Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Ajattelin jakaa ongelman ja ratkaisun tännekin, kun ei oikein samanmoista vikaa tahtonut suomen kielellä googlesta löytyä.

    Tapaus CBR1100xx nykii ja pätkii
    20tkm ajettu vm 2000 xx ja ongelmana oli kasvanut bensan kulutus (8-9l/100km) ja pätkiminen ajossa sekä paikoillaan ollessa matalilla kierroksilla. Ajossa pätkimisen huomasi nopeana katkona 100-120 vauhdissa ja paikoillaan ollessa alle 4000 kierroksella käynti röpötti ja kiekat huopasi ylös ja alas. Rupesin myös ihmettelemään kasvanutta kulutusta sekä putkien päät oli mustana, kun pukkasi aika mustaa savua putkista.

    Ensin tietenkin vikaa hakemaan sähköpuolelta tulpista ja ne irti. 2 ja 3 pytyn tulpat ihan mustana 1 ja 4 puhtaat => selvä homma 2/3 tulppien puolahan se sitten sökönä? Vaihdoin puolat ristiin ja pyörä tulille. Vika pysyi samanlaisena, mutta ei sotkenut 1/4 tulppia josta pähkäilin, että puola ehjä.

    Googlettelin lontoon murteella ja löytyi joitain keskusteluja, että jos polttoaineen paineensäädön regulaattorin kalvo vuotaa niin sen kautta pukkaa ylimääräiset bensat suoraan letkuja pitkin 2/3 ruiskuille joista tuo regulaattori ilmeisesti haistelee painetta.

    Ei muuta kuin tilaamaan uudet tulpat ja säädin englannista David Silveriltä, koska hinta oli puolet suomen hinnoista (suomessa 135€) ja toimitusaika yhtä pitkä, kun ei ole kuulemma mennyt näitä rikki ja siksi ei hyllyssä ainakaan EMC:llä. Osat tuli ja eilen asenneltu kaikki paikoilleen ja pikainen koeajo 20km ja nyt pelittää.

    Ilmeisesti regulaattorin kalvo oli kuivunut tai jotain, kun pyörä seisonut useamman vuoden ajamattomana....
  2. #2
    Moro!

    Mulla oli sama homma '06 kun oman XX:n hankin. Vein pajalle, kun töitä oli silloin ihan pirusti. Ihanan kallista

    Vaihtoivat regulaattorin ja kaksi ruiskun suutinta jotka oli ylipaineen takia alkaneet tihkua bensaa sylintereihin kun kone on seis. Silloin ei mennyt puristuksen yli kone ennen kuin oli vuotanut bensan varmaankin mäntien ohi. Ei ollut maassa osia ja oli vissiin kuukauden pajalle.

    Sillä motolla oli ajettu tosi vähän edellisten parin kolmen vuoden aikana. Niin ja nykyään bensassa on viinaa seassa, voi olla kalvoille yms rasite. Talvisin olen käyttänyt bensan säilytysainetta tankissa ja käyttänyt konetta että säilytysaine on bensaan sekoittunut.

    Tuosta lähtien on pelannut hyvin. Olen ajanut rempan jälkeen rapiat 50tkm, nyt mittarissa 104tkm. Epäilen että yhdessä tai kahdessa muussakin suuttimessa on ruiskun annostelu ei-ihan-tarkkaa. Oikean puoleinen tulppa oli talvella vaihtaessa musta muiden ollessa 'normaaleja'.

    Nyt sitten meni yksi takapyörän laakeri, se jarrulevyn puoleinen. Klappia oli ja alkoi rohistakin. Ehkä oli osunut painepesurin suihku vahingossa siihen vaikka olen koittanut sitä varoa. Tai sitten vaan ikä ja kilsat. Ulko tai sisäkooli ei ollut pesässä/akselissa pyörähtänyt, mutta se kuulien välissä oleva häkki oli jo osin rikki. Ja kuulissa vaurioita.

    Vaihdoin kaikki kolme laakeria, stefat ja ne holkit, joita vasten stefa tiivistää. On sitä Hondassakin vikoja joskus...
    Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
    Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
    Now '14 VFR1200F
    161.6mph/LPR'09
    175.8mph/Halli'10&SS1000
    177.1mph/Halli'11&SS1600K
    167,2mph/Halli'13&SS1000
    168.4mph/LPR'14&SS1600K
  3. #3
    Lainaa xx99jkl kirjoitti Katso viesti
    Moro!

    nykyään bensassa on viinaa seassa, voi olla kalvoille yms rasite. Talvisin olen käyttänyt bensan säilytysainetta tankissa ja käyttänyt konetta että säilytysaine on bensaan sekoittunut.

    Olen ajanut rempan jälkeen rapiat 50tkm, nyt mittarissa 104tkm.

    Vaihdoin kaikki kolme laakeria, stefat ja ne holkit, joita vasten stefa tiivistää. On sitä Hondassakin vikoja joskus...
    Viina bensassa ON rasite kaikille kumeille!
    Säilytysainetta parempi vaihtoehto on pienkonebensa, siinä ei ole niin herkästi haihtuvia ainesosia.
    104t km mittarissa, laakerien vaihto ei välttämättä ole vika vaan ihan normaalia huoltoa
    Älä korjaa ehjää....
  4. #4
    Kuinka toi säätimen kiristys/tiivistys on toteutettu? Saapiko sen aina samaan "kohtaan" kun sen uudelleen kiristää paikalleen?

    Irroititko säätimen tankki huoltoasennossa ja sitten vaan säädin irti?
  5. #5
    Lainaa JSK kirjoitti Katso viesti
    Kuinka toi säätimen kiristys/tiivistys on toteutettu? Saapiko sen aina samaan "kohtaan" kun sen uudelleen kiristää paikalleen?

    Irroititko säätimen tankki huoltoasennossa ja sitten vaan säädin irti?
    Siellä regun kiristysmutterin sisällä oli o-renkailla varustettu holkki joka tiivistää regun ja syöttöputken välin ja kiristelin sen regun sitten vain mutterillaan tiukasti paikoilleen. Eli sen letkupuolen voi säätää haluamaansa kohtaan, koska se kiristysmutteri niin sanotusti "ilmassa". Huoltokirja ehdotteli muistaakseni jotain momenttia vaan en tiedä onko sillä väliä... kunhan ei vuoda liitoksesta.
    Vaihto onnistuu, kun nostaa tankin ja letkut puristaa vaikka pihdeillä tukkoon, irrotta ne ja regu irti.
    Näin jälkikäteen älysin, että sen regun testauksenkin voi tehdä ilman isompaa purkamista, irroittamalla regusta letkun joka menee 2/3 ruiskuille ja pyörä tulille. Jos regulaattori vuotaa niin silloin se on sökö.
  6. #6
    Lainaa kosmo kirjoitti Katso viesti
    Siellä regun kiristysmutterin sisällä oli o-renkailla varustettu holkki joka tiivistää regun ja syöttöputken välin ja kiristelin sen regun sitten vain mutterillaan tiukasti paikoilleen..
    Ok, kiitti.

    Eli holkki on jotain metallia jota ei tarvi uusia. Tuliko regun mukana uudet O-renkaat? Onko koko tiedossa o-renkaille nehän pitää uusia jokatapauksessa?

    Oliko itse regu tiukasti kiinni ts. pitikö syöttöputkea kovasti tukea kiristysmutteria vääntäessä?

    Millaset kulutukset tuli regun vaihdon jälkeen?
  7. #7
    Lainaa JSK kirjoitti Katso viesti
    Ok, kiitti.

    Eli holkki on jotain metallia jota ei tarvi uusia. Tuliko regun mukana uudet O-renkaat? Onko koko tiedossa o-renkaille nehän pitää uusia jokatapauksessa?

    Oliko itse regu tiukasti kiinni ts. pitikö syöttöputkea kovasti tukea kiristysmutteria vääntäessä?

    Millaset kulutukset tuli regun vaihdon jälkeen?
    Joo, alumiiniholkki jossa 2 O-rengasta. En uusinut, kun ei menneet miksikään enkä myöskään tukenut syöttöputkea eli lähti ihan nätisti irti. Kävin pikaisen 150km lenkin niin ei ainakaan pätkinyt, mutta kulutuksesta en osaa vielä tarkemmin sanoa...
    Toivottavasti ei nuo ruiskut ole vaurioituneet kuten xx99jkl:llä. Nyt tosiaan käy ja kukkuu nätisti, mutta pitää ajaa enemmän, että voin tarkemmin seurata tuota kulutusta. Tilasin muuten itselle uudemman xx:n regun, kun tuolla jenkki foorumilla kehuivat sitä paremmaksi, koska pitää hieman isomman paineen kuin 99-00 mallin alkuperäinen regu. http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/by-part-number/part_16740MATE22/
  8. #8
    Lainaa kosmo kirjoitti Katso viesti
    Tilasin muuten itselle uudemman xx:n regun, kun tuolla jenkki foorumilla kehuivat sitä paremmaksi, koska pitää hieman isomman paineen kuin 99-00 mallin alkuperäinen regu.
    XX:ää teknisesti sen enempää tuntematta en pidä tuota ajatusta lähtökohtaisesti hyvänä. Bensanpaineen vähäinenkin muutos vaikuttaa aina seoksiin, tässä tapauksessa rikastavasti jos kerran paine nousi. Jos ruisku ei ole lambdasäätöinen niin tuosta ylimääräisestä rikastuksesta voi olla kasvaneen kulutuksen lisäksi haittaa myös karstoittumisen muodossa.

    Lambdasäätöisessä tuo ei ole ihan niin tarkkaa, kun muutos koskee vain kylmäkäyntiä. Tietysti jos paine liikaa muuttuu, säädön raja-arvot ylittyvät ja pukkaa vikavaloa päälle mikäli boksi on tarpeeksi älykäs.
  9. #9
    sami1024, olet varmaan oikeassa. Pitänee nyt seurata tarkasti tuota kulutuspuolta ja vilkaista tulppiakin jossain välissä jotta rupeaako karstoittumaan. Luin vaan tämän jonkun tekemän testin ja pähkäilin jotta mulle kans... ;)

    http://www.cbrxx.com/engine-airbox-e...regulator.html

    Paine muuttuu 43psi => 50psi (2,96bar => 3,45bar)
  10. #10
    Tuo on tosi yleinen "update" XX ja X-11 malleille, varsinkin kun halutaan hieman lisätehoa ja dynokäyrät tasaisemmiksi. Varsinkin jos tehty putkistomuutoksia tai ilmanottoon parannuksia. Vakiopelissähän kyllä lambda säätelee osansa, itse olen myös harkinnut tuota "päivitystä" ja toki PC3:n oikeilla säädöillä saa seokset kohdalleen, hyötynä ehkä parempi ruiskutustulos sylintereihin paremman paineen ansiosta.
    Älä korjaa ehjää....
  11. #11
    Jep, eli itselläni on kanssa tuossa -99 mallissa tuo uudempien mallien paineensäädin. Dynossa säädettiin PC:n kautta vaan seoksia laihemmiksi ja ei ole ollu mitään ongelmia
    Honda CBR 1100 XX -99
  12. #12
    570km koeajo tehty yksinään takalaukun kanssa ja aika "raskaalla kädellä" koko matka. Keskikulutus oli 5,9l ja pelaa kuin Buickki...
  13. #13
    Lainaa scud kirjoitti Katso viesti
    Jep, eli itselläni on kanssa tuossa -99 mallissa tuo uudempien mallien paineensäädin. Dynossa säädettiin PC:n kautta vaan seoksia laihemmiksi ja ei ole ollu mitään ongelmia
    scud, huomasin, että nimimerkkisi viittaa Kajaaniin. Missä säätelit seoksia kajaanissa?
  14.  
  15. #14
    Juu Kajaanissa asun mutta Oulussa säädettiin eräässä alan liikkeessä
    Honda CBR 1100 XX -99