Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
    Jos ostaa yksityiseltä esim. 2v vanhan Hondan ja siinä siis pitäisi olla takuu voimassa, niin onko takuulle jotain tiettyjä ehtoja? Esim. huollot tehtyinä merkkiliikkeessä juuri tiettyyn päivämäärään tai kilometrimäärään mennessä? Olisin kovasti kiitollinen jos joku voisi kertoa mitä takuuehdoissa oikeasti sanotaan. Tylsä ostaa "takuupyörä" jossa ei olekaan takuuta kun joku huolto on tehty 3kk tai 2000km liian myöhään.
    Lainaa Shoeiman kirjoitti Katso viesti
    Jos ostaa yksityiseltä esim. 2v vanhan Hondan ja siinä siis pitäisi olla takuu voimassa, niin onko takuulle jotain tiettyjä ehtoja? Esim. huollot tehtyinä merkkiliikkeessä juuri tiettyyn päivämäärään tai kilometrimäärään mennessä? Olisin kovasti kiitollinen jos joku voisi kertoa mitä takuuehdoissa oikeasti sanotaan. Tylsä ostaa "takuupyörä" jossa ei olekaan takuuta kun joku huolto on tehty 3kk tai 2000km liian myöhään.
    Mulle sanoivat hondan huollossa Treella (ei siis käsittääkseni hondan virallinen kanta asiaan), että takuu ei ollut voimassa, koska oli huollettu niiden mielestä ns. väärässä liikkeessä. Lakiahan muutettiin kait jossain vaiheessa, että en tiedä jos lähtisi asiasta tappelemaan, niin olisiko kuitenkin voimassa takuut. Omassa hondassa oli huoltotaulukossa myös aikamääreet kilometrien lisäksi, ja niiden piti molempien ilmeisesti täyttyä, jotta takuu ylipäänsä olisi voimassa. Itse pyyhin takuupapereilla takapuolta sen jälkeen, kun mopo hyppi kemoralla x-määrän voltteja metsän puolelle, niin en jaksanut alkaa silloin asiasta vänkäämään
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
    Lainaa Taffu kirjoitti Katso viesti
    Mulle sanoivat hondan huollossa Treella (ei siis käsittääkseni hondan virallinen kanta asiaan), että takuu ei ollut voimassa, koska oli huollettu niiden mielestä ns. väärässä liikkeessä. Lakiahan muutettiin kait jossain vaiheessa, että en tiedä jos lähtisi asiasta tappelemaan, niin olisiko kuitenkin voimassa takuut. Omassa hondassa oli huoltotaulukossa myös aikamääreet kilometrien lisäksi, ja niiden piti molempien ilmeisesti täyttyä, jotta takuu ylipäänsä olisi voimassa.
    Lakia tai oikeammin jotain eu-ryhmäpoikkeusasetusta tms muutettiin niin, että takuun voimassaolo ei edellytä huoltoa merkkiliikkeessä, mutta huolto pitää kuitenkin olla suoritettu valmistajan ohjeiden mukaisesti ja ammattitaitoisesti. Käytännössä ei-merkkihuolletun kohdalla on henkisesti syytä varautua todistelemaan asiaa.

Hondan manuaalia tai takuuehtoja mulla ei ole, mutta kawasakin takuuehdoissa ei ole määritelty millä tarkkuudella huollot tulee suorittaa. Huolloille on kuitenkin sekä aika että kilometrit "kumpi ensin täyttyy on määräävä". Autossa lukee muistaakseni jotenkin niin, että huoltoväliä ei saa ylittää kuin max 1tkm tai 1kk jotta takuu ei raukea.

Ps. Hondan nettisivuilla lukee, että tarkat takuuehdot saa jälleenmyyjältä.
    Itse kuulin eräältä MP liikkeen myyjältä että pyöräpuolella takuun säilymiseksi laitetta tulee huoltaa virallisessa edustajaliikkeessä, ja em. asetus koskien takuun säilymistä huoltoliikkeestä riippumatta koskisi vain nelipyöräisiä kulkineita.
    Sitä kuinka paikkansapitävää tämä info oli en tiedä
    Lainaa Hirsa kirjoitti Katso viesti
    Itse kuulin eräältä MP liikkeen myyjältä että pyöräpuolella takuun säilymiseksi laitetta tulee huoltaa virallisessa edustajaliikkeessä, ja em. asetus koskien takuun säilymistä huoltoliikkeestä riippumatta koskisi vain nelipyöräisiä kulkineita.
    Sitä kuinka paikkansapitävää tämä info oli en tiedä
    Nyt kun sanot, niin kyllä se valitettavasti noin taitaa olla. Pikagooglauksen mukaan tuon asetuksen tekstissä määritellään ryhmäpoikkeuksen alaiseksi moottoriajoneuvoksi laite jossa on kolme tai useampia renkaita. Eli tästä päästään taas takaisin niihin takuuehtoihin, jotka viime kädessä tuon määrittävät. Kawasakin ehdoissa lukee, että huolto-ohjelman mukaiset huollot pitää olla suoritettu ajallaan ja niistä pitää esittää tositteet, mutta mitään mainintaa valtuutetusta korjaamosta ei ole.
    Lainaa Shoeiman kirjoitti Katso viesti
    Nykyisin ei laitetta tarvitse huoltaa merkkiliikkeessä.
    Huoltotyöt voi tehdä vaikka itse, kunhan ne tekee asianmukaisesti.
    Rikkoutumisen sattuessa takuu on voimassa ellei maahantuoja pysty osoittamaan että vaaditut huoltotoimenpiteet on laiminlyöty tai tehty huolimattomasti tai vastoin ohjeita.

Asiasta liikkuu monenlaisia huhuja ja merkkiliikkeet pitävät ymmärrettävästi puoliaan viimeisen asti mutta totuus on edellä mainittu.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
    Lainaa Goofy S kirjoitti Katso viesti
    Nykyisin ei laitetta tarvitse huoltaa merkkiliikkeessä.
    Huoltotyöt voi tehdä vaikka itse, kunhan ne tekee asianmukaisesti.
    Rikkoutumisen sattuessa takuu on voimassa ellei maahantuoja pysty osoittamaan että vaaditut huoltotoimenpiteet on laiminlyöty tai tehty huolimattomasti tai vastoin ohjeita.

Asiasta liikkuu monenlaisia huhuja ja merkkiliikkeet pitävät ymmärrettävästi puoliaan viimeisen asti mutta totuus on edellä mainittu.
    Kuten yllä kirjoitin, tuo eu-ryhmäpoikkeusasetus ei koske moottoripyöriä ainakaan oman määritelmätekstinsä mukaan.
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Kuten yllä kirjoitin, tuo eu-ryhmäpoikkeusasetus ei koske moottoripyöriä ainakaan oman määritelmätekstinsä mukaan.
    Tuon joudut erikseen todistamaan, sen jälkeen uskon.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
    Lainaa Goofy S kirjoitti Katso viesti
    Tuon joudut erikseen todistamaan, sen jälkeen uskon.
    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...52:0057:FI:PDF

Sivu 4, Luku 1, artikla 1, kohta 1g.
    Itse myös tuota joskus tutkineena en ole löytänyt mistään mainintaa että koskisi myös moottoripyöriä tuo poikkeus, valitettavasti...
    -nomen est omen-
    Tietääkseni tuo menee niin, että hondan tehdastakuu on 2 vuotta, ja maahantuoja antaa 2 vuotta lisätakuuta sillä edellytyksellä, että huollot on tehty ajallaan ja ns. merkkiliikkeessä.
    -
  12.  
    Ja aikoinaan ainakin eräästä liikkestä sai vielä yhden lisävuoden takuuta (yhteensä siis 5 vuotta) jos huollot tehdään siinä ostoliikkeessä.

Perus takuuosuus 2v on voimassa kunhan huoltaa asianmukaisessa liikkeessä, ei tarvitse olla merkkiliike. Mutta noille lisävuosille 2+1 voi keksiä ehtoja aika vapaasti, kunhan ehdot kerrotaan selkeästi ostajalle ja markkinoinnin yhteydessä.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010