Keksin kasata itse mittarit ja synkronoida kaasarit, kun alakierroksilla oli havaittavissa lievää nykimistä. Ei vaan ota onnistuakseen.
Koitin ensin kahdella alipainemittarilla, jotka kuristin 0,6mm mig-suuttimilla ja lisäksi vielä vastusvastaventtiileillä kun ei tuntunut suuttimet riittävän (neulat hyppi liikaa). Kun en näillä saanut käyntiä paremmaksi, päinvastoin, niin kasasin pitkästä letkusta mittarin jossa nesteenä oli bensa. Tämä tuntui tarkemmalta, mutta edelleenkin kone röpöttää ja nykii alimmilla kierroksilla. Käyntiäänikin kuulostaa vähemmän terveeltä.
Synkkasin siis korjausoppaan ohjeen mukaan, ensin oikeanpuoleiset kaasarit, sitten vasemmat ja kolmanneksi keskimmäiset. Teinkö nyt jotain väärin, vai onko tässä samalla jotain muutakin häikkää (venttiilit tms?) kun ei vaan onnistu?
Pyörä on vuosimallia 2000 ja mittarissa 70tkm. En tiedä koska viimeksi on esim. venttiilit säädetty. Viimeisin merkintä huoltokirjassa on 50tkm kohdalla.
Ei nelisylinteristä moottoria voi synkata kahdella mittarilla niitä pitää olla neljä, ja millainen tämä letku systeemis oli? Siinäkin pitää olla neljä letkua joissa neste pääsee vapaasti kellumaan toisinnsa nähden!! Ohjeita löytyy netistä Guuglettamalla. Voihan vika olla tulpissa,kaasarit tukossa ,venttiili palanut ynm...![]()
Itse asiassa kyllä voi synkata kahdellakin, siinä on vain enemmän työtä. Jos alkuperäinen kysyjä käy Helsingissä tai Espoossa synkkaamassa, lainaan paremmin rivineloselle sopivaa mittaria, voin vaikka synkata omatkin kaasarit samalla kertaa, niin tulee sekin taas tehtyä.
Pyörä siis toimi suht hyvin ennen säätämistä, eli periaatteessa mitään muuta vikaa ei pitäisi olla... Uskaltaisiko sitä investoida kunnolliseen synkkausmittariin ja koittaa vielä ite, vai viedä huoltoon? Tuntuu vaan olevan ruuhkaa joka pajalla, tahtoo nopeesti pyörän kuntoon *
Ajoin sen eilen vielä töistä himaan, ylemmillä kierroksilla toimi niin kuin ennenkin, mutta esim. liikkeelle lähtö oli aika vaikeeta kun meinas sammua ja röpötti.
Osta kunnollinen synkkausmittari esim.Morganin Carbtune Pro ja sitten ei muuta kun säätämään ja arvot kohdilleen.Ei oo paha homma, varsinkin kun sulla on vielä korjauskirja apuna.(heicci @ Touko. 18 2010,07:46) kirjoitti
Morganin mittarin löydät täältä:Morgan Carbtune
-Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
Kuinka nopeesti tuolta saaresta mittarin saa tänne?
Kattelin Stormin sivuilta, siellä olisi seuraavanlainen mittari ja saisi huomiseksi:
SyncPro
Onko kokemuksia?
kyllä mittarit löytyy hämylinnastakin ... jos tulet hakemaan niin
lainaksi saat ilmaiseksi... tai niin halutessasi kyllä säätökin onnistuu
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
Kiitoksia vaan pahalille tarjouksesta, mutta taidan tilata kuitenkin oman mittarin, onpahan sitten sellainen omassakin hyllyssä, ja jos tässä vaikka jotain oppisikin samalla
Katotaan miten käy...
Itsellä meni n.viikon päivät kun Carbtunen mittarin sain kotio...Kokemuksia tuosta Stormin mittarista itsellä ei ole, mutta uskoisin sen olevan kyllä spekseistä päätellen ihan asiansa ajava laite.(heicci @ Touko. 18 2010,09:00) kirjoitti
-Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
Hienosti onnistu neljällä toisiinsa liitetyllä letkulla. Toki jos haluaa 100€ maksaa samasta asiasta, niin kaikin mokomin...![]()
<p><strong> </strong></p>
Ennen kun paljoo laittaa rahaa kiinni, niin yks perustesti kannattaa tehdä:
Anna koneen jäähtyä sen verran, että pokoputket on kylmät. Kone käyntiin ja mittaa sormella jokaisen putken lämpeäminen. Jos lämpenevät samaan tahtiin, niin kaikki pytyt käy. Jos esim jossain pytyssä on kaasarin tyhjäkäyntipiiri tukossa, niin kyseinen putki lämpeää selvästi myöhemmin kuin muut. Yhden tyhjäkäyntipiirin tukkoisuus tuntuu alakierroksilla pienennä nykimisenä käynnissä.
Alle kympin tarvikkeista tekee toimivan synkkamittarin neljälle.
Jos ei letkumittarilla onnistunut, niin ei se kyllä onnistu sitten millään muullakaan, tai olet vaihtoehtoisesti muninut jotain. Letkuista tehty nestemanometri on tarkin mittausväline synkronointiin. Ei ehkä kompaktin kokoinen, mutta silti ylivoimaisen tarkka. Katso ohjeet netistä.
Mulla on Ace just käyny penkissä säädettävänä ja synkattu samalla.kyllähän käynti parani vähän mut edelleen joskus nypyttää pienillä kierroksilla eikä lähde helposti käyntiin ilman kaasua et kai se on vaan kaasarivehkeen ominaisuus![]()
YZF1000R
Kliketi klak
Nää on aika nopeasti tsekattu, omissa kulkineissa synkkaus ei tuonut juuri muutosta mutta tämä toi. Huom että T-Acen BDSR38:ssa pilot screw default on 3 kierrosta auki
I'd like to die like my Grandfather.
Gently while asleep
Not screaming in terror
Like his passengers
http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
Koin tuossa eilen illalla pienen ahaa-elämyksen. Todennäköisesti olin säätänyt kaasareita väärässä järjestyksessä
No kohta sen näkee kun pääsee räpeltämään...
Nyt on synkattu syncpro:lla, siinä ei mitään ongelmaa. Mutta edelleen röpöttää alakierroksilla ja meinaa sammua lähdössä. Alkaa toimimaan normaalisti vasta jossain 5000rpm jälkeen, siihen asti kiihdyttäessä röpöttää ja tehot pois. Tyhjäkäynnillä kuuluu pientä naputusta koneesta, ja kiekat hyppii 900-1200 alueella.
Ei siis pitäisi olla kiinni synkronoinnista enää? Mitä muuta kannattaa tarkistaa? Tulpat? Imusarjassa ei pitäisi olla vuotoa, kokeilin sumuttaa vettä, kierrokset pysyivät samana.
Ennen koko projektia pyörä siis toimi käytännössä hyvin, mitä nyt pientä nykimistä oli alakierroksilla. Nyt tilanne on paljon huonompi. Olen siis koskenut vain synkkausruuveihin ja tyhjäkäyntiruuviin. Vian on oltava jossain muualla kuin kaasareissa *
Vielä tässä pähkäillessä tuli semmoinen mieleen, että ennen ensimmäistä säätöä pesin koko pyörän painepesurilla. Voisiko jossain olla vettä? Siitä on kyllä jo monta päivää, ja pyörällä on ajettu 50km sen jälkeen...
Tsekkaa nyt vielä ( ennen kuin purat enempää) miten kone reagoi pilot screw-asetuksiin(heicci @ Touko. 19 2010,17:57) kirjoitti
Toi kuvaamasi oire kuullostaa niin kovin samalta kuin mitä wanhassa YZF:ssä oli....
I'd like to die like my Grandfather.
Gently while asleep
Not screaming in terror
Like his passengers
http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
Pitää varmaan niitäkin sitten ruuvata. Löytyy siis kaasarin pohjasta?(wunderunde @ Touko. 19 2010,21:54) kirjoitti
Ihmettelen vaan, että kuinka niihin nyt yhtäkkiä pitää kajota, kun pelkkä synkkaus on tehty.. No, viisaammat tietää *Itellä kun on enemmän kokemusta crossipyöristä...
"Alkaa toimimaan normaalisti vasta jossain 5000rpm jälkeen, siihen asti kiihdyttäessä röpöttää ja tehot pois."
Lue edelliset viestit uudelleen.
Tämä viittaa siihen, että pääsuuttimen kautta bensaa tulee riittävästi, mutta tyhjäkäynti suuttimesta ei, eikä seosruuvista, mikä vaikuttaa tyhjäkäyntiin.
Kaasarit on purettava ja putsattava. Bensansuodatin on vaihdettava. Likaa löytyy uimurikammioista ja tyhjäkäyntipiireistä.
Joo, fiksummat oikaiskoot jos on faktat p*rseellään mutta käsittääkseni kyseinen skruuvi määrittelee miten kone saa ruokaa tyhjäkäynnin ja "isolla kädellä" annetun kaasun välillä. Nää maagiset säätöruuvit on kaasarien alaosassa, kanta kohti pyörän takaosaa.(heicci @ Touko. 19 2010,22:09) kirjoitti
Tosiaan, wanhassa YZF:ssä oli tehty neulaputkiremppa, uudet imukurkut ja synkkaus...silti röpötti niin maan perusteellisesti. Kaasarit 1..3 ei muuttaneet tilannetta mutta 4. oli ihan poskellaan...tyhjäkäynti nousi ihan helvetisti kun ruuvaili. ( 4. oli tainnut lähinnä jarruttaa konetta) Siihen loppui röpötys ja vetoa tuli sen verran miehekkäästi että meinasin tuupata ekan T-risteyksen suoraksi *![]()
I'd like to die like my Grandfather.
Gently while asleep
Not screaming in terror
Like his passengers
http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
Bensansuodattimen vaihdoin juuri pari viikkoa sitten... Kai se on vaan otettava kaasarit auki sitten. Onneks on toi korjausopas, kun ekaa kertaa kuitenkin tekee *
Korjausopas käskee valuttaa jäähdytinnesteet pihalle kaasareita irrottaessa, onko tosiaan välttämätön toimenpide?
Öööh....ei tuota varten irroiteta saatikka pureta kaasareita,
- tankki vaan pois ja viritä jokin bensansyöttötapa ( irtopumppu tms)
- Kone lämpimäksi, ja tyhjäkäynnille
- Aletaan säätämään 1. kaasarin pilottia ( +/- puoli kierrosta kerrallaan tms), oletus on 3 kierrosta auki
- Säätämällä haetaan nopeinta mahdollista tyhjäkäyntiä. Kun sellainen löytyy, siirrytään säätämään seuraavaa kaasaria samalla lailla.Jne...jos tyhjäkäynti alkaa olla jo liiankin korkea niin pudota kierroksia tyhjäkäynnin säädöstä
- Tee vielä ainakin toinen säätökierros ( itse tein 3 tai 4)
![]()
I'd like to die like my Grandfather.
Gently while asleep
Not screaming in terror
Like his passengers
http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
Omassa kaasari"vehkeessä" oli bensaletkuissa vikaa,ne vaihdoin ja katsoin ettei ole missään lytyssä tai välissä.Jo lakkas röpöttämästä.
VeeHooTee
Juu en siis tarkoittanut että pilotruuvin säädössä pitäisi irrottaa kaasareita, vaan jos ne pitää puhdistaa.(wunderunde @ Touko. 20 2010,10:48) kirjoitti
Poikkesin Motocenterissä konsultoimassa, epäilivät myös että tyhjäkäyntisuuttimessa olisi paskaa. Syksyiset bensat oli kyllä tankissa kun keväällä starttasin, sitä veikkasivat aiheuttajaksi. Epäilen kyllä sitä, kun 700km on jo tullut ajettua.
Bensaletkutkin vaihdoin keväällä, ei pitäisi niissä olla vikaa.
Tutkitaan vielä tämä ilta. Perkeleen peli kun tulee jo 17:15 *
Noniin, nyt on kaasarit putsattu, mutta en vielä ehtinyt laittaan takaisin kiinni. Seuraavanlainen juttu tuli eteen:
Kuvassa on 2kpl niitä pilot-ruuveja, kolmessa kaasarissa oli ok, mutta ykköskaasarin ruuvista puuttui o-rengas.
kuva pilot-ruuvista
Miten vaikuttaa? Koitan huomenna löytää jostain siihen o-renkaan, mutta jos ei tähän hätään löydy, niin kannattaako kasata ilman sitä?
se vetää ilmaa siitä missä ei ole o rengasta. sotkee käyntiä.
yksi keino esim vanhoissa pyörissä joissa noi o-renkaat on huonoja, on laittaa pallot silikoonia noiden ruuvien kantoihin, tällöin ne ei ime ilmaa ruuvien ohi. joskus vanhassa cb hondassa tämä oli keino saada se käymään paremmin tyhjäkäyntiä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jees, pyörä toimii nyt
Todellisesta vian aiheuttajasta ei nyt ole varmuutta, kun putsasin kaasarit, laitoin puuttuneen o-renkaan pilot-ruuvin alle ja ropasin tulpanjohtoja.
Eniten ehkä epäilen tulpanjohtoja, yksi oli hatussa huonosti kiinni, ja pari oli hieman hapettunut. Eli jos vika oli siinä, niin säädöt pitää kattoo uusiksi jos se kerta kävi välillä kolmella...
Mutta pääasia että toimii taas![]()
Pääasia on, että toimii. Mutta kiva olisi syykin tietää.
Jos käy kolmella, niin yksi pakoputki on silloin kylmä. Siitä tiedät pytyn mikä ei käy. Jos kipinä puuttuu niin turha on rassata kaasareita, ja päinvastoin. Kumirenkaat pitää olla kunnossa, muuten vetää sen pytyn niin laihalle, että ei käy. Liian laiha seos ei pala kylmässä koneessa.
Eli aina jos on epäilys, että käy kolmella, niin kannattaa kokeilla pakoputkien lämmöt.
Jos vielä tuntuu ettei pelaa matalalta kunnolla niin kurkkaas vielä kaasuttimien neulaputket. Omassa pyörässäni olivat 48tkm kohdalla kuluneet sen verran että oireili kuvailemallasi tavalla.
suzuki rf 600r -96
http://www.moottoripyora.org/kuva-al...php?pos=-18895
Olen kerran erehtynyt, silloin luulin olevani väärässä.
Eilen tuli tehtyä 300km lenkki (Petrol Circus), pyörä toimi paremmin kuin ennen! Kiihtyy tasaisesti ja vääntöä löytyy heti alakierroksilta asti![]()