Royal Enfieldillä oli prototyypissä ABS joskus 1958. BMW K100 taisi olla eka oikea "tuotantopyörä", ja se oli herran vuotta 1988. Eli pyörissä ABS:eja on ollut jo 25 vuotta.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Eiköhän tuo riipu vaimosta; jos haluat päästä eroon, osta ilman. Muuten ehdoton kyllä abseille. Eka pyöräni oli ilman abseja, jolla pärjäsin 4 kautta kaatumatta, yhdellä vaaratilanteella josta selvisin onnella. Nyt on absit ja ilman niitä en enää pyörää osta, en itselleni enkä vaimolleni. Tosin vaimo ei aja pyörää, mutta kyse on myös autosta....
BMW R1200GS -13
Ex. Kawasaki Versys -08
Eikös se nyt kuitenkin ole näin, että normaali olosuhteissa on sama onko ABS:it vai ei? Jos normaali olosuhteissa ABS:it raksuttaa kulkuvälineestä riippumatta, on varmaan syytä tarkistaa omia ajotottumksia. Paniikki tilanteissa ABS:t eivät ole se ainut pelastava enkeli, vaan kyllähän edelleenkin kuski ajaa pyörää. Mutta ABS:t kyllä antaa kuskille lisää pelivaraa ja paremmat eväät selviytymiseen paniikki tilanteesta.
Mutta edelleenkään ABS:iin ei pidä liika sokeasti uskoa, ei ne pysty ihmeisiin.
Ihan offtopicina ABS:eista: isä on "vanhan liiton" autoilijoita ja on mennyt kuormurilla takaperin enemmän kuin monet etuperin. Hän pyrki välttämään loppuun asti ABS-autoa. Mutta yhdessä autossa ne tuli vakiona ja pakko ottaa. Kokoajan oli nurinaa "jarruttomasta autosta". Tuli sitten syksyn ekat liukkaat ja aamulla nurina että miten tuolla "jarruttomalla autolla" selviää. Illalla kotiin tuli kokonaan toinen mies - päivän aikana "jarruttoman auton jarrut" oli muuttuneet maailman parhaimmiksi jarruiksi. Kuulemma auto kääntyi hyvin, vaikka pihaan kurvatessa jarruttikin... Eli tarinan opetus lukkiutumaton pyörä ohjaa jarrutuksessa
Honda Varadero 1000 2007
ex.Yamaha FZ-6 2004
Niinhän se oli. BMW K100 oli eka. Vuonna 1994 tuli ne jarrut, jotka mulla on eli BMW ABS II. Ja toimivat erinomaisesti ABS jarruina. Sen jälkeen on tullut vielä hienompia ABS jarruja. Mutta ei noissa minunkaan ABS jarruissa mitään vikaa ole, vuodelta 1999.Toimivat erinomaisesti, varsinkin kun virkistelee niitä aina joskus jarruttelemalla ne "lukkoon" eri vauhdeista hiekalla ja asfaltilla. Pysyvät virkeinä sillä tavalla.
Pekka
![]()
Autolla tosiaan pystyy väistöliikkeen tekemään jarru pohjassa ABS:llä. Mutta mites se on pyörän kanssa, pystyykö silläkin tosiaan oikeasti väistämään jarru pohjassa jos on ABS?
Vai meneekö se siihen kuitenkin, että ensin jarrutetaan ja sitten väistetään? Siinä tapauksessahan ABS ei kuulosta ehkä yhtä hyödylliseltä pyörässä kuin autossa.
Nimim. ei kokemusta.
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Siis oikeasti ABS-jarrut ovat varmasti hyvät, lähinnä kiinnostaa se että kun meillä on kaksi kappaletta pyöriviä esineitä, mikä ihme tekee jarrutuksesta ilman niitä niin kovin vaikeaa ?
Siis jos omaat ajotaidot, eri asia jos sinulla ei ole mitään kuvitelmaakaan miten kaksipyöräinen käyttäytyy, eikö nykyisessä autokoulussa opeteta perusasioita, jatka autolla (huoh) ?
Kunnioitan myös nöösejä, mutta oikeasti, eihän nekään pysty endoihin enää
Edit: tämä ei ollut kenellekään hkohtaisesti.
- slipping and sliding since 1982 -
Ei myöskään kokemusta. Jostain muistan lukeneeni, että omassa Hondassani ABS:it auttaisi 30 asteen kallistukseen asti. Eli sinäänsä jarrulla väistö pitäisi olla ihan mahdollinen. Pitäisi varmaan oikeesti testaa ja opetella, jotta sitä osaisi hyödyntää. Syksyn kylmillä ja kosteilla keleillä tuota olisi hyvä testaa, kun ei tarvitse niin paljon vauhtia vaan joku parkkipaikka voisi siihen riittää. Onneksi vein oman mopon tänään talvisäilöön, niin ette saa yllytettyä kokeilemaan.
xxx
- slipping and sliding since 1982 -
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että tilanne muuttuu täysin siinä hetkessä, kun tapahtuu jotain täysin yllättäen ja hyvin nopeasti. Vaikka kuinka luulisi osaavansa jarruttaa, niin kun se hirvi hyppää puskasta tielle et enää jarrutakaan ajatuksella ja silloin toiminta voi olla jotain muuta kuin odotit. Näin itselleni kävi. Joku kyllä olisi osannut siinä tilanteessa varmasti toimia paremmin ja olla jarruttamatta etusta alta, mutta minä en. Vaikka samalla viikolla oli jo neljä ratapäivää takana. Ei sitä tiedä/tiedosta ennen kuin se osuu kohdalle.
xxx
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
No mulla tuli peura nyppylän/mutkan takaa eteen (80-90km/h), löin lähes kaikki lukkoon mutten pannuttanut sen vuoksi että en laittanut kaikkea peliin mikä ei olisi muuttanut mitään ja sen vuoksi että kaveri tuli takana liian lähellä, en halunnut hanuriin.Poltin kyllä sikarin sen jälkeen. Ja ei ollut lähellä kuten tuon toisen ketjun olen aloittanut
9)
- slipping and sliding since 1982 -
Ei kukaan aja liikenteessä etupyörä luisussa.
Täällä puhutaan ihan normaaliajeluista liikenteessä eikä mistään ratakaahailuista.
Hyviä mielipiteitä on tullut paljon siitä miten ABS voisi pelastaa henkiä liikenteessä.
Olen samaa mieltä ABS jarrujen erinomaisuudesta normiliikenteessä ja ihan tavallisille maantie motoristeille.
Pekka
![]()
Tuohon kun vielä lisätään se varmaankin kaikille tuttu hartialukko, joka yllättävissä tilanteissa niin harmillisen usein esiintyy. Suoraan se menee.
Moni autokolarikin olisi vältettävissä, jos vain kuski osaisi kääntää rattia mikä on paljon helpompaa kuin ohjaustangon työntäminen.
Tehokas jarrutus liukkaalla alustalla lukitsematta etusta on perinteisillä jarruilla sellainen temppu, ettei sitä hallitse kuin pirullisen harjoittelun jälkeen. Kyllähän liukkaallakin alustalla on helppoa jarruttaa niin, että pyörä ei lukkiudu, mutta silloin jarrutuksesta puuttuu teho. Sitten kun tuohon liukkaaseen alustan lisätään se yllätysmomentti, seilataankin jo ihan tuurilla.
Itse on tullut treenattua tuota jarruttelua niin parkkipaikoilla, endoilemalla (parhaillaan 150+ nopeuksista) kuin radallakin, mutta silti en luota siihen, että pystyisin liukkaassa kelissä vetämään ABS-jarrujen tasoisen jarrutuksen yllättävässä tilanteessa. Kuivalla asvaltilla siihen saattaisin jopa pystyäkin.
Superbike #7
On. ABS jarrut pelastivat minut varmoilta lipoilta viime perjantaina Hyvinkäällä. Myönnetään, katselin maisemia ja tien seuraaminen jäi vähemmälle, kunnes edessä ajanut auto teki äkkijarrutuksen keskelle tietä ja laittoi hätävilkut päälle. No eihan siinä kerenny ajatusta mieleen, ku piti vetää Iso paniikkijarru. ABS roksottaen pyörä pysähty loppuviimein hyvissä ajoin, eikä todellista vaaratilannetta päässyt syntymään, kun takanakaan ei tullu ketään. Ilman ABS olisin melko varmasti lukinnut etusen ja pannuttanut. No jälkeenpäin mietin ja ajattelin että ABS on seuraavassakin pyörässä... Loppu hyvin kaikki hyvin 😊
Yamaha T7 World Raid -22
Honda CB1000RA -10
Tuo väistämisen mahdollisuus riippunee pyörätyypistäkin. Kyykky-/nakupyörällä on perä pirun kevyt kun mennään absia vasten, joten voi aiheuttaa ylimääräistä ohjelmaa väistössä. Jollain customilla tai matkapyörällä onnistunee tuon puolesta helpommin, mutta vaatii kyllä kuskilta pirun hyvää ajotekniikkaa ja pirusti treeniä.
Superbike #7
Kaikki nämä: A, B, C
Ainoastaan ABS:iä tuntuvat vastustavan nämä omasta mielestään kovat "KotiRossit"!
Toki ne pitäisi olla pois kytkettävät hiekkateiden vuoksi, ehkä? Mutta taitaa olla niin, että uudemmat versiot toimivat jo mainiosti hiekalla?
Mutta siis, mitä ihmettä ne haittaa? Siis nykyaikaiset ABSit. Varmaan 1-10% pyöräilijöistä pystyy tekemään teknisesti oikeaoppisen paniikkijarrutuksen hätätilanteessa. Muut ryssii enemmän ja vähemmän jarrutuksen näissä tilanteissa.
Kyllä ne vain pelastavat monilta typeriltä pannutuksiltaJa usein varmasti hengenkin. Eihän ne tietenkään muuta perusajamista yhtään mihinkään. Ajetaan samalla lailla kuin ABSittomilla, sinällään. Vain jarrutuksissa ei tarvitse säästää yhtään vaan tehdä se maksimaalisesti.
Eli isoABSeille!
![]()
Ei ne välttämättömät ole, kuten ei luistonestokaan. Kyl se mopo skulaa ilmankin.
Aivan varmasti hyödylliset katuajossa. Ei vielä kokemusta. B & C siis.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Amerikkalaiset on jo lanseerannu apupyörät, jotka laskeutuvat alas kun vauhtia on tarpeeksi vähän.
Tuossa lainauksessa on iso annos totuutta. Oli absit tai ei, jarruttaminen on syytä osata erityisesti kun ajelee prätkällä. Se ei ole rakettitiedettä, siihen oppii kyllä kun treenaa.
Absit sinänsä ovat kiintoisa ilmiö. Niistä on sekä hyötyä että haittaa. Järkevä kysymys olisi se, miten haitat saisi minimoitua.
Tähän liittyy yleinen kysymys turvavarusteiden passivoivasta vaikutuksesta. Sitä ei ole kunnolla tutkittu - ehkä siksi, että sellainen tutkimus on sangen haasteellinen. Tutkittavaa siinä silti olisi ja paljon olisikin.
Kumpi vaikuttaa enemmän turvallisuuteen, kuljettajan airbag vai kuuden tuuman naula pystyssä ratissa?
High Stuck Are Wit To
Sanotaan, että vaatii 27 000 toistoa, että homma tulee lihasmuistista ja selkäytimestä. Eli jos harjoittelisi jarrutusta 2700 kertaa kesässä eli 450 jarrutusta kuussa. Se olisi sellaiset 15 harjoitusta / pvä. Näillä eväillä pitäisi pyörän pysyä kymmenen vuoden kuluttua pystyssä yhtä hyvin ilman absejakin, vaikka eteen tulisi kuinka yllättävä tilanne. Siinähän se ongelma on, että harjoitustilanteessa 80 km/h kuivalla pinnalla itsekin pystyy kolmesta vedosta yhden jarruttamaan metrin kaksi lyhyemmäksi kuin abs kuski vaikken ole edes varmaan se 1 kymmenestä jonka siihen kuuluisi pystyä. Tällä ei ole kuitenkaan mitään merkitystä, kun ollaan pyörällä tilanteessa jossa autollakin jo tehdään paniikkijarrutus. Pyörä on takuu varmasti nutullaan ellei 27 000 toistoa ole takana. Eli kun abs on turvavaruste niin ei kai siinä voi olla kahta sanaa onko siitä hyötyä vai ei, mutta abseillakin kannattaa opetella jarrutuksia. Pyörällä jarrutus on muutakin kuin pelkkää kahvan painamista. Ja mitenkäs tilanne muuttuu sitten kun emäntä istuu kyydissä? Veikkaan, että absien hyödyt tulevat entistä enemmän esille jos paniikkijarrutus tulee kaksi päällä. Kuinka moni on muijan kanssa jarrutuksia harjoitellut? Aika monesti niitä pyöriä kuitenkin 2 päällä viedään, mutta harjoituksissa ajellaan lähes aina itsekseen. Tilannetta pahentaa myös vauhti. ilman abseja ei kahvasta enää uskalla samalla lailla puristaa jos vauhtia onkin 120 km/h. Spekuloinnit hiekkatiestä voi mielestäni unohtaa. Minkälaisesta hiekkatiestä puhutaan? Jos se on sellainen kun minä kuvittelen (juuri lanattu) niin en minä itse etujarrua sinne tarjoa enkä aja 80 km/h. Eli "jarruton" se on absitonkin pyörä "katurenkailla" ja jos vahinko tapahtuu hiekalla niin vauhdit on pienet ja hengenlähtö epätodennäköisempää kuin moottoritie nopeuksissa.