Sivu: 5 / 22:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3456715 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 121:stä 150:een 652:sta
  1. #121
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa mcmies kirjoitti Katso viesti

    Kumpi vaikuttaa enemmän turvallisuuteen, kuljettajan airbag vai kuuden tuuman naula pystyssä ratissa?
    Yhteiskunnan kannalta edullisinta taitaisi olla jos nuo kaksi yhdistettäisiin.
    Superbike #7
  2. #122
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa leinoan kirjoitti Katso viesti
    Ja mitenkäs tilanne muuttuu sitten kun emäntä istuu kyydissä? Veikkaan, että absien hyödyt tulevat entistä enemmän esille jos paniikkijarrutus tulee kaksi päällä. Kuinka moni on muijan kanssa jarrutuksia harjoitellut?
    En abseista tiedä, mutta jos kyytiläinen ja kuski osaavat hommansa, on pysähtymismatka täysjarrutuksessa sama tai lyhyempi 2-päällä kuin yksin ajellessa. Tuollaisia yhdistelmiä vain löytyy vielä harvemmasta kuin niitä kuskeja, jotka osaavat jarruttaa tehokkaasti. Todennäköisesti ABS auttaa myös 2-päällä, mutta toisaalta ABS:n mahdollistama tehokas jarrutus ja kyytiläisen valuminen niskaan saavat kuskin hölläämään jarrua kun ajoasento ei kestä kasassa.
    Superbike #7
  3. #123
    Vaikuttako ABS jarrut moottoripyörän vakuutusmaksuihin? Vois kuvitella, että vaikutusta olis sinnekin, jos (oletettavasti) niiden avulla saadaan kaatumisia vähennettyä.

    Muistaakseni joskus aikanaan, kun ABS:it tekivät tuloaan autopuolelle, niillä sai jonkinlaisen huojennuksen vakuutuksesta? Tai sitten muistelen omiani..
    Mopoton mies
  4. #124
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa leinoan kirjoitti Katso viesti
    Ja mitenkäs tilanne muuttuu sitten kun emäntä istuu kyydissä? Veikkaan, että absien hyödyt tulevat entistä enemmän esille jos paniikkijarrutus tulee kaksi päällä.
    Tuo hieman riippuu. Kyytiläisen kanssa minimijarrutusmatka on hieman pidempi kuin yksistään jarrutettaessa syystä että perä nousee helpommin ilmaan, eli yhtä tiukkaa jarrutusta ei voida tehdä. Koskee enempi sportahtavia pyörätyyppejä, joissa mopon ja kuskin (+ kyytiläisen) yhteinen massakeskipiste on korkealla suhteessa akseliväliin. Joku Busan kaltainen laite voipi olla siinä rajalla lähteekö perä nousemaan kuivallakaan ja kyytiläisen kanssa +- kaikki muut asiaan vaikuttavat tekijät. ABSeista ei ole hyötyä silloin kun etujarrulla ei päästä kitkavoiman rajalle (ts. riittävän suureen luistoon johon ABSit reagoisivat), ja kyytiläisen kanssa näin on varmemmin kuin yksin jarrutettaessa. Jos pidon rajalle päästään ja etunen lipeää ja seuraa ohjelmaa, on kyytiäisen kanssa tilanne vaikeampi hallita kun yksin jarrutettaessa syystä että heiluvaa massaa on enemmän ja se kyytiläinen voi lisäksi muodostua erillään heiluvaksi kappaleeksi. Tähän tilanteeseen joutumista voi ABSeilla välttää. Koskee kaikkia pyörätyyppejä riippumatta siitä onko kyytiläinen mukana vai ei, syystä että pito vaihtelee.

    Tämä noin äkkiä miettien, muitakin näkövinkkeleitä epäilemättä on.
    1000
  5. #125
    Lainaa peitsamo kirjoitti Katso viesti
    Vaikuttako ABS jarrut moottoripyörän vakuutusmaksuihin? Vois kuvitella, että vaikutusta olis sinnekin, jos (oletettavasti) niiden avulla saadaan kaatumisia vähennettyä.

    Muistaakseni joskus aikanaan, kun ABS:it tekivät tuloaan autopuolelle, niillä sai jonkinlaisen huojennuksen vakuutuksesta? Tai sitten muistelen omiani..
    Kuten autossakin, niin se riippuu vakuutusyhtiöstä saako sillä alennusta tai ei. MP-vakuutuksissa yhtiöiden välinen hintahaitari on muuutenkin niin älytön, että pikku alennus hukkuu helposti kohinaan.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  6. #126
    Hyödyllinen, joskaan ei ehdoton. Kertaalleen tällä kaudella ajanut risteykseen tullessa diesel-läikkään/vanaan. Siitä etujarrulla rengas lukkoon noin 7 metrin ajaksi Vauhtia vain 30 - 35km/h, mutta edessä oleva autonperä lähestyi huimaa vauhtia. Ei osumaa, ei lippoja koska edellä ollut autolija huomasi tilanteen ja otti eteenpäin sen minkä pystyi ja sitten sain jo väistettyä penkalle. ABS:eilla olisi ollut helppo väistää penkalle jo suoraan.

    A.D
  7. #127
    Koulun pyörässä oli absit ja kerran jarrutuskokeen harjoituksessa tulin kostealla(ei märällä) reilua viittä kymppiä ja sain etupyörän absit täräyttämään jarrutuksen aikana. Sen verran pelästyin että hieman löysäsin kahvasta hetkeksi ja jarrutus meni pitkäksi. Takapyörän absit rutisi melkein joka jarrutuksessa jossain kohtaa...

    Näistä kokemuksista huolimatta olen hyvin pärjännyt ensimmäisen kesän omalla pyörällä, reilut 7k on nyt takana. Guzzin yhdellä levyllä toteutettuja etujarrujarruja ei kai muutenkaan voi pitää ihan markkinoiden parhaimpina, mutta hyvin noilla on pärjännyt. Se hirvi öisessä sateessa on toki jäänyt kokematta...
    Moto Guzzi Breva 750
  8. #128
    Lainaa peitsamo kirjoitti Katso viesti
    Vaikuttako ABS jarrut moottoripyörän vakuutusmaksuihin? Vois kuvitella, että vaikutusta olis sinnekin, jos (oletettavasti) niiden avulla saadaan kaatumisia vähennettyä.

    Muistaakseni joskus aikanaan, kun ABS:it tekivät tuloaan autopuolelle, niillä sai jonkinlaisen huojennuksen vakuutuksesta? Tai sitten muistelen omiani..
    Ei ole itselleni vielä osunut yhtiötä kohdalle, joka olisi niistä alennusta antanut. Ei niitä oikeesti kiinnosta turvallisuus asiat vaan pelkästään asiakkaan rahat. Kai se on helpompaa vaan nostaa maksuja kuin miettiä millä tavalla saadaan ohjattua asiakkaita turvallisempaan ajoon ja väheneviin onnettomuuksiin ja korvauksiin.
    xxx
  9. #129
    Kannanpa oman korteni kekoon. Nuorena miehenä oli hauskaa hupia testata hiekkatiellä katuenskalla paljonko uskaltaa piirtää etusella viivaa.(xlv honda) Nyt 20v vanhempana arvostaa enempi ajaminsta kuin kaatumista tai sakkoja. Kuitenkin onnistuneet pelastukset saivat kuvittelemaan omat taitonsa johonkin mitä ne ei olleet. Se tuli testattua eilen Tuusulan motarin lopussa kun tuli pannutettua XR1200. En edes tajunnut jarrutusta ennenkuin etunen lähti alta. Sitä etummaista autoa joka jarrutti äkisti olisi kiva syyttää, mut taitaa syyllinen katsoa kuitenki siitä peilistä. ABS olisi luultavasti pelastanut tyylikkäästi ja mun ensimmäistä kaatumista prätkällä olisi saatu siis odottaa edelleen.
  10. #130
    Jos ei abseja niin sama hettää kypäräkin pois.
    <p>R 1200 RT</p>
  11. #131
    Moottoripyörällä pitää osata jarruttaa, on siinä absit tai ei. Muutamaa kommenttia lukuunottamatta tämä seikka on jäänyt mielestäni liian vähälle huomiolle.
    Kahvan riuhtaisu pohjaan lisää merkittävästi jarrutusmatkaa verrattuna hyvään jarrutukseen. Pätee absilliseen ja absittomaan. Tosin absiton ei etunen lukossa pysy rajattoman pitkään pystyssä. Jarrutusmatkan pidentymistä riuhtaisevalla abs-jarrutuksella on demonstroitu MP69:n jarrudemoissa jo vuosia, ja tänä vuonna myös .orgin kesäpäivillä. Ja kesäpäivien abs-mopossa oli sentään race absit ja hyvin taitava kuljettaja. Tosin ko. tapahtuman absittomat mopot olivat insinööritaidon uljaimpia edustajia. Parempi tuo riuhtaiseva abs-jarrutuskin yleensä on, kuin nutulleenmeno. Ja se kuuluisa hallittu kaato...

    Mutta minulla on sellainen kutina, että puutteelliset jarrutustaidot omaavat kanssamotoristit eivät osaa myöskään väistää. Vastaohjauksesta kyllä puhutaan paljon, mutten usko kovinkaan monen selviävän edes alkeellisesta väistöradasta. Puhumattakaan haastavasta. Ja tositilanne on vielä aivan oma lukunsa. Ja se jarrusta luopuminen hätätilanteessa vasta vaikeaa onkin.
    Perusajotaitojen puutteet taitavat olla se suurin ongelma, esimerkkinä lukemattomat täysin turhat kaadot nollavauhdeista ja ulosajot hartialukossa. Niitä ei tekniikalla määräänsä enempää pysty paikkaamaan, vaikka absin kaltaiset varmistukset erinomaisia ovatkin. Ajotekniikalla kylläkin.

    Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, absit on hyvä olla olemassa, mutta ne eivät korvaa ajotaitoa.

    Selvennykseksi sanottakoon, että mikäli mopossani olisi race absit, käyttäisin niitä tämänhetkisen kokemukseni peruteella kaikkialla muualla paitsi soralla. Vanhemmat kytkisin pois päältä myös rata-ajossa, vaikka vauhtini onkin liikkuvan shikaanin luokkaa.
  12. #132
    Lainaa -TH- kirjoitti Katso viesti
    Mutta minulla on sellainen kutina, että puutteelliset jarrutustaidot omaavat kanssamotoristit eivät osaa myöskään väistää. Vastaohjauksesta kyllä puhutaan paljon, mutten usko kovinkaan monen selviävän edes alkeellisesta väistöradasta. Puhumattakaan haastavasta. Ja tositilanne on vielä aivan oma lukunsa. Ja se jarrusta luopuminen hätätilanteessa vasta vaikeaa onkin.
    Perusajotaitojen puutteet taitavat olla se suurin ongelma, esimerkkinä lukemattomat täysin turhat kaadot nollavauhdeista ja ulosajot hartialukossa. Niitä ei tekniikalla määräänsä enempää pysty paikkaamaan, vaikka absin kaltaiset varmistukset erinomaisia ovatkin. Ajotekniikalla kylläkin.
    Tätä minäkin tuolla aiemmin toin esille. Moni pistää rahaa ABS-jarruihin, mutta ei yhtään effortia jarruttamisen ja väistön harjoitteluun eri tilanteissa. Se on vähän kuin kortsut taskussa, mutta ei sitten osata rullata niitä jorman päälle tilateessa.

    Hyvä huomio tuo jarrusta luopuminen hätätilanteessa, sekin voi tulla eteen, oli ABS:t tai ei.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  13. #133
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa -TH- kirjoitti Katso viesti
    Ja kesäpäivien abs-mopossa oli sentään race absit ja hyvin taitava kuljettaja.
    Mikäs merkitys kuljettajan osaamisella on jos tarkoituksella testissä jarrutetaan huonolla tekniikalla (=väärin)?
    Superbike #7
  14. #134
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mikäs merkitys kuljettajan osaamisella on jos tarkoituksella testissä jarrutetaan huonolla tekniikalla (=väärin)?
    Lähinnä se, että kuski sentään uskalsi jarruttaa tehokkaasti, vaikkakin tässä tapauksessa koko ajan absiin turvaten. Useimmat eivät osaa/uskalla, on absit tai ei.
  15. #135
    Lainaa jappi kirjoitti Katso viesti
    Jos ei abseja niin sama hettää kypäräkin pois.
    Meidän ajoissa absit on sama kun heittäisi kypärän ja ajokamat pois päältä

    Vaikka ne on hyvät ja itsekkin pidän niistä niin kaikkiin pyöriin pakollisille abseille tulee jyrkkä ei, absit kun ei aina toimi niissä ajoissa missä mennään pikiteiden ulkopuolelle. Siksi ei kannatakkaan lähteä jyrkkien lausuntojen linjalle "ojan kummallakaan puolella"
    Kylätason kurapyöräilijä.
  16. #136
    Osa vakuutusyhtioistä antaa alennusta jos pyörässä on ABS. Se on kuitenkin niin pieni ettei ole käytännön merkitystä. Esim. Bandit 650:ssä jotain 30 euron luokkaa jos en väärin muista.
  17. #137
    Juurikin kuten -TH- ja itsekin tuossa aiemmin vihjaisin. Jarrutukseen kuuluu muutakin kuin kahvan pohjaan runttaaminen abseillakin. Harjoitus ja aina vaan harjoitus oli absit tai ei. Harjoittelun ulosmittaus absien takia on aika lyhytnäköist
  18. #138
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Kävin eilen parkkipaikalla testailemassa väistöä jarrulla. Vauhtia ei tuossa ehdi ottamaan kuin 70kmh.
    Väistö sivulle onnistui vielä jotenkuten, mutta paluu takaisin samaan linjaan olikin sitten jo hankalampaa.

    Kaikenkaikkiaan väistö samanaikaisesti paniikkijarrulla ilman jarrusta luopumista 100kmh tuntuu kyllä haasteelliselta tehtävältä. Pyörä kun alkaa nousemaan pystyyn heti niin kyllä saa pirun lujaa vääntää, että saa väistön tehtyä jarru pohjassa niin, että palaa vielä "omalle kaistalleen".

    Taitaa olla vaikuttavin tekijä tuossa mikä on nopeus väistettävän kohteen kohdalla. Jos vauhti hidastunut kohteen kohdalle jo vaikkapa 40kmh tuntuisi olevan pakko luopua jarrusta....

    No, täytyy reenata...
    radalle radalle... Keskiryhmässä pääsee jo melko pian kokeilemaan sitä että tulee kahdesta sadasta lujaa jarrulle, jarruttaa vielä jyrkästi käännyttäessä ja kaupan päälle väistää paria kurvailukaveria.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  19. #139
    On kovin vaikea ymmärtää joitain näkemyksiä että ABS:t tai turvavarusteet jotenkin pakosta ehkäisisivät harjoittelua tai edistäisivät riskinottoa. Liikennehän ei ole kilparata. Jokainen saa tietysti naulata sen kuuden tuuman naulan siihen eteensä jos sen turvallisuutta edistävästä vaikutuksesta on vakuuttunut, tai ottaa vaikka kokonaan jarrut veke, mutta itse kyllä pari mälliä kokeneena pyrin ainakin harkitsemaan kaikkien mahdollisten käyttöönottoa mahdollisuuksien mukaan. Silloin kun tilanne tulee, niin ei siinä ehdi juuri kissaa sanoa.
  20. #140
    Lainaa Kaimaani kirjoitti Katso viesti
    On kovin vaikea ymmärtää joitain näkemyksiä että ABS:t tai turvavarusteet jotenkin pakosta ehkäisisivät harjoittelua tai edistäisivät riskinottoa.
    Justiin kun meinasin jo kehua, että vihdoinkin keskustelu siirty jotenki järkevälle tasolle nimimerkin -TH- oivallisen kommentin seurauksena, niin eiköhän joku vedä tommosen. Ei ne turvavehkeet mitenkään PAKOTA riskinottoon tai estä harjoittelua. Silti niillä on jonkinlainen passivoiva vaikutus. Tämä tosiasia ei poistu sillä, että sitä ei tutkita tai siltä ummistetaan silmät.

    Kaikki tää läppä siitä, että abseilla voi runtata kahvan pohjaan ja sitte pysyy pystyssä, on omiaan lisäämään ajattelua, joka johtaa virheelliseen turvallisuudentunteeseen. Ajoharjoittelun laiminlyönti tai pieni lisäriskinotto on kovin helppoa ja tapahtuu usein sen enempää ajattelematta tai tiedostamatta. Liiallinen luotto turvallisuustekniikkaan on osa tätä ilmiötä.

    Mikään ei korvaa kuskin ajotaitoa, eikä esimerkiksi jarruttamisen harjoittelu ole mitään rakettitiedettä. Erinomainen tapa kehittyä tässä asiassa on osallistua johonkin ratakoulutukseen. Rohkenen jopa väittää, että siinä saa parempaa vastinetta rahoilleen kuin abs-jarruissa.
    High Stuck Are Wit To
  21. #141
    Mahtavaa kun kerta toisensa jälkeen tullaan sotkemaan samaa mutua. Minkä hiton takia abs:llä ajettaisiin riskialttiimmin? Ei minkään takia joten miten lie on ketjun sotkemisen kanssa... Hyvät renkaat hyvästä kypärästä puhumattakaan sitten "passivoi". Tai sitten ei
    Triumph Street Triple
  22. #142
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    radalle radalle... Keskiryhmässä pääsee jo melko pian kokeilemaan sitä että tulee kahdesta sadasta lujaa jarrulle, jarruttaa vielä jyrkästi käännyttäessä ja kaupan päälle väistää paria kurvailukaveria.
    Ei mun pyörä kulje kahta sataa.

    Pekka
  23. #143
    Lainaa mcmies kirjoitti Katso viesti
    Ei ne turvavehkeet mitenkään PAKOTA riskinottoon tai estä harjoittelua. Silti niillä on jonkinlainen passivoiva vaikutus. Tämä tosiasia ei poistu sillä, että sitä ei tutkita tai siltä ummistetaan silmät.
    Perustelisitko tämän "tosiasian"?
    Mopoton mies
  24. #144
    MP-maailma 2/2013 lehdessä oli juttu Ruotsin tilanteesta. Ruotsissa ABS - jarrut ovat "erittäin tärkeä myyntivaltti". "Ruotsissa ABS - jarruttoman moottoripyörän myynti on hankalaa"

    Eiköhän markkinat ratkaise tämän asian Suomessakin. ABS - jarruttomille pyörille on vielä kysyntää, koska Suomessa on vielä paljon motoristeja, jotka eivät huoli tai vaadi ABS jarruja pyöräänsä.

    Sitten kun ABS-jarrut tulevat Suomessa ostovaatimukseksi useimmille, ABS - jarruttomien pyörien hinnat putoavat jyrkemmin kuin ABS jarrullisten. Musta pekka jää käteen niille, joilla ei ole ABS jarruja pyörässä mutta jotka haluavat päivittää kalustonsa. Myös ne häviävät, jotka ovat ostaneet ABS jarruttoman pyörän korkealla hinnalla ja arvo sitten putoaa. Eniten voittavat uudet motoristit ilman vaihdokkia, jotka eivät jarruista välitä.

    Jos pyörässä ei vielä ole ABS jarruja, eikö nyt olisi aika päivittää kalusto, kun jälleenmyyntiarvo on vielä korkealla?
  25. #145
    Lainaa Crassus kirjoitti Katso viesti
    Mahtavaa kun kerta toisensa jälkeen tullaan sotkemaan samaa mutua. Minkä hiton takia abs:llä ajettaisiin riskialttiimmin? Ei minkään takia joten miten lie on ketjun sotkemisen kanssa... Hyvät renkaat hyvästä kypärästä puhumattakaan sitten "passivoi". Tai sitten ei
    Kannattaisi hieman perehtyä asiaan ennen kuin höpöttää mutuilusta yhtään mitään.

    Jos ny viitsit asiaa miettiä, niin kyllä se kypäräkin riskinottoa voi lisätä (ei välttämättä lisää, mutta voi lisätä). Vai vetäisitkö itse samaa vauhtia kypärä päässä ja ilman kypärää?

    Toinen lähestymistapa on vanhat ajoneuvot. Ne ovat yleensä ajo-ominaisuuksiltaan (mukaan lukien jarrut) aika paljon huonompia kuin uudemmat. Silti niillä ajetaan vähemmän onnettomuuksia. Miksiköhän?

    Ruåtsalaiset julkaisivat aikanaan peräti merkki- ja mallikohtaista onnettomuustilastoa, jossa ilmoitettiin merkin ja mallin osuus onnettomuuksista suhteessa niiden osuuteen ajoneuvokannasta. "Paalupaikalla" oli melkein joka vuosi Suzuki GSX-R 1100, kun taas takarivistä lähtivät mm. Harrikat. Johtuuko tämä siitä, että Harrikat ovat teknisiltä ominaisuuksiltaan turvallisempia kuin Gixeri?

    Lainaa peitsamo kirjoitti Katso viesti
    Perustelisitko tämän "tosiasian"?
    Autopuolelta löytyy eniten dataa aiheesta, mutta minä en todellakaan viitsi sitä kaivaa esiin enkä pureskella kenellekään valmiiksi vain sen takia, että joku sitä orgin taululla vänkää. Jos asia kiinnostaa, herra Google auttaa. Varaa kuitenkin riittävästi aikaa.
    High Stuck Are Wit To
  26. #146
    Väitteen esittäjällä on todistustaakka. En ole nähnyt tässä mitään muuta kuin mutuilua täysin takaperoisella logiikalla passivoinnista. Pahimmat ruudinkeksijät vielä erottaa tilanteen ei abs ja paljon harjoittelua vs. abs ja ei harjoittelua vertailuksi, mikä osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä.

    Mitä ihmeen väliä jollain kiloGixer vs harrikkatilastolla on? Jos molemmat pistetään jarrutus ja väistökokeeseen niin on täysin selvää kumpi laitteista pärjää paremmin. Se että jollain supersportilla sattuu enemmän vahinkoja tuskin on yllätys kun käyttötarkoitus on todennäköisesti toinen. Jos tätä logiikkaa viedään eteenpäin niin mitä parempi pyörä, mitä paremmat renkaat jarruista puhumattakaan niin sitä "passiivisempi" kuski. Jokaisen luulisi jo hoksaavan, ettei näin ole. Koko argumentti ei kestä pätkääkään lähempää tarkastelua.
    Triumph Street Triple
  27. #147
    Lainaa Crassus kirjoitti Katso viesti
    Väitteen esittäjällä on todistustaakka. En ole nähnyt tässä mitään muuta kuin mutuilua täysin takaperoisella logiikalla passivoinnista. Pahimmat ruudinkeksijät vielä erottaa tilanteen ei abs ja paljon harjoittelua vs. abs ja ei harjoittelua vertailuksi, mikä osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä.

    Mitä ihmeen väliä jollain kiloGixer vs harrikkatilastolla on? Jos molemmat pistetään jarrutus ja väistökokeeseen niin on täysin selvää kumpi laitteista pärjää paremmin. Se että jollain supersportilla sattuu enemmän vahinkoja tuskin on yllätys kun käyttötarkoitus on todennäköisesti toinen. Jos tätä logiikkaa viedään eteenpäin niin mitä parempi pyörä, mitä paremmat renkaat jarruista puhumattakaan niin sitä "passiivisempi" kuski. Jokaisen luulisi jo hoksaavan, ettei näin ole. Koko argumentti ei kestä pätkääkään lähempää tarkastelua.
    Oivallisesti sanottu. Eihän se niin ole, että turvallisuutta lisäävät varusteet vähentävät turvallisuutta. Ei tämä käänteinen logiikka voi koskea pelkästään abs-jarruja ja rajoittua niihin. Nämä ns. naturistit ovat toki vähemmistö, mutta äänekäs mutuargumenteillaan. Kaikkea uutta ja outoa on vastustettu aikanaan, mutta ajan kuluttua päivitellään, miten sitä onkaan ilman tultu toimeen. Nurkan takan häämöttää (ehkäpä jopa pakollisena) moottoripyöräilijän turvatyynyt, ajonvakautusjärjestelmät, törmäysvaroittimet jne.
    -juha-
  28. #148
    Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että varsinkin jos ABS on tietoinen valinta pyörää hommatessa, niin se jopa aktivoi harjoittelemaan. Kokeilemaan eri keleissä ja tilanteissa kuinka tekniikka pelaa. Ilman ABSeja saattaa tulla "kammo" eikä uskalla esim. märällä koittaa eturenkaan pidon rajaa, tai ainakin harjoittelut jää vähemmälle pannutuksen pelossa. Ja edelleenkin se on enemmän ihmisestä kuin pyörästä kiinni harjoitellaanko vaiko ei. Aivan kuin tuo Ruotsin HD vs. kilogixxeri. Erilaiset ihmiset valitsevat erilaiset pyörät, ja niillä ajetaan sitten omien mieltymyksien mukaisesti.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  29. #149
    En tiedä pitäisikö ABS.it säätää pakollisiksi mutta itse katson että ne ovat hyvät varsinkin äkillisissä tilanteissa. Esimerkkinä edellisessä mopossa Ducce ST4 ei ollut ABS.eja kuten ei missään aikaisemmissakaan mopoissani ja ajokilometrejä on kertynyt vuodesta 1971 jokunen, kuitenkin olin mennä nutulleni kun olin ajaa oman, (vaimon ajaman), autoni perään ja nykäisin vaistomaisesti jarrua vähän vihaisemmin, tien pinta jyrsitty, pölyä tms. ja pyörä lukkiutui välittömästi. Liekö sitten ajotaidon vai kokemuksen puutetta muuta nykyisellä ABS jarruilla olen yrittänyt saada saman aikaiseksi tarkoituksella, eipä vaan onnistu
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  30.  
  31. #150
    Lainaa mcmies kirjoitti Katso viesti
    Autopuolelta löytyy eniten dataa aiheesta, mutta minä en todellakaan viitsi sitä kaivaa esiin enkä pureskella kenellekään valmiiksi vain sen takia, että joku sitä orgin taululla vänkää. Jos asia kiinnostaa, herra Google auttaa. Varaa kuitenkin riittävästi aikaa.
    Kummallisen hyökkäävä asenne, kun asiallisesti perusteluja kysyin. Mieliteet on asia erikseen, se on tunnetusti kuin persereikä, jokaisella omansa ja kaverin se haisee. Jos väiitteensä voi/osaa tavalla tai toisella perustella, syntyy yleensä myös viisaampi ja asiasisältöisempi keskustelu.

    Tässä keskustelussa on nyt omituista se, että ABS:t ja "tyhmät ja osaamattomat" kuljettajat rinnastetaan jollain oudolla tavalla toisiina. Mielestäni tässä on aika iso harha ja väärä lähestymistapa koko juttuun.
    Mopoton mies
Sivu: 5 / 22:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3456715 ... ViimeinenViimeinen