Sivu: 10 / 22:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8910111220 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 271:stä 300:een 652:sta
  1. #271
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    En tiedä, mutta kyllä haluaisin nähdä sen joka ABS:t rutisten tekee prätkällä väistöliikkeen! Ihan siis MUTU:lla vaan… Tulee mieleen ett jumakaut nyt on kahvoissa tekijä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  2. #272
    Lainaa Pohjanpoika kirjoitti Katso viesti
    Ainakin nykyisen pyörän dualit toimivat hyvin ja ovat tosi tehokkaat jos vain uskaltaa puristaa kunnolla.
    Useimmat jarrut ovat riittävän tehokkaat, mutta siinä on juuri tuo 'jos uskaltaa puristaa kunnolla'. Mikä kumma mahtaa estää uskaltamisen? Mikä auttaisi uskaltamiseen? No ykkösenä harjoittelu, sitten mikäs se olikaan...ihan kielen päällä pyörii...
  3. #273
    Lainaa -TH- kirjoitti Katso viesti
    Hätäjarrutuksessa abs ei lähtökohtaisesti saisi joutua töihin, muuten jarrutuksessa on jotain pielessä. Absin pitäisi pysyä siellä taustalla, ja puuttua tapahtumiin vain jos tapahtuu jotain yllättävää. Viskoelastinen tavara, kuten mopon rengas, tarjoaa parhaan pidon noin 15% luistossa. Joidenkin vanhemman tekniikan absien kynnysarvot ovat aika matalia ja ne ovat myös suhteellisen hitaita, eivätkä siten mahdollista maksimihidastuvuutta. Mutta auttavat yleensä yllättävissä tilanteissa.
    On ilmeisesti niin, että sekä ABS että ei-ABS pyörillä on mahdollista tehdä optimaalinen jarrutus kummallakin. Vai puuttuuko ABS peliin jo ennen sitä?

    Joka tapauksessa tuosta voi päätellä, että jarruttaminen pitää ABS:ien olemassaolosta riippumatta osata, jos haluaa pysähtyä mahdollisimman nopeasti. Mistä päästäänkin siihen alkuperäiseen pointtiin: ABS ei korvaa harjoittelua. Harjoittelu auttaa siihen uskaltamiseenkin.

    Lainaa Crassus kirjoitti Katso viesti
    Kun esimerkiksi tätä tutkimusta katsoo niin yhtälailla voisi esittää, että ABS on ollut useammin varusteena niissä isoimmissa sporttipyörissä (moottoriteho korreloi vahvasti onnettomuusmäärän kanssa). Samaten voisi esittää, että isoissa matkapyörissä ABS löytyy useammin, joten myös ajokilometrejä kertyy enemmän. Näitä muuttujia on helppo keksiä paljon, joten ns. täydellistä tutkimusta ei asiasta voi saada. Kuten sanoit, ABS on voinut myös valikoitua jo ennalta varovaisemmin ajavien varusteeksi (mutta koko ketjun vänkäyksen mukaisesti näillähän juuri pitäisi sitten ajaa paljon lujempaa poistaen turvamarginaali). Tutkimuksen pyörämallit ja merkit on listattua Appendix I osiossa (myös HD't). Tuossa on niin suuri otanta, että kyllä tuo tutkimus antaa aika tyhjentävän vastauksen.

    Eiköhän se loppukaneetti ole tuonkin linkitetyn tutkimuksen mukainen...
    Toi tutkimus herättää oikein paljon kysymyksiä, alkaen siitä, millä menetelmällä tuloksena esitettyihin lukuihin on päästy. Lisäksi ton perusteella ei voi päätellä mitään luotettavaa siitä, mikä merkitys riskiadaptoituvalla käyttäytymisellä on lopputulokseen, koska tarkastelu painottuu onnettomuustyyppeihin, joissa ABS:t ovat ilman muuta hyödyllisiä. Pieniä vihjeitä riskiadaptaatiosta tuolta kuitenkin löytyy.

    Olisi kiinnostavaa nähdä, mikä olisi lopputulos, jos kysymyksenasettelu käännettäisiin päälaelleen siten, että kysyttäisiin kuinka paljon ABS:t vaikuttavat onnettomuusmäärien kasvuun määrätyissä onnettomuustyypeissä ja tutkimus vietäisiin läpi samalla metodilla. Tällöinkään mitään absoluuttista tietoa ei tutkimuksen aineistolla ole mahdollista saada, koska ABS-jarrullisten prätkien jakaumasta eri tavoin käyttäytyvien kuskien kesken ei ole tietoa, vain oletuksia.

    Todennäköisesti nettohyöty on positiivinen mainituista epävarmuustekijöistä huolimatta. Onko ABS-pakko kustannustehokas ratkaisu, on sitten toinen kysymys. Tarkempaa tietoa aletaan saada vasta joskus vuoden 2026 korvilla, jolloin suurimmassa osassa populaatiota on jo ABS:t.
    High Stuck Are Wit To
  4. #274
    Lainaa mcmies kirjoitti Katso viesti
    On ilmeisesti niin, että sekä ABS että ei-ABS pyörillä on mahdollista tehdä optimaalinen jarrutus kummallakin. Vai puuttuuko ABS peliin jo ennen sitä?
    Varmasti riippuu pyörästä kuinka hyvin ABS on saatu toimimaan. Edelleen taitaa olla se tilanne, että ammattilainen jarruttaa paremmin ilman ABS:eja kuin parhaillaakaan ABS-jarruilla (BMW S10000RR ?).
    xxx
  5. #275
    Lainaa Streethawk kirjoitti Katso viesti
    Edelleen taitaa olla se tilanne, että ammattilainen jarruttaa paremmin ilman ABS:eja kuin parhaillaakaan ABS-jarruilla (BMW S10000RR ?).
    Kyllä varmaan jos saa ottaa useamman toiston samassa paikassa.

    Tässä esimerkki S1000RR ABS toiminnasta. Takarengas ainakin irtoaa maasta, eli pysähtymisteho pitäisi olla kohdillaan.

    http://youtu.be/r6fKHV4cFTE?t=6m40s

    Tässä yksi vertailu kostealla asfaltilla kolme kuskia joilla erilainen ajotausta:

    http://youtu.be/X6kO6ltk3a0?t=2m30s

    Kuski 1: 92m ilman ABS, 75m ABS
    Kuski 2: 59m ilman ABS, 42m ABS
    Kuski 3: 66m ilman ABS, 61m ABS

    Se mikä tuossa on huomioitavaa, niin tekniikka on vuodelta 2009, eli ei niin kehittynyt kuin S1000RR. Toisekseen kaikki kuskit eivät suinkaan automaattisesti tee optimisuoritusta ABS-jarruilla, vaan edelleenkin kokenut kuski pääsee parhaaseen tulokseen.
    Viimeksi muokannut: 3JJ; 04.09.2013 klo 15:14.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  6. #276
    Kieltäydyn edelleen ymmärtämästä logiikka jonka mukaan jos joku on jonkun mielestä hyvä, se on oltava kaikille pakollinen.
    Minä haluaisin lain, että kaikki pakotetaan käymään parturissa vähintään kerran viikossa. Pitkä letti voi nimittäin jäädä sorvin väliin. Jos joku väittää, ettei käytä sorvia, niiin ei sitä tyhmä maaorja voi koskaan tietää, vaikka tulevaisuudessa joutuisi käyttämään. Sitä paitsi pitkä letti on epäsotilaallinen.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  7. #277
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Kieltäydyn edelleen ymmärtämästä logiikka jonka mukaan jos joku on jonkun mielestä hyvä, se on oltava kaikille pakollinen.
    Minä haluaisin lain, että kaikki pakotetaan käymään parturissa vähintään kerran viikossa. Pitkä letti voi nimittäin jäädä sorvin väliin. Jos joku väittää, ettei käytä sorvia, niiin ei sitä tyhmä maaorja voi koskaan tietää, vaikka tulevaisuudessa joutuisi käyttämään. Sitä paitsi pitkä letti on epäsotilaallinen.
    Mitäs jos on kalju?

    Lukkiutumattomat jarrut saa kun rasvaa levyt hyvin.
    Vuoden 68 Jawassani oli myös lukkiutumattomat jarrut.
    Edessä olevan rumpujarrun vaijeri oli yleensä poikki ja jalkajarrun tanko vääntyi sitä polkiessa niin ettei pyörä menyt koskaan lukkoon. Nerokas keksintö.
  8. #278
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Kieltäydyn edelleen ymmärtämästä logiikka jonka mukaan jos joku on jonkun mielestä hyvä, se on oltava kaikille pakollinen.
    Missä kohtaa on pakosta puhuttu? Minun mielestäni (ainakin ketjun aloittajana) oli tarkoitus keskustella siitä, onko ABS-jarrut hyödylliset aloittevalle kuljettajalle, kuten myös siitä kannattako suunnata katse pyörän hankinnassa ABS-jarrullisiin pyöriin, vai ilman.

    Tässä on vännetty kohta 300 viestiä rata-ajosta, tilastoista, tutkimuksista, nopeusvektoreista, pinnan kitkakertoimista jne. Onnkesi väliin on sattunut myös hyviä ja kuvaavia ja ennenkaikkea omakohtaisia kokemuksia ajamisesta ABS jarruilla tai ilman.
    Mopoton mies
  9. #279
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Pakko tulee 2016. (uusiin pyöriin = hinnat nousee)
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #280
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Pakko tulee 2016. (uusiin pyöriin = hinnat nousee)
    Suurempi riesa tuossa uudistuksessa on ne muut pakot ja pilkun nus....set, vaikken ite tuotakaan pakkoa juhli.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  11. #281
    No, mutta tässähän monta vuotta sitten aikaa tappaa itsensä ABS:ittomilla jarruilla

    Senkin jälkeen saa todennäköisesti ajaa "maailman tappiin" pyörillä joissa ei ole ABS -jarruja, jotka on ostettu ennen 2016. Taitaa monet meistä kasvaa horsmaa, ennenkuin tuo pakko on oikeasti PAKKO.

    Samahan se oli autojen turvavöidenkin kanssa joskus aikanaan.
    Mopoton mies
  12. #282
    Ja autojen ABS. Tuskinpa kovin moni enää haikailee autoa ilman ABS:ää, vaikka väittely oli kovaa silloinkin.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  13. #283
    Kai tosimiehet ottaa abs-sulakkeen pois ja pitää ajossa sellaista aidolta näyttävää feikkiturvavyötä, kuin myös korvaa turvatyynyn vastaavalla humpuukituotteella. Silloin on elämä omassa hallussa.
  14. #284
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Kieltäydyn edelleen ymmärtämästä logiikka jonka mukaan jos joku on jonkun mielestä hyvä, se on oltava kaikille pakollinen.
    On vähän eri asia verrata keksittyä parturipakkoa johonkin tilastojen valossa todella tehokkaaseen turvallisuusvälineeseen. Jos ABS poistaa esim kolmanneksen kuolemankolareista ja vähentää merkittävästi vakavasti vammautuneita niin se on kansantaloudellisesti jo merkittävä asia ja siksi varmasti sitä halutaan säännellä lailla. Ei ole kovin edullista kouluttaa verorahoilla ihmistä 20 vuotta ja sitten maksaa hänelle loppuelämä työkyvyttömyyseläkettä tai hoitoja. Jos vakavat vammautumiset ja kuolemat vähenee vuositasolla esim kolmanneksella niin ei ole ihme, että ABS pakkoa ajetaan...
    Triumph Street Triple
  15. #285
    Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni. Kysyjän tapauksessa ABS-jarrut ovat välttämättömät.
    Perusteluksi riittää jos kerran vaimo on sanonut ettei muullaisilla jarruilla ajele.

    Mitä tähän muuhun vääntöön tulee niin,
    millaisiin hidastuvuuksiin noilla uusilla lukkiutumattomilla oikein pääsee?
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  16. #286
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Crassus kirjoitti Katso viesti
    On vähän eri asia verrata keksittyä parturipakkoa johonkin tilastojen valossa todella tehokkaaseen turvallisuusvälineeseen. Jos ABS poistaa esim kolmanneksen kuolemankolareista ja vähentää merkittävästi vakavasti vammautuneita niin se on kansantaloudellisesti jo merkittävä asia ja siksi varmasti sitä halutaan säännellä lailla. Ei ole kovin edullista kouluttaa verorahoilla ihmistä 20 vuotta ja sitten maksaa hänelle loppuelämä työkyvyttömyyseläkettä tai hoitoja. Jos vakavat vammautumiset ja kuolemat vähenee vuositasolla esim kolmanneksella niin ei ole ihme, että ABS pakkoa ajetaan...
    Kun ei ne vähene kolmanneksella ABS:n vaikutuksesta. ABS hyvä.... pakko huono.

    Tuolla logiikalla seisoskelu olisi kiellettävä ja kontillaan olo oltava pakollista. 1000 sielua menetetään joka vuosi kaatumisen yhteydessä.

    Ylipäänsä pakkojen ja kontrollin perustelu yhteiskunnallisilla säästöillä on täyttä tuubaa. Ensinnäkin, etkö luota motoristin kykyyn valita millaiset jarrut hän haluaa. Olemmeko niin tyhmiä, että virkamiesten pitää tehdä tämäkin päätös puolestamme? Mitä tulee yhteiskunnan säästöihin, niin ottaisit huomioon, että julkinen päätöksenteko tuskin koskaan on epäitsekästä. Päinvastoin, päättäjillä on omia intressejä, taloudellisia, ammatillisia, henkilökohtaisia jne. aivan niin kuin "hallintoalamaisilla." Seuraavan kerran, kun pukusetä sanoo, että laitetaanpa rikki verolle ja maailma pelastuu, kannattaa funtsia kuvio kokonaisuudessaan pariin otteeseen.

    Aloitukseen. ABS on oleellinen, kuten moni itseäni myöten on todennut.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  17. #287
    Lainaa qazwsx kirjoitti Katso viesti
    Mitä tähän muuhun vääntöön tulee niin,
    millaisiin hidastuvuuksiin noilla uusilla lukkiutumattomilla oikein pääsee?
    No ainakin sellaisiin että takarengas pysyy ilmassa. (Ks. S1000RR video edellisessä viestissäni.)
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  18. #288
    Lainaa Crassus kirjoitti Katso viesti
    On vähän eri asia verrata keksittyä parturipakkoa johonkin tilastojen valossa todella tehokkaaseen turvallisuusvälineeseen. Jos ABS poistaa esim kolmanneksen kuolemankolareista ja vähentää merkittävästi vakavasti vammautuneita niin se on kansantaloudellisesti jo merkittävä asia ja siksi varmasti sitä halutaan säännellä lailla. Ei ole kovin edullista kouluttaa verorahoilla ihmistä 20 vuotta ja sitten maksaa hänelle loppuelämä työkyvyttömyyseläkettä tai hoitoja. Jos vakavat vammautumiset ja kuolemat vähenee vuositasolla esim kolmanneksella niin ei ole ihme, että ABS pakkoa ajetaan...
    Täysin sama asia. Vaikka abs säästäisi "kolmanneksen" = 7 kpl kuolonkolareista, mitä se ei missään tapauksessa tee, ei asia kiinnosta jotain Boschin lobbareita tai suomalaista sirkuspelleä/vahtimestaria hevon vitun vertaa.
    Tälläkin puheena olevalla ministerillä olisi oikeasti mahdollisuus vaikuttaa siihen, ettei porukkaa kuole, mutta kiinnostus ja taidot puuttuvat.

    Ainoastaan henkilö joka ei ole tutustunut kuolemansyytilastoihin voi kuvitella, että tällaisten harjoitusten tavoitteena olisi oikeasti vähentää ennenaikaisia kuolemia.

    Omalta osaltani helpotan tilannetta linkkaamalla taas tuohon tilastoon:

    http://tilastokeskus.fi/til/ksyyt/20...au_001_fi.html

    Näiden harjoitusten yksinomainen tavoite on kerätä rahaa eturyhmälle, joka lain on tilannut. Sama tilanne olisi pakkoparturilaissakin.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  19. #289
    Sen verran pitkä ketju ja aika, että en jaksa kerrata kaikkea sanottua.

    - henk koht minulle on samantekevää tuleeko pakolliseksi
    - itse tuota keksintöä arvostan ja tällaiselle tavan mopoilijalle, joka ei elättele kovin suuria luuloja omista kyvyistään, uskon tuon parin kokemuksen ryydittämänä olevan tarpeen - tai ainakin tuovan enemmän hyötyä kuin haittaa!
    - jos vaimoni ajaisi mopokortin ei tulisi pieneen mieleenikään antaa tuon ajaa muulla kuin ABS:lla mopolla
    - tilastollisesti uskon hyvin suuren joukon mopoilijoita kuuluvan samaan joukkoon kuin minä -> edelleen tilastollisesti tuon siis tarpeeksi suuressa joukossa uskon pelastavan henkiä
    - se mistä olen varma, on että enemmän tuo ABS hyödyttää kuin haittaa

    Joissain tilanteissa tuosta lienee haittaa. Esimerkiksi hiekkateillä. Siksi onkin hyvä, jos tuon saa kytkettyä pois päältä kuten esim. BMW:n GeSsuleissa.

    Lopuksi: Omituisia intohimoja tällainenkin asia herättää Ette te kaikki kritisoijat oikeasti nyt kuitenkaan niin treenattuja ole, että tilanteessa kuin tilanteessa "lähtee lihasmuistista" ylivoimaisella laadulla. Ihan varmaan osa kuuluu tuohon joukkoon, mutta oikeasti paljon pienempi kuin kuvittelee....
    <p>2002-2014</p>
  20. #290
    Kun vielä huomioidaan se että liikenteen 259 kuolleesta
    130 kuoli itsemurhaan tai 2 promillen kännissä ja
    65 kpl kuoli iän tai sairauden vuoksi
    jäljelle jää 64 tolkku kansalaista jotka abs voisi pelastaa??
    tai siis...
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F850GS--
  21. #291
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Hieman lisää tilastoa siitä miten autokanta suomessa kehittynyt ja miten liikenteessä kuolleiden määrä on vaihdellut vuosien varrella.

    Linkki: http://www.stat.fi/tup/suomi90/lokakuu.html

    Tarvittaisiinko pyöriin myös jarruassistenttiä kuten autopuolella on kun kuskit eivät osaa/uskalla painaa kunnolla jarrua.

    Esim. E mersussa nykyään jarrut jotka toimivat omalla logiikallaan. Navigointiin kytketty äly jarruttaa kun kuski lähestyy risteystä tai edelläajava hidastaa eikä kuski reagoi.

    ABS jarrut ovat vain pieni osa tätä "turvallisuutta lisäävää" osa-aluetta.

    Voidaanko myös olettaa, että tulevaisuuden pyörissä "oma äly" säätää vauhdin olosuhteiden mukaan.

    Haluammeko me motoristit elää sellaisessa maailmassa. Itse en ainakaan sitä toivo, koska haluan itse säädellä nopeuteni ja hidasteluni sitä mukaan kun matkaa teen.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  22. #292
    Ihme jeesustelua kyllä välillä, veikkaan että ABS-uskovaisilla menis paskat housuun kun EU päättäisi 100 hepan tehorajoituksen, tällä vasta pelastuu henkiä paljon enemmän. yht'äkkiä koko kommuuni olisi turvallisuutta vastaan
    - slipping and sliding since 1982 -
  23. #293
    Wau! Luette varmaan noita erilaisia salaliittoteria-weppisaitteja kun eette oo Orgissa vastustamassa nopeusrajoituksia, turvavarusteita, kukkahattuja, toisinajattelijoita, hom**** [sensuroitu]... Upeeta! Rest my case... Ja jatkan ajelua ABS-mopoillani tuntien itseni edelleen mopoilijaksi...

    Hieno maa, nieno kansa, hieno me... Kaikelle tiukka EI!
    <p>2002-2014</p>
  24. #294
    ABSeista en tiedä,mutta vapise delvac olet saanut vaarallisen kilpailijan.
    Rikkoontuuko 100 sivun haamuraja??
  25. #295
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa qazwsx kirjoitti Katso viesti
    Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni. Kysyjän tapauksessa ABS-jarrut ovat välttämättömät.
    Perusteluksi riittää jos kerran vaimo on sanonut ettei muullaisilla jarruilla ajele.

    Mitä tähän muuhun vääntöön tulee niin,
    millaisiin hidastuvuuksiin noilla uusilla lukkiutumattomilla oikein pääsee?
    Riippuu renkaista ja nopeudesta. Muutaman vuoden vanhoilla touring-kumeilla voi olla joku 0,9g tiukassa, mutta slikseillä yli 1g arvot ylittyvät helposti, jopa yli 1,5g on mahdollisuuden rajoissa kovasta nopeudesta kun ilmanvastus auttaa jarrun alussa.
    Superbike #7
  26. #296
    Lainaa Crassus kirjoitti Katso viesti
    Kaikkia muuttujia on mahdoton eliminoida. Kun esimerkiksi tätä tutkimusta katsoo niin yhtälailla voisi esittää, että ABS on ollut useammin varusteena niissä isoimmissa sporttipyörissä (moottoriteho korreloi vahvasti onnettomuusmäärän kanssa). Samaten voisi esittää, että isoissa matkapyörissä ABS löytyy useammin, joten myös ajokilometrejä kertyy enemmän. Näitä muuttujia on helppo keksiä paljon, joten ns. täydellistä tutkimusta ei asiasta voi saada. Kuten sanoit, ABS on voinut myös valikoitua jo ennalta varovaisemmin ajavien varusteeksi (mutta koko ketjun vänkäyksen mukaisesti näillähän juuri pitäisi sitten ajaa paljon lujempaa poistaen turvamarginaali). Tutkimuksen pyörämallit ja merkit on listattua Appendix I osiossa (myös HD't). Tuossa on niin suuri otanta, että kyllä tuo tutkimus antaa aika tyhjentävän vastauksen.
    Luin tämän tutkimuksen.

    Siinä on pyöritelty numeroita ja yritetty saada jotenkin erotettua ABS-jarrujen todellinen vaikutus karsimalla tai huomioimalla muut tekijät. Missään ei kuitenkaan mainita tieolosuhteita per onnettomuus tai säätä, näkyvyyttä. Sen sijaan kuutiotilavuus on huomioitu. Mielenkiintoista sillä tekstissä todetaan, että vihdoin oli mahdollisuus vertailla tarkemmin saman pyörämallin ABS ja ei-ABS malleja. Onko siis CBR1000RR ja CBR1000RRA eri moottoreilla ja mikä mahtaa olla hienoisen teho/painosuhteen merkitys lopputuloksen kannalta?

    Kun tutkimuksessa oli käytetty ties mitä muuttujia, mutta ei kerrottu tarkemmin miten niitä tarkalleen on sovellettu, niin otin ja laskin vertailun ABS ja ei-ABS pyörien osuudet Ruotsin osalta. ABS-pyöriä oli 420, prosentteina 47. Kas kummaa, ABS-pyörien osuus onnettomuuksissa keskimäärin kaikki onnettomuustyypit huomioituna on myös 47%.

    Siitä huolimatta esitetään "vaikuttavia" hyötyjä ja turvallisuuden paranemista.

    Yhteenvetona koko tutkimus näyttää tarkoitushakuiselta tilastomatemattiiselta kikkailulta. Kai tuollakin voi jossain EU-parlamentissa edustajia vedättää.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  27. #297
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Sen verran pitkä ketju ja aika, että en jaksa kerrata kaikkea sanottua.

    - henk koht minulle on samantekevää tuleeko pakolliseksi
    - itse tuota keksintöä arvostan ja tällaiselle tavan mopoilijalle, joka ei elättele kovin suuria luuloja omista kyvyistään, uskon tuon parin kokemuksen ryydittämänä olevan tarpeen - tai ainakin tuovan enemmän hyötyä kuin haittaa!
    - jos vaimoni ajaisi mopokortin ei tulisi pieneen mieleenikään antaa tuon ajaa muulla kuin ABS:lla mopolla
    - tilastollisesti uskon hyvin suuren joukon mopoilijoita kuuluvan samaan joukkoon kuin minä -> edelleen tilastollisesti tuon siis tarpeeksi suuressa joukossa uskon pelastavan henkiä
    - se mistä olen varma, on että enemmän tuo ABS hyödyttää kuin haittaa

    Joissain tilanteissa tuosta lienee haittaa. Esimerkiksi hiekkateillä. Siksi onkin hyvä, jos tuon saa kytkettyä pois päältä kuten esim. BMW:n GeSsuleissa.

    Lopuksi: Omituisia intohimoja tällainenkin asia herättää Ette te kaikki kritisoijat oikeasti nyt kuitenkaan niin treenattuja ole, että tilanteessa kuin tilanteessa "lähtee lihasmuistista" ylivoimaisella laadulla. Ihan varmaan osa kuuluu tuohon joukkoon, mutta oikeasti paljon pienempi kuin kuvittelee....
    Aamen! Täällä on tilastollisesti samaan joukkoon kuuluva.

    En ota mielestäni mitään riskejä, oli ABS tai ei, mutta sen olemassaolo on rauhoittavaa.

    Teininä tuli vetäistyä lukkojarrutus etusella kevarilla, ja se show on kirkkaana mielessä vielä 30 vuoden jälkeenkin. Jos silloin olisi ollut ABS, en olisi sitä enää seuraavana päivänä muistanut...
    KTM Duke
    Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
  28. #298
    Pitääpä muuten kokeilla.

    Olen ollut mopokouluttajana (50 cc) Tattarisuon parkkipaikalla ja Vantaalla liikenteessä.
    Mopokoulussa ei ole ihan niin suuria vaatimuksia kuin moottoripyörätesteissä.

    Siellä Tattarisuon parkkipaikalla on joka päivä Ajovarman käsittelykoehommia ja radat tehtynä moottoripyörillekin

    Vaatimus siihen väistökokeeseen on moottoripyörällä 40 km/h. Sillä pitäisi päästä läpi se rata.
    Etäisyys esteeseen 7 m ja 18 metriä paluuseen samalle linjalle.
    Linkki kokeeseen
    Jos vedänkin 100 km/h, täysi ABS jarrutus 5 m ennen viivaa ja väistö täydellä jarrulla. Kuinka käy? Jää nähtäväksi. Mitä arvelette.

    Taidan joku päivä mennä testailemaan.

    Pekka
  29. #299
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Jos vedänkin 100 km/h, täysi ABS jarrutus 5 m ennen viivaa ja väistö täydellä jarrulla. Kuinka käy? Jää nähtäväksi. Mitä arvelette.
    Vedät lipat varmasti. Väistö jää tekemättä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  30.  
  31. #300
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Vedät lipat varmasti. Väistö jää tekemättä.
    Lippoja en vedä. Se on varma.
    Mutta ehdinkö takaisin ajolinjalle.

    Pekka
Sivu: 10 / 22:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8910111220 ... ViimeinenViimeinen