onko aikuisuuden myötä jotenkin hukassa se, että "leikkimällä se lapsikin oppii"..... ehkä enimmän osan
    asioiden alkeista..... ja sitten vasta "harjoitus tekee mestarin".
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  2. #452
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Onko aikuisuuden myötä jotenkin hukassa se, että "leikkimällä se lapsikin oppii"..... ehkä enimmän osan
    asioiden alkeista..... ja sitten vasta "harjoitus tekee mestarin".
    Ei opi enään. Kun ennen oli lapsilla leikkikaluina Datsun 100A, mini ja Honda CB, on heillä nykyään radio-ohjattava, ce-hyväksytty patteriauto ja läppäri. Sitten ollaan ihmeissään, kun harjoittelun pitääkin sitten aikuisena tapahtua parissa viikossa kymppitonnien autolla yleisen liikenteen seassa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  3. #453
    Joo ennen oli laivat puuta ja miehet hiihti 100km kouluun ja molempiin suuntiin ylämäkeä. Taitaa nykyään olla huomattavasti enemmän mopoautoja, skoottereita ja muita harrastuspelejä kuin oli esim 25v sitten...

    Missähän pääsisi harjoittelemaan ns. Apurataspyörällä pidon rajoja? Tuo jos joku olisi hyvin käytettyä rahaa. Voisi huoletta vetää lipat märällä ja hiekalla ja samalla oppisi tunnustelemaan miten pyörä alkaa käyttäytyä kun pito loppuu.
    Triumph Street Triple
  4. #454
    Lainaa Crassus kirjoitti Katso viesti
    Joo ennen oli laivat puuta ja miehet hiihti 100km kouluun ja molempiin suuntiin ylämäkeä. Taitaa nykyään olla huomattavasti enemmän mopoautoja, skoottereita ja muita harrastuspelejä kuin oli esim 25v sitten...

    Missähän pääsisi harjoittelemaan ns. Apurataspyörällä pidon rajoja? Tuo jos joku olisi hyvin käytettyä rahaa. Voisi huoletta vetää lipat märällä ja hiekalla ja samalla oppisi tunnustelemaan miten pyörä alkaa käyttäytyä kun pito loppuu.
    Tapasi mukaan joko et ymmärrä pointtia tai sivuutat sen tahallaan. Tässä tapauksessa pointti oli se, että aiemmin ajamista harjoiteltiin ennen kuin liikenteeseen mentiin opettelemaan. Harjoittelu tapahtui metsäautoteillä, jäällä, pellolla tms vähän rauhallisemmassa ympäristössä.
    Myös ne kuuluisat pidon rajat haettiin yleensä jo ennen 10 vuoden ikää, jolloin ei ollut tarvetta ajokortti-iän jälkeen liikenteessä toilailun ohessa mietiskellä, missä oppisi ajamaan.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  5. #455
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kiitokset hyrrävoiman avaamisesta, jos se jollekin oli terminä epäselvä. Tulee pidettyä välillä liikaa asioita itsestäänselvyytentä.

    Ei tästä tarvitse spekuloida yhtään. Moottoripyörä ei tarvitse pystyssä pysymiseen hyrrävoimaa. Piste. Hyrrävoima voidaan kumota, ja sillä ei ole suurta vaikutusta pyörän käyttäytymiseen. Geometrian muutoksissa aika pienikin muutos vaikuttaa ajettavuuteen paljon ja viimeistää siinä vaiheessa kun etujättö on lähellä nollaa, menee ajaminen todella vaikeaksi. Tuollainen hyrrävoimaton fillari on ollut rakennuslistalla jo pitkään meidän koulutuskäyttöä varten, mutta toistaiseksi kukaan ei ole ehtinyt tuollaista rakentamaan.

    Mutta hyrrävoiman olemassaoloa voi testata muutenkin. Jos hyrrävoima pitää pyörän pystyssä, voi ohjauksen siis huoletta lukita suoraan keskiasentoon. Esim joku sopiva salpa tms. toiminee tuossa kunhan sen saa vauhdissa päälle. (Itse en tuota kokeilisi edes lentokentällä.) Hyrrävoimia ei myöskään ole hitaassa vauhdissa, jolloin pyörän pystyssä pysyminen tapahtuu täysin samoin kuin kovemmassa vauhdissa, nyt vain massan hitaus ja liike-energia eivät nosta pyörää pystyyn kallistuksesta, joten vaadittava tukipisteen siirto (=ohjaustangon kääntäminen) on suurempi.


    Kiitokset myös tuosta havainnollisesta videosta NOx:lle.
    Ihan noin muuten aiheesta Gyroskooppi ja Gyroscopic Stabilization, tuo tuubi on turvoksissa
    varsin mielenkiintoista ja havainnollistavaa tavaraa.... ihan asiallistakin
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  6. #456
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Eipä noita voimia, kosketuspisteitä yms. ajaessa tarvitsekaan miettiä. Itsekin on noihin tullut tutustuttua parista syystä vähän tarkemmin, joista toinen on se, että olen mukana kouluttamassa motoristeja ajamaan ja toinen syy on rata-ajo ja kierrosajan parantaminen. Kouluttaminen on huomattavasti helpompaa kun oikeasti tietää miksi pyörä käyttäytyy niin kuin se käyttäytyy ja sama pätee kierrosajan parantamiseen. Vielä nykyisinkin taidetaan opettaa autokoulussa, että mopo pysyy pystyssä hyrrävoimien avulle ja mielestäni tätä virheellistä käsitystä olisi syytä oikoa.

    Tulipas ajateltua asiaa enemmän.. Jep.. oikeassa olet.. Ei tule tiedostaneeksi miten mopo toimii, ennen kuin joutuu sitä miettimään... :o
    MP ei välttämättä tarvitse "hyrrävoimia" Mutta hyrrävoima tuo mopoon sitä "levollisuutta" ja osittain auttaa pysymään pystyssä. jos se kumottaisiin kokonaan jouduttaisiin varmaan jotenkin muokkaamaan MP:n geometriaa jotta päästäissin samaan "tasapainoon" kuin hyrrävoimien kanssa?


    /Kid..
  7. #457
    Lainaa kideon kirjoitti Katso viesti
    Mutta hyrrävoima tuo mopoon sitä "levollisuutta" ja osittain auttaa pysymään pystyssä. jos se kumottaisiin kokonaan jouduttaisiin varmaan jotenkin muokkaamaan MP:n geometriaa jotta päästäissin samaan "tasapainoon" kuin hyrrävoimien kanssa?


    /Kid..
    Ei sen kummemmin kuin jo nyt on geometriaa säätämällä haettu pyörään haluttuja ominaisuuksia, vrt. krossipyörä vs. matkapyörä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  8. #458
    Se, että pysyykö pyörä pystyssä hyrrävoiman avulla vai ei, voi olla hyvä kysymys. MUTTA kun moottoripyörän pyörä pyörii hitaallakin nopeudella, sitä pyörän massan aiheuttamaa hyrrävoimaa on ja runsaasti. Saatikka sitten kovassa nopeudessa. En nyt jouda laskemaan, mutta mutuvakiolla voisin sanoa, että pyörän kääntäminen akselista pyörimistilansa alkutilanteen suunnasta ei edes onnistu vaikka rautakangella sitä kääntäisi raavas mies, kun nopeutta on 50km/h vastaava pyörimisnopeus. Siis sillä olettamalla, että kääntöliike pyritään tekemään nopeasti. Hitaasti kääntämällä se onnistuu toki.
    -juha-
  9. #459
    Lainaa juhhyto kirjoitti Katso viesti
    Se, että pysyykö pyörä pystyssä hyrrävoiman avulla vai ei, voi olla hyvä kysymys.
    No ei se oo, koska motskari ei pysy pystyssä pelkästään hyrrävoiman avulla. Jos jättö on liian lyhyt tai negatiivinen, pyörää täytyy väkisin pitää pystyssä vähänkin kovemmissa vauhdeissa, muuten se menee nurin.
    High Stuck Are Wit To
  10. #460
    Lainaa mcmies kirjoitti Katso viesti
    No ei se oo, koska motskari ei pysy pystyssä pelkästään hyrrävoiman avulla. Jos jättö on liian lyhyt tai negatiivinen, pyörää täytyy väkisin pitää pystyssä vähänkin kovemmissa vauhdeissa, muuten se menee nurin.
    Korjaus: moottoripyörä pysyy pystyssä ilman hyrrävoimia. Samoin polkupyörä. Polkupyörällä voi tasapainoilla aika pitkään paikallaan. Kääntäen vaikka olisi kuinka paljon hyrrävoimia, mutta etupyörän ohjausakseli hitsataan kiinni, niin eipä pysy enää pystyssä eikä onnistu paikoillaan tasapainoilukaan. Ohjauksen siirto takapyörälle ei onnistu, mutta ohjaavan etupyörän negatiivinen jättö on mahdollinen, nojapyörissä on tällaisia toteutuksia.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  11. #461
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Korjaus: moottoripyörä pysyy pystyssä ilman hyrrävoimia. Samoin polkupyörä. Polkupyörällä voi tasapainoilla aika pitkään paikallaan. Kääntäen vaikka olisi kuinka paljon hyrrävoimia, mutta etupyörän ohjausakseli hitsataan kiinni, niin eipä pysy enää pystyssä eikä onnistu paikoillaan tasapainoilukaan. Ohjauksen siirto takapyörälle ei onnistu, mutta ohjaavan etupyörän negatiivinen jättö on mahdollinen, nojapyörissä on tällaisia toteutuksia.
    Niin, en osaa sanoa, mikä merkitys hyrrävoimilla prätkässä lopulta on. Voi olla, että vakauttaa menoa jollain tavoin. Jätöstä sen sijaan jotain tiedän. Siksipä kiinnostaakin, että mikä tuo "nojapyörä" on? En nimittäin ole tavannut missään miinusjättöistä pyörää, jolla pystyy ajamaan yli neljääkymppiä...
    High Stuck Are Wit To
  12. #462
    Lainaa mcmies kirjoitti Katso viesti
    Niin, en osaa sanoa, mikä merkitys hyrrävoimilla prätkässä lopulta on. Voi olla, että vakauttaa menoa jollain tavoin. Jätöstä sen sijaan jotain tiedän. Siksipä kiinnostaakin, että mikä tuo "nojapyörä" on? En nimittäin ole tavannut missään miinusjättöistä pyörää, jolla pystyy ajamaan yli neljääkymppiä...
    Niin kai se sitten on niin, että hyrrävoimilla ei ole suurtakaan vaikutusta moottoripyörän pystyssä pysymiseen. Suurempi vaikutus on liikkeen jatkuvuudella ja massan hitaudella.

    Tuossa Wikipedian gyroskooppijutusta lainattu teksti.
    "Perinteisen gyroskoopin toimintaperiaate ........

    Esimerkiksi polku- ja moottoripyörät pysyvät pystyssä osittain pyöriensä hyrräliikkeen avulla. Pyörivä pyörä pyrkii kääntymään kallistuksen vastaiseen suuntaan ja pitämään täten kulkuneuvoa pystyssä. Hyrrävoiman osuus pystyssä pysymiseen ei ole kuitenkaan merkittävä. Tutkimuksissa hyrrävoima on voitu kumota tai kääntää päinvastaiseksi ja polkupyörä pysyy silti hyvin pystyssä."

    Pekka
  13. #463
    viitaisko nojapyörä allaolevan tapaisiin. mut eikai tuossa erikoista oo kuin polkimien paikka, ohjausgeometria on ihan niinkuin normaalissa fillarissa
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  14. #464
    Lainaa mcmies kirjoitti Katso viesti
    Niin, en osaa sanoa, mikä merkitys hyrrävoimilla prätkässä lopulta on. Voi olla, että vakauttaa menoa jollain tavoin. Jätöstä sen sijaan jotain tiedän. Siksipä kiinnostaakin, että mikä tuo "nojapyörä" on? En nimittäin ole tavannut missään miinusjättöistä pyörää, jolla pystyy ajamaan yli neljääkymppiä...
    Python

    Tuossa konstuktiossa maan vetovoima (!) hoitaa pyörän suoristamisen ohjausliikkeiden jälkeen.

    Wikipediassa on pitkähkö selostus kaikista asioista (tähän asti tunnistetuista), jotka vaikuttavat kaksipyöräisten käyttäytymiseen: http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle...cycle_dynamics

    Kun nyt tuli geometria puheeksi, niin mp:n geometria muuttuu jousituksen puristuessa. Teleleverissä näin ei käy, mutta se pätee myös ilman ABS-jarruja. Autoissa opetetaan polkaisemaan poljin kaikissa tilanteissa syvälle heti ja osa autoista jopa auttaa itse lisäämään jarruvoimaa. Huono juttu, jos auton ja mp:n ABS-jarruja opetellaan käyttämään samoin eikä muisteta, että samalla pyörän käytös muuttuu ja se täytyy itse osata hallita. Ajonvakautusta ei ole auttamassa.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  15. #465
    No helskutti, kaikkea sitä näkee.

    Mihinkähän nopeuteen asti tuo oikeasti toimii? Hitaissa vauhdeissa vaikuttaa uskottavalta, mutta jos vauhtia olis toistasataa?

    Hiukan samantapainen konstruktio löytyy joidenkin lehmäharrikoiden keulasta, jossa T-kappaleet on rakennettu siten, että keulaputket ovat sivusta katsoen ohjauslaakeriputken takana. Rakenne ei yksinään voisi kompensoida negatiivista jättöä, mutta ilmeisesti sillä on menoa vakauttava vaikutus.

    No, motskaripuolella pysyttäydyn vielä positiivisen jätön teoriassa...
    High Stuck Are Wit To
  16. #466
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Huono juttu, jos auton ja mp:n ABS-jarruja opetellaan käyttämään samoin eikä muisteta, että samalla pyörän käytös muuttuu ja se täytyy itse osata hallita. Ajonvakautusta ei ole auttamassa.
    Tämä auton ja mp:n jarrujen ja jarrutuksen vertaaminen, tavalla tai toisella, on kyllä niin syvältä kuin voi olla.
    Ottaakseni jotain kantaa asiaan.
    <p>.</p>
  17. #467
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mutta vanhan pikku Massikan jarrut vasta onkin, joskus tulin kunnon rankakuorma perässä ja tallasin jarrua risteyksessä.. Mitään ei tapahtunut... .. ... Sitte alkoi kuminkäry haiseen... Renkaat oli kyllä lukossa, mutta kuorma hiukan työnsi...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  18. #468
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Mutta vanhan pikku Massikan jarrut vasta onkin, joskus tulin kunnon rankakuorma perässä ja tallasin jarrua risteyksessä.. Mitään ei tapahtunut... .. ... Sitte alkoi kuminkäry haiseen... Renkaat oli kyllä lukossa, mutta kuorma hiukan työnsi...
    Provona olisi ollut hauskempi, jos kulkineena olisi mainittu Zetori.
    <p>.</p>
  19. #469
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Python

    Tuossa konstuktiossa maan vetovoima (!) hoitaa pyörän suoristamisen ohjausliikkeiden jälkeen.
    Maan vetovoima on kyllä sinänsä aika vakio, mutta renkaan kosketusvoima ei. Tällä foorumilla olen oppinut, ettei ketään saa työntää kuoppaista mäkeä alas, mutta tuolla laitteella se olisi niin mielenkiintoista, että kiusaus kävisi ylivoimaiseksi. Varmasti löytyisi uusia ihmeellisiä värähtelyilmiöitä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  20. #470
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Provona olisi ollut hauskempi, jos kulkineena olisi mainittu Zetori.
    Mutta kun se oli massikka, satakuusvitonen.

    Vaikka eihän tää tietty aiheeseen lity kyllä…
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  21. #471
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Tämä auton ja mp:n jarrujen ja jarrutuksen vertaaminen, tavalla tai toisella, on kyllä niin syvältä kuin voi olla.
    Ottaakseni jotain kantaa asiaan.
    Niinpä on. Sepä juuri on minunkin pointtini.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  22. #472
    ABS mopossa yhtä oleellinen kuin takalasinlämmitin.
  23. #473
    Eikös noissa kyykyissä katteet ole juurikin ABS:ä?
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  24. #474
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    Eikös noissa kyykyissä katteet ole juurikin ABS:ä?
    Juu, taitaa olla. Ja se minutkin pelasti kaatumiselta kun törmäsin satakiloiseen urospeuraan.
    Tuli kyllä katteet syliin, mutta peura pysyi iskarien etupuolella koko episodin ajan.
    Nakulla vastaavassa mällissä olisi ollut elukka mun kanssa ohjaamossa.


    Ja katteiden lisäksi Absia löytyy myös jarruista. Voisin olettaa, että paluu asfaltille elikon ylityksen jälkeen oli huomattavasti pehmeämpi kuin lukkiutuvilla jarruilla. Näinollen mopotti oli myös todella helppo pitää pystyssä.
    Viimeksi muokannut: wanico; 22.09.2013 klo 18:39.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  25. #475
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Juu, taitaa olla. Ja se minutkin pelasti kaatumiselta kun törmäsin satakiloiseen urospeuraan.
    Tuli kyllä katteet syliin, mutta peura pysyi iskarien etupuolella koko episodin ajan.
    Nakulla vastaavassa mällissä olisi ollut elukka mun kanssa ohjaamossa.


    Ja katteiden lisäksi Absia löytyy myös jarruista. Voisin olettaa, että paluu asfaltille elikon ylityksen jälkeen oli huomattavasti pehmeämpi kuin lukkiutuvilla jarruilla. Näinollen mopotti oli myös todella helppo pitää pystyssä.
    Joo, Wanicon pyörä oli aika surkean näköinen tänään. Ajovalonakin vaan joku onneton taskulamppu. Ja kaikki mittarit yms keulavarustukset riisuttuna. Onneksi siinä oli kaatumaraudat, jotka todennäköisesti säästivät Wanicon jalat pahemmalta loukkaantumiselta, koska sen peuran jalat varmaan tyssäsivät niihin.
    Hänhän kyllä pysyi pystyssä vielä törmäyksen jälkeenkin.
    Oli meinaan tarkoitus mennä Tattarisuon parkkikselle kokeilemaan ABS jarrutuksia. Nyt kun tuo Wanicon pyöräkin on siinä kunnossa, katteet riekaleina jne, että silläkin voi vetää kunnon jarruharjoituksia.
    Nythän tuo pyörä menee lunastukseen.

    Kunnon sadekuuro tuli just, kun piti aloitella kokeilut.
    No sovittiin, että tehdään ne kokeet huomenna tai sitten, kun tulee kuivaa.

    Itse en kuitenkaan malttanut olla hieman kokeilematta, kun Wanico oli jo lähtenyt paikalta. Parkkis ihan tyhjä. Vain muutama mopopoika katselijana.
    Vedin sen verran kuin pyörästä lähti noissa märissä oloissa ja täysjarrutus ABS:llä. Nopeus oli 84 km/h. Jää GPS muistiin. Pysähtyi mainiosti ilman mitään ongelmia, kiemurteluita tai lukkiintumisia. Jarrutuslinjalla oli lätäköitä ja vähän kuivempaakin.
    Pysähtymismatka oli mielestäni aika lyhyt noissakin olosuhteissa.
    Väistämään en kuitenkaan alkanut ihan märällä kelillä. Märällähän se kitka häviää sivusuuntaan ihan samalla lailla kuin sinne jarrutus suuntaan. Eikä se ABS ymmärrä mitään siitä sivuttaiskitkasta.

    Kuivalla kelillä sitten jatketaan tutkimuksia.

    Pekka
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 23.09.2013 klo 23:32.
  26. #476
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Väistämään en kuitenkaan alkanut ihan märällä kelillä. Märällähän se kitka häviää sivusuuntaan ihan samalla lailla kuin sinne jarrutus suuntaan. Eikä se ABS ymmärrä mitään siitä sivuttaiskitkasta.

    Kuivalla kelillä sitten jatketaan tutkimuksia.

    Pekka
    Sulle mietittäväksi.

    Mistä johtuen sä oletat että toi manööveri epäonnistuu sateella ja onnistuu kuivalla?
    Pegaso IE
  27. #477
    Lainaa Cobretti kirjoitti Katso viesti
    Sulle mietittäväksi.

    Mistä johtuen sä oletat että toi manööveri epäonnistuu sateella ja onnistuu kuivalla?
    Vastaan omasta puolestani, ja Pekka voi vastata itse varsinkin kun toisella on kyykkä ja toisella enduro.

    Oman teoriani mukaan väistöharjoituksessa tulee renkaalle hetkellisesti myös kovat sivuttaisvoimat. Jos rengas lähtee sivuluisuun ei absillisella ja absittomalla ole eroa.

    Tuli itsekin vetäistyä kotimatkalla ihan testimielessä täysjarrutuksia pelkällä etujarrulla 40-60 nopeudesta.

    Pyörän hallittaviuus käsittämättömän helppoa ja jarrutusmatka versus kuiva keli yllättävän lyhyt.
    Vielä kun otetaan huomioon, että kyseessä on lähes 10 vuotiset absit ihan sieltä mopoajan alkupäästä.

    Renkaana uudenkarhea pilotroad3, jolla lienee myös yllättävän suuri merkitys.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  28. #478
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Vastaan omasta puolestani, ja Pekka voi vastata itse varsinkin kun toisella on kyykkä ja toisella enduro.

    Oman teoriani mukaan väistöharjoituksessa tulee renkaalle hetkellisesti myös kovat sivuttaisvoimat. Jos rengas lähtee sivuluisuun ei absillisella ja absittomalla ole eroa.

    Tuli itsekin vetäistyä kotimatkalla ihan testimielessä täysjarrutuksia pelkällä etujarrulla 40-60 nopeudesta.

    Pyörän hallittaviuus käsittämättömän helppoa ja jarrutusmatka versus kuiva keli yllättävän lyhyt.
    Vielä kun otetaan huomioon, että kyseessä on lähes 10 vuotiset absit ihan sieltä mopoajan alkupäästä.

    Renkaana uudenkarhea pilotroad3, jolla lienee myös yllättävän suuri merkitys.
    Mitähän sille renkaan pyörimisnopeudelle tapahtuu jos pito sivusuuntaan menetetään = luisto kasvaa ja jarrupaine pysyy samana? Jatkokysymyksenä tuohon voi miettiä, että mitä se ABS tässä tilanteessa tekee?
    Superbike #7
  29. #479
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Juu, taitaa olla. Ja se minutkin pelasti kaatumiselta kun törmäsin satakiloiseen urospeuraan.
    Tuli kyllä katteet syliin, mutta peura pysyi iskarien etupuolella koko episodin ajan.
    Nakulla vastaavassa mällissä olisi ollut elukka mun kanssa ohjaamossa.


    Ja katteiden lisäksi Absia löytyy myös jarruista. Voisin olettaa, että paluu asfaltille elikon ylityksen jälkeen oli huomattavasti pehmeämpi kuin lukkiutuvilla jarruilla. Näinollen mopotti oli myös todella helppo pitää pystyssä.
    ABSeja varmemmin sinut olisi pelastanut vauhdin pitäminen hieman alhaisempana kun olit peura-alueella.Entäpä jos olisit ajanut 10-15 km kovempaa vauhtia? ABSit pelastaisi, vai?
    Mulla on 47 kesä päättymässä pyörän päällä joten kaikenlaista on tullut nähtyä ja koettua. Muutaman asian tiedän ihan varmasti kokemuksien ansiosta. Yksi niistä koskee näitä abseja. Joissakin tilanteissa niistä on varmasti apua,mutta ilman niitäkin pärjää ihan hyvin. Kysymys on vain asenteesta ja omasta ennakoinnista. Toinen asia mikä kannattaa aina muistaa on se että niillä on tarkoitus tehdä isoa bisnestä ja lobbaus on sen mukaista. Niin on myös kaikella muullakin mitä moottoripyöräijöille koetetaan myydä "ehdottoman tarpeellisina ja turvallisuutta lisäävinä" kapineina. Jos oma tapa ajaa on kieppua limiitin rajoilla niin siinä ei pitkässä juoksussa lisäkilkkeet auta. Tämä vuosi on ensimmäinen etten ole ajanut katuvehkeellä metriäkään vaan koko kesä on mennyt soralla enduron kanssa. Ja siihen en kaipaa jarruihin mitään abseja. Se soraosasto on ihan oma maailmansa pidon vaihdellessa äärilaidasta toiseen. Siellä on pakko oppia lukemaan alustaa jolla liikkuu.
    Pakko on tässä se asia mitä minä vastustan. Olkoon valinnan vapaus, ne jotka absit haluavat, voivat ne ottaa.Pakko johtaa aina rahastuksiin asioilla joita on hankala perustella.
  30.  
  31. #480
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Vastaan omasta puolestani, ja Pekka voi vastata itse varsinkin kun toisella on kyykkä ja toisella enduro.

    Oman teoriani mukaan väistöharjoituksessa tulee renkaalle hetkellisesti myös kovat sivuttaisvoimat. Jos rengas lähtee sivuluisuun ei absillisella ja absittomalla ole eroa.
    Aika poliitikkomaisesti vastattu täysin ohi kysymyksen.
    Pegaso IE
Sivu: 16 / 22:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 61415161718 ... ViimeinenViimeinen