Jos vedät äkäseen rystyset valkeina kahvan kiinni ja alat samalla tosissas väisteleen, niin nutulleen menee.(MUTU)
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mun pyörä on BMW R1100GS. Siihen ei kai oikein päde noi ensin hitaasti kahvaa ja sitten täysillä. Kun se etupää ei niiaa juuri ollenkaan. Eli jarrutus on ihan sama vaikka miten vetää kahvasta. Kokeiltu on. Tai oikeestaan se täysveto pohjaan asti toimii mainiosti, mutta sitä ensin vähän ja sitten lisää ei oikein osaa sanoa.
Pekka
![]()
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 04.09.2013 klo 23:08.
Samaa mieltä kun "shyhander", ei tarvitse edes kokeilla. Jos kokeilet, niin varaa laastaria ja iso purkki maalia oikealla värikoodilla.
Tulen mielellään ottamaan kokeilun videolle.
"Kurre" kun veti 80 ABS jarruilla ko. paikassa, niin "nakutti" ABS:llä tosi pitkälle kohti parkissa olevia autoja.
Onneksi pysähty ajoissa!
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Eikun mä voin aloittaa sen jarrutuksen 5 m ennen viivaa. Se reaktioaika on mun ennakointia.
Reaktioaikahan liittyy johonkin odottamattomaan tilanteeseen. Tämä ei ole sitä.
Siis paljonko toi 5m n. =X on? Hidastuvuus on siinä jotain ja sen kai pystyy laskemaan ihan fysiikan lakien mukaan, jos joku sen taitaa.?
Pitäisikö lisätä sitä 10 metriin?
Pekka
![]()
No pitää varmaan kokeilla ihan itse ensin, ettei tule ihan isoa mokaa videolle.
Kerron kyllä sulle miten kävi.
Tuolla Tattarisuon parkkipaikallahan on hyvä kokeilla, kun siellä on radat valmiina.
Kiihdytys siihen sataseen on kyllä aika vaikeaa mun pyörällä, kun matka on aika lyhyt.
Pekka
![]()
Mehän voitaisiin pitää jotkut ABS testiajot vaikka ensi viikolla. Tämä loppuviikko menee mulla muissa merkeissä ( rapujuhlat yms.), mutta palataan asiaan ensi viikolla. Iltaisin siellä Tattkisella ei ole kuin mopopoikia ja parkkipaikka on tyhjä. Voidaan tehdä oma rata. Mulla on mopokoulutuksen kartiota siihen hommaan.
Pekka
![]()
On varsin vaikea saada laskettua tarkkaa loppunopeutta tuossa tapauksessa, koska ei tiedetä ensinnäkään mikä on hidastuvuus ja onko se tasainen koko matkalla. Voi tietenkin heittää hanska-arvioita. Jos hidastuvuus olisi 1G:n luokkaa, loppunopeus olisi luokkaa 65km/h.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Tuohan olisi ihan päällikön kamaa radalla: muut joutuvat jarruttamaan ennen mutkaa, mutta abseilla voisi jarruttaa mutkassa samalla kun kääntyy. Patentoikaa, niin eivät muut pääse pokaaleja nappaamaan.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kyllä kai osaavat menee jarrulla mutkaan radalla, mutta että absit rutisten… hmmm'yh… en kokeilis ite…![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
@Pekka
Tattarilla kyykylläkin kiihdyttäminen yli 80 nopeuksiin haasteellista.
Mutta, mulle sopii testit ensi viikon alussa.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Tuohan on aika paljon pudotusta. Kai se hidastuvuus on kuitenkin lähellä tuota 1G hyvissä olosuhteissa. Ei mulla ole sitten mitään hätää 100 km/h jarrutuksessa ABSsällä.
Loppunopeus siellä viimeisellä portilla on sitten jotan 40 km/h tai jotain.
Pitää varmaan kokeilla isompia nopeuksia ja pidempiä jarrutusmatkoja ennen viivaa. Kunhan nyt toi kokeillaan tuo ensin.
Mielenkiintoinen sessio tulossa ensi viikolla.
Pekka
![]()
No täähän lähti tuosta käsittelykokeen väistötestistä.
Se vain pitää osata, jos kortin haluaa. Eli väistää este ja palata takaisin ajolinjalle.
Niin on virkamiehet päättäneet.
Oikeassa liikenteessä riittää, kun pystyt väistämään sen oikealta tulevan auton tai jotain ja ohjaat sitten sen pyörän jonnekin parempaan paikkaan.
Mutta ihan kiva kokeilla mihin tuo ABS pystyy.
Pekka
![]()
Mielestäni ABSit on varmasti hyvät moottoripyörässäkin, ainakin tiukan tilanteen sattuessa kohdalle.
Välttämättömät - ei varmaan..Mulla ei ole ollut ABSeja omissa pyörissä koskaan, toki olen ajanut sellaisella mutta en oikeen ollut mun juttu. Varmasti kyllä pahassa paikassa toimisivat paremmin kuin omat "hätäjarrutusväistösähläysliikkeet" mutta eivät ole mulla mopon osto/vaihto kriteereissä.
Rsv1000r factory
Että niin. Joko sitä aletaan ymmärtää miksi sitä pakkoa ajetaan. Ja ennenkuin joku taas lähtee mutuileen jotain ABS:n "nollasummasta" ettei ne pelasta henkiä tai jos pelastaa niin sitten aiheuttaa toisia onnettomuuksia vastaavasti enemmän niin tiedoksi, etten tule mihinkään inttämiskisaan enää mukaan. Asiasta on esitetty kymmenet riippumattomat tutkimukset linkkeineen ja sillä siisti. Jos asiasta haluaa esittää päinvastaista mielipidettä niin se on vaan yhden huru-ukon horinaa ellei taustalle esitä muita perusteluja.Tarkasti ottaen yksi kuolema maksaa valtiolle henkilöön kohdistuvat menetykset yhteen laskien 1 919 000 euroa. Pysyvä vammakin merkitsee 1 079 900 euron lovea valtion kassaan ja vaikea tilapäinen vamma 248 000 euroa.
Kun kaikki liikennekuolemaan liittyvät menetyksen lasketaan yhteen, niin eurojen menetys nousee jo 2 364 000 euroon.
Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan liikenneturvallisuustyön hyötyjen näkemiseksi olisi tärkeätä tietää, miten paljon kukin yksittäinen onnettomuus maksaa.
Triumph Street Triple
Noinhan se olikin. Hei, me tienataan tällä!
Fantastista!
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
No mullahan ne ABS jarrut sitten mopossa on. Hiekalla en käytä kun takajarrua ja se sitten ruksutelee siellä omiaan ja vauhtikin hiekalla on alla kaikkien suosituksien. Mutta sitten tuo asfaltti puoli. Kerran luulen että ABS auttoi ja tilanne oli seuraava. Mutka oikealle about 90 astetta. Ukko jo kääntymässä eli kallistusta mukana ja routapatista mopo ottaa semmosen kivan pienen hypyn ja reaktio oli että jarrua aivan perkeleesti.. No mopo tuli alas ja nousi pystyyn minkä kerkesi kun ABS raksutti eikä luistanu rengas alta. En edes ojaan ajautunut sillä kertaa...
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Se linkittämäsi Rizzi & co tekemä tutkimus todisti Ruotsin osalta, että tutkimuksen kohteena olleista moottoripyöristä 47% oli varustettu ABS-jarruilla ja ABS-jarruilla varustettujen moottoripyörien osuus onnettomuuksissa oli myös 47%. Tämä tosin esitetettiin tilastomatemaattisten laskelmien jälkeen siten, että ABS-jarrut vähentävät riskiä kymmeniä prosentteja.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Kysymys abs jarrujen puolestapuhujille.
Kun teille on niin tärkeää turvallisuus tekijät,kuten nyt olette sen todistaneet,niin varmaan
hyväksyisitte esivallan taholta pyörien max tehon rajoittamisen 100 hp:en ja huippunopeuden 120km/h.
Uskoisin näiden säästyvän abs jarruja enemmän kuolemantapauksia sekä loukkaantumisia.