No kun ei mahdollista. Pomppuisella tiellä alamäessä systeemi menee täysin sekaisin. Se, ettei näitä paikkoja käytännössä ole hyväkuntoisilla valtateillä ei vielä tarkoita, ettei niitä olisi missään. Ilmiö pahenee sitä mukaan kun tie huononee ja on kaikkein pahin nappularenkailla jossain kivikossa. Siellä abs on pahimmillaan hengenvaarallinen.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Syytä muistaa itsekunkin tämä tosiasia.
Näissä kokeiluissa ABS tai ei, ja harjoituksissa on tilanne, missä kuski on valveutuneessa tilassa ja valpas.
Mutta sitten kun tulee se tilanne, että on vaan salamana pyrittävä pysäyttämään ilman silmänräpäyksen mietintää oikeasta tekniikasta, on vaan puristettava kahvasta ja survottava pedaalia "henkensä hädässä" ja siinä se ero sitten on.
Jos takaa sattuu vielä vyörymään liikennettä päälle, niin huono homma on jos kaatuu ja joku ajaa päälle.
Siinä mielessä näillä asioilla, ajatuksilla ja perusteluilla on vissi ero.
<p>.</p>
Periaatteellisella tasolla järjestelmä on mahdollista kehittää jo on jo osittain kehitettykin (race-systeemit), mutta niitä ei hyväksytä tieliikennevehkeisiin tuon lakimuutoksen jälkeen. Myös luistonestopuolella on sama juttu; jokainen tietää, että enskalaite etenee kun paska lentää, mutta toisaalta katupyörällä kiiihdytettäessä liian suuri luisto ei ole hyväksi. Tällöin virkamiehet saavat pian kehitettyä laitteen, jolla ei pääse lainkaan nappularenkailla soratien mäkeä ylös.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Sen takia, ettei järjestelmä saa olla säädettävä/pois kytkettävä. Kisasäädöllä voidaan sallia suuremmat kallistuskulmat, osittainen keuliminen, pienet luistot jne. Noilla säädöillä sitten joku vetää lipat sateella ja täällä alkaa hirveä itku lisälakien perään.
Minä en edes kyllä tarvitse mitään argumentteja, koska en ole pakottamassa ketään yhtään mihinkään. Normaalisti se, joka pakottaa, on velvollinen perustelemaan puuttumisensa muiden ihmisten valintoihin.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Juuri näin! Niin moni kuvittelee harjoitusjarrutusten perusteella osaavansa jarruttaa, mutta monesti todellisen hätätilanteen jälkeen sitä vasta tajuaa miten heikot ne jarrutustaidot olivatkaan. Näin kävi itsellenikin.
Edellisellä mopolla tuli harjoiteltua paljonkin jarruttamista ja mielestäni osasin sen oikein hyvin tavallisilla jarruilla, eikä 100kmh->0kmh äkkijarrutus ollut temppu eikä mikään. Jälkikäteen ajatellen on onni, että hirvi päätti hypätä vasta nykyisen abs -pyörän eteen, koska hätätilanteessa tuli toimittua ihan päinvastoin kuin harjoittelussa. Kaikki rauhallisuus ja suunnitelmallisuus oli poissa, ensimmäinen paniikkireaktio oli kiskaista jarrukahvaa täydellä voimalla ja sen tietää mitä olisi käynyt ilman abs- jarruja. Nyt selvisin koko tilanteessa vain säikähdyksellä. Tilastoista ja tutkimuksista en tiedä, mutta ainakin omalla kohdalla olisi käynyt tosi huonosti ilman abs -jarruja.
Hirvet on siinä mielessä pahimpia, että niitä ei juurikaan pysty ennakoimaan. Niihin voi varautua pitämällä pienempää nopeutta ja tarkkailemalla ympäristöä, mutta sitten kun alkaa tapahtumaan, niin erityisesti pimeällä tilanne on päällä niin nopeasti, ettei tapahtumaa kokematon voi uskoakaan. Siinä saa sitten olla aika teräshermo, että tekee hallitun jarrutuksen ja vielä päälle hallitun väistön. Hallitusta kaadosta puhumattakaan![]()
k1300s
Kyllä abs:t antaa pikkasen enemmän uskallusta painaa hätätilanteessa jarrua kuin ilman abs:ää olevalla pyörällä.
Itsellä oli nykyistä pyörää hankkiessa ehdoton edellytys abs jarrut, ja muutaman kerran huomannut abs:n mainiouden.
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
+ kevarit joskus nuorena
Aamen tälle. Olen täysin valmis uskomaan, että tällä foorumilla vaikuttaa lukuisa joukko vanhoja ratakettuja, jotka hoitavat suvereenisti tilanteen kuin tilanteen ilman ABSeja (ja jopa tehokkaammin jarruttaen) mutta uskon, että meitä tavallisia tilastollisesti ABSista hyötyviä on paljon enemmän. Olen jopa valmis väittämään, että moni kuvittelee kuuluvansa tuohon ilman ABSeja paremmin pärjäävään valiojoukkoon vaikka oikeasti tilanne ei ole ihan tuo.
<p>2002-2014</p>
Eli jos otan absi pyörän. Kun tilanne tulee päälle, jarrutus matka on n.5m pidempi mutta pysyt pystyssä. Ymmärsinkö oikein.
Auttaa tietusti pirusti kun on 5 metriä rekan sisällä, kun ei kaatunut
Eli vieläkin olen sitä mieltä että mitä väheämmän noita hienouksia on autoissa ja pyörissä sen turvallisempaa, kun nyt pitää oikeasti opetella ajamaan eikä vaan olla matkustaja.
Ei abs pakolle vaan että voi valita. Kaikki voittaa![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
Moottoripyörällä onnettomuuden välttäminen ja vahinkojen minimoiminen on monen tekijän summa. Jarruttaminen on yksi osa. Toisinaan jarruttaminen voi olla kokonaan väärä teko. On tilanteita, joista selviää paremmin kiihdyttämällä tai väistöllä tai jarrutuksen ja väistön yhdistelmällä. Jarrua voi joutua käyttämään tai olemaan käyttämättä suoralla, mutkassa, risteyksessä jne. Kirjo on valtava eikä moottoripyörässä ole samanlaisia ajonvakautussysteemejä kuin autoissa.
Tänne linkitetyssä tutkimuksessa ei havaittu Ruotsin osalta onnettomuusmäärissä kokonaisuutena mitään eroa ABS-jarrullisten ja ABS-jarruttomien välillä. Ihan sama helpottaako ne jarrutusta, kun lopputulos jostain syystä on kuitenkin sama määrä onnettomuuksia. Ehkä todella on niin, että ihmiset liikaa luottavat tekniikan pelastavan ja yritetään loppuun asti jarrulla vaikka olisi pitänyt opetella väistämään tai uskaltaa väistää.
Otetaanpa esimerkki parin vuoden takaa orgin letkasta. Kaveri kaatui loivassa mutkassa eteen alle satasen vauhdissa. Kiskaisin etujarrusta reippasti, viivaa jäi 4-5 metriä. En tiedä oliko lukossa vai ei, mutta käänsin pyörän oikealle ja ajoin pientareen yli pellolle, jonne kaaduin suurinpiirtein juoksuvauhdista. Suoralla linjalla tai jarruttamista en voinut jatkaa, kun vaihtoehdot oli ajaa joko kaveria tai sen mopoa päin. Sen pari sekunnin kymmenystä oli aikaa havainnoida vaihtoehdot ja valita vähemmän huono. En väitä, että osaan jarruttaa tai väistää kunnialla. Osaava kuski olisi vääntänyt pientareelta takaisin tielle. Mutta väitän, että osaan tehdä nopeita päätöksiä ja vaihtaa suunnitelmaa. Lisäksi väitän, että ABS-jarruillakin olisin päätynyt sinne pellolle. Tilanne oli ns. toivoton pelkällä jarrulla toimien. Jos olisin sokeasti luottanut ABS-jarruihin ja yrittänyt vain jarruttaa, niin lopputuloksena olisin törmännyt joko toiseen kuskiin tai sen mopoon ja jälki olisi ollut rumaa.
Itse tilanne taas lähti liikkeelle siitä, että edellä ajanut polkaisi mutkassa takajarrua kohtuullisella voimalla. Rengas oli lähes lopussa ja pyörä kaatui parin piruetin jälkeen kyljelleen ja kuski putosi kyydistä. Tätä ei ehkä olisi tapahtunut, jos olisi ollut ABS-jarrut tai jos olisi ollut vähemmän kulunut rengas tai jos kuski olisi käyttänyt etujarrua.
Mitä näistä yksittäisistä esimerkeistä sitten voi oppia? Mielestäni sen, että jollekin nyt kävi jotenkin ja lopputulos oli jotakin. Varsinaista todistusvoimaa niillä ei ole, viittaan tuohon tilastoon Ruotsista.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Et ole nyt kyllä ollenkaan ymmärtänyt mihin se ABS pystyy.
ABS jarrutuksessa pystyt väistämään täydellä jarrutuksella ja jarrutus jatkuu sitten rekan sivulla.
Jos osaat työntöohjauksen kunnolla.
Joten et törmää siihen rekkaan sitten ollenkaan.
Tuota täytyy kyllä harjoitella, jotta oikeasti pystyt ja uskallat tekemään sen väistön myös täydellä ABS jarrulla.
Pekka
![]()
Absilla tulee jarruteltua normiajossakin reilusti. Edellisellä absittomalla pyörällä tuli hiljenneltyä aikaisemmin ja paljon moottorilla. Kävin tutkimassa tämän nykyisen absipyörän renkaita ja etunen oli kulunut enemmän kuin takarengas, urasyvyyttä noin 3mm edessä ja 4-5mm takana. Absittomalla pyörällä oli toisinpäin, eturengas kesti pitempään kuin takarengas - jopa tuplaten. Jarruttaminen normiajossa vaikuttaisi tapahtuvan abseilla myöhemmin, etujarrua tulee käytettyä huolettomammin (ja sehän on hauskaa se). Tässä näennäistieteellisessä vertailussa tosin pyörä ja rengasmallit on erit, mutta on sentään jotain faktapohjaa (oho).
Hätäjarrutus on sitten erikseen, siinä mennään refleksien varassa ja survotaan kaikki vivut ja polkimet pohjaan. Luulisi absien auttavan juuri siinä - on tosin vielä testaamatta.
K1200GT & 701Enduro
No tuo on ihan totta. Kuskinkin pitää osata ja uskaltaa käyttää sitä ABSsää. Ei kai siihenkään moni pysty. Siis jarruttamaan täysillä ja samalla väistämään estettä tai sitä rekkaa sillä ABS jarrulla.
Sitä pitää oikeasti harjoitella etukäteen samoin kuin nopeaa työntöohjausta väistössä.
Pekka
![]()
Ei vaan kuskin pitää osata ja uskaltaa hyödyntää moottoripyörän jarruja. ABS saattaa pelastaa siinä vaiheessa kun osaaminen loppuu tai uskallusta oli liikaa. ABS:ää vasten jarruttaminen ei ole mikään temppu, runttaa vain kahvan pohjaan. Tehokas jarrutus ABS pyörällä on lähes yhtä vaikeaa kuin ilman ABS jarruja.
Ja edelleen olen sitä mieltä, ettei ainakaan naku- tai kyykkypyörällä kyllä väistetä mitään jos ABS rutisee. Perä on siinä vaiheessa niin kevyt, että suurella todennäköisyydellä väistön yrityksestä seuraa hallitsematon sladi ja kaatuminen. Jollain customilla tai matkasohvalla väistö saattaa teoriassa onnistuakin.
Superbike #7
Tätä kun lukee, niin tulee mieleen, että ABSää käytettäessä voidaan ylittää fysiikan lait!!
Äärirajoille saakka väistettäessä kokonaispidosta on jokainen jarrutus sivuttaispidosta pois. Jokainen joka vähänkin lukenut fysiikkaa tietää, että pidon suhteen mitä pahinta on ABSn nakutus, kun pitokitka muuttuu liukukitkan välillä. Lopputulos on vääjäämättä kaatuminen. Toinen seikka jarrutettaessa voimakkaasti väistettäessä, että pyörä pyrkii pystyyn, jolloin väistö sen kun vain hankaloituu.
Nyt näyttöä olis hyvä vähitellen osoittaa tattarin parkkipaikalla tai jossain muualla.
Kaikki muut asiantuntijat kehottavat ensin mahdollisimman voimakkaaseen jarrutukseen ja sitten vasta väistöön ilman jarrua, jos ääritilanne väistön suhteen vaatii viimeisenkin pidon rippeet.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Millä tuota perustelet? Ihmettelen suuresti.
Eikä tähän juttuun auta fysiikan opiskelut. Tässähän on kysymys dynamiikasta, joka on ihan eri juttu. Voimat, vastavoimat, keskipakoisvoimat jne.
Vektorisuureina kitka menosuuntaan ja poikittaissuuntaan ovat ihan eri juttu. Vaikka kuinka jarruttaisi.
Eli myös voima ko. suuntiin on erilainen.
Mihin unohdit dynamiikan lait?
Linkki noihin dynamiikan lakeihin
Pekka
![]()
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 11.09.2013 klo 01:10.
Ja vähänkuin yhteenvetona voisi todeta että ilmeisesti abseilla ei ihmeitä tehdä mutta hyviä kokemuksia abseilla "pelastuneista" on enemmän kun niillä kaatuneita. Jos on huono tasapaino niin kannattaa kokeilla kolmipyöriä.
Yllättävän harvaa abseilla ajavaa häiritsee pelon tunne ja kaatumisen mahdollisuus mikä tulee ajettaessa hiekoitettua hyppyrimäkeä alaspäin.
Absittomat -kuten minäkin- mielipiteineen sitten erikseen![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Kylla tahan juttuun auttaa fysiikan opiskelut. Enemman kuin dynamiikka jolla ei ole mitaan tekemista renkaan pidon kanssa. Tai estetiikka.
Pekalle fysiikkaa: http://www.auto-ware.com/setup/fc1.htm
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Ei nyt sentään ihan eri asia vaan dynamiikka on yksi osa-alue klassisen fysiikan tutkimusta, Newtonin mekaniikan osa.
En ole sitä mieltä, että ABS-jarrujen nakutus on sinänsä ongelma ainakaan jos pyörä on pystyssä ja alla kestopäällyste. Kallistuksessa jarrujen kehitysasteesta riippuen voi järjestelmä pettää ja lukita pyörän ja toisaalta ongelmia voi aiheuttaa pyörän pyrkimys nousta pystyyn voimakkaassa jarrutuksessa, jolloin kulkusuunta muuttuu. Pyörästä riippuen tuo pyrkimys voi olla rajukin tai sitten lievempi. Menee arpapeliksi onko parempi ottaa lipat tavan jarruilla vai kosauttaa pusikkoon tai päin vastaantulijaa ABS-jarruilla.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
No ilmeisesti dynamiikka on osa laajempaa fysiikkaa.
Toi on kuitenkiin dynamiikkaa, voimia, vastavoimia, kitkakertoimia jne.
Kitkakerroin vaikuttaa noihin voimiin aika oleellisesti.
Fysiikka on tätä.
Tässä fysiikkaa
Pekka
![]()
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 11.09.2013 klo 02:08.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?