Jotenkin sekava, Sorry en ymmärtänyt mitä yrität kertoa? Samoin kuten en ymmätänyt kysymystäsi minulle tuossa pari viestiä ylempänä.
En tiedä voisiko johtua siitä, että omassa mopotissani tankki on sijoitettu satulan alle, mutta perä pysyy tiessä vaikka tekisi täysjarrutuksia pelkällä etujarrulla. (Aikoinaan absittomalla Suzukilla osasin kyllä jarruttaa niin että takapyörä nousi ilmaan)
Tää on pelkkä persmutu mutta sanoisin painopisteen olevan pelkällä etujarrulla noin 90/10 ja täysjarrutus kumpaakin jarrua käyttäen 75/25, eli huomattavan paljon jää painoa takarenkaalle.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Hieno linkkikokoelma. Ota näistä sitten selvää. Avasin tuon viimeisen Boschin tuotoksen. Heti alkuun on pakko kysyä, että mikä olikaan Boschin bisnes? Mahtaako olla maailman suurin ajoneuvoelektroniikan valmistaja, jolle moottoripyörät ovat uusi aluevaltaus?
Ja sen jälkeen kysytään kuka valehtelee Ruotsin tilastoista? Täällä oli aiemmin linkitettynä ABS:n hyötyjä perusteleva tutkimus, jossa todettiin rivien välistä itse luvut laskien ettei ABS:t ole vähentäneet yhtään onnettomuuksia. Nyt tuossa Boschin materiaalissa pokkana heitetään, että Ruotsissa vähennystä 38% tjsp.
Näitä kannattaa lukea ajatuksella. Kuten kaikkea muutakin markkinointimateriaalia. Kohderyhmänä on etenkin lainsäätäjä. Boschille ja muille komponenttivalmistajille on jokainen uusi direktiivi lottovoitto, se tarkoittaa uutta bisnestä ja miljoonia tai miljardeja kassaan.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Niin, eikä mitään muutakaan kirjoitettua kannata uskoa. Ja mitä enemmän se on perusteltu ja ymmärrettävään muotoon laitettu, sitä vähemmän.![]()
Mopoton mies
Se Ruotsin tutkimus oli vain yksi alue niistä tutkimuksista. Luvut muissa maissa oli aivan eri luokkaa ja onnettomuusmäärät ei kerro kaikkea kuten tutkimuksessa käytiin läpi. On eri asia mällätä 80kmh auton kylkeen kuin livetä 40kmh ojaan. Ihan muistutuksena...
Triumph Street Triple
Mitä se tankki oikein painaa ilman nestettä, jos se yksin noin hurjasti vaikuttaa?
Melkein kaikissa sporttisemmissa pyörissä "tankki" on pikemmin ilmanputsarin kotelo, jossa on polttoaineen täyttöaukko. Varsinainen tankki on siinä sukukalleuksien edessä, turvallisesti reisien välissä.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Muistuksena, että kohtaamisonnettomuuksissa ABS-jarrullisten osuus oli 58%. Aineistossa 47% oli niitä ABS-jarrullisia.
Noissa muissa maissa, Italia ja Espanja, oli myös melko erilainen kanta kulkuneuvoissa. Skoottereita yms. oli huomattavan paljon. Ruotsin kanta oli lähimpänä sitä mitä Suomessakin on kalusto.
Niin tai näin, eri lähteet antavat erilaisia tuloksia. Mentaliteetti näyttää kuitenkin olevan ABS-jarruja puoltava. Kuin myös tuossa em. tutkimuksessa. Siinä vain jätettiin "sopivasti" kertomatta, että ei niin mitään vaikutusta. Toisaalta ei myöskään otettu sen kummemmin kantaa miksi ABS-jarruilla törmätään keskimääräistä useammin. Tällainen toiminta, mieluisten argumenttien korostaminen ja epämiellyttävien sivuuttaminen, tuloksia esiteltäessä jättää aina epäilyksen varjon motiiveista. Raha on yleensä hyvä motiivi.
Sama juttu kuin mp-katsastuksen lobbauksessa. Siellä arvoisille parlamentaarikoille lobbarit syöttävät totuutena omia etuja tukevia "tutkimuksia".
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Onko sinulla sellainen pyörä joka kulkee ilman nestettä?
Jos nyt vaikka vertaat muovista marjaämpäriä ja metallista jerrykannua, niin saat ehkä jonkinlaisen käsityksen siitä mitä eroa on bemarin ja suzukin tankeilla.
Bemun tankki on sijaitsee moottorin takana osittain renkaan yläpinnan alapuolella. Tankki on pohjaa kohti voimakkaasti kartion muotoinen, joten neste ( mahd noin 10 kg) ei heilahtele siellä voimakkaasti edestakaisin kiihdytyksissä ja jarrutuksissa.
Voinpa olettaa vailla minkäänlaista faktaa, että ns normipyörässä kun 10L nestettä vaihtaa yhtäkkiä paikkaa takaa eteen on sillä jo aikamoinen takapyörän pitoa keventävä vaikutus. Varsinkin kun tämä liike tapahtuu moottorin päällä eikä takana.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Ei tietenkään ole.
Mutta ei ole sinullakaan eikä siellä tankissa ole aina 10 litraa polttoainetta. Kun ajat täydellä versus tyhjällä tankilla, niin kuinka paljon muuttuu tuo mainitsemasi prosenttiluku 75/25? Jos se ei muutu oleellisesti ja väittämä tankin sijainnin vaikutuksesta pitää paikkansa, niin silloin on pakko kysyä itse tankin painoa. Got it?
Kun vertailit siihen Suzukiin, niin onko nykyinen pyöräsi geometrialtaan, renkailtaan jne. samanlainen? Väitän, että paljon muutakin on toisin kuin tankin sijainti ja sillä muulla on enemmän vaikutusta kuin tankin sijainnilla.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Mielenkiintoinen tutkimus sinänsä. Olivat jopa yrittäneet ottaa huomioon ABS-pyörän ostajien turvallisuushakuisuuden tutkimalla onnettomuuksissa varusteita, ylinopeuksia ja veren alkoholipitoisuuden.
Se minkä tuosta tutkimuksesta nostaisin esiin, on se, että jenkit mällää pyöriään aika paljon enemmän kuin suomalaiset. Taulukon 2 mukaan Ei absilliset ovat osallisena kuolemaan johtavassa kolarissa 5,2 kertaa 10 000 omistettua vuotta kohden ja ABSilliset 3,8 kertaa 10 000 omistettua vuotta kohden.
Tuota jos vertaa Suomen pyöräkantaan (30.6.2013 235982kpl) pitäisi Suomessa tapahtua vuodessa noin 122 (kenelläkään ei ABSeja)- 89 (kaikki pyörät ABSillisia) kuolemaan johtavaa onnettomuutta. Viime vuonna MP-onnettomuuksissa kuolleita oli 21 ja niistä ainakin yhdessä meni mukana kyytiläinenkin.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tarkoitin sanoa, että ABS jarruja vasten on helppoa jarruttaa, varsinkin liukkaalla alustalla, mutta tuolla tavalla jarruttaminen ei ole tehokasta vaan tehokas jarrutus vaatii yhtä lailla osaamista kuin ilman ABS-jarruja jarruttaminenkin.
Vastaus siihen sua ihmetyttäneeseen kysymykseen:
Jos rengas alkaa luistaa sivusuunassa, lukkiutuu rengas hetkessä jos jarrua ei samalla kevennetä, koska renkaan luistaessa sivuttain, menetetään pito myös pitkittäissuuntaan.
En tiedä mikä pyörä sinulla on tai millä renkailla ajat. Mutta käytännössä mikä tahansa katupyörä (pois lukien customit ja muut vastaavat pitkät ja matalat) hyvillä renkailla nostaa perää jarrutuksessa kuivalla asvaltilla ja perän ollessa ilmassa, on väistö aika vaikea suorittaa.
Superbike #7
Pienilläkin asioilla, etenkin silloin kun useampi pikkujuttu vaikuttaa jossain "samaan suuntaan,samalla tavalla" on merkitys.
Jokainen (toivottavasti) kuitenkin löytää itsensä usein siitä tilanteesta, että on löytänyt "yhden kultajyvän",
ja sitten kaiki muu katoaa ympäriltä.
Taitaa aika monella muulla mopon alustaan ja geometriaan/säätöihin liittyvällä perusasialla..... kuskin
toimiin ja vieläpä kuskin "asemaan, tukipisteisiin ja painonsiirtymiin" liittyvillä asioilla olla
aivan eriluokan vaikutus.... ?
Esim.. Jarrutuksen aloitus terävästi pelkästään/ensin etujarrulla vs. "alustan nollaus" aloittamalla takajarrulla.
Tähän kun lisätään kuskin käyttäytyminen voimakkaassa jarrutuksessa.....
eli pitääkö ukko itsensä paikallaan pääasiassa "polvipihdeillä".....
vai "punnertaako päälläseisonnassa stongasta".....
Ihan pikkasen mennään eri tavalla tuo jarrusessio ihan noiden kahden asian puitteissa/seurauksena ??
Ei tarvitse ottaa vielä edes etujousituksen/vaimennuksen hyvin ratkaisevaa merkitystä peliin
tuossa tapahtumien ketjussa.
Pointti ?
Detaljit/"nippelit" ovat kiistämättä myös tärkeitä.... joskun aivan ratkaiseviakin asioita.....
mutta vain silloin ja sen jälkeen..... kun olennaisimmat perusasiat ovat kohdallaan.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Itse veikkaisin, että bemarissa on anturi joka estää pyörän jarruttamisen etukautta ympäri. Toisin sanoen, perän kevetessä ABS alentaa jarrupainetta jotta takarengas pysyy tien tuntumassa. Silloinkin tehokkaalla jarrutustekniikalla ja oikealla ajoasennolla päästään parempaan pysähtyvyyteen kuin vain kahvaa puristamalla. Tuollainen ominaisuus löytyi jo 2005 mallin Ducatista (ST4S ABS) jonka Boscin kehittämät absit ei olleet mitkään hipo-hipot edes muihin aikalaisiin verrattuna.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Ruohonjuuritason päättelyä.
2012 kesä Härmässä oli melkoslailla sateinen, kelien puolesta epäsuotuisa moottoripyöräilylle.
2013 kesä oli huomattavasti miellyttävämpi moottoripyöräillä Härmässäkin, kausi ei ole vielä "valmis", mutta menehtyneiden määrä tulee olemaan suurempi, kuin 2012.
Ameriikan ihmemaa on kokonaan toinen ja suuri maanosa. Satavarmaa, että Kaliforniassa ja Floridassa kuolleiden määrä suhteessa on ihan toista kuin vaikkapa Keski-Lännessä, saati Alaskassa.
Keskimäärin kumminkin Ameriikassa lienee paljon pidemmät, ja paremmat ajokelit kuin Härmässä.
Eli omistettu ajanjakso jonain funktiona (muuttujana) on mielestäni melkolailla löyhä, enemmänkin yksinkertaisesti kuvaa jossain paikassa vallitsevat ajo-olosuhteet ja vieläkin paremmin ajetut kilometrit.
Missäs muuten viipyy topicci, paljonko on tullut kilometrejä tällä kaudella - ja mainittavimmat kokemukset kaudella 2013?
<p>.</p>
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Pyörän ja renkaan merkki ja malli on mainittu tuossa pari viestiä ylempänä.
Uskoisin "juutanan" veikanneen oiken kun hän sanoi, että elektroniikka valvoo takasen maassa pysymistä.
Kuinka on onnistuuko stoppie ja wheelie edullisemmalla f800r ja kalliimmalla s1000rr?
Eli onko niissä käytössä vastaava "ajonvakautus" tai parempi?
Ja onnistuu se stoppie tietysti myös ässällä, jos nimi on Chris Pfeiffer, saa tehtaalta absittoman pyörän ja menee stongan päälle istumaan...
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
"Renkaana uudenkarhea pilotroad3, jolla lienee myös yllättävän suuri merkitys."
Siis tuo kommentti liittyi maanantain sadekelin pitoon. Tätä ennen siinä on ollut kolme muutakin etusta. Eikä niistä mikään ole saanut perää irti.
Sanoit, että kaikki kyykät/sportit nostaa perää. Laita privaa, niin saat näyttää kuinka se tapahtuu ässällä. Minä tarjoan kaluston käyttöön.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
http://www.bosch-motorcycle.com/medi...s_Overview.pdf
Tuossa siis yhdeksän eri tahon tekemää tutkimusta asiasta ja Bochin oma vain yksi. Jotenkin enemmän aina uskon tutkimuksiin kuin mutu-tietoon. Virhettä ja vääristymiä voi toki aina olla, mutta jos noista nyt ei johtopäätöstä pysty tekemään että absit vähentää onnettomuuksia ja kolareita, niin mistä sitten![]()
KTM 990 SMT
ex. Hayabusa
ex. 1250FA
"The F800S and ST both used low-maintenance belt drives and single sided swingarms. Bikes equipped with ABS also included a rear-wheel lift detection system."
F800S ABS
1000
Tarkoititko siis, että myös ABS pyörät nostavat perää jarrutettaessa?
Mä en ole ainakaan saanut mun R1100GS pyörän perää nousemaan ABS jarrutuksella.
Vaikka vetää kuinka hampaat irvessä.
Siinä on 90-luvun ABSit, malli on BMW ABSII. Ei mitään integraalia eikä muita ihmeellisyyksiäkään.
Ilman ABSia nousee ilmaan kyllä.
Siitähän saa sen ABSin kytkettyä pois kanssa.
Onhan tuossa ABSissa aika paljon elektroniikkaa.
Pekka
![]()
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 25.09.2013 klo 15:56.
Onnistuisiko teillä tänään käydä kokeilemassa sitä abs väistöä? Saisi tätä mielenkiintoisinta osiota etiäpäin![]()
Tattarisuolla on tänään karting kisat, niin kuin aina keskiviikkona.
Parkkipaikka täynnä autoja.
Ei onnistu.
Perjantaina ehkä, jos on hyvä ilma.
Sinne voi tulla sitten kokeilemaan omia ABSsiään.
Pekka
![]()
Hieman nostaa juu jos on modernit absit:
http://youtu.be/r6fKHV4cFTE?t=7m32s
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Omalta osaltani alkuperäinen asia on ratkennut siten, että juuri tehtiin ABS -jarrullisesta pyörästä kaupat. Kiitos tästä moniulotteisesta keskustelusta, se vahvisti omia tuntojani ja niillä perusteilla päätös oli helppo.
Mopoton mies
Siis ymmärsinkö oikein että absilla pelkkä kahvan painaminen ei riitä? Vaan jarruttamalla "oikein" voin vielä lyhentää jarrutusmatkaa?
Jos oikein muistan niin nuo lähes kymmenvuotiset absit rekistereöi sekunnissa jopa 3000 muuttujaa ja kerkeävät lähettämään 17 eri käskyä. Siis sekunnissa.
Tähän pakkaan kun lisätään "a rear-wheel lift detection system", niin täytyy olla aikamoinen Chris Pfeiffer että panee paremmaksi.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>