Sivu: 17 / 22:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 71516171819 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 481:stä 510:een 652:sta
  1. #481
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    ABS saattaa pelastaa siinä vaiheessa kun osaaminen loppuu tai uskallusta oli liikaa. ABS:ää vasten jarruttaminen ei ole mikään temppu, runttaa vain kahvan pohjaan. Tehokas jarrutus ABS pyörällä on lähes yhtä vaikeaa kuin ilman ABS jarruja.
    Jotenkin sekava, Sorry en ymmärtänyt mitä yrität kertoa? Samoin kuten en ymmätänyt kysymystäsi minulle tuossa pari viestiä ylempänä.

    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti

    Ja edelleen olen sitä mieltä, ettei ainakaan naku- tai kyykkypyörällä kyllä väistetä mitään jos ABS rutisee. Perä on siinä vaiheessa niin kevyt, että suurella todennäköisyydellä väistön yrityksestä seuraa hallitsematon sladi ja kaatuminen. Jollain customilla tai matkasohvalla väistö saattaa teoriassa onnistuakin.
    En tiedä voisiko johtua siitä, että omassa mopotissani tankki on sijoitettu satulan alle, mutta perä pysyy tiessä vaikka tekisi täysjarrutuksia pelkällä etujarrulla. (Aikoinaan absittomalla Suzukilla osasin kyllä jarruttaa niin että takapyörä nousi ilmaan)

    Tää on pelkkä persmutu mutta sanoisin painopisteen olevan pelkällä etujarrulla noin 90/10 ja täysjarrutus kumpaakin jarrua käyttäen 75/25, eli huomattavan paljon jää painoa takarenkaalle.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  2. #482
  3. #483
    Hieno linkkikokoelma. Ota näistä sitten selvää. Avasin tuon viimeisen Boschin tuotoksen. Heti alkuun on pakko kysyä, että mikä olikaan Boschin bisnes? Mahtaako olla maailman suurin ajoneuvoelektroniikan valmistaja, jolle moottoripyörät ovat uusi aluevaltaus?

    Ja sen jälkeen kysytään kuka valehtelee Ruotsin tilastoista? Täällä oli aiemmin linkitettynä ABS:n hyötyjä perusteleva tutkimus, jossa todettiin rivien välistä itse luvut laskien ettei ABS:t ole vähentäneet yhtään onnettomuuksia. Nyt tuossa Boschin materiaalissa pokkana heitetään, että Ruotsissa vähennystä 38% tjsp.

    Näitä kannattaa lukea ajatuksella. Kuten kaikkea muutakin markkinointimateriaalia. Kohderyhmänä on etenkin lainsäätäjä. Boschille ja muille komponenttivalmistajille on jokainen uusi direktiivi lottovoitto, se tarkoittaa uutta bisnestä ja miljoonia tai miljardeja kassaan.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  4. #484
    Niin, eikä mitään muutakaan kirjoitettua kannata uskoa. Ja mitä enemmän se on perusteltu ja ymmärrettävään muotoon laitettu, sitä vähemmän.
    Mopoton mies
  5. #485
    Se Ruotsin tutkimus oli vain yksi alue niistä tutkimuksista. Luvut muissa maissa oli aivan eri luokkaa ja onnettomuusmäärät ei kerro kaikkea kuten tutkimuksessa käytiin läpi. On eri asia mällätä 80kmh auton kylkeen kuin livetä 40kmh ojaan. Ihan muistutuksena...
    Triumph Street Triple
  6. #486
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    En tiedä voisiko johtua siitä, että omassa mopotissani tankki on sijoitettu satulan alle, mutta perä pysyy tiessä vaikka tekisi täysjarrutuksia pelkällä etujarrulla. (Aikoinaan absittomalla Suzukilla osasin kyllä jarruttaa niin että takapyörä nousi ilmaan)

    Tää on pelkkä persmutu mutta sanoisin painopisteen olevan pelkällä etujarrulla noin 90/10 ja täysjarrutus kumpaakin jarrua käyttäen 75/25, eli huomattavan paljon jää painoa takarenkaalle.
    Mitä se tankki oikein painaa ilman nestettä, jos se yksin noin hurjasti vaikuttaa?

    Melkein kaikissa sporttisemmissa pyörissä "tankki" on pikemmin ilmanputsarin kotelo, jossa on polttoaineen täyttöaukko. Varsinainen tankki on siinä sukukalleuksien edessä, turvallisesti reisien välissä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  7. #487
    Lainaa Crassus kirjoitti Katso viesti
    Se Ruotsin tutkimus oli vain yksi alue niistä tutkimuksista. Luvut muissa maissa oli aivan eri luokkaa ja onnettomuusmäärät ei kerro kaikkea kuten tutkimuksessa käytiin läpi. On eri asia mällätä 80kmh auton kylkeen kuin livetä 40kmh ojaan. Ihan muistutuksena...
    Muistuksena, että kohtaamisonnettomuuksissa ABS-jarrullisten osuus oli 58%. Aineistossa 47% oli niitä ABS-jarrullisia.

    Noissa muissa maissa, Italia ja Espanja, oli myös melko erilainen kanta kulkuneuvoissa. Skoottereita yms. oli huomattavan paljon. Ruotsin kanta oli lähimpänä sitä mitä Suomessakin on kalusto.

    Niin tai näin, eri lähteet antavat erilaisia tuloksia. Mentaliteetti näyttää kuitenkin olevan ABS-jarruja puoltava. Kuin myös tuossa em. tutkimuksessa. Siinä vain jätettiin "sopivasti" kertomatta, että ei niin mitään vaikutusta. Toisaalta ei myöskään otettu sen kummemmin kantaa miksi ABS-jarruilla törmätään keskimääräistä useammin. Tällainen toiminta, mieluisten argumenttien korostaminen ja epämiellyttävien sivuuttaminen, tuloksia esiteltäessä jättää aina epäilyksen varjon motiiveista. Raha on yleensä hyvä motiivi.

    Sama juttu kuin mp-katsastuksen lobbauksessa. Siellä arvoisille parlamentaarikoille lobbarit syöttävät totuutena omia etuja tukevia "tutkimuksia".
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  8. #488
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Mitä se tankki oikein painaa ilman nestettä, jos se yksin noin hurjasti vaikuttaa?
    .
    Onko sinulla sellainen pyörä joka kulkee ilman nestettä?

    Jos nyt vaikka vertaat muovista marjaämpäriä ja metallista jerrykannua, niin saat ehkä jonkinlaisen käsityksen siitä mitä eroa on bemarin ja suzukin tankeilla.

    Bemun tankki on sijaitsee moottorin takana osittain renkaan yläpinnan alapuolella. Tankki on pohjaa kohti voimakkaasti kartion muotoinen, joten neste ( mahd noin 10 kg) ei heilahtele siellä voimakkaasti edestakaisin kiihdytyksissä ja jarrutuksissa.

    Voinpa olettaa vailla minkäänlaista faktaa, että ns normipyörässä kun 10L nestettä vaihtaa yhtäkkiä paikkaa takaa eteen on sillä jo aikamoinen takapyörän pitoa keventävä vaikutus. Varsinkin kun tämä liike tapahtuu moottorin päällä eikä takana.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  9. #489
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Tällainen toiminta, mieluisten argumenttien korostaminen ja epämiellyttävien sivuuttaminen, tuloksia esiteltäessä jättää aina epäilyksen varjon motiiveista.
    Jep. Jonkun Boschin tai kukkahattuisten poliitikkojen kohdalla tällainen on ymmärrettävää (joskaan ei hyväksyttävää), mutta sitä en tajua, minkä takia jotkut tavan harrastajatkin suhtautuvat asiaan täysin kritiikittömästi, jotkut miltei fanaattisesti.
    High Stuck Are Wit To
  10. #490
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Onko sinulla sellainen pyörä joka kulkee ilman nestettä?

    Jos nyt vaikka vertaat muovista marjaämpäriä ja metallista jerrykannua, niin saat ehkä jonkinlaisen käsityksen siitä mitä eroa on bemarin ja suzukin tankeilla.

    Bemun tankki on sijaitsee moottorin takana osittain renkaan yläpinnan alapuolella. Tankki on pohjaa kohti voimakkaasti kartion muotoinen, joten neste ( mahd noin 10 kg) ei heilahtele siellä voimakkaasti edestakaisin kiihdytyksissä ja jarrutuksissa.

    Voinpa olettaa vailla minkäänlaista faktaa, että ns normipyörässä kun 10L nestettä vaihtaa yhtäkkiä paikkaa takaa eteen on sillä jo aikamoinen takapyörän pitoa keventävä vaikutus. Varsinkin kun tämä liike tapahtuu moottorin päällä eikä takana.
    Ei tietenkään ole.

    Mutta ei ole sinullakaan eikä siellä tankissa ole aina 10 litraa polttoainetta. Kun ajat täydellä versus tyhjällä tankilla, niin kuinka paljon muuttuu tuo mainitsemasi prosenttiluku 75/25? Jos se ei muutu oleellisesti ja väittämä tankin sijainnin vaikutuksesta pitää paikkansa, niin silloin on pakko kysyä itse tankin painoa. Got it?

    Kun vertailit siihen Suzukiin, niin onko nykyinen pyöräsi geometrialtaan, renkailtaan jne. samanlainen? Väitän, että paljon muutakin on toisin kuin tankin sijainti ja sillä muulla on enemmän vaikutusta kuin tankin sijainnilla.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  11. #491
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Mielenkiintoinen tutkimus sinänsä. Olivat jopa yrittäneet ottaa huomioon ABS-pyörän ostajien turvallisuushakuisuuden tutkimalla onnettomuuksissa varusteita, ylinopeuksia ja veren alkoholipitoisuuden.

    Se minkä tuosta tutkimuksesta nostaisin esiin, on se, että jenkit mällää pyöriään aika paljon enemmän kuin suomalaiset. Taulukon 2 mukaan Ei absilliset ovat osallisena kuolemaan johtavassa kolarissa 5,2 kertaa 10 000 omistettua vuotta kohden ja ABSilliset 3,8 kertaa 10 000 omistettua vuotta kohden.

    Tuota jos vertaa Suomen pyöräkantaan (30.6.2013 235982kpl) pitäisi Suomessa tapahtua vuodessa noin 122 (kenelläkään ei ABSeja)- 89 (kaikki pyörät ABSillisia) kuolemaan johtavaa onnettomuutta. Viime vuonna MP-onnettomuuksissa kuolleita oli 21 ja niistä ainakin yhdessä meni mukana kyytiläinenkin.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  12. #492
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Jotenkin sekava, Sorry en ymmärtänyt mitä yrität kertoa? Samoin kuten en ymmätänyt kysymystäsi minulle tuossa pari viestiä ylempänä.
    Tarkoitin sanoa, että ABS jarruja vasten on helppoa jarruttaa, varsinkin liukkaalla alustalla, mutta tuolla tavalla jarruttaminen ei ole tehokasta vaan tehokas jarrutus vaatii yhtä lailla osaamista kuin ilman ABS-jarruja jarruttaminenkin.

    Vastaus siihen sua ihmetyttäneeseen kysymykseen:
    Jos rengas alkaa luistaa sivusuunassa, lukkiutuu rengas hetkessä jos jarrua ei samalla kevennetä, koska renkaan luistaessa sivuttain, menetetään pito myös pitkittäissuuntaan.

    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    En tiedä voisiko johtua siitä, että omassa mopotissani tankki on sijoitettu satulan alle, mutta perä pysyy tiessä vaikka tekisi täysjarrutuksia pelkällä etujarrulla. (Aikoinaan absittomalla Suzukilla osasin kyllä jarruttaa niin että takapyörä nousi ilmaan)

    Tää on pelkkä persmutu mutta sanoisin painopisteen olevan pelkällä etujarrulla noin 90/10 ja täysjarrutus kumpaakin jarrua käyttäen 75/25, eli huomattavan paljon jää painoa takarenkaalle.
    En tiedä mikä pyörä sinulla on tai millä renkailla ajat. Mutta käytännössä mikä tahansa katupyörä (pois lukien customit ja muut vastaavat pitkät ja matalat) hyvillä renkailla nostaa perää jarrutuksessa kuivalla asvaltilla ja perän ollessa ilmassa, on väistö aika vaikea suorittaa.
    Superbike #7
  13. #493
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Onko sinulla sellainen pyörä joka kulkee ilman nestettä?

    Jos nyt vaikka vertaat muovista marjaämpäriä ja metallista jerrykannua, niin saat ehkä jonkinlaisen käsityksen siitä mitä eroa on bemarin ja suzukin tankeilla.

    Bemun tankki on sijaitsee moottorin takana osittain renkaan yläpinnan alapuolella. Tankki on pohjaa kohti voimakkaasti kartion muotoinen, joten neste ( mahd noin 10 kg) ei heilahtele siellä voimakkaasti edestakaisin kiihdytyksissä ja jarrutuksissa.

    Voinpa olettaa vailla minkäänlaista faktaa, että ns normipyörässä kun 10L nestettä vaihtaa yhtäkkiä paikkaa takaa eteen on sillä jo aikamoinen takapyörän pitoa keventävä vaikutus. Varsinkin kun tämä liike tapahtuu moottorin päällä eikä takana.
    Pienilläkin asioilla, etenkin silloin kun useampi pikkujuttu vaikuttaa jossain "samaan suuntaan,samalla tavalla" on merkitys.

    Jokainen (toivottavasti ) kuitenkin löytää itsensä usein siitä tilanteesta, että on löytänyt "yhden kultajyvän",
    ja sitten kaiki muu katoaa ympäriltä .

    Taitaa aika monella muulla mopon alustaan ja geometriaan/säätöihin liittyvällä perusasialla..... kuskin
    toimiin ja vieläpä kuskin "asemaan, tukipisteisiin ja painonsiirtymiin" liittyvillä asioilla olla
    aivan eriluokan vaikutus.... ?

    Esim.. Jarrutuksen aloitus terävästi pelkästään/ensin etujarrulla vs. "alustan nollaus" aloittamalla takajarrulla.

    Tähän kun lisätään kuskin käyttäytyminen voimakkaassa jarrutuksessa.....
    eli pitääkö ukko itsensä paikallaan pääasiassa "polvipihdeillä".....
    vai "punnertaako päälläseisonnassa stongasta".....

    Ihan pikkasen mennään eri tavalla tuo jarrusessio ihan noiden kahden asian puitteissa/seurauksena ??
    Ei tarvitse ottaa vielä edes etujousituksen/vaimennuksen hyvin ratkaisevaa merkitystä peliin
    tuossa tapahtumien ketjussa.

    Pointti ?

    Detaljit/"nippelit" ovat kiistämättä myös tärkeitä.... joskun aivan ratkaiseviakin asioita.....
    mutta vain silloin ja sen jälkeen..... kun olennaisimmat perusasiat ovat kohdallaan.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  14. #494
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    En tiedä mikä pyörä sinulla on tai millä renkailla ajat. Mutta käytännössä mikä tahansa katupyörä (pois lukien customit ja muut vastaavat pitkät ja matalat) hyvillä renkailla nostaa perää jarrutuksessa kuivalla asvaltilla ja perän ollessa ilmassa, on väistö aika vaikea suorittaa.
    Itse veikkaisin, että bemarissa on anturi joka estää pyörän jarruttamisen etukautta ympäri. Toisin sanoen, perän kevetessä ABS alentaa jarrupainetta jotta takarengas pysyy tien tuntumassa. Silloinkin tehokkaalla jarrutustekniikalla ja oikealla ajoasennolla päästään parempaan pysähtyvyyteen kuin vain kahvaa puristamalla. Tuollainen ominaisuus löytyi jo 2005 mallin Ducatista (ST4S ABS) jonka Boscin kehittämät absit ei olleet mitkään hipo-hipot edes muihin aikalaisiin verrattuna.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  15. #495
    Lainaa Juutana kirjoitti Katso viesti
    Mielenkiintoinen tutkimus sinänsä. Olivat jopa yrittäneet ottaa huomioon ABS-pyörän ostajien turvallisuushakuisuuden tutkimalla onnettomuuksissa varusteita, ylinopeuksia ja veren alkoholipitoisuuden.

    Se minkä tuosta tutkimuksesta nostaisin esiin, on se, että jenkit mällää pyöriään aika paljon enemmän kuin suomalaiset. Taulukon 2 mukaan Ei absilliset ovat osallisena kuolemaan johtavassa kolarissa 5,2 kertaa 10 000 omistettua vuotta kohden ja ABSilliset 3,8 kertaa 10 000 omistettua vuotta kohden.

    Tuota jos vertaa Suomen pyöräkantaan (30.6.2013 235982kpl) pitäisi Suomessa tapahtua vuodessa noin 122 (kenelläkään ei ABSeja)- 89 (kaikki pyörät ABSillisia) kuolemaan johtavaa onnettomuutta. Viime vuonna MP-onnettomuuksissa kuolleita oli 21 ja niistä ainakin yhdessä meni mukana kyytiläinenkin.
    Ruohonjuuritason päättelyä.

    2012 kesä Härmässä oli melkoslailla sateinen, kelien puolesta epäsuotuisa moottoripyöräilylle.
    2013 kesä oli huomattavasti miellyttävämpi moottoripyöräillä Härmässäkin, kausi ei ole vielä "valmis", mutta menehtyneiden määrä tulee olemaan suurempi, kuin 2012.
    Ameriikan ihmemaa on kokonaan toinen ja suuri maanosa. Satavarmaa, että Kaliforniassa ja Floridassa kuolleiden määrä suhteessa on ihan toista kuin vaikkapa Keski-Lännessä, saati Alaskassa.
    Keskimäärin kumminkin Ameriikassa lienee paljon pidemmät, ja paremmat ajokelit kuin Härmässä.

    Eli omistettu ajanjakso jonain funktiona (muuttujana) on mielestäni melkolailla löyhä, enemmänkin yksinkertaisesti kuvaa jossain paikassa vallitsevat ajo-olosuhteet ja vieläkin paremmin ajetut kilometrit.

    Missäs muuten viipyy topicci, paljonko on tullut kilometrejä tällä kaudella - ja mainittavimmat kokemukset kaudella 2013?
    <p>.</p>
  16. #496
    Lainaa Juutana kirjoitti Katso viesti
    Itse veikkaisin, että bemarissa on anturi joka estää pyörän jarruttamisen etukautta ympäri. Toisin sanoen, perän kevetessä ABS alentaa jarrupainetta jotta takarengas pysyy tien tuntumassa. Silloinkin tehokkaalla jarrutustekniikalla ja oikealla ajoasennolla päästään parempaan pysähtyvyyteen kuin vain kahvaa puristamalla. Tuollainen ominaisuus löytyi jo 2005 mallin Ducatista (ST4S ABS) jonka Boscin kehittämät absit ei olleet mitkään hipo-hipot edes muihin aikalaisiin verrattuna.
    Nimenomaan ympäri keikahtaminen estetään jousituksen asentoanturilla ja/tai gyrolla, mutta käytännössä pelkän eturenkaan varassa se kulkee silti. Edelleen odottelen mielenkiinnolla pujottelutestivideota eturenkaan varassa kulkevan prätkän ajamana.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  17. #497
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti

    En tiedä mikä pyörä sinulla on tai millä renkailla ajat. Mutta käytännössä mikä tahansa katupyörä (pois lukien customit ja muut vastaavat pitkät ja matalat) hyvillä renkailla nostaa perää jarrutuksessa kuivalla asvaltilla ja perän ollessa ilmassa, on väistö aika vaikea suorittaa.
    Pyörän ja renkaan merkki ja malli on mainittu tuossa pari viestiä ylempänä.

    Uskoisin "juutanan" veikanneen oiken kun hän sanoi, että elektroniikka valvoo takasen maassa pysymistä.

    Kuinka on onnistuuko stoppie ja wheelie edullisemmalla f800r ja kalliimmalla s1000rr?
    Eli onko niissä käytössä vastaava "ajonvakautus" tai parempi?

    Ja onnistuu se stoppie tietysti myös ässällä, jos nimi on Chris Pfeiffer, saa tehtaalta absittoman pyörän ja menee stongan päälle istumaan...
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  18. #498
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Pyörän ja renkaan merkki ja malli on mainittu tuossa pari viestiä ylempänä.
    Samalla vaivalla kun kirjoitit tuon, olisit voinut toistaa nuo tähän. En ainakaan tältä sivulta pikasilmäyksellä noita bongannut.

    Edit. Siis edelliseltä sivulta. Sivu näköjään vaihtui sopivasti.
    Superbike #7
  19. #499
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti

    Kun vertailit siihen Suzukiin, niin onko nykyinen pyöräsi geometrialtaan, renkailtaan jne. samanlainen? Väitän, että paljon muutakin on toisin kuin tankin sijainti ja sillä muulla on enemmän vaikutusta kuin tankin sijainnilla.
    F800S versus GXSF750 ensimmäisellä stoppie ei onnistu kirveelläkään ja jälkimmäisellä se on lastenleikkiä.
    Ensimmäisessä absit toisessa ei.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  20. #500
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Samalla vaivalla kun kirjoitit tuon, olisit voinut toistaa nuo tähän. En ainakaan tältä sivulta pikasilmäyksellä noita bongannut.

    Edit. Siis edelliseltä sivulta. Sivu näköjään vaihtui sopivasti.

    "Renkaana uudenkarhea pilotroad3, jolla lienee myös yllättävän suuri merkitys."

    Siis tuo kommentti liittyi maanantain sadekelin pitoon. Tätä ennen siinä on ollut kolme muutakin etusta. Eikä niistä mikään ole saanut perää irti.

    Sanoit, että kaikki kyykät/sportit nostaa perää. Laita privaa, niin saat näyttää kuinka se tapahtuu ässällä. Minä tarjoan kaluston käyttöön.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  21. #501
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    "Renkaana uudenkarhea pilotroad3, jolla lienee myös yllättävän suuri merkitys."

    Siis tuo kommentti liittyi maanantain sadekelin pitoon. Tätä ennen siinä on ollut kolme muutakin etusta. Eikä niistä mikään ole saanut perää irti.

    Sanoit, että kaikki kyykät/sportit nostaa perää. Laita privaa, niin saat näyttää kuinka se tapahtuu ässällä. Minä tarjoan kaluston käyttöön.
    Nostaa jos elektroniikka ei sitä estä. Menee taas turhaksi saivarteluksi.
    Superbike #7
  22. #502
    http://www.bosch-motorcycle.com/medi...s_Overview.pdf

    Tuossa siis yhdeksän eri tahon tekemää tutkimusta asiasta ja Bochin oma vain yksi. Jotenkin enemmän aina uskon tutkimuksiin kuin mutu-tietoon. Virhettä ja vääristymiä voi toki aina olla, mutta jos noista nyt ei johtopäätöstä pysty tekemään että absit vähentää onnettomuuksia ja kolareita, niin mistä sitten
    KTM 990 SMT
    ex. Hayabusa
    ex. 1250FA
  23. #503
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Siis tuo kommentti liittyi maanantain sadekelin pitoon. Tätä ennen siinä on ollut kolme muutakin etusta. Eikä niistä mikään ole saanut perää irti.
    "The F800S and ST both used low-maintenance belt drives and single sided swingarms. Bikes equipped with ABS also included a rear-wheel lift detection system."

    F800S ABS
    1000
  24. #504
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    En tiedä mikä pyörä sinulla on tai millä renkailla ajat. Mutta käytännössä mikä tahansa katupyörä (pois lukien customit ja muut vastaavat pitkät ja matalat) hyvillä renkailla nostaa perää jarrutuksessa kuivalla asvaltilla ja perän ollessa ilmassa, on väistö aika vaikea suorittaa.
    Tarkoititko siis, että myös ABS pyörät nostavat perää jarrutettaessa?
    Mä en ole ainakaan saanut mun R1100GS pyörän perää nousemaan ABS jarrutuksella.
    Vaikka vetää kuinka hampaat irvessä.
    Siinä on 90-luvun ABSit, malli on BMW ABSII. Ei mitään integraalia eikä muita ihmeellisyyksiäkään.
    Ilman ABSia nousee ilmaan kyllä.
    Siitähän saa sen ABSin kytkettyä pois kanssa.

    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Nostaa jos elektroniikka ei sitä estä. Menee taas turhaksi saivarteluksi.
    Onhan tuossa ABSissa aika paljon elektroniikkaa.

    Pekka
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 25.09.2013 klo 15:56.
  25. #505
    Onnistuisiko teillä tänään käydä kokeilemassa sitä abs väistöä? Saisi tätä mielenkiintoisinta osiota etiäpäin
  26. #506
    Tattarisuolla on tänään karting kisat, niin kuin aina keskiviikkona.
    Parkkipaikka täynnä autoja.
    Ei onnistu.

    Perjantaina ehkä, jos on hyvä ilma.
    Sinne voi tulla sitten kokeilemaan omia ABSsiään.

    Pekka
  27. #507
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Tarkoititko siis, että myös ABS pyörät nostavat perää jarrutettaessa?
    Hieman nostaa juu jos on modernit absit:
    http://youtu.be/r6fKHV4cFTE?t=7m32s
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  28. #508
    Omalta osaltani alkuperäinen asia on ratkennut siten, että juuri tehtiin ABS -jarrullisesta pyörästä kaupat. Kiitos tästä moniulotteisesta keskustelusta, se vahvisti omia tuntojani ja niillä perusteilla päätös oli helppo.
    Mopoton mies
  29. #509
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tarkoitin sanoa, että ABS jarruja vasten on helppoa jarruttaa, varsinkin liukkaalla alustalla, mutta tuolla tavalla jarruttaminen ei ole tehokasta vaan tehokas jarrutus vaatii yhtä lailla osaamista kuin ilman ABS-jarruja jarruttaminenkin.

    .
    Siis ymmärsinkö oikein että absilla pelkkä kahvan painaminen ei riitä? Vaan jarruttamalla "oikein" voin vielä lyhentää jarrutusmatkaa?

    Jos oikein muistan niin nuo lähes kymmenvuotiset absit rekistereöi sekunnissa jopa 3000 muuttujaa ja kerkeävät lähettämään 17 eri käskyä. Siis sekunnissa.
    Tähän pakkaan kun lisätään "a rear-wheel lift detection system", niin täytyy olla aikamoinen Chris Pfeiffer että panee paremmaksi.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  30.  
  31. #510
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Siis ymmärsinkö oikein että absilla pelkkä kahvan painaminen ei riitä? Vaan jarruttamalla "oikein" voin vielä lyhentää jarrutusmatkaa?
    Ymmärsit aivan oikein. Ja tätähän on helppo käydä vaikka itse kokeilemassa kun ei ole pelkoa kaatumisesta. Runttaat jarrut kerralla pohjaan, vs. hallitumpi jarrutus jossa abs on myöskin mukana.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Sivu: 17 / 22:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 71516171819 ... ViimeinenViimeinen