Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Osaisiko joku kertoa mikä piru tuossa vehkeessä mättää vai mättääkö mikään? Huolehdinko turhaan?

    Magneeton ajoitusmerkin kun saa kohdalleen niin takimmaisen sylinterin imunokkien merkit on oikein mutta pakonokkien merkit heittävät ainakin yhden hampaan. Kone käy ja kukkuu ihan normaalisti ilman mitään sivuääniä ja tehot tallella.

    Kyselin samaa asiaa lontoon kieliseltä sv-forumilta ja siellä meinattiin että jakoketju olisi venynyt. Pyörällä on ajettu 26 000km, joko se ketju on vaihtokunnossa tuon ikäisessä? Ja eikö venynyt ketju vaikuttaisi molempiin nokkiin? Vai onkohan se tehtaalta asti ollut tuollainen?

    En ehtinyt siis ottamaan nokkia edes pois välysten säätöä varten kun huomasin tuon asian, ja kukaan muukaan ei tietääkseni ole tehnyt mitään tuolla päässä ennen minua.
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  2. #2
    eikös ne osu kohdalleen vain joka toisella kierroksella.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  3. #3
    Eivät osu kohdalleen vaikka kuinka pyörittelen.

    Sama homma etummaisessa pytyssä, kun laitan nokkien merkkiviivat niin että ovat samassa linjassa sylinterin kannen tasopinnan kanssa on ajoitusmerkki magneetossa poskellaan aika pahastikin.
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  4. #4
    Lainaa Juska2000 kirjoitti Katso viesti
    Eivät osu kohdalleen vaikka kuinka pyörittelen.

    Sama homma etummaisessa pytyssä, kun laitan nokkien merkkiviivat niin että ovat samassa linjassa sylinterin kannen tasopinnan kanssa on ajoitusmerkki magneetossa poskellaan aika pahastikin.
    Kuinka monta astetta pielessä ? miten se ajoitusmerkki on suhteessa 1. männän yläkuolokohtaan ?
    Voihan se alakerran merrki olla väärässä kohdassa, vaihdettu erilaisesta pyörästä tai muuten vaan pyörähtänyt.
  5. #5
    Tämännäköinenkö tuo on?
    Eli etu/takapytyille on omat tarkistus/ajoitusmerkkinsä? Ja molemmissa heittää?
  6. #6
    Ihan ensimmäisenä miettisin vielä kerran, että onko merkkejä nyt varmasti tulkittu oikein. Mutta jos on, niin jos merkki on toisella nokalla hampaan verran tai enemmän pielessä, niin koittaisin vaan siirtää jakoa sillä hampaalla ja katsoisin uudestaan miltä sitten näyttää. Yhden hampaan heitto on jo aika iso, mutta vielä siinä rajoilla, että kone voi vielä toimia suhteellisen normaalin oloisesti. Melko epätodennäköistä että olisivat tehtaalla tehneet tuollaisen kämmin, mutta mahdollisuuksien rajoissa kumminkin. Todennäköisempää ehkä kuitenkin, että joku on kuitenkin tehnyt jotain huoltoa tuonne aiemmin.

    Muuten noin yleisellä tasolla ajoitusmerkit tai ajoitus muutenkaan eivät välttämättä ole tehtaan jäljiltä ihan täydellisen tarkkoja. Ja sitten venynyt ketju voi muuttaa tilannetta vielä hieman lisää. Ketjun venyminen kyllä vaikuttaa molempiin nokkiin, mutta jos alunperin molemmat ovat olleet hieman pielessä, niin venymisen takia imu voi olla nyt kohdallaan ja pako vielä enemmän pielessä. Mutta edes nämä yhdessä tuskin tekevät juuri yli kymmenen asteen heittoa kun taas yhden hampaan heitto taitaa olla useampia kymmeniä asteita.

    Eli yhteenvetona koittaisin siirtää jakoa ketjulla ja etsisin niin kohdan, jossa merkit osuvat parhaiten kohdilleen. Sitten jos hifistelemään haluaa ruveta, niin tekee rattaista säädettävät ja hakee ajoituksen tarkalleen tehtaan ohjearvoihin astelevyn ja heittokellon kanssa.
    Arttu
  7. #7
    SV:ssä yksi hammas on noin 10 astetta. Luultavasti tuo ketjun venyminen aiheuttaa tuon heiton. Vai onko SV:hen vaihdettu säädettävät nokka-akselit?
    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  8. #8
    Muuta en tiedä, mutta aikoinaan minun vanhassa cbx:ssä oli kanssa yllättäen pakonokan ajoitus yhden hampaan pielessä ja korjasin sen, mutta muistaakseni se vaikutti yllättävän vähän mihinkään.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  9. #9
    Lainaa mopokesa kirjoitti Katso viesti
    SV:ssä yksi hammas on noin 10 astetta. Luultavasti tuo ketjun venyminen aiheuttaa tuon heiton. Vai onko SV:hen vaihdettu säädettävät nokka-akselit?
    Jos tuon yllä olevan linkin kuvat pitää paikkansa, niin nokan rattaassa on noin 40 hammasta, jolloin yksi hammas tekisi about 18 astetta. Ja jos veto nokille tosiaan tulee tuollein väliakselin kautta hammasrattailla, niin sitten ketjun venyminen ei vaikuta nokkien keskinäiseen ajoitukseen mitään.
    Arttu
  10. #10
    No niin, korjaanpa vähäsen. Tarkastelin uudemman kerran tuota heittoa ja eipä se ole kuin korkeintaan puolikkaan hampaan verran pielessä. Se on vähän hankala verrata tuota merkin ja tasopinnan korkeuseroa, tein niin että laitoin 0,10 mm:n rakotulkin liuskan tasopinnalle ja tarkastin siitä missä kohdin merkki on.

    Löydin jostain Suzuki TL-foorumeista että olisi monella muullakin samaa, ei kuitenkaan vaikutusta pyörän toimivuudessa. Noissahan on aika pitkälti sama kone.
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  11. #11
    Puolihammasta= koppa kiinni ja menoksi.

    40 hammasta...360/40=9 eli jos puhutaan nokka-akselin ajoituksesta on heitto 9 astetta ja jos puhutaan kampiakselin asteista on heitto 18 astetta...
    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  12. #12
    Puolella hampaalla ei mitään merlitystä käyttömopossa, toiset käyvät ihan siististi vaikka olis koko hampaan metsässä eikä sitä huomaa jos ei ole pyörällä ajanut nokat paikallaan ja hanikat kaakossa.
  13.  
  14. #13
    Lainaa mopokesa kirjoitti Katso viesti
    40 hammasta...360/40=9 eli jos puhutaan nokka-akselin ajoituksesta on heitto 9 astetta ja jos puhutaan kampiakselin asteista on heitto 18 astetta...
    Jep, yleensä on tapana käyttää kampuran asteita nokkien ajoituksista puhuttaessa.
    Arttu