Ei ollu vauhdista kiinni.
Vaha oli kyllä oikeestikkin ainakin kolme vuotta vanhasta purkista, joten sillä saattoi olla vaikutusta asiaan.
Mopoton mies
Mitä mitä, mikä mikä? Otsikko on: Vinkkejä sadeajoon. Triidissä, alatriideineen on melkoinen määrä tietoa aloitteleville ja myös vähän enemmän kokeneille. Miksi ei saisi olla tietoa jo enemmän kokeneille, jotka haluavat vieläkin enemmän tietoa? Kyllä alustan toimivuus on osa sadeajoa, sitäpaitsi, meikä ja eräs muu, vinkkaa siihen ohjattuun sadesäällä tapahtuvaan koulutukseen. Liukkaan kelin koulutus kun ei ole pakollista mp-kortin suorittamiseen, toisin kuin autokortin.
<p>.</p>
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Kun ajoin, oli itse asiassa just semmonen sumu keli. Ei varsinaisesti satanu, mutta autojen perässä tuli semmonen usva. Isommat pisarat ois voinu lähteekin. Ehkäpä ei kannata luovuttaa vielä..
Mopoton mies
No viittaan tuohon edelliseen viestiini. Kysyjä ajaa ekaa kauttaan moottoripyörällä liikenteessä ja haluaa oppia sateella ajosta.
Silloin on ihan turha tuoda jotain ratajuttuja ja alustan säätöjä hänelle mietittäväksi tässä ketjussa.
Tärkeintä on, että ensikauttaan ajava motoristi oppii ajamaan sateessa ja märällä ja saa siihen jotain ajo-ohjeita ja sitä kautta itseluottamusta eikä jotain fucking alustan säätöohjeita.
No tätä mieltä minä olen.
Meitä motoristejä on monenlaisia. Toiset ovat vasta-alkajia liikenteessä ja toiset jotain ratakettuja.
Mielestäni on hienoa, että jotkut aloittavat moottoripyöräilyn myös vanhemmalla iällä. Tässä ei ole ehkä siitä kysymys. Mutta vanhempana sitä vaan on oppinut kysymään ennen kuin möhlii, niin kuin nuorena teimme.
Minun mielestäni meidän pitää vastata moottoripyöräilyn vasta-alkajille niin, että he myös pystyvät oppimaan tätä pyöräilyä ja osaavat sitten ehkä ajaa turvallisemmin.
Pekka
![]()
No hyvä on sitten... Oma vaatimaton 46 vuoden kokemus sanoo seuraavaa: -vauhti pois ennen mutkaa,siis se liika vauhti, -varo niitä liki pikimustia raitoja ja länttejä,ne on liukkaita kuin papin kulli, -varo syksyllä niitä paikkoja joissa on puiden lehtiä asfaltilla, - varo soralla lätäköitä,niiden pohjalla on todennäköisesti saippuaakin liukkaampaa hienoa savea, - varo raitsikan kiskoja, puusiltoja ja sateenkaaren väreissä kiiltelevää asfalttia koska siinä on todennäköisesti naftaa tai öljyä varsinkin liikenneympyröissä, -älä aja rekan perässä siinä sumupilvessä joka sen lisäksi että olet käytännössä koko ajan sokea tunkeutuu joka läpeen mihin ilmakin pääsee kastellen ihan outoja paikkoja, - varo vastaantulevia rekkoja urautuneilla teillä (joita kyllä riittää) koska se paiskaa päällesi vettä urassa ajaessaan noin kolmekymmentä litraa, - pidä etäisyydet edelläajaviin riittävän suurena. Pidä kaasukäsi rauhallisena, jarruta etupäällä rauhallisesti. Ja jos vähänki alkaa tuntua siltä että homma ei ole hanskassa esim. rankan sateen yllättäessä, ota breikki ja funtsi hetki kannattaako jatkaa vai odotella hetki tai mennä gasoasemalle parkkiin. Ja niinkuin Pekkavee sanoi, ajamalla oppii. Rauhallisesti vaan niin hyvä tulee.
Minut ekalla ajokaudella sateella pääsi yllättämään seuraava tapaus. Saavutan rekan ja odotan taaempana hyvää ohituspaikkaa. Tuttu tie, niin tiesin minkä nyppylän jälkeen tulee sopiva paikka. Paikka tulee eikä edessä näy vastaantulevaa autoa eli sitten vaan ohittamaan. Rauhassa vastaantulijoiden kaistalle ja sitten pyörä suorassa ja lisää hanaa ohitukseen. Ja samassa perse liukuu yllättäen kiihdytyksessä taaksepäin. No ei tästä mitään pahempaa tilannetta tullut. Säikäytti kyllä kunnolla, koska liu'un alussa taisin kääntää vielä lisää kaasua. Ei sitten ollut sadeasun ja märän penkin välissä samanlaista kitkaa kuin kuivalla penkillä ja nahkahousuilla.
xxx
Vastaan tähän kun minä mainitsin ensimmäisenä tuon takajousen säädön. Mainitsin senkin, koska joissain pyörissä kuten omassani säätö on hollilla ja käyttäjän säädettävissä helposti ja väärä säätö voi huonontaa ajo-ominaisuuksia vaarallisesti eikä sitä tiedosta ennenkuin on tilanne käsillä . Aloittelijankin on tuota säätöä helppo ropata. Minua ainakin kiinnostaa miten se vaikuttaa muuhunkin kuin korkeuteen. Ekassa viestissä mainitsin pikkuasiatkin, jotka itse yritän ottaa huomioon. Ei tuo nyt ole paha mainita.
Omalla kohdalla on jo pari yllättävää tilannetta tullut vastaan, missä rengas taikka molemmat on lipsunu pidon rajamailla aika pienestäkin minun mielestä. Kyllä minä siinä haluan tietää kaikki osatekijät, mitkä vaikuttaa. Renkaat kunnoltaan ja rengaspaineetkin sekä onko pyörässä itessään kaikki kohillaan jne.
Toinen pyöräkausi menossa eli aloittelija olen. Mä hain täältä foorumilta jo ennen inssin ajoa hyviä käsittelyvinkkejä. Mutta kuten ihan ensimmäisessä viestissäni muistaakseni mainitsin, niin yritän minimoida foorumille kirjoittamisen jostain syystä, eli tämmöisistä![]()
Ja kun tiet on siinä kunnossa missä ovat, niin noista lätäköistähän ei tiedä kuinka syvällä se liukas pohja on...
Hello
En nyt lukenut koko ketjua läpi, mut kun sataa, niin ei ajeta (kahta)sataa. Keskiviikkona pitäisi firmapyöräillä n.15 hengen seurueella. Murphyn-lain velvoittamana kävin tänään ostamassa ensimmäisen oikean yksiosaisen sadeajoasun (Biltemasta), eli sade ei osu kohdalle...Jos en olisi, niin varmasti goret muniamyöten märkinä. Tossa pariviikkoa sitten ajettiin Seinäjoen Vauhtiajoihin ja aika-ajoin tuli ihan riittävästi vettä taivaalta. En yllytä ketään, mutta rajoituksenmukaan ajaminen motarilla (+25) kunnon sateella tuntuu melkein pariltasadalta kuivalla...
![]()
Mutta aiheesta yhdyn maltti on valttia-porukkaan.
Ainoa vinkki, minkä kaikki varmasti jo tietävätkin, on ettei ajeta tummalla/peilivisiirillä kunnon sateella. Se vaan jotenkin vie tasapainoa pois...
KTM Duke 790 -19 ex:Suzuki GSX1300R -08,Suzuki GSX-R 750 K9 ,Triumph 675 Daytona -07,BMW G 650 Xmoto -07,Yamaha FZ1-N -06,Yamaha FZR 1000 -96(piikkinä 70-luvun 125cc Harley-Davidson)
Ei mun mielestä tee ollenkaan pahaa antaa aloittelijalle tietoa myös alustan toiminnasta, koska oikein toimiva alusta voi pelastaa kuskin kaadolta niin märällä kuin kuivallakin. Tuolla orgin summermeetissä tuli ronkittua päivän aikana aika monen mopon alustaa ja aika harvalla edes perusasetukset olivat siellä päinkään. Nähtävästi myös tehdyt muutokset onnistuivat kun kukaan ei ole jälkeenpäin tullut kertomaan, että moposta tuli huonompi ajaa.
Toki tässäkin keskustelussa lipsuttiin ehkä turhan syvälle tuonne alustan maailmaan, mutta en ymmärrä sitä, että monet kokeneet(kin) motoristit kokevat alustan säätöruuvit hirveänä peikkona, joihin ei parane koskea. Samalla sitten varoitellaan aloittelijoita, että älä vaan mene siihen alustaan koskemaan, vaikka vähintään painumien säätö pitäisi tehdä aina kun uuden mopon ostaa. Alusta kuitenkin on renkaiden jälkeen se tärkein linkki tien ja kuskin välissä. Tästä huolimatta n. 99 kuskia sadasta laiminlyö alustan huollon vaikka alle työnnetään Superhypersportenitentäysiä -renkaita. Näistä syistä johtuen pidän erittäin tärkeänä tuoda esille tietoa alustan toiminnasta ja säätötarpeesta varsinkin aloittelijoille. Ehkä lisääntyneen tiedon avulla saataisiin tuo peikon selkä nujerrettua ja alustan perusasetusten säätämisestä tulisi samanlainen rutiinitoimenpiden kuin esim. ketjujen kiristyksestä.
Superbike #7
Ihan asiallinen lisäys Nitroukselta. Helpottaa ajatusta kun miettii kummalla ajaisin mutkapätkän, 160 heppaisella mopolla jonka alusta on rikki, vai 60 heppaisella mopolla jonka alusta toimii täydellisesti. Jälkimmäisellä pyyhkii ensinmainitun selälleen jo muutamassa mutkassa. Sadekelillä renkaan kulutuspinnan pysyminen asfaltissa on ehkä jopa vielä olellisempaa kuin kuivalla. Ei sitä siinä pidä kuviot ei tehot, vaan yksin alusta ja ajonopeus.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Keppimotoristeilla säätöä useammin kuin perän öljyjen vaihto, joka tehdään kerran vuodessa.
Pitänee lukea niin, että rikkihän se alusta on, ellei sitä ole säädetty kuskille sopivaksi, ja kuskeja on moneen lähtöön ja ajotyyliin. Eli vaikka vaimentimien tekninen kunto on OK, niin alusta saattaa silti olla "rikki".
<p>.</p>
Juurikin tätä tässä tavoiteltiin. Samaan kasaan menee linkkujen voitelusta huolehtiminen, puslien kunnon tarkistus etc...
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Mun piti kovasti tuoda pyörä sinne ronkittavaksi mutta ajelut suuntautuikin sitten eri suuntaan. Tietoa on tosiaan hyvä antaa, voin tunnustaa kuuluvani tuohon joukkoon joka muuten ropaa pyörän sujuvasti mutta alusta on täysin vieras alue. Siispä Bulun säädöt on takajousen kireyttä lukuunottamatta (sen uskalsin muuttaa) samat kuin ostohetkellä.Tarttis varmaan tehrä jotain.
I ride the Lightning (XB9S -03)
Visiiriin olen kokeillut/käyttänyt 5sateesta ja nestemäistä vahaa. Melko pieni on kummankin vaikutus, mutta auttaa. Kunnon sadekeli on sikälis näkemisen kannalta hyvä, tiettyyn rajaan saakka, että visiirille tulee riittävästi 'pesuvettä'. Silloin nuo lisäaineetkin pelaa. Mutta sitten pienemmällä sateella, ja varsinkin sen juuri alettua, ollaan hankalammassa tilanteessa. Yleensä visiiriin on karttunut kuivan kelin aikaan kaikenlaista raatoa ja sitten kun pieni sade alkaa, niin pisarat eivät paljon liiku mihinkään, ja käsin pyyhkäisten nuo raadot vain leviävät näkökenttään. Lisäksi Suomen teiltä nousee aina kuraa, jota hanskalla pyyhittäessä visiiri naarmuuntuu.
Josta päästäänkin visiirin huoltoon tien päällä. Miten putsaatte sitä päivän mittaan pitemmällä reissulla?
Kuivuneille ötököille sun muille raadoille kastelen talouspaperin, asettelen sen visiirille, pari minuuttia likoamista ja ötökät lähtevät siististi ja loput kevyesti pyyhkäisemällä. Talouspaperia on aina tankkilaukussa ja vettä pulloon, josta myös hörppäisee.
<p>.</p>
Taitaa olla nämä alustaan liittyvät asiat niitä harvoja, joissa "tieto ei lisää tuskaa".
Kadulla pärjää toisiaan mainiosti kun perusasiat saadaan tonteilleen.
Kaikki toimii kuten kuuluu ja perusasetukset "alueella".
Ylläpidon suhteen kun vielä saataisi hieman asennemuutosta ja enemmän huomioitua
sekin perusasia, että optimaalisissa oloissa vuoden ympäri huilaava hevonen jota
ulkoilutetaan käytännössä vain kuivilla keleillä, selviää alustan osalta "toimintakuntoisena"
ihan eri tavalla kun märässä ja paskassa paljon uitettu, painepesurilla raiskattu hangessa talvehtiva lajitoverinsa.
Erot ovat tähtitieteelliset "tarvittavan" ylläpidon suhteen.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kesäloman lapin reissulla tuli nuo ötökät visiirissä tutuiksi. Aikamoisia määriä läjähteli. Tiukassahan tuommoset on välillä, riippuen mitä ötököitä osuu. Huoltoasemilla tietty pystyy putsaamaan, mutta tien päällä havaitsin nämä pyyhkeet tehokkaiksi. Joutu sen verta monta kertaa putsailemaan kesken ajon, että piti kaikki käsillä oleva käyttää. Irrottaa ötökätkin kertapyyhkäisyllä taikka parilla. Mä pidän tuommosia mukana, jotta voi putsata käsiä tarpeen vaatiessa. Noita kun on kertynyt ja vaihdan ea-pakkiin uusia kun päivämäärät menee reilusti yli.
http://www.firstaid.cederroth.com/fi...yheautomaatti/
Muuten yritän olla varovainen, ettei visiiri kärsisi tai naarmuuntuisi kemikaaleista taikka jynssäämisestä, mutta olen jo asennoitunut ostamaan uuden visiirin heti kun tarve vaatii. Tarkistin hinnan ja omaan kypärään saa visiirin alle neljällä kympillä. Ei mahdottoman paha hinta uusia. Tien päällä itelle on tärkeintä saada näkökenttä puhtaaksi vaivattomasti.
Liittyyhän tämäkin sateella ajoon, sillä silloin on hyvä olla visiiri puhdas kaikesta liasta ja rasvasta. Laskin jo itelle muistiinpanoihin ylös, että montako pyyhettä pitää varata ajopäivää kohti seuraavalle lapin matkalle.
Viimeksi muokannut: kk; 16.08.2013 klo 13:59. Syy: korjaus
Joo, nuo elukat on aika rasvaisia, minkä takia pelkkä vesi ei tuota parasta tulosta. Kunnon huoltoasemallahan visiirin voi toki pestä saippuallakin.
Itse käytin kesän reissulla mitälie yksittäispakattuja pyyhkeitä (joita myyvät varaosaliikkeissä yms), joita joskus lähettivät nettiostoksen kylkiäisenä. Sen ensin levitin auki ja pyyhkäisin kertaalleen tietyllä kohdalla taittaen seuraavaan pyyhkäisyyn aina puhtaan kohdan. Sitten kun moskat näytti olevan pois, niin puhtaalla paperilla kuivaus. Nopeaa ja täysin kirkas lopputulos. Käytin välillä jopa Savetin Supercleaneja, joissa tehoaine on vanha kunnon pirtu, eikä niissä ole mitään aloeveeroja tms turhaa. Tuollainen taitaa viedä vahatkin mennessään, mutta mitään muuta vahinkoa ei ole tullut. Supercleanit on tarkoitettu samaan kuin käsidesit, mutta pyyhkeillä voi tehdä missä vain kasvojen ja käsien pesun myös, ja tehoaa rasvaan. Itsellä ainakin loppupäivästä alkaa silmät kirvelemään hien/ihorasvan vuoksi ja nuo auttaa siihen, toisin kuin jotkin kosteuspyyhkeet.
Visiiristä puhun siksi, että sen läpinäkyvyys sateella on oleellisen tärkeää. Ja nuo moskat kun on visiiristä pois, niin silloin voi pyyhkäistä vaikka hanskalla lisää näkyvyyttä.
Jaa, mä olen vaan ajanut sateessa. Ehkä vähän varovaisemmin kun muuten mutten ole uhrannut ajatustakaan alusta säädöille, rengaspaineille, renkaan lämpötiloille ym.
Ajaminen on näemmä vaarallista jos ei fundeeraa noita juttuja. Pitää varmaan lopettaa tän foorumin lukeminen niin ei tartte pelätä niin perhanasti liikenteessä...
Niin ei mun rakkineessa niitä alustan säätöjäkään ole ettei sen puoleen....Ja renkaatkin jotkut heidenau-barum linjalla...
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY