Kyseessä vanhus Husky WR250 '96.
Mietin että pitäisikö mäntä vaihtaa, tai olenko vain vainoharhainen.
Ei ole ennen ollut vastaavia koneita, joten vertailukohteita ei ole.
Pyörä starttaa ja käy hyvin, toisaalta tuntuu kuin jos tehoa ei enää ole yhtä paljon kun alkukesästä.
Käynnistyspoljin pystyy käden voimalla painamaan alas, mutta ei käyntiin sitä ei saisi missään tapauksessa.
Tekisi mieli vaihtaa mäntä ennen kuin jotain tapahtuu, mutta toisaalta en vittisi sitä "varmuuden vuoksi" vaihtaakaan.
Ongelmana myös se että viime vaihdosta ei ole tarkkaa tietoa, kaupan yhteydessä tuli vanha mäntä mukaan joten se on kyllä jossain vaiheessa vaihdettu. Tiedä sitten onko se 1v tai 10v sitten.
Pystyykö jotenkin tarkistamaan tai kokeilemaan jos mäntä on vaihdon tarpeessa sylinteriä avaamatta? Tai onko muita temppuja/oireita mitä syntyy kuin mäntä tulee tiensä päähän?
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
pääsiskö näkemään valon kanssa pakoaukon puolelta näkyykö naarmuja männässä?
Horo Elää !
Etsi käsiisi jostain puristuspainemittari ja mittaa sillä puristuspaine pyörästä. Näin saa ainakin suuntaa antavaa tietoa kunnosta. Jos paineet on jossain 10 Bar tienoilla koneen pitäisi olla kunnossa. Jos taas paine on selvästi alle, niin pytty kannattaa avata ja tarkastaa tilanne.
Kannattaa laskea hommaa seuraavasti:
Vanha laite, harrastuskäyttö, ylläpidon tasosta ja "kyydeistä"ei parempaa käsitystä......
Ehjänä siis ihan soiva peli, mutta siinä kohtaa kun esim. mäntä hajoaa, koneesta tulee
kerralla ongelmajätettä. Sitten vaihtuu petilaakerit, stefat, kanki, mäntä täydellisenä....
ja käytännössä vielä sylinteri.... usein kansikin...... ja täys tiivistesarjakin menee.
Kun vertaat osien ja koneistuksien tms. hintoja.... vaikka ilman purku/kasauskulujakin......
Eikös näytä kannentiiviste/o-renkaat ja alatiiviste aika kustannustehokkaalta sijoitukselta ???
Avaamatta voi vaan arvailla.... ja arvailuun menee myös kangenkin laakeroinnin kunto.
Ihan jo esim. kangen alapään (keskinaulan) laakeroinnin hajoaminen aiheuttaa ns. täystuhon koneelle.
Eli kurkistella ja arvailla voi enemmän tai vähemmän.
Varsin pienellä vaivalla ja kuluilla saa täyden varmuuden missä mennään...... ja "valistuneen
arvauksen" siitä, kuinka pitkään ja millä perustein.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kiitokset vastauksista.
Bone, olet aivan oikeassa.
Jos mäntä hajoaisi ajossa niin voi vissin olettaa että koneessa menee aika paljon rikki.
Uusi mäntä menee nyt tilaukseenpyörä on kuitenkin säännöllisesti käytössä joten pakkohan mäntä on kuitenkin jossain vaiheessa vaihtaa. Tarkoitus on pitää pyörä niin kauan kun "lompakko kestää".
Onko muuten hussen kiertokanki ns. huollettava? Pystyykö laakerit vaihtamaan tai onko pakko vaihtaa koko kertokanki jos siinä on klappia?
Petilaakerit (main bearing?) ovan vissiin ne kiertokangen sivuilla olevat suuret laakerit. Niitä tarkistetaan varmaan magneettoa pyörimällä ja liikkumalla ylös/alas. Olenko oikeassa?
Saako/pitääkö kangessa/petilaakereissa olla mitään väljyyttä?
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Itsellä oli 250cr hondia harraste käytössä ja vaihdoin männän 60-100 ajotunnin jälkeen. Jos ajo oli enemmän rääkkäystä niin silloin lähempänä 60h kuin 100h.
Kyllä nuo lähemmäs 100h ajetut männät oli jo poikkeuksesta alkavia halkeemia täynnä ja sai aina "huh, onneks ei kosahtanu" fiiliksen pintaan.
2-t koneissa männät ovat siis kulutustavaraa siinä kuin ketjut ja rattaat.
Kannattaa tutustua netin ihmeellisessä maailmassa noihin varsin yksinkertaisten mutta kaksitahtisten
ylläpitoa/korjausta käsitteleviin erilaisiin pläjäyksiin.
Tarkoitan erityisesti pääpiirteittäin ja periaatteita.
Sitä kautta on sitten hyvä hiljakseen lähestyä laitekohtaisesti asioita.
Kaikennäköistä opusta, paperina tai datana on löydettävissä lähes joka laitteeseen.
Erilaisten "toleranssien" kanssa tahtoo olla niin, että "yleisellä tasolla" mentäessä saa
eri kohteiden suuruusluokista hyvän suuntaa antavan käsityksen..... missä liikutaan.
Siinä vaiheessa kun aletaan oikeasti "mittaamaan", on laitekohtaiset specifikaatiot kyllä aika olennaisia.....
ja tieto siitä, "miten mitataan".
Ihan hyvänä yleisohjeena erilaista tietoa hankittaessa voisi todeta, että oli teksti millaisen "profeetan"
kirjoittamaa tahansa, siitä aukeaa parhaimmillaankin yleensä vain "osatotuuksia".
Tietoa hankittaessa "vastuu" siirtyy aina varsin pitkälle..... kauempanakin kuopion torilta.....
lukijalle/kuulijalle.
Tuskin missään muualla kuin netissä on niin paljon sinällään ihan "hyviä tipsejä", mutta
kun hieman avataan näkökenttää siitä "pisteeseen tuijottamisesta", huomataan taas
että ihan jees..... "nokka kyllä irtos, mutta pyrstö perkele tarttu".
Mitäs sitten.... no ei muuta, mutta jos tarkoitus olisi lentää.... ei välttämättä ollut ihan paras neuvo.....
muuhun kuin nokan irrottamiseen.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mitenhän nyt oikein vastaisi...
Ei uutta mäntää voi noin vaan tilata, saati sitten vaan vaihtaa.. Otat pytyn ja männän irti ja ensiksi selvität ovatko ne edes kuluneet. Yhtään koneiden kanssa pelannut näkee sylinterin kuluneisuuden ja männän vauriot ihan silmällä.. Jos ovat valmista tavaraa, niin sitten tilataan mäntä, joko std, tai ylikoko. Voihan siinä olla ylikokomäntä jo tällä hetkellä (vai tiedätkö?) Hoonauksen sylinteri vaatii kuitenkin, vaikka vaan männän vaihtaisitkin. Jos ylikoko, niin sitten porataan myös sylinteri. Nämä koskee tietty vain sylinterejä, joita voi porata. Saattaahan tuossa Hussessa olla kovakromisylinterikin, en todellakaan tiedä.
Usein 2-tahtisissa riittää elvytykseksi pelkkä männänrenkaiden vaihto, mutta silloinkin pitää tietää mitä tekee ja osata tehdä myös perusmittaukset. Männänrenkaiden kuluneisuuden saat selvitettyä pelkällä rakotulkilla, etsi vaikka jostain aiemmista keskusteluista ohjeita.
Kiertokangen laakerin välyksen saat selville näppituntumalla. Sivuttaisvälystä on aina mutta jos löytyy yhtään tuntuvaa päittäisvälystä (ylös-alas suunnassa), niin valmista tavaraa laakeri silloin on ja pakko vaihtaa, muuten tapahtuu täystuho. Kiertokangen alapään laakerin vaihto tehdään koneistamossa, ei sinulla prässiä, sorvia ja mittalaitteita ole kuitenkaan. Ehkä siihen saa pelkän laakerin, tai sitten ei..
Kampiakselin laakereissa ei saa olla sellaista sivuttaisvälystä, joka tuntuisi esim. siitä magneetosta heiluttelemalla. Jos joku moottorin laakereista on väljä, niin silloin on syytä vaihtaa kaikki laakerit, myös kiertokangen yläpään laakeri. Ja kun kone on siinä vaiheessa atomeina, niin tietysti tehdään tarvittaessa samalla huoltoa myös vaihteiston ja kytkimen puolelle.
Viimeksi muokannut: J@ck; 14.08.2013 klo 13:38.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Virittäjän käsikirja, 2-tahti moottorit. Hyvä kirja aiheeseen liittyen.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Tällä hetkellä kiinni Wisecon mäntä, joka on tarkoitettu 67mm sylinterille. Tuli tilattua Wössnerin b-mäntä (66,95mm), joka näköjään suositellaan käytetylle sylinterille. A-mäntä kuulema vain uusille sylinterille. Hussella on nicasil. Mukaan tulee myös täydellinen tiivistesarja (tietysti)
Saa nähdä miten menee.
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Ei niillä kirjaimilla ole mitään tekemistä sen sylinterin kuluneisuuden kanssa vaan sen kirjaimen avulla paritetaan oikea mäntä oikeaan sylinteriin. A-mäntä A-sylinteriin, B-mäntä B-sylinteriin jne... Tosin kun A,B,C mäntien koot menevät satkun välein niin ei tuolla suurtakaan väliä ole minkä sinne laittaa.
Ei varmasti suurtakaan vanhalla enskalohmulla köröteltäessä.....
Tässä on yksi niitä haasteita ihan yleisesti ajatellen kun kysyjille neuvoja jaellaan.
"Oikea vastaus" määrättyyn asiayhteyteen ja puitteisiin on ihan yhtä hyvin "täydellinen
perusasioiden ymmärtämättömyys" jossain muussa yhteydessä..... samojen osien kanssa.
"Neuvoja", ihan selkeitäkin, luettaessa (laaja lukijakunta) ei kovinkaan usein osata suhteuttaa/sijoittaa
asioita oikeisiin puitteisiin.
Tätä erityisesti (yritin) ajaa takaa tuolla aiempana sillä "vastuun siirtymisellä kuulijalle/lukijalle".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kiitos kaikista neuvoista. Katotaan mitä tapahtuu.
Kaikki neuvot ovat aina tervettulloita. Näitä asiota oppii vain ja ainoastaan tekemällä. "Vastuun siirtyminen kuulijalle/lukijalle" on tietysti aina pidettävä mielessä, järjen käyttö on ehdottomasti sallittu. Mutta ilman mitään neuvoja ja tietoa tästä foorumista olisin aivan pihalla.
Palataan asiaan ensi viikolla kun sylinteri on irti ja ongelmat ilmestyvät![]()
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Mäntä vaihdettu ja pyörä kasattu. Ei varsinaisesti ongelmia kasauksessa, rauhallisesti kun teki.
Vanha mäntä oli hyvässä kunnossa, renkaat enemmän kuluneet.
Sylinterinputki muuten sileä ja kunnossa, ei naarmuja tms, mutta reuna joka jää männänrenkaiden yläpuolella sylinterissä näkyi ja tuntui selvästi.
Ei väljyyttä kiertokangen laakereissa.
Puristusta on nyt "käsidynolla" reippaasti enemmän kuin ennen, nyt on työlästä painaa kiksi alas kädellä.
Pyörä lähti käyntiin tokalla polkaisulla kasauksen jälkeen, mitä minun mielestä pitäisi olla hyvä merkki. Koeajo vielä tekemättä, kunhan kokeilin että pyörä saadaan käyntiin.
Bensassa nyt vähän reilu 3% öljysekoitus sisäänajon yhteydessä.
Mites muuten se sisäänajo, onko ohjeita kuinka kauan/pitkään kannattaa ajaa rauhallisesti ja "kevyesti"?
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
toi kannattaa lukassa läpi ajatuksen kanssa. Noin ole rääkännyt sisään kaikki uudet moottorit sahasta lähtien ja hyvin on toiminu. Varmaan nykykoneet toimis ihan ookoo toisellakin tavalla sisäänajettuna. Tästä aiheesta sitten riittää mielipiteitä.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Kiitos amaunu.
Muutama päivä sitten eka kierros läpi kylän, sen verran että ajoin pyörä lämpikäiseksi rauhallisesti. Samalla tuli tietysti tarkistettua että pysyykö nesteet sisällä.
Tänään eka "oikea" rundi ajettu ja pakko sanoa että on nyt ihan eri pyörä. Ei ollut hukkaan koko homma. Ensimmäiset metrit rauhallisesti ja sitten pikkuhiljaa hanaa ja hanaa. Joten se siitä sisäänajosta
Kiitos kaikille vastauksista!
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.