Mitäs raati sanoo kun tuon RF suitsan vaihteensiirtomekanismi rohisee. Vois ajatella että hiukan niinkuin jollain karkealla santapaperilla vetäis.
Eli ekaks tietty otetaan vaihdevipu linkustoineen veks ja todetaan että se ei ole linkusto mikä rohisee. Sitten siirtoleukapihdeillä liikuttelemaan vaihteensiirtäjän akselia. (Huom. vaihde vapaalla.) Kiertämällä varovaisesti akselia ykkösvaihdetta päin tuntuu ja kuuluu rohinaa sekä pieni terävä metallinen napsahdus joka myös tuntuu. Sama toistuu kun kääntää akselia kakkosvaihteen suuntaan. Isommilla vaihteilla ei tunnu tuollaista (koska?) kun pykälä menee päälle niin pienellä akselin liikkeellä.
Asiaan saattaa (?) liittyä kovemmassa kiihdytyksessä ykköseltä kakkoselle hiukan ilkeen tuntuinen vaihtaminen (mennään vapaan yli). Joskus rusahtaa ja joskus jopa vaihdevipu lyö pikkaisen takaisin. Asiaa auttaa nopea vaihtaminen niin ettei kytkintä paina kun pikkusen.
Mut mut. Noin suunnilleen tiedän kummoiset hilut tuolla kytkimen takana vaihderumpua siirtelee. Mikä siellä sitten rahisee, niin ??? Voisiko se rulla mikä seuraa vaihderummun päässä olevaa "tähteä", olla jotenkin laakeroinniltaan sökö? Toinen kohta ehkä siinä vaihteensiirtäjän akselin päässä oleva "käsivarsi" mihin on kai laakeroitu potikka mikä pyöräyttää sitä vaihderumpua.
En mä oikeastaan tästä niin hirveesti ole huolissani, mutta toi ykköseltä kakkoselle vaihtamisen pieni ongelmaisuus saa mut kyllä miettimään, että jos asialle vois tehdä jotain. Kytkinhän tossa pitää irroittaa jotta asiaa pääsee kattelemaan… Ja… onhan se oma hommansa sekin 50 millin hylsyavaimineen, vaikkei nyt mitään älyttömän hankalaa olekaan…