Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 37:een 37:sta
  1. #31
    Jatketaan samaan ketjuun....

    Mopossa on siis Minarellin kone. Kytkinvaijeri katkesi ja vaijerin vaihdon jälkeen kytkin ei irrota. Ongelma EI OLE vaijerin säädössä - kytkin ei irrota vaikka käsipelissä vääntäisi kytkimen moottorin päässä olevan vivun ääriasentoonsa.

    Vaijeri siis kiinnittyy vipuun, joka on kiinnitetty pystytappiin (tapissa on moottorikotelon ulkopuolella kierrejousi). Tappi nousee vaijeria kiristettäessä ylös muttei palaa itsestään ala-asentoon. Valitettavasti ei ole tietoa miten tuo jousikuormitettu pystytappi liikkuu kunnossa olevassa mopossa.

    Vaikuttaisi että tämä pystytappi olisi päässyt jostain moottorikotelon sisällä olevasta irti. Onko tietoa?
  2. #32
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Samanlainen systeemi on moottoripyörissä. Ota se kytkinkopan poski/kansi irti (voi tulla öljyä ulos ja kopan tiivistekin voi joutua uusimaan) ja laita tappi oikeille raiteille jos se ns. pyörii tyhjää tai on hampaan verran ohi. Voi olla joskus pikkasen väkäämistä että saa oikeille kohdille. Ite jouduin jonkun aikaa paskartelemaan XJ600:n kytkinkopan kantta paikalleen että sai sen "pystytapin" osumaan kohdilleen. Toi on jokatapauksessa aika simppeli systeemi, eli sen vivun akseli menee kytkinkopan kannen läpi ja siellä sisällä on ikäänkuin kulmavaihde joka vetää kytkinlevyjä erilleen vetävää akselia/tappia.

    Mutta, sitten kyllä kiinnostaa että miksi se vivun akseli nousee sieltä ylös. Äkkiä tulee mieleen että ei pitäis nousta, eli olisko joku sokka poistunut akselista ja se pääsee nyt nousemaan ylös.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  3. #33
    Kiitos vinkeistä.

    Tuossa moottorissa se kytkimen pystytappi on kuitenkin siellä magneeton puolella moottoria. Voi olla, että lohko pitäisi pistää halki jotta pelipaikalle olisi näkymää - voi vee.

    Ilmeisesti pystytapin ei pitäisi pystysuunnassa liikkua lainkaan?
  4. #34
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Kiitos vinkeistä.

    Tuossa moottorissa se kytkimen pystytappi on kuitenkin siellä magneeton puolella moottoria. Voi olla, että lohko pitäisi pistää halki jotta pelipaikalle olisi näkymää - voi vee.

    Ilmeisesti pystytapin ei pitäisi pystysuunnassa liikkua lainkaan?
    Tarkoitatko, että kun istut mopon päällä niin vasemmall puolella. Tai ainakn toisella puolella kuin kytkin. Samanlainen systeemi on moottoripyörissä varmaan aika usein. Siinä menee vaan pitkä simppeli työntötanko, joka voi ola kahdessa osassakin, koneen ja kytkimen läpi. Muuten systeemi on samanlainen kuin em. viestissä. Idea on kaikissa abaut sama, toisissa kytkin vedetään auki ja toisissa työnnetään auki.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  5. #35
    Juu, tanko on vasemmalla puolella. Nyt tarkemmin siihen perehdyttyäni selvisi, että tangon saa nostamalla irti ja pois koneesta. Tanko on alapäästään viistetty ja siinä ei ole mitään uraa lukkorenkaalle tms. Nyt kun tankoa asettelee kohdilleen, niin välillä sen saa toimimaan (kytkin siis irrottaa). Sitten taas tuntuu joku kohta irtoavan.

    Vaijerista sen verran, että poika oli sen mennyt asentamaan vertaamatta vanhaan - on väärän mopon vaijeri. Uutta odotellessa onkin aikaa vaihtaa vaihteistoöljyt, jotka ovat kyllä todella huonossa kunnossa.

    Lisäys: pystytangossa (oheisen linkin osa 32 vas. alakulmassa) on ihan tangon yläosassa työstetty uurre n. 60 asteen matkalle. Uurre on kuitenkin niin ylhäällä, ettei se voi ottaa mihinkään kiinni, koska se on öljytiivisteen alueella (osa 29). Itse asiassa se kierrejousi on se, minkä pitäisi pitää tanko paikallaan - kun vaijeria vedetään, niin jousi kiristyy ja painaa tankoa alaspäin.

    http://www.sym-finland.fi/MH/MH-SPAR...006-CLUTCH.jpg
    Viimeksi muokannut: Mikeyx; 07.07.2014 klo 16:17.
  6. #36
    Mekanismi näyttää hyvin samanlaiselta kuin mitä oli 80-luvun Minarellin koneissa (Helkamat yms.). Niissä oli muistaakseni ruuvi pitämässä tuota pystytankoa paikallaan. Ruuvi siis oli vaakatasossa koneen lohkossa tuon pystytangon sivussa ja kulki tangossa olevassa urassa estäen tangon nousemisen lohkosta.
    Arttu
  7.  
  8. #37
    Kiitokset Artullekin... Vaan ei löydy ruuvia ainakaan lohkon ulkopäin. Voisiko olla, että tappi on sama osa kuin joskus aiemmin mutta nyt uraa ei käytetäkään alkuperäiseen tarkoitukseensa?

    Tilasin eilen uuden jousen ja läpivientikumin (kun päästää vedet sisään). Uskon ja toivon tai ainakin rukoilen, että jousen uusiminen ratkaisisi ongelman. Vivun ollessa lepoasennossaan jousen lohkoon vastaava alapää on pari milliä irti lohkosta ja ottaa kiinni vasta kun kytkintä käytettäessä tappi alkaa kiertyä ja samalla nousta ylöspäin.
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12